Analiza: Što smo ove godine vidjeli od pet vodećih momčadi?

Prosinac je i s nestrpljenjem čekamo prve vijesti o novim bolidima, prve brojke s predsezonskih testiranja u Španjolskoj te se nadamo da će nam 2016. donijeti barem malo zanimljiviju sezonu od protekle dvije. Međutim, Mercedesova F1 momčad trenutno zasluženo ubire plodove svoga rada u eri hibridnih pogonskih jedinica; za veliku promjenu pravilnika su se počeli pripremati četiri godine ranije, a to se itekako vidi po rezultatima njemačke ekipe s bazama u Ujedinjenom Kraljevstvu. Neki će reći da su uvid u tehnički pravilnik dobili prije svojih rivala i tako stekli prednost u odnosu na ostale proizvođače, ali Bernie Ecclestone (zasad) nije previše pričao o toj temi.

Kako god, Srebrne strijele su slavile na 16 od 19 utrka u 2014., a isti scenarij smo gledali i ove godine. Bitan faktor u ovoj eri predstavljaju tzv. pogonske jedinice, a Mercedesovu karakteriziraju odlična pouzdanost, efikasnost i najveći broj konjskih snaga. Renault i drugu godinu zaredom nije isporučio konkurentan (i pouzdan) stroj, a o povratničkoj Hondinoj sezoni ne treba trošiti previše riječi. Ferrari je jedina momčad koja je prošle zime napravila odličan posao, a rezultati nisu izostali. Krenimo redom.

 

Mercedes AMG Petronas F1 Team

Nije samo pogonska jedinica ta koja Mercedes drži na samom vrhu već drugu godinu zaredom, a lako moguće i treću. Cijeli paket na W06 je funkcionirao besprijekorno, poput njegovog prethodnika. U Brackleyju, gdje se nalazi moderno postrojenje koje objedinjuje sve ono što jedna trkaća momčad treba imati za uspješan F1 program, ponovno su napravili odličan posao. Ne treba čuditi, više od 700 zaposlenika tamo radi u pet smjena, 24 sata na dan, sedam dana u tjednu na dizajnu, razvoju i proizvodnji. Ne radi se samo tijekom dva tjedna ljetne stanke i za prvi dan Božića.

Slično je i u Brixworthu gdje se nalazi Mercedes AMG High Performance Powertrains. Korijeni sežu u 80-e godine i poznati Ilmor Engineering Ltd. čiji su osnivači bili Mario Illien i Paul Morgan i po čijim je prezimenima tvrtka dobila ime, a financijsku pomoć je pružilo još jedno poznato ime – Roger Penske. Od 1995. godine do danas, ekipa u Brixworthu je zaslužna za dizajn i razvoj svakog F1 motora koji je nosio značku Mercedes-Benza. Nakon 2002. kada su postali Mercedes-Ilmor Ltd., Nijemci 2005. potpuno preuzimaju odjel koji još jednom mijenja ime, ovoga puta u Mercedes-Benz High Performance Engines Ltd., a krajem 2011. u ime koje trenutno imaju. Ovdje radi više od 400 ljudi na dizajnu, proizvodnji i testiranju pogonskih jedinica koje se nalaze u još tri momčadi.

A kada si možete priuštiti da vam 400 radnika radi samo na ‘motoru’, više nego što polovica momčadi ima za svoje F1 aktivnosti, uspjeh teško može izostati. Nakon izuzetno dobre 2014., konstruktorska titula je i ove godine bila sigurna stvar, pitanje je samo bilo koji će od dvojice vozača osvojiti onaj drugi naslov. Lewis Hamilton je snažno krenuo u sezonu te je svog kolegu deklasirao u kvalifikacijskim duelima, a možemo reći da je i u utrkama bio puno bolji, uvjerljiviji i agresivniji. Nico Rosberg je uoči sezone govorio kako je radio na sebi i na nekim stvarima koje bi mu trebale pomoći u pobjeđivanju Hamiltona, kao što je pozicija sjedenja (bezuspješno) i tehnika disanja, ali to mu nije pomoglo. Dapače, pobjeda u Monaku je poklon nakon pogreške njegove momčadi, a one pred kraj sezone nisu bile toliko vrijedne jer su se dogodile prekasno, a i sam Lewis kaže da je ‘popustio’ nakon osiguravanja trećeg naslova. 30-godišnjeg Britanca u pohodu na novi naslov nije moglo omesti ni prevruće sjedalo koje je početkom sezone opet predstavljalo problem u njegovom W06, baš kao i u drugom dijelu 2014. Neki će reći da je to vjerojatno bila poruka njegove momčadi da se požuri s čitanjem 80 stranica svog novog ugovora, koje je Britancu (koji odsad sam vodi svoje pregovore) očito predstavljalo problem i s čijim je potpisivanjem dosta odugovlačio. No, i to je sređeno sredinom sezone, a naslov je osigurao tri utrke prije kraja u Austinu. Timski kolega Rosberg se probudio u drugom dijelu godine, posebno u zadnjim utrkama, ali Lewis kaže da je motivacija nakon osiguravanja trećeg naslova ionako pala tako da nije previše zabrinut novonastalom situacijom. Bez obzira na to je li Rosberg uistinu popravio formu ili ne, to se jednostavno dogodilo prekasno. Popravni ispit će imati sljedeće godine kada će pod hitno htjeti promijeniti situaciju jer ga Lewis već tri godine pobjeđuje u istom bolidu.

 

Scuderia Ferrari

Propeti konjić je ugodno iznenadio sve svoje navijače već na prvim danima predsezonskih testiranja u Jerezu. SF15-T je miljama ispred svog prethodnika, a konkurentna vremena su postavljali i Vettel i Raikkonen. Mercedes također nije spavao preko zime pa je bilo nerealno očekivati skok s četvrtog na prvo mjesto tablice konstruktora. No, zato je sasvim logičan izgledao skok na drugo mjesto. Flavio Briatore je rekao da je Ferrari tamo gdje je bio i 2014., a da su nazadovali Red Bull i McLaren, dok Mercedes Williamsu ne daje jednake pogonske jedinice. Talijan je možda mislio na VN Australije jer je zaostatak Fernanda Alonsa za Nicom Rosbergom 2014., te Sebastiana Vettela za Lewisom Hamiltonom 2015. praktički bio identičan, ali to se nije preslikalo i na ostatak sezone. Dok je bolje plasirani Ferrarijev vozač prošle godine u prosjeku zaostajao oko 50 sekundi u utrci za bolje plasiranim Mercedesovim vozačem, ove godine je to iznosilo nešto manje od 15 sekundi – veliki pomak. Najveće zasluge pripadaju poboljšanoj pogonskoj jedinici koja je sada puno snažnija i efikasnija, a momčad je s Vettelom slavila u Maleziji, Mađarskoj i Singapuru, kada se Toto Wolff nakon buke oko pritiska u gumama na VN Italije ‘na trenutak zapitao je li im Pirelli na Marina Bayu dao iste gume kao i ostalima’.

Tko je i koliko zaslužan za Ferrarijev preporod? U momčad je preko zime došlo mnogo novih lica. Mattiaccija je zamijenio Maurizio Arrivabene, Alonsa Sebastian Vettel, a otišli su i dizajner Nicholas Tombazis, predsjednik Luca di Montezemolo, voditelj odjela za elektroniku i motore Luca Marmorini, direktor inženjeringa Pat Fry, inženjer za razumijevanje guma Hirohide Hamashima i drugi. Nova momčad na čelu s FIAT-ovim predsjednikom Sergiom Marchionneom je počela djelovati skladno, radišno, s nogama čvrsto na zemlji i bez bombastičnih izjava o uspjehu u narednoj sezoni koje su, neki će reći, prethodnih godina izgledale kao obećanja braće Trotter iz popularne serije Mućke. Međutim, nekakva pozitiva se ipak mogla nanjušiti nakon svake pročitane izjave nekog od Ferrarijevih ljudi ili vozača. Arrivabene je uoči sezone rekao da će dvije ili tri pobjede bit puna šaka brade. Nije to rekao bez razloga, znao je u kakvom je stanju bio propeti konjić kada je došao na čelo trkaće momčadi. No, za performanse SF15-T nije toliko zaslužan tehnički direktor James Allison ni neko od novih lica, što je Britanac i sam potvrdio. Za današnji Ferrari ogromne zasluge ima upravo odbačeno staro vodstvo, koje je po Allisonovim riječima već u siječnju 2014. započelo aero program za ovogodišnji jednosjed. Otprilike u isto vrijeme je započeo rad na ‘novoj’ pogonskoj jedinici, a zamah je dobio u svibnju 2014. Što i nije nelogično, Talijani su, shvativši gdje se nalaze, donekle ‘odustali’ od F14 T te se prebacili na njegovog nasljednika, a iako je prošle sezone bio zamrznut razvoj motora po sustavu tokena, Ferrari je radio kako bi se pripremio za budućnost. Drugo mjesto je odličan rezultat talijanske momčadi koja se sada s pravom nada puno većim stvarima u 2016. Sezona bi mogla biti zanimljiva te bi još jednim Ferrarijevim skokom itekako dobila na prijeko potrebnoj zanimljivosti, pogotovo za prva mjesta.

Kada je riječ o vozačima, Sebastian Vettel je nastavio tamo gdje je Fernando Alonso stao krajem 2014. Kimi Raikkonen je još jednom imao tešku sezonu. Istina, imao je manje sreće od timskog kolege u 2015., ali mora se priznati da je i sam nekoliko puta napravio pogreške koje se od takvoga vozača ne bi očekivale te da jednostavno već drugu godinu zaredom nema brzinu kakvu je prije imao. Mnogi mu ne mogu oprostiti što je ove godine u puno boljem bolidu osvojio manje bodova nego Alonso prošle sezone u onakvom Ferrariju. Ništa bolje mu neće biti ni u 2016., a 36-godišnjak će jako teško pronaći motivaciju i način za pobjeđivanje Vettela koji je gladan novih pobjeda i naslova. Tri Nijemčeve pobjede ove sezone dobar su jamac za to.

 

Williams Martini Racing

Mediji i navijači su se nakon odličnog drugog dijela 2014. potajno nadali da slavna britanska momčad može otići korak dalje i zadati glavobolje aktualnim svjetskim prvacima. No, budžet momčadi iz Grovea je višestruko manji od Mercedesovog, a ne treba zaboraviti da je njemačka momčad ta koja im daje svoje motore. Sredinom sezone je Mercedesovim kupcima postavljeno pitanje vezano za performanse koje ta pogonska jedinica razvija u njihovim bolidima, ali odgovori nisu bili pretjerano precizni i točni. Kako god, Williams je od samog početka sezone ‘zacementirao’ svoju treću poziciju u konstruktorskom poretku, a šefica Claire Williams tvrdi da su u momčadi svi izrazito zadovoljni te da hrabro čekaju izazove koji će uslijediti narednih sezona. Ferrari je bio neuhvatljiv, Red Bull je imao velike probleme s Renaultovim strojem pa Williams nije imao previše problema sa zadržavanjem treće pozicije. Osvojili su 20% manje bodova nego 2014., a i pobjednička postolja su vidjeli puno rjeđe. Najbolju predstavu, prvi dio VN Velike Britanije kada su njihovi vozači izbili na čelne pozicije, pokvarila je kiša. Ili pogreška momčadi. Ili i jedno i drugo. Od VN Italije nadalje su nastupali sa starom specifikacijom pogonske jedinice jer im Mercedes novu nije htio dati za, kako kažu, njihovo dobro, a pad u formi u drugom dijelu sezone pokazuju i brojke – u prvom dijelu su osvojili nešto manje od 59% ukupnih bodova iz 2015.

Felipe Massa je prošle godine bio nešto lakši zalogaj za Valtterija Bottasa kada gledamo kvalifikacije i bodove osvojene u utrkama. Ove godine situacija je bila nešto drugačija. Finac je zbog bolova u leđima propustio prvu utrku sezone, ali njegov momčadski kolega je popravio formu te je sezonu završio sa samo 15 bodova zaostatka, a i kvalifikacije su ove godine bile za nijansu bolje. Bottas je sredinom sezone bio jedan od kandidata za mjesto u Ferrariju, a postoje teorije da bi puno bolje kotirao da je i ovu sezonu nastavio onako kako je završio prošlu, barem kada gledamo odnos s momčadskim kolegom. I jedan i drugi su na postolju stajali ‘samo’ dva puta te sada priželjkuju bolji FW38, koji više neće imati karakteristike svojih prethodnika iz ove i prošle sezone.

 

Infiniti Red Bull Racing

Bivši četverostruki svjetski prvaci nemaju sreće u eri pogonskih jedinica. Njihov dobavljač je vjerovao u bolju 2015., ali već je predsezona pokazala da RB11 neće imati adekvatan pogon, onakav kakvog zaslužuje šasija Red Bullovih stručnjaka. Bolid nije bio ni konkurentan niti pouzdan, ali Francuzi su kasnije osigurali da motor barem potraje do kraja utrke, a ne da njihovi vozači slave prolazak u cilj s ‘vatrometom’ iza svojih leđa, kao što je to u Bahreinu bio slučaj s Danielom Ricciardom. Međutim, nije Renault jedini krivac. Iz Red Bulla su i sami priznali grešku na RB11 početkom sezone kada im je sestrinska momčad opasno puhala za vratom. No, ako netko zna riješiti probleme s bolidom, onda su to inženjeri iz Milton Keynesa; šasija je postajala bolja, Renault je obećavao nadogradnje na motoru, koje su odgađali i odgađali, da bi ih na kraju vidjeli tek na kraju sezone. Tokene su, čini se, potrošili uzalud jer je Ricciardo u Brazilu rekao da je na pravcima Interlagosa bio sporiji od kolege Kvjata koji je vozio sa starim motorom. No, 2015. će ipak biti upamćena po velikim optužbama Red Bullovog vodstva prema svom partneru s kojim su ne tako davno dominirali prvenstvima. Nekako se čini da je najoštriji bio savjetnik Helmut Marko, potom šef momčadi Christian Horner, a onda i vlasnik Dietrich Mateschitz. Austrijska momčad je kardinalnu pogrešku napravila kada je odlučila prekinuti aktualni ugovor (koji istječe 2016.), a da prije toga nisu osigurali pogonske jedinice drugih proizvođača. Poslovica kaže da ne grizeš ruku koja te hrani ili da ne siječeš granu na kojoj stojiš, tim više jer je potpuno realno da momčad takvih kapaciteta neće dobiti konkurentan stroj drugog proizvođača. Zaista, okrenuli su se Mercedesu koji ih je odbio, isto je bilo s Ferrarijem, a Horner se na kraju obratio i Hondi. Ostao je bez ičega, odnosno, momčad se morala pomiriti s Renaultom, koji je potvrdio povratak tvorničke momčadi 2016. te im je odlučio dati nekakvu bazu, a ona će sljedeće sezone biti označena kao TAG Heuer. Priča se da će im pomagati Ilmor Engineering Ltd. (nakon što je Mercedes 2005. postao Ilmorov vlasnik, mali odjel kompanije poznat po imenu ‘Special Projects’ se odvojio i postao nova, zasebna tvrtka potpuno neovisna o Mercedesu, u vlasništvu Marija Illiena i Rogera Penskea, s novim/starim imenom), iz naziva austrijske momčadi će nestati ‘Infiniti’, a u narednim tjednima bi se trebalo znati više o pozadini novog partnerstva.

Daniel Ricciardo je bio uvjerljiviji od Daniila Kvjata na početku sezone. Činilo se da mladi Rus ima problema s adaptacijom na novu sredinu, ali formu je popravio nakon nekoliko utrka. Najbolji rezultat im je drugo i treće mjesto s VN Mađarske, a Kvjat je godinu zaključio s tri boda više od Ricciarda. Kvalifikacije su bile na strani Australca koji je priznao da će, zbog teške situacije u momčadi, smanjiti očekivanja za 2016.

 

Sahara Force India

Vladar sredine poretka, momčad koja sa svojih 380 ljudi radi nevjerojatne stvari, čime se posebno voli pohvaliti njen vlasnik Vijay Mallya. Britanci imaju dobar izraz za to koji puno bolje zvuči na engleskom nego na hrvatskom – punching above its weight. No, pozadina nije tako bajna. Momčad je zbog financijskih poteškoća propustila dobar dio predsezonskih testiranja, kasnije su uslijedili problemi s dobavljačima, a nakon početka sezone je uhićen suvlasnik Subrata Roy koji se do dana današnjeg nalazi iza rešetaka zbog raznih malverzacija. No, političar i poduzetnik Vijay Mallya, većinski vlasnik i šef Force Indije, nije se dao obeshrabriti. Ključni trenutak je bilo predstavljanje B specifikacije njihovog VJM08 koji je debitirao na VN Belike Britanije. Momčad je u prethodnih osam utrka osvojila samo 31 bod, dok je u sljedećih 11 s novim bolidom osvojila čak 105 bodova. Poput Williamsa, cijelu sezonu su vozili s istom specifikacijom Mercedesove pogonske jedinice. Jedino postolje je ostvario Sergio Perez u Rusiji, a najviše bodova su osvojili na posljednjoj utrci sezone – njih 16.

Kada je riječ o predstavama vozača, ističe se Sergio Perez. Meksikanac je u kvalifikacijama bio slabiji od timskog kolege Hulkenberga, a slično je i kod utrka koje su oba vozača završili. No, Sergio je osvojio 78 bodova, 20 više od Nijemca s druge strane garaže, a valja dodati i postolje na Sochi Autodromu, još jedno za indijsku ekipu nakon VN Bahreina 2014. Meksikanac je odvozio vrlo dobru sezonu te je marljivo skupljao bodove, dok pretjerano zadovoljan neće biti Nico. Istina, prošle sezone je Nijemac osvojio 96 naspram Perezovih 59 bodova, ali od 2015. je sigurno očekivao više. Oba vozača su se puno bolje snašla u B specifikaciji ovogodišnjeg jednosjeda; Perez je s A-verzijom osvojio 13, a s novom 65 bodova, dok je Nico do Silverstonea osvojio 18, a nakon toga 40 bodova.

4 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Bilal

Sve ćestitke Vedrane ćlanak je za velikih 10

Boomerang

Lijep i iscrpan članak, svaka čast. Što se tiče Ilmora i Renaulta, nije priča. Ilmor je u kooperantskom odnosu s Renaultom. Naročito po pitanju projektiranja kompresijske komore, il’ ti ga, glave motora. Najveći izazaov, kako Renaultu, tako i Hondi je MGU-H. Znamo da ga pogoni turbina a to dodatno komplicira stvar po pitanju ispuha i izgaranja u motoru. Mislim da bi Renault mogao biti puno bolji dogodine. Očekujem veliki skok u performansama Honde i Renaulta i gužvu u vrhu poretka. Nadam se…, kao i svi mi.

Leo

Možda kako se je ove godine renault poskliznuo tako se može desiti svakome osim možda Mercedesu koji je pionir ovih sadašnjih motora.Tako da do Australije ništa.

FerrariHR

Sažeto,točno,realno. Vedrane👍

Related Posts