Tehnološki kutak: Pirelli Racing Tyre System

Tokom predstavljanja novih guma za nadolazeću sezonu, Pirelli je predstavio i sustav za praćenje svojih guma, Pirelli Racing Tyre System (RTS). Radi se o virtualnoj bazi podataka koja u realnom vremenu prati sve parametre vezane uz pojedinu gumu, od tvornice pa sve do trkaće staze.
Ovaj jedinstveni softver razvio je Pirellijev informatički odjel iz Milana, kako bi na jednom mjestu objedino sve podatke prikupljene tokom testiranja i utrka. U prethodnom članku o novostima iz Pirellija smo spomenuli kako bi se neki od tih podataka mogli koristiti i u prijenosima utrka, gdje bi gledatelji mogli dobiti jedinstveni uvid u stanje guma pojedine momčadi ili vozača.

Svaka guma će imati svoju elektroničku “putovnicu” koja će biti uvedena u bazu podataka kod same izrade. Od tog trenutka pa sve do uništenja gume, svaki korak se bilježi i unosi u bazu podataka u realnom vremenu. Sustav povezuje bolide, računala koja koriste inženjeri u momčadi, tablete Pirellijevih inženjera i centralni server u Pirellijevom sjedištu u Milanu. Uz podatke sa utrka i testiranja, baza podataka sadrži i informacije o proizvodnom procesu i kontroli kvalitete svake pojedine gume u tvornici, potvrđujući njezin identitet i pružajući informacije o karakteristikama.

Nakon što guma stigne na stazu i montira se na naplatak, inženjeri u RTS unose informacije o montaži i optimalnom pritisku. Dodaju se i informacije o utezima za balansiranje kotača te dimenzijama i težini gume. Ti podaci su bitni za kasniji izračun trošenja gume. Izlaskom bolida na stazu telemetrijom se prikupljaju podaci o pritisku, temperaturi, trošenju i degradaciji gume, što se bilježi na tabletima Pirellijevih inženjera.
Ti podaci se povezuju sa podacima o podešavanju bolida i ostalim telemetrijskim podacima te se šalju na centralni server. Akumulirani podaci su dostupni Pirellijevim inženjerima u realnom vremenu kako bi pravovremeno reagirali na eventualne anomalije i probleme. Pristup informacijama ima i R&D odjel u Milanu, koji analiziraju informacije i šalju rezultate momčadima direktno na stazu.

Formula One Management (FOM) ostvaruje dvosmjernu komunikaciju sa sustavom. FOM pruža podatke o vremenima svakog bolida ali i prima podatke iz sustava. Najbolji primjer je informacija o mješavini guma koje pojedini bolid trenutno koristi, što smo vidjeli pred kraj prošle sezone na TV prijenosima. U budućnosti se očekuje mnogo više informacija koje će nam FOM moći prikazati u TV prijenosima.

RTS postoji već neko vrijeme i informacije prikupljene tokom protekle sezone su korištene u razvoju guma za predstojeću sezonu. Za ovu sezonu sustav nudi niz poboljšanja koji će omogućiti prikupljanje podataka za svaki sektor staze posebno ili za unaprijed definirani dio staze. Od ove sezone sustav omogućava i prijenos podataka u realnom vremenu te će svaki Pirellijev inženjer prikupljati podatke o temperaturi kod svakog povratka u boks posebnim termometrom, tj. pirometrom (beskontaktni termometar sposoban mjeriti temperature iznad 600 stupnjeva celzijevih) koji je Bluetooth-om povezan sa tabletom.

Pirelli ovim sustavom očekuje dodatno poboljšati protok informacija i, što je najbitnije, ponuditi momčadima bitne informacije u realnom vremenu. Nešto što se prije moralo zapisivati na papir sada rade barkod skeneri, digitalni mjerači i pirometri, mogućnost pogreške je minimizirana a podaci su gotovo trenutno dostupni. Sustav vrijedan uloženih novaca.

18 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Mislav

Razveselio me naslov “Tehnološki” kutak, a kad ono nije. Tehnološki kutak bi trebala biti sekcija koja opisuje tehnologije izrade (konstruiranje dijelova, izradu dijelova, toplinsku obradbu dijelova, korozivnu zaštitu…) poput “powder metallurgy” za neke metalne dijelove ili namatanje kompozita s polimernim matricama. Tako da bi trebali prilagoditi naslov ili početi pisati o temama koje naslov promiče. 🙂

zytek

Dat ce bog da i ja jedanput napravin đir u formuli pa da vettel vidi kako se to vozi

newey

toliko o “tehnološkom” (valjda tehničkom) kutu…, zadnji post 2 mjeseca prije početka sezone. mogao bi i neki update 🙂

Ferrari power

zato volim formulu 1 jel je tehnologijom klasa za sebe

Vedad & McLaren Mercedes

Ako sve ovo rade u 2012 godini, zamislite kako ce sve to izgledati za 5-6 godina!!!

denisistra

ako ne uvedu i prikazivanje grafova kotaca kako upijaju neravnine na stazi ja necu vise gledati utrke 😉
salu na stranu, nisam protiv napretka, ali malo ga pretjeruju ipak.

RapptorTeam-BiH-F1

A zamislite da toga svega nema, pa da gledamo pravu voznju 🙂

denisistra

zamislite prijenos utrke F1, a grafika na tv-u kao na Gran turismo i sl. Znaci, preostalo gorivo, potrosenost guma, eventualni kvar na motoru…

Vedad & McLaren Mercedes

Slazem se sa prijasnjim postovima, znaci da sve sto se koristi i testira u F1, sve to ide u prolig autoindustriji. A ovo sto Pirelli radi i nije toliko strasno kada shvatite koliko silnih kompjutera i senzora ima bilod F1.

pumba

To je dobro za ekipu koja brine o gumama. Meni kao običnom gledatelju F1 na TV-u to su suvišne informacije. Dovoljna je boja na gumi da znam vrstu ( tvrda, meka, super meka…) a ostalo će nam biti pokazano ako je potrebno. Previše informacija na ekranu “skriva” samu utrku. Dajte nam Blažička da komentira i sve je OK

denisistra


hahahahahaha, to bi bila jedna od koristi tog sustava… samo mašta bi bila ograničenje za korištenje sustava.

Viper

ti voziš a umjesto jumbo plakata stoje veliki LCD-evi sa reklamama, ovisno o tvojim interesima i ovisno što si upisao u google

denisistra

to oni testiraju u F1 sustav koji će kasnije koristiti u komercijalne svrhe. Kad budemo kupovali nove gume, znati će kada ih i koliko koristimo, po kakvoj podlozi, kuda se krećemo itd. I sve će to, naravno, biti za našu dobrobit 😀

Ante Primorac

Ne razumijem zašto imate loše kritike na ovo, mislim da je bolje da se radi nešto nego da se ne radi ništa i zbog toga palac gore Pirelli barem nisu ko mrtvi Brigstone koji donese gume i to je to pa tko kara gledatelje što ne vide bijelu liniju preko gume.

Viry-boy

Rađe nek stave pored imena i vremena svakog vozača malu oznakicu koja bi prikazivala na kojim gumama trenutno vozi koji vozač!

RapptorTeam-BiH-F1

Ma totalno bez veze, ne znam sta ce nama to? Da i mi gledamo koliko se gume trose, zar im nije dovoljno sto oni znaju? Pa, ok, i to ce mo vidjeti..

Viper

Uf kuda ide ovo, na kraju će Ferrari ubacit virus u Red Bullove gume…

Related Posts