Načekali smo se do početka sezone 2020., no otkako je startala Velikom nagradom Austrije, redaju se utrke tako da nam se utisci ne stignu ni sleći. Tek što smo izanalizirali prvu Veliku nagradu Štajerske ikad, selimo se u Mađarsku, gdje ćemo za vikend pratiti treću utrku ove sezone. Cirkus se premješta u Mađarsku gdje će biti održano 35. izdanje Velike nagrade Mađarske otkako je uvrštena u kalendar svjetskog prvenstva Formule 1.

Mađarska je ugostila Formulu 1 na stazi Hungaroring svih sezona od 1986. godine, kada je održana prva Velika nagrada iza “željezne zavjese”. Prva utrka za Veliku nagradu Mađarske održana je 21.06.1936. godine na 5 kilometara dugoj stazi u Nepligetu, parku u Budimpešti. Događaj je ispratila brojna publika i interesiranja nije manjkalo, međutim tadašnje politike i predstojeći rat zaustavili su utrkivanje u Mađarskoj na punih pedeset godina.

Prva Velika nagrada Mađarske na stazi Hungaroring održana je u kolovozu 1986. godine, na inzistiranje Bernieja Ecclestonea da se počne s utrkama iza željezne zavjese. Kao prvi domaćin razmatrana je Moskva, a potom je ideja bila da se utrka organizira na ulicama Budimpešte. U konačnici, tadašnja Mađarska vlast je odlučila izgraditi namjensku stazu 19 kilometara udaljenu od glavnog grada. Staza Hungaroring je izgrađena za samo osam mjeseci, a prvo izdanje ugostilo je oko 200.000 obožavatelja koji su doputovali iz čitavog Istočnog bloka.

Uska, vijugava staza Hungaroring smjestila se u dolini, tako da gledatelji uz stazu imaju odličan pogled na kojem god dijelu staze se nalazili. S povišenih gledateljskih pozicija može se ispratiti skoro 80% kruga. Hungaroring staza je duga 4.381 metar što je trenutno čini šestom najkraćom stazom u kalendaru Formule 1, te drugom najsporijom nakon ulica Monte Carla.  Uska izvedba staze čini pretjecanja tijekom utrke izuzetno teškima, pa je to jedan od razloga zašto staza i nije baš omiljena među vozačima. Zbog nemogućnosti pretjecanja Hungaroring često nazivaju Monakom bez ograda.

Od svog prvog izdanja na stazi Hungaroring, utrka za Veliku nagradu Mađarske je uvijek održavana tijekom ljeta, često po nesnošljivim vrućinama, a kiša je pala samo tijekom izdanja 2006., 2011. i 2014. godine. Niti jedna sezona od 1986. godine nije preskočila VN Mađarske. Procjenjuje se da na dan utrke za Veliku nagradu Mađarske Hungaroring posjeti oko 100.000 gledatelja. Ovogodišnje izdanje će, kao i prve dvije utrke ove sezone, biti održano bez gledatelja, zbog, svima je već dobro poznato, pandemije koronavirusa.

Mađarska je uvijek popularna destinacija za ljubitelje Formule 1 sa starog kontinenta (koliko nas je samo dosad pohodilo Hungaroring?), pa su europski fanovi s radošću dočekali objavu da će Hungaroring zasigurno biti domaćin utrka Formule 1 do 2027. godine. Naravno, s očekivanjem produžetka ugovora.

Staza Hungaroring duga je 4.381 metar, sadrži 14 zavoja, a tijekom utrke vozači će odvesti 70 krugova. Bit će to za njih ukupno 306,63 km. Rekord kruga drži Max Verstappen (1:17.103), a postavio ga je 2019. godine. Prošle godine je nakon sat i 35 minuta u utrci pobijedio Lewis Hamilton, a pratili su ga Max Verstappen i Sebastian Vettel.

Najviše pobjeda na Velikoj nagradi Mađarske ostvario je upravo prošlogodišnji pobjednik, Lewis Hamilton, pobijedivši ukupno sedam puta do sada (2007., 2009., 2012., 2013., 2016., 2018., 2019.). Kao konstruktor, najuspješnija je momčad McLaren, čiji su vozači na stazi u Mađarskoj pobjeđivali 11 puta u periodu od 1988. do 2012. godine.

Osim Hamiltona, više od jednom pobjeđivali su Michael Schumacher (1994., 1998., 2001., 2004.), Ayrton Senna (1988., 1991., 1992.), Nelson Piquet (1986., 1987.), Damon Hill (1993., 1995.), Jacques Villeneuve (1996., 1997.), Mika Hakkinen (1999., 2000.), Jenson Button (2006., 2011.) i Sebastian Vettel (2015., 2017.). S prve startne pozicije najviše puta startao je Michael Schumacher, i to sedam puta, a ako se kvalificira za najbolju startnu poziciju predstojeći vikend, taj rekord će izjednačiti Lewis Hamilton.

Michael Schumacher u bolidu Benettona na stazi Hungaroring 1993.

Na Velikoj nagradi Mađarske svoje prve pobjede su ostvarili Damon Hill (1993.), Fernando Alonso (2003.) koji je ujedno tada postao i prvi pobjednik na VN Mađarske koji je dolazio iz Španjolske i najmlađi pobjednik u Formuli 1 ikada, Jenson Button (2006.) i Heikki Kovalainen (2008.). Jenson je svoju prvu pobjedu osvojio startavši s četrnaestog mjesta, na prvom kišnom izdanju u Mađarskoj, a Heikki se pobjedom na VN Mađarske upisao u povijest kao stoti pobjednik na nekoj utrci svjetskog prvenstva. Unatoč teškim uvjetima za pretjecanje, Lewis Hamilton je 2014. godine završio na trećem mjestu, šest sekundi iza pobjednika Daniela Ricciarda, iako je startao iz boksa.

2001. godine, Michael Schumacher je pobjedom u Mađarskoj izjednačio rekord najviše pobjeda, koje je to tada držao Alain Prost. Profesor Prost je u karijeri pobijedio 51 puta. Istom pobjedom Michael je sebi osigurao naslov svjetskog prvaka, čime se također izjednačio sa Prostovim rezultatom. Tada su i Prost i Schumacher brojili po četiri naslova svjetskog prvaka. Osim Schumachera, samo je Nigel Mansell naslov svjetskog prvaka uspio osigurati već u Mađarskoj, 1992. godine. Osim toga, momčadi Williams i Ferrari su do konstruktorskih naslova dolazile u Mađarskoj, Williams 1996. godine, a Ferrari 2001., 2002. i 2004.

Damon Hill i Jacques Villeneuve (Williams)

U povijesti utrkivanja na stazi Hungaroring, samo deset puta pobjednik VN Mađarske je uspio osvojiti i naslov svjetskog prvaka iste godine. U periodu od 2005. do 2017. godine, pobjednicima na VN Mađarske isto nije uspjelo. Momčad Ferrari je nastupila na svim izdanjima utrke od 1986. godine, no tek 1999. su oba vozača momčadi uspjela završiti utrku.

Jedna od bizarnijih nesreća u Formuli 1 desila se upravo na stazi u blizini Budimpešte, kada je tijekom kvalifikacija za VN Mađarske 2009. godine, dio ovjesa s bolida Rubensa Barrichella pogodio vozača Ferrarija, Felipea Massu u glavu. Massa je pretrpio ozbiljne ozljede koje su ga koštale nastavka sezone.

Prošlogodišnje izdanje VN Mađarske održano je prve nedjelje u kolovozu (04.08.), pred oko 230.000 gledatelja. Na najbolju startnu poziciju kvalificirao se vozač momčadi Red Bull, Max Verstappen, postavši tako prvi Nizozemac na pole poziciji na Hungaroringu i stoti vozač u povijesti jedan koji je startao s najbolje startne pozicije. Iza njega utrku je startao Mercedesov dvojac, Valtteri Bottas i Lewis Hamilton. Bod za najbrži krug također je uzeo Max Verstappen, oborivši rekord kruga u 69. krugu utrke. Pobijedio je aktualni svjetski prvak Lewis Hamilton, a uz njega su na pobjedničkom postolju stajali Max Verstappen na drugom mjestu i Ferrarijev Sebastian Vettel na najnižoj stepenici.

Iako je kasnila, sezona 2020. je krenula užurbanim tijekom. Prve dvije utrke u Austriji nisu podbacile, pa se nadamo kako će i predstojeća u Mađarskoj opravdati očekivanja. Bilo kako bilo, želim vam ugodan trkaći vikend.

4
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
3 Komentara na temu
1 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
4 Autori komentara
avataravataravataravatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
Desmosedici

Mislim da bi se moglo i da nebi bilo pretjerano skupo ovu stazu malo renovirat..rekonstruirat..tako da se proširi i produži..da se staza ubrza može se umjesto onih šikana napravit pozadinski pravac..može se što god poželiš jer je sve zemlja i polje uokolo.

avatar
Član
johhan peacedohan

Mislim da su problem kampovi oko staze koji su većinom u privatnom vlasništvu. Nisam siguran, ali koliko se sjećam prošle godine kad sam htio rezervisati… ma ne znam kao da je prošlo 100 godina. Uglavnom pitanje je koliko je vlasništvo staze okolo osim parkinga.

avatar
Član
mody

kako malo pretjecanja zadnjih godinas mo vidjeli više pretjecanja ovdje negona abudanbiju baku idoči bahreinu,,, ovdje smo gledalijedn od najboljih pretjecanja 86 piqet uletio uzavoj bez kocenja pretjecao ayrtona,89 mansell prestigao sennu nakon sto je on išao pretjecati bolid,,,tamo nije lako voziti, hungarorin je klasik staza

avatar
Guest
LHx6

Opsežan i zanimljiv podsjetnik. Odlično.