Na sam spomen naslova prvo što nama padne na pamet je Bernie Ecclestone. Naravno, ništa bitno u Formuli 1 se ne može (ili ne smije) dogoditi bez njegovog znanja i amenovanja, pogotovo ako se radi o novcima. Milijardama. Devet nula.
Krenimo od početka. Već neko vrijeme špekulira se kako će Bernie Ecclestone pustiti u prodaju do 30% dionica Formule 1 na singapurskoj burzi. Prema nagađanjima, to će se dogoditi već ovog tjedna, nakon što se riješe neke formalnosti.
Naravno, kako bi grupa počela trgovati dionicama potrebno je prvo ishoditi odobrenje odbora. Uopće ne sumnjamo kako Bernie ima asa u rukavu i to je samo pitanje vremena. Upamtite, Bernie zna kako dobiti ono što želi. Singapurska burza sve zahtjeve prvo pregledava i, ukoliko je sve u redu, može početi trgovanje. Provjera zahtjeva može potrajati 4 do 8 tjedana tako da ne očekujemo konkretne informacije i početak trgovanja prije kraja lipnja ili početka srpnja.
Ako se pitate kako netko može kupiti/posjedovati/prodati Formulu 1, bitno je znati da Formula 1 kao korporacija ne postoji, radi se o grupi koja je vlasnik komercijalnih prava za Formulu 1 i odgovorna je za promociju i organizaciju Formule 1. Ta grupa poznata je i pod imenom Formula One Group te je u 70-postotnom vlasništvu tvrtke Delta Topco, koja je pak u vlasništvu CVC Capital Partners Funds korporacije. Vlasnici ostatka grupe su Bernijev obiteljski fond, u većinskom dijelu, te nekoliko individualnih vlasnika, uključujući i samog Ecclestone-a u manjinskom dijelu. Nije nebitno spomenuti niti kako grupa ima ekskluzivna prava idućih 98 godina. FIA je stvarno nadmašila samu sebe kada je potpisala takav ugovor.
Formula One Group sastoji se od sljedećih “podružnica”:
- Formula One World Championship (FOWC)
- Formula One Managment (FOM)
- Formula One Administration (FOA)
- Formula One Licensing BV
Ranije ovog tjedna Bernie je prezentirao financijske rezultate grupe te predviđanja za narednih nekoliko godina i iznenadio mnoge financijske stručnjake. Prema izjavama nekih analitičara, malo medijskih korporacija ima tako dobre rezultate i očekivanja, posebno u doba recesije.
Dovoljno je spomenuti kako je grupa u 2011. godini ostvarila promet od 1.55 milijardi dolara. Profit se procjenjuje na nešto manje od 300 milijuna dolara. Nakon oporezivanja.
No najzanimljivija brojka iz gore spomenute prezentacije krije se u brojci od 7.1 milijarde dolara. To je iznos koji je već unaprijed potvrđen kao dio prihoda grupe do 2026. godine i sastoji se od sljedećeg:
- naknada za održavanje utrke – 4.65 milijardi dolara
- televizijska prava – 1.41 milijardi dolara
- reklame na stazama – 729 milijuna dolara
- sponzorstva – 271.5 milijuna dolara
Iako se grupa smatra medijskom korporacijom, iz gornjih podataka jasno se vidi kako je najveći izvor prihoda upravo naknada za održavanje utrka. Upravo zbog toga financijski analitičari će biti zbunjeni i nesigurni kod trgovanja dionicama. Na svjetskom financijskom tržištu nema sličnih korporacija koje su izišle na burzu te će financijski analitičari morati dodatno učiti o Formuli 1. Treba dodati i kako grupa duguje otprilike 2 milijarde dolara kamata, na račun kredita kojim su i kupljena komercijalna prava 2006. godine. Rok vraćanja kredita bio je u 2014. godini, no kredit je refinanciran i rok je produžen do 2018. godine.
Ipak, u cijeloj toj priči ima nekoliko zanimljivih činjenica koje će učiniti grupu privlačniju investitorima. Najbitnija činjenica je trajanje ekskluzivnih komercijalnih prava grupe na natjecanja Formule 1, ranije spomenutih 98 godina. Takvu sigurnost ima malo koja korporacija. Formula 1 se smatra jednim od najprestižnijih svjetskih sportskih natjecanja, većina momčadi obavezala se natjecati do 2020. godine te gore navedeni sigurni prihodi.
Najveći trošak grupe odlazi na nagrade momčadima, koji trenutno iznosi 50% prihoda grupe, prije poreza, kamata i amortizacije. Tu je uključena i dodatna naknada za Ferrari, zbog njihovog povijesnog statusa. Nagrade su definirane Concorde ugovorom i za 2010. godinu iznosile su 658 milijuna dolara. Ugovor ističe ove godine a na stolu je već idući ugovor vrijedi do 2020. godine.
Mercedes je jedina momčad koja se još nije u potpunosti dogovorila s Bernijem. Problem je u novim klauzulama ugovora, kojim se dodatni bonus isplaćuje momčadima koje u proteklih 12 godina nisu mijenjale ime te bonusi ovisno o pobjedama i osvojenim naslovima prvaka. Mercedes smatra kako imaju pravo na bonuse za pobjede i naslove osvojene dok se momčad zvala Honda i kasnije Brawn GP. Bernie ima drugo mišljenje o tome i bit će zanimljivo gledati rasplet cijele priče.
Očekivani profit Formula One grupe ove godine, nakon oporezivanja, procjenjuje se na 325 milijuna dolara. Prvi puta će biti probijena granica od 300 milijuna dolara. Dugogodišnje prognoze govore kako će tijekom idućih pet godina profit narasti na 882.3 milijuna dolara, a momčadi će 2016. godine podijeliti ukupno 1.575 milijardi dolara (ove godine će to biti otprilike 894.5 milijuna dolara). Svjetski prvak će od toga primiti 222 milijuna dolara, za razliku od 102 milijuna dolara koje je primio Red Bull za osvajanje prošlogodišnjeg prvenstva. Nije loše za tvornicu pića.
Uzevši sve gore navedeno u obzir, garantirane i procijenjene prihode te trenutni dug, sigurno je kako grupa u skorije vrijeme neće generirati basnoslovni profit. No čim se dug smanji, i u konačnici otplati, dionice Formula One grupe biti će sigurna dugotrajna investicija.
Jedino pitanje koje preostaje, a na koje nitko ne zna točan odgovor, kupiti odmah u startu ili pričekati eventualni pad cijene dionica?
preporucam da se kupe dionice kad bernie krepe jer onda padaju cijene , a naknadno ce svejedno narasti
Nije loše za tvornicu pića. – ovo je ka trba bit neki humoristicni komentar, al RB od pica zaradjuje puno vise od ovoga u F1, a kompanije tipa Coca Cole necu ni spominjat
Eh, ali dioničari insistiraju na dobiti, a dobiti nema ako nema showa bez granica, a ako je show bez granica dobijemo NASCAR i INDYCAR, a izgubimo F1. Otkad je počela kriza 2007., utrke F1 su se iz dosadnih procesija pretvorile u super zanimljive i vrlo gledane sportske događaje. I donose veliku zaradu financijskim institucijama koje po svoj kapitalističkoj logici nisu mogle zaraditi od početka krize. I kako u ovako nestabilnoj financijskoj situaciji mogu tako sigurno govoriti o ovako velikom povećanju profita?!
Dok je Bernie tu dobro je, ali na sta ce F1 liciti kad on ode to mozemo samo nagadati!
Haha ali Milijarda – Devet nula, e tome sam se ismijao
slazem se s Strasnim Zmajem, nije posteno !!!!!
ferrari kao HDZ. …sorry, ali nije pošteno.
Obzirom na ferarijevo značenje popularnosti formuli 1 ja se (teška srca i novčanika 🙂 ) slažem da ferari dobije nekakvu naknadu za to. Ipak je to (show)business prije svega. Ali što je onda sa McLarenom ili Williamsom? I to su institucije bez kojih F1 ne bi bila to što je. Onda bi bilo fer valorizirati značenje svake ekipe u ovom oktanskom cirkusu pa neka svatko dobije svoj dio, proporcionalan ulozi i značenju.
I da, odličan članak! :thumbs:
Slažem se Ivane da ćemo još plakati za Berniem. Vjerojatno i sam zna da neće još dugo pa je Concorde za sljedećih 8 godina kako bi se osigurala stabilnost Formule 1 kad on ode.
ima se, može se
tu se vidi koliko je ferrari bitan u f1
Zanimljiv članak , 2.stvari upale u oko : 98 godina !? do 2110 ?! i povijesna naknada za ferrari .
da, još 98 godina. ne znam kaj je FIA mislila kada je prodala prava na 100+ godina, to je neka teška muljaža bila u pitanju. ok, stabilnost je u pitanju, ali stoljeće ekskluzivnih prava??? ne bih takav ugovor potpisao ni za nabavu toaletnog papira a kamoli za 10 milijardi vrijednu industriju…
s povijesnom naknadom za ferrari se slažem. ekipa je tu od prvog dana, nastupili su na gotovo svim utrkama (na prste jedne ruke se mogu nabrojati preskočene) a u 62 godine to je jako malo, zanemarivo. zamislite si F1 kada bi se ferrari povukao? gledanost bi pala najmanje 30%…
Ako kaže profit od 300 milijuna to je u 100 godina 30 mlrd , a kažu još da će se s vremenom progit povećavati , ja sam inače ferrarijev trenutni navijač i mislim da se treba ekipama koje su tu od početke , da ju promoviraju , dati neka naknada , no sigurno ima navijača red bulla i mc larena kojima se taj dio ne sviđa 😀 , inače odličan članak !
jedvo čekam da odapne stari pohlepni jarac,ima milijarde i par godina života a radi ka konj,cemu to,neka proživi ovih par godina života sta mu je ostalo uzivajući a ne trčući po padocku,neke se glasine šire odavno da bi nasljednik moga bit njegov dobar frend flavio briatore,to bi bila ludara
to ti je kako pogledaš.ne predstavlja svakom od nas ista stvar isti gušt u životu.
deda voli radit,e pa neka onda radi
iskreno, ja ne. čovjek ima 82 godine, poslovno sposoban bude još par godina i to je to.
ali, kad on ode u penziju, kad se ekipa počne grabiti za vlast…strah me.
jedno je sigurno, F1 neće biti ista kada Bernie ode. Nažalost predviđam na gore, sviđalo se to nama ili ne… 🙁
ivane care ja jedva čekm kad će otići ima tisuće boljih od njega upropastio je f1
još ćemo mi plakati za Bernijem…
nadam se da sam u krivu, svim srcem 🙂
hahaha jesi jesi shvatit ćeš to jednog dana :))
Za F1 je poželjno da je vodi čovjek koji je dobar sa novcima te koji zna iza zatvorenih vrata svoje misli ostvariti u djelo.
Što se mene tiče,nek Bernie misli da je Glock Južnoamerikanac novozelandskih korijena ili da je Vettel timski kolega De la Rosi…sve dok on dobro barata sa tim novcima i sve dok F1 nije u dugovima,on je dobar za F1.
Dižem kredit i kupujem dionice u vrijednosti 100 mililijuna dolara. S obzirom na procjene rasta aktive do 2016 odnosno 2026 bez problema vraćam kredit i još zaradim dvostruko .Obožavam Bernia i njegovu matematiku. Još samo da nađem jamca. Ak ima zainteresiranih dajem proviziju.
Jamac MJ :zub:
Pitaj Sanadera da ti posudi, on bi mogao imati 🙂
Nažalost, davno je F1 prestala biti samo sport i postala je jedno od najvećih svjetskih poslovnih carstava. Taj dio F1 me ne zanima posebno, ali ove brojke koje su spomenute su sumanute za ovo doba recesije. To je sve, Mrzim poslovni i politički dio F1! Samo želim gledati utrku i uživati u njoj….ništa drugo…ovo prepustimo ljudima kao što je Bernie…