Na današnji dan u Sao Paulu, rođen je Ayrton Senna, jedan od najvećih vozača u povijesti Formule 1. Nastupio je u 162 utrke, osvojio 3 naslova svjetskog prvaka, ostvario 41 pobjedu, 80 podija i 65 pole positiona, te 19 najbržih krugova. Ostao je upamćen i kao kralj kvalifikacija jer je u više od 40% utrka u kojima je nastupio startao s prvog startnog mjesta.
Vrlo rano je pokazao interes za automobilizam, s četiri godine sjeo je u svoj prvi kart-bolid, a s 13 godina ušao je u karting natjecanja. 1977. osvaja Južnoameričko kart prvenstvo, a u Europu dolazi 1981. i pobjeđuje u britanskoj Formuli Ford. Iduće, 1982. godine, Senna osvaja još dvije titule za pobjedu u Formula Ford 2000 prvenstvu. 1983. vozi u Formuli 3, a u Formulu 1 ulazi 1984. godine s Tolemanom, slabijom momčadi s kojom je osvojio 3 postolja. 1985. prelazi u Lotus u kojemu je bio iduće tri godine. 1985. osvaja 2 pobjede, i još 4 postolja. Iz sezone u sezonu bilježio je sve bolje rezultate, a 1988. prelazi u dominantni McLaren kao drugi vozač, gdje mu je momčadski kolega bio Alain Prost. Tada osvaja svoj prvi naslov prvaka. Iduće godine osvaja drugo mjesto, a 1990. i 1991. ponovno se kiti naslovom svjetskog prvaka. Pretposljednje godine u McLarenu, Senna je bio sve više odsutan sa staze, da bi naredne godine pravio odlične rezultate, ali zbog čestih odustajanja je završio kao drugi u generalnom poretku iza bivšeg momčadskog kolege Prosta. 1994. Senna napušta McLaren i prelazi u Williams. Dao je dosta izjava o tome kako njegov bolid ima mnogo dijelova koji bi trebali biti usavršeni jer taj bolid nije stekao nikakvu prednost nad prijašnjim modelima. 1.5.1994. sudjelovao je u trećoj utrci sezone, za VN San Marina u Imoli. Iako tu utrku nije završio, opet je krenuo s pole positiona. Taj vikend uzrujala su ga dva događaja. U petak, nakon popodnevnih kvalifikacija, Sennin sunarodnjak i početnik u Formuli 1, Rubens Barrichello, pretrpio je teške ozljede u sudaru koji ga je koštao nastupa. Senna je posjetio Barrichella u bolnici te, vidjevši Rubensove ozljede, postao uvjeren kako su sigurnosni standardi u F1 pretjerano niski. No, crni vikend se nastavio smrću Rolanda Ratzenbergera u slobodnom treningu koji je utjecao na Ayrtona toliko da je počeo ozbiljno pomišljati na odlazak iz svijeta Formule 1.
U ranoj fazi utrke vožene u Imoli, Senna se velikom brzinom zabio u zid. Trostruki prvak smrtno je stradao, a istraga nesreće pokazala je da je došlo do kvara na upravljačkom mehanizmu koji povezuje volan s kotačima. Adrian Newey tada je bio dizajner upravo u Williamsu, koji je u to vrijeme imao sjajan bolid.
“Ono što se dogodilo taj dan još uvijek me progoni. Je li do kvara došlo slučajno ili zbog nesreće? Letva volana je bila slomljena. Ali niti jedan onboard video ne otkriva kada i kako je došlo do toga. Oko njega je bila određena aura, nešto što je teško opisati. Njegova prisutnost definitivno se osjećala. Ono što će me uvijek progoniti je to što je Williams prijašnje tri godine radio odlične bolide, a on je došao u ekipu jer je htio najbolji bolid. Nažalost, te 1994. godine start sezone za nas nije bio dobar. Ayrton je bio čisti talent i odlučnost, pokušao je iz tog bolida izvući više nego što je bio sposoban. Šteta što je morao biti u takvoj poziciji. A kad smo sredili bolid, njega više nije bilo.”
Jednom je opisao čudan osjećaj koji ga je obuzimao povremeno tijekom kvalifikacija. Njegovo viđenje toga osjećaja bilo je kao da je vozio u tunelu u stanju sna, a ovo je rekao nakon kvalifikacija za VN Monaka 1988. godine:
“Već sam imao osigurano prvo mjesto na startu za pola sekunde, a nakon toga i čitavu sekundu. Odjednom sam postao dvije sekunde brži od bilo koga, uključujući moga kolegu iz iste momčadi s istim bolidom. I tada sam shvatio da ne vozim svjesno. Vozio sam bolid po nekom instinktu, samo što sam bio u drugoj dimenziji. Bilo je kao u tunelu. Ne samo kao onaj tunel pored hotela nego kao da je čitava utrka tunel. Samo sam išao i išao, više i više. Bio sam daleko iznad granice, ali sam uvijek našao načina da idem još i više. Tada me nešto jednostavno izbacilo. Na neki način sam se probudio i shvatio da sam u drugačijoj atmosferi nego inače. Moja reakcija je bila hitno kočenje i usporavanje bolida. Polako sam se odvezao do boksa i nisam više izlazio taj dan. To me uplašilo jer sam bio daleko izvan svjesnoga stanja. To se događa rijetko, ali držim te uspomene duboko u sebi jer to je važan dio mojih sjećanja.“
Ayrton Senna je u prosincu 2009. godine proglašen najboljim vozačem svih vremena u izboru svojih kolega vozača koji je proveo britanski magazin Autosport. U izboru je sudjelovalo 217 sadašnjih i bivših pilota F1 koji su ukupno skupili 9194 nastupa u Formuli 1, te ukupno 270 pobjeda.
O Senni mnogi bliski prijatelji i suradnici govore kao o velikom čovjeku na stazi i izvan nje. Jednom prilikom njegovo junaštvo i požrtvovnost pokazali su se tijekom utrke kada je iz smrtne opasnosti spasio francuskog pilota Erika Comasa. U Belgiji je tijekom utrke 1992. Francuz izletio sa staze, udario u zid, a Senna, koji je prolazio pored njega, zaustavio je bolid, dotrčao do dimom zavijenog i onesviještenog Comasa, ugasio mu motor i imobilizirao vrat, spasivši ga od sigurne smrti.
“Ayrton mi je spasio život, ali ja sam zakasnio spasiti njegov”, rekao je kasnije Comas koji se iz natjecanja povukao nakon Sennine smrti.
Senna je u svoje vrijeme postavio mnoge rekorde, a neki od njih su: najviše uzastopnih pole positiona (8), najviše uzastopnih startova iz prvog reda (24), najviše uzastopnih pobjeda na jednoj stazi (5, Monte Carlo), najviše pole positiona na jednoj stazi (8, Monte Carlo), najviše uzastopnih pole positiona na jednoj stazi (7, Monte Carlo) i mnogi drugi.
po čem je Ayrton najbolji?
i najveći?
Pitaj f1 pilote koji su ga i proglasili najvecim i koji 110 puta znaju vise od tebe zasto je najveci
Svaka Čast na tekstu, a legendi Ayrtonu Sretan Rođendan!
Ayrton Senna Obrigado
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=DW4a0z5WHR0
Velike riječi nisu potrebne…..legenda…..bio je užitak i čast gledati ga na stazi. Počivao u miru.
jedan od najvećih vozača u povijesti Formule 1
ovo bi se moglo promijeniti u
najveci vozac u povijesti f1
i mislim da ce se mnogi sa mnom sloziti
Ayrton neka uživa na drugom svijetu! zaslužio je! istinski racer!
a ovo je sve jasno 1. Michael, 2. Alain, 3. Ayrton
Drazi mi je bio prost,i ako smatram da je senne med 3-4 najveca svih vremena f1
i ako mi se njegov karakter nikad nije svidao zato sam navijao za prosta u tim duelima
cak je jednom prilikom prost izjvio” da mu je ocima vidio da se osjeca bogom te da je hodao zemljom kao da nikad nece umrijeti” e to mi se jedino kod njeg nije svidalo a ostalo je sve vec napisano legenda f1 i sporta
To što je on vjerovao u boga i isticao ga tijekom svoje karijere mnogi su to koristili kako bi Sennu prikazali kao čovjeka koji se smatra bogom ili većim od njega samoga.Prema Senni je učinjena velika ne pravda 89 i 90 godine od strane FIA-E tako primjenjujući pravila koja nisu prije bila primjenivanja poput kazne što je zaobilazio staticne gume na zadnjem zavoju u suzuki,do toga da je Pole-position na prljavoj strani gdje nema trakcije.Prost da je imalo imao Fair-Playa u sebi bi reagirao barem na odluku tog pole-position.Prost je ismijavao jedne prilike Sennu što je vjerovao u boga.Ne mrzim… Read more »
Kalkulira je Prost i 84te u monacu kad je vidija da ce ga Senna u tolemanu prestic pa je prekinija utrku tj gestikulira je sucima da prekinu utrku samo da senna nebi pobijedija u jadnom bolidu. Na kraju je dobija 5 bodova jer nije bilo vozeno 2/3 utrke a za naslov mu je falilo po buda. 🙂
Da @simsi,to samo pokazuje da je već tada imao utjecaja.I 100% nebi mahao rukom da je nekom prilikom odustao Senna tada
ali onda po tom sto si sad rekao villnevu puno je veci kalkulator u modernoj f1 alonso nego vettel
pa ljudi vise vole alonsa
alonso uvijek kalkulira i nedavno govori kako ima 12 bodova vise od vettel on je uvijek u brojevima
a ja tablicu gledam sam na kraju trke
za mene je prost politicar isto kao sto je alonso politicar
ali mi je prost drazi od senne
@Racer 0713.Prosta ne zovu bezv
@Racer 0713,slučajno sam stisnuo da komentar postavi,ali sam htio kazati nešto,ali mislim da sam već po dosta gore napisao.Pogledaj kvalifikacije Monaca 88 ili 89 kada je Senna napravio bolje vrijeme od Prosta za 2 sec(ili 1.5 sec).Tu ćes vidjeti razliku u njihovom utrkivanju gdje Senna ide stalno za najvisu poziciju i pokušava ići brže i brže,dok se Prost zadovoljava drugim i trecim mjestima kad vidi da se ne može boriti za prvo i tako je osvajao svoja prvenstva s konstantim osvajanjem bodova
Gospodine villneve
u kojem trenutku sam ja reka da je prost bolji od senne nikad ali meni je drazi zar je moram misliti kao svi
svima 70 % ljudi bio drzi schumacher ja sam navijao za hakinena i raikonen tako danas 70 % ljudi navija za alonsa meni je drazi vettel.Svjestan sam da je senna bio bolji,kao i schumacher a i znam da je vettel bolji od nanda
da je se primjenjivao danasnji bodovni sustav od 25 za pobijedu prost bi imao 6 naslova na kraju karijere
opet ponavljam volio sam ga
Pa gospodine gdje sam i ja direktno omalovažavao Prostov uspjeh nigdje nisam.Moj zadnji post je bio o načinu utrkivanja,jer svaki vozač ima svoju filozofiju utrkivanja.Gore bih se osvrnuo na korisnika @sminsi gdje sam se složio s njime u vezi mahanja ruke Prosta,sad ja vama postavljam pitanje dali bi prekinuli utrku da je neki vozač(npr koji je na začelju utrke) mahao umjesto Prosta?.Mislim da nebi i vi biste se sa mnom složili zar ne?.Prost je i za mene u top 5 svih vremena.Ali ne možeš osporiti da je prije i poslje Senne imao FIA-ju iza sebe i njemu bila naklonjena.A ja… Read more »
ne osjeca se on bogom on je bio bog
slazem se sa jacques da je prost je na svojoj strani imao fia-ju i onog balestera isto francuza koja slucajnost a FIA se isto sasvim slucajno nalazi u francuskoj al nebitno jer je sena imao fanove po cijelome svijetu to dokazuje i njegov pogreb koji je daleko najveci u sportskom svijetu i jedan od najvecih uopce tako da je senna daleko najveci vozac od svih njih dok su se oni kalkulirali i racunali dali ce imati dovoljno bodova senna je vozio srcem i sve ih pobjedio ipak da ne ocrnim toliko prosta on je svakako jedan od najvecih i svaka… Read more »
Formula 1 se oduvijek pratila u mojoj obitelji, zajednički. Iako sam bila dijete tada, sjećam se dana kada je poginuo. Takve navale emocija čovjek valjda ne može zaboraviti… Sjećam se da je stariji brat zapitkivao svako malo tatu “a koji je naš, koji je naš”…tata bi pokazao na Sennu…Kad se nesreća dogodila, brat se rasplakao i odjurio u sobu, ja sam se plakala što moj brat plače, a tata nas je tješio da to nije bio tako strašan sudar… i stvarno nije izgledao tako strašno….Kada su objavili da je poginuo, zapalili smo svijeću…ipak je bio “naš”….
Sretan rođendan Kišni čovječe….
Odlicno napisano. Moze se opipati ta atmosfera koja je opisana.
hvala 🙂
Slicna prica kod mene :thumbs:
Jednostavno najbolji vozac svih vremena http://www.youtube.com/watch?v=VIEcoRlbgEQ&feature=player_detailpage
Za one koji nisu imali priliku gledati ga kada je on vozio i tko nezna o kakvom se vozaču radi to mislim na ovu omladinu koja je pocela pratit formulu u vrijeme vettela ,toplo preporucam da samo pogledaju prvi krug donnigtona 93
nek pogledaju cijelu utrku, onakva voznja onda s onim omjerom snaga je kao da je Button lani s onakvim mclarenom prosa cili grid za najmanje cijeli krug (Hill je tek pred kraj utrke kad se osusilo vratija u isti krug sa Sennom).
Amen.
R.I.P.
Zalim za neka druga sportska vremena. Iako mi je jasno da je sukoba generacija uvik bilo i uvik ce ih bit za mene su sportski heroji:
Ayrton Senna a ne Sebastian Vettel, Mike Tyson a ne Kličko, Jordan a ne Lebron, Sampras a ne Djokovic, Nadal i ostali debili sta samo vracaju loptice, debeli Ronaldo a ne Kristina itd itd
Ayrtonu i meni sretan rodjendan.
Onda neka vam je happy bday 😉 :party:
Hvala, kolega. 🙂
Kolegica 😉
Hehehe. Bas sam se pitao da li ces me ispraviti. Kao vecinu drugih. 🙂 Pa zar smo od juce ovdje da ne znam?
Ahh sve nas je vise pa vise ne znam tko zna a tko ne 😛
“Kolega” je bilo iz milja. 🙂
Onda stavi “lega” i znat ce se :thumbs:
Sledece godine, obecavam da cu staviti “lega”.
Ma hajde mozes vec ove poceti jer ce dugo trajati
jeli ovo flert .com ili gp1.hr
ajde zivo kolega i kolegica
nadam se do malezije da ce te se dogovorit oko tog
Sretan ročaks tebi ovdje i Ayrtonu na nekom drugom, nadam se boljem mjestu
Jedino zbog čega žalim je što nikad nisam imao priliku gledati Sennu u akciji 🙁
Svaka čast na članku ,senna može biti biti uzor svakom i sto se tiče vozača i čovjeka ,u Monacu ima 5pobjeda za redom a ukupno 6
Pogledao sam ponovno Senna dokumentarac iz 2010,jednostavno majstor i gotovo sam ponovo zaplakao,ali nisam jer sam na neki način sretan zato što je sada sa svojim bogom o kojem je govorio tijekom svoje karijere.Otišao si,ali zauvijek ćeš ostati u našim srcima počivaj u miru najveći od najveći.
SVAKA ČAST ZA ČLANAK,SVE POHVALE 😉 ali nije on jedan od najvećih vozača nego NAJVEĆI VOZAČ FORMULE 1 … “Nažalost, te 1994. godine start sezone za nas nije bio dobar. Ayrton je bio čisti talent i odlučnost, pokušao je iz tog bolida izvući više nego što je bio sposoban. Šteta što je morao biti u takvoj poziciji. A kad smo sredili bolid, njega više nije bilo.” –> jaoooo šta bi on radio sa bolidom i kakve bi pobjede i pole-ove imao da je ostao ziv,ni Schumi,ni Hill ni Villeneuve nit Hakkinen ne bi osvojili svoje titule ^^ OVAJ DIO ZA… Read more »
Odlican komentar.Bez obzira sto ima vozaca koji su osvajali vise titula,za mene on ostaje najveci u povijesti.Imao je ono nesto.Imao sam tu cast i srecu gledati njegove utrke.Svaka je bila posebna na svoj nacin.
@wilson hvala puno 🙂
da jeste najveći i najbolji!
On je ostao zauvjek među nama…
Upravo čitam o onim psinama koje su Senna i Berger radili jedan drugome i smijem se. 🙂
Sretan ti rođendan, Kišni Čovječe.
sjećam se da je jednom izjavio kako ne postoji zavoj u kojem nebi bilo moguće nekog prestići….
svi ostali pored njega su samo vozači (piloti) u F1
LEGENDA ŽIVI VJEČNO
Pozdrav Senni ma gdje bio.
Mislim da je jedini čovjek sa srcem od vozača koji bi se i danas pobunio na ove kosilice.
Danas bi se moglo zaboraiti što se događa trenutno i pokazat poštovanja,bar je to Senna zaslužio.
pridružujem se pohvalama za članak.
enivej, ako neko hoće zastavu ‘senna’ nek se javi u inbox. poklanjam.
natječaj gotov. čestitke maurichu!
Maloprije sam pogledao crni krug Imole.Jeza me obuzela kao nikada,grozno.Stvarno su ti momci za volanima ludi,ali baš ludi.
Pohvala na clanak 😀
Svaka čast Vedrane ! 😉
Simply the best.
novinaru ne komentiram često, skoro nikada, ali daj malo provjeri koliko ima pobjeda u Monte Carlu za GP Monaca 5 ili 6.???
mislim da je 6.
također nesreća Erica Comasa je bila u kvalifikacijama pa bi i to mogao popraviti.
uglavnom ne volim kritizirati jer ste vjerojatno na ovome portalu plaćeni slabo ili nikako kao i većina u RH pa je članak napravljen danas u roku pola sata tako da su se prevodili neki strani članci, ali opet treba malo provjeriti podatke.
Onaj tko je otvorio google danas posjetilo ga je na legendu 🙂
Onaj krug u monacu 1990 pogledao sam 500 puta hehe
Pohvala za članak. Senna je dobri duh ovog sporta, Brazil ga je obožavao, a svi mi ostali barem voljeli.
Gledao sam Ayrtona na Hungaroringu 1992g. svi govore kako je staza teška za obilaženje i prljava od pjeska ali to za Velikog Majstora nije predstavljalo nikakve probleme obilazio je sve redom na svim mogučim i nemogučim mjestima na oduševljenje publike i pobjedio.
Kakav Majstor !!!
Blago tebi.. Ja nisam imao tu privilegiju gledati ga uživo, ali sam pratio utrke još od kraja sedamdesetih. Kad sam konačno imao priliku otići na utrku, Senna više nije bio s nama. Legenda. Kad god ga se sjetim obuzme me tuga kao da mi je bio član obitelji.
super tekst…..svaka cast
…..di su sad svi oni koji su kvocali “zasto nema teksta”…… :prcnjau:
Najveći gubitak u povijesti Formule 1.
Bio je istiniti predstavnik “brže, više, jaće” .
Will live forever in our hearts!
Odlican tekst, samo jedna mala greskica:
“najviše pole positiona ne jednoj stazi” na umisto ne
Ispravljeno, hvala. 😉
Pa inače se u ovolikom tekstu napravi pogreška