Promjene pravila za 2012. godinu

Iako nas radikalne promjene pravila očekuju tek za dvije godine, ove godine uvedeno je nekoliko sitnih promjena. Lotus i Ferrari su već najavili inovacije u vidu reaktivnog ovjesa, Ferrari je pao na prvom crash testu, za drugi postoje oprečne informacije no sigurni smo da će proći u redu. Polako se objavljuju datumi predstavljnja bolida no mo ćemo predstaviti samo neke od bitnijih promjena pravila za predstojeću sezonu. Krenut ćemo redom, po broju članka u pravilniku pod kojim su objavljena.

 

3.7.9 Šasija ispred prednje pregrade (A-A) ne smije biti viša od 550 mm

Neka vas ne zbuni ovo s pregradom, radi se o nosu bolida i to o području ispred prednje osovine. Pregrada se odnosi na točku spajanja prednjeg nosa sa ostatkom šasije, što se najbolje se vidi kod promjene nosa u boksu. Dosadašnja visina u tom predjelu je bila ograničena na 625 mm, što je smanjenje od 75 mm. Visina dijela šasije od prednje pregrade do kokpita ostaje 625 mm, što znači da nas očekuju neke zanimljive (a možda i ružne) interpretacije pravila.

 

3.12.6 Tvornička tolerancija je smanjena na 3 mm (sa prijašnjih 5 mm)

Ovim pravilom se dozvoljavaju manja odstupanja kod mjerenja, ali ne više od 3 mm i to samo na području obuhvaćenom podnicom.

 

4.2 Određen je fiksni omjer težine bolida za iduće dvije sezone

Omjer je određen na minimalno 291 kg opterećenja na prednjim kotačima i 342 kg na stražnjim kotačima.

 

5.5 Postrožen je način kontroliranja okretnog momenta od strane vozača

Od ove godine to će biti moguće jedino putem papučice gasa. Maksimalni položaj papučice mora odgovarati punom gasu, dok minimalni položaj mora odgovarati praznom hodu motora.

 

5.8 Položaj ispušnih cijevi je točno određen

Ovo pravilo će najviše pogoditi momčadi koje su imale najrazvijeniji tzv. blown diffuser. Određuje se položaj posljednjih 10 cm ispušnih cijevi i to tako da, bočno gledano, moraju biti između 250 i 600 mm iznad referentne plohe (podnice) i između 500 i 1200 mm udaljene od stražnje osovine. Kut ispušnih cijevi smije biti između 10 i 30 stupnjeva u odnosu na referentnu plohu.
Gledano iz ptičje perspektive, cijevi smiju biti smještene između 200 i 500 mm od centra bolida a kut smije biti plus ili minus 10 stupnjeva u odnosu na liniju koja prolazi centrom bolida.
Na taj način se može postići ispuh direktno na stražnje krilo ili ispod istoga, kako kojoj momčadi odgovara, i tu nas očekuju zanimljiva rješenja.

 

5.19 Sustav protiv gašenja motora je strože definiran

Ukoliko je bolid u drugoj ili višoj brzini u trenutku kada vozač izgubi kontrolu nad bolidom, dozvoljena je višestruka promjena brzine sve do prve ili neutralne. U svim ostalim slučajevima sustav smije samo uključiti spojku. U svakom takvom slučaju, spojka mora ostati aktivirana do trenutka kada je vozač ručno deaktivira.

 

8.6 Svi prekidači, tipke i ostale kontrole koje vozač koristi u bolidu moraju prolaziti kroz standardni ECU, gdje će se bilježiti svako korištenje istih

Te bilješke će koristiti FIA u svrhu kontrole pridržavanja pravila ali i u slučaju nekog incidenta, ako bude potrebno.

 

8.11.1 Tijekom prvog i drugog slobodnog treninga momčadi mogu koristiti pet dodatnih senzora za prikupljanje podataka

Ti senzori ne podliježu tehničkom pravilniku ali ne smiju narušavati strukturalni integritet bolida, ne zaklanjaju pogled vozaču i/ili kamerama te ne smiju izlaziti van okvira osnovnih dimenzija bolida.

 

9.2.5 Kontrola spojke je dodatno postrožena

Vozač mora biti u potpunoj kontroli nad spojkom osim u slučaju aktivacije nekih od dopuštenih automatskih sistema poput sustava protiv gušenja motora, promjene brzine, zaštitnih i testnih sustava.

 

9.8.1 Dodatno je pojašnjeno višestruko mijenjanje brzina od strane vozača

Automatska promjena brzina nije dozvoljena, ali kod promjene brzine spojka i gas ne moraju biti pod kontrolom vozača.

 

9.8.2 Na startu utrke i prilikom ulaska u bokseve, prva brzina se mora koristiti sve dok bolid ne postigne brzinu od 100 kilometara na sat

Ovime se želi spriječiti manipulacija sustavima za startnu proceduru.

 

9.8.3 Dodatno je pojašnjeno mijenjanje brzina

Tokom vožnje ne smije se mijenjati minimalna moguća brzina koju vozač može izabrati. Svaku promjenu brzine mora inicirati vozač te sustav mora odmah inicirati promjenu. Vozač može zadati iduću promjenu brzine tek kada se prethodna uspješno izvrši.
Višestruka promjena brzine je dozvoljena jedino člankom 5.19 ili kada vozač direktno odabere neutralnu brzinu.
Sustav za sprječavanje previsokih okretaja može odbiti promjenu brzine i zadržati brzinu najviše 50 ms. Tada može uslijediti novi zahtjev od vozača.

 

9.8.5 Pozicija na stazi ne smije biti ulazni parametar kod kontrole mjenjača

Točnije, način rada mjenjača se ne smije mijenjati automatski, ovisno o lokaciji bolida na stazi.

 

10.5.3 Glavčina kotača ne smije biti previše izdužena, slično kao i otvori za hlađenje kočnica

Ovime se sprječava eksploatacija prostora oko kotača.

 

12.8.4 Pištolji za skidanje kotača sada smiju biti pogonjeni samo stlačenim zrakom ili dušikom. Helij je zabranjen.

Mercedes je u protekloj sezoni koristio helij za pogon svojih pištolja. Pošto je helij lakši od zraka moguć je brži protok i samim time brži okretaji. To je jedna od prednosti koje su omogućile momčadi Mercedesa da budu uz bok Red Bullu po brzini ulazaka u bokseve.

 

Tehnički pravilnik sa svim detaljima možete pronaći ovdje.

40 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
PeroElita

Ove stvari ionako malo tko zna i kuzi, tako da cu ja jednostavno vjerovat da su pravila dobra…. Manje manipulacija, vise utrkivanja…

scuderia

Prvo da vas sve lijepo pozdravim…a drugo….što ste se nekoji toliko uzjapurili…poštovani gospodine Gorane, zar ima kakve veze dali je netko napisao rijec kvačilo ili skojka ili nesto deseto…glavno da se svi razumijemo pa makar pisali od lijeva prema desno…a sad na pravila…koliko je ljudi ovdje uopste moglo razumjeti šta ta pravila donose…za nas je jedino bitno to da ce bolidi izgledati malko drugacije i da ce vozac imat vecu kontrolu nad bolidom, a ne samo skretat lijevo desno kad treba i tu i tamo pritisnuti kocnicu i gas…a što se tice ostalih stvari u ovim novim pravilima radije prepustimo… Read more »

zokapajac

spojka…..hahahhaaa

ZG-Gnom

Nisam siguran jesam to ja jedini krivo pročitao, ali čini mi se da je dosta pravila usmjereno ka povratku kontrole vozaču, odnosno smanjenju mogućnosti elektronike. Kako to može biti loše?

LukaZovko

Malo pretjeruju,pustite ljude neka se utrkuju,F1 će izgledat kao parada automobila a ne oktanski cirkus!

redfull

@gorane. Sta sam pogresio u ovom pisanju.Ajde proveri.
Imas li neku cuku ,ako nemas potrudi se da kupis pa setaj cuku po selu tebi ovde mesto nije.

Sto se tice pravila F1 ,sta znam uvek nesto zeznu.Dosta mi se ne svidja.

Grayowl

Ja bi njima da kroz boks moraju voziti na pedale ,pa da vidimo te brze promjene.A možda nebi bilo ni loše imati još trojicu da te guraju prvih 200 metara,pa tek onda upališ bolid i kreneš sa utrkom. Stvarno ne shvaćam ljude kojima smeta donošenje novih pravila.Uzmite pravilnik iz,recimo, 1995 ,pa ako ga uspijete pročitati(sa razumjevanjem) više nikad neću objaviti niti jedan komentar na ovom portalu. Imam osjećaj da se polako pretvaramo u Amere.Bitna je samo brzina,kreševi i krv(zato kod njih f1 nikada neće biti popularna). BTW – ste gledali kak su suci srali danas u hokeju (Medveščak- KAC)? Od… Read more »

Kristian

campo +1

campo

Pravila ko pravila , za sve su ista ( valjda), i na inžinjerima je da ih što bolje ukomponiraju u bolid, tražeći neko inovativno rješenje ili razradu postojećih.Možda će pravila 3.7.9. i 5.8 potaknuti neku novu ideju. Jer unatoč svih mogućih restrikcija uvijek nešto ispliva iz ” sive zone”. A znamo tko je najbolji u tome . Onaj ko kaže da je najvažniji korak u kreiranju bolida – točno i višestruko pročitati tehnički pravilnik.

schumi&massa

zasto se bas na ovom predivnom portalu morao pojaviti idiot i nacionalista poput gorana, koji ce nam drzati predavanja o jeziku… ja sam iz Bosne i Hercegovine ali svakodnevno posjecujem portal zato sto je jedan od najboljih na ovim prostorima, i iskreno me ne zanima na kojem ce jeziku pisati bitno je da se razumijemo… i drago mi je sto su urednici portala i forumasi iskljucivo ljudi koji vole F1 a ne da se ovdje svadjaju ko je srbin, hrvat, albanac makedonac ili bosanac… a IVAN ŠEPERIĆ-GRDIŠA je postupio profesionalno u komentaru i zato kapa dolje, ali ja kad bi… Read more »

denisistra

ma briga me za ta pravila… Ionako neću primijetiti dali je nešto 3 ili 5 mm dugo, široko ili štogod. Kao ni dali vozi kroz pit u prvoj ili drugoj. Toliko je pravila promijenjeno otkad pratim F1, pa mi je i dalje dobra. A što se nekog tamo gorana koji je laprdao o pravopisu tiče, ko ga j… Mi u Istri spojku zovemo FRCIJON. I što god da čitam, makar pisalo CLUTCH, ja sebi u glavi mislim “frcijon”!!!

Vedad V-Power

Kako god nije sve tako crno, svi smo navikli da sveke godine uvedu nekoliko glupih ideja u F1, ali sve dok bolide guraju 2.4 V8 motori dobro je, ali mislim kad se uvedu 1.6 Turbo motori da ce tek tada F1 biti pravo srenje!

Pozdrav svim fanovima

sandro 1972

Tresla se brda rodio se miš. Ništa značajno se neće promijeniti

avalon

PS neki su zamirili goranu zbog inzistiranja na čistoči jezika ali i mnogi drugi su slični njemu samo na drugom “području” …pravilima . bune se , negoduju promjeni pravila , a dragi forumaši…jeste li do sada znali ( upoznali) sva pravila po kojima se vozilo , ulazilo u boxove , mjenjalo gume itd ? po pokudama promjena izgleda da ste sve znali 😉 tako ste pljuvali po DRS-u , a npr u analizi sezone ( na ovom forumu ) je ustanovljeno da je dosta više preticanja obavljeno bez nego sa DRS-om…valjda vam nije pasalo ni uvođenje KERS-a , a sad… Read more »

avalon

Goran Jelić… ajde neka te bude sram dolazit i na ovi portal ( ka šta te se sa navedenim likovima sramota i u tramvaju se voziti…kako si kaza ) pa će bit lakše i tebi , a naročito nama 🙂

anto

meni je najbitnije da bolidi i dalje jure 300 i više km\h,a hoće li on mijenjati brzine ovako ili onako,hoće li pištolji biti pogonjeni na zrak ili na prdež živo mi se j…,samo neka jure i neka se pretječu,a ako i to prestane onda prestajem ih i ja gledati nakon punih 18g i jedva propuštenih par utrka …..

hyuna

Gorane ako te neki izrazaji bodu u okice koristi google translate :D!

RapptorTeam-BiH-F1

Gorane kolega cuj…ovaaajj…..kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,kvacilo,…
Je li ti sada bolje :-)??Ajde furraj, ako ti se ne svidja ovdje, nadji sebi drugi forum pa se raspredaj o gramatici. Nit znas ko je ko, i odakle ko, ti si se nasao na F1 forumu pricati o tome. Stidi se kolega!Vozi se u tramvaju sa svojom babom ako hoces, nanom, nenom, nebitno je..ali se vozi :-)..vrum-vum!
Idemo dalje..pravila F1..rece Bora Corba-pravila,pravila, da bi nas udavila, o je 🙂

rax82

“veoma srpski” je srbizam, čija upotreba je karakteristika polupismenih pseudoznalaca. Školovana osoba bi se poslužila hrvatskim nazivljem, kaže se “vrlo”.

Zato Gorane, nemoj biti prepametan. Ako ti ne paše ovaj portale, odi negdje drugdje, a nas koji volimo F1 ostavi na miru.

Goran Jelić

Vaš portal je vrlo decentna pojava, pa prema tome, tu nema mjesta općepriznatom i uobičajenom. Ako Vam je razina komentara na razini na kojoj je, onda nema smisla spuštati razinu jezičnog izražaja, a sve u smislu kako bi se prilagodili kulturološkoj razini čitateljstva. Držite letvicu visoko ! Educirajte one koji znaju manje.

Bože me sačuvaj “pismenosti” likova sa žurnalistike i kroatistike. E ti su stvarno ispod svake kritike. Moje školovanje je završilo u Unskoj b.b. i sa navedenim likovima me sramota i u tramvaju se voziti.

rflord99

strah me je kako će bolidi izgledat nakon svega ovog…samo da nebudu neki ružni futuristički…previše nepotrebnih sra.ja izmišljaju ovi iz FIA-e….
,,,PS-Gorane, nema veze da li je kvačilo ili kuplung, svejedno razumiješ, uostalom nekad smo bili spojeni pa tje bilo totalno isto,,,

mickey

poceo sam citati i nije mi se dalo do kraja koliko su pravila ova glupa… 😛

vwvtc

Ovo sve manje liči na f1,zamisli moraš startat u prvoj do 100 pa tek onda u drugu!!! Još samo stavite ograničenja u svakom zavoju pa da imamo procesiju a ne utrku! nemoj pretjerivati sa hrvatstvom jer priznaj koliko ljudi govori kvačilo a koliko spojka a i ovo ne treba biti portal gdje ćemo se prepirati ko je tko i tko kako govori i piše za to imaš you tube POZZ

Goran Jelić

Ima li na Vašem portalu koji pismen hrvat ?
“Kvačilo” je “veoma srpski” termin, čija upotreba je karakteristika polupismenih pseudoznalaca. Školovana osoba bi se poslužila hrvatskim nazivljem, kaže se “spojka”.

junuz

Ne kontam gdje je nestala formula.Mislio sam da je cilj utrkivanja pobjeda i napredak u usvajanju novih tehnologija i napredak istih.Sve mi više počinje ličiti na BiH.Ovdje imamo p.slavce a tamo neku komisiju koja sve kvari.Stavite dužinu i širinu bolide i neka trka počne.

pumba

helij je zabranjen ! Uh, sad mi je puno lakše. Još samo 62 dana 14 sati 36 minuta i 32,31,30… sec !

ime

ok su pravila!!

Sir Drinkalot

” Pregrada se odnosi na točku spajanja prednjeg nosa sa ostatkom šasije, što se najbolje se vidi kod promjene nosa u boksu.”

A hoće li se mijenjati pravila koja se tiču stražnjeg nosa? Mislim kad je već prčkaju po PREDNJEM nosu…

IvanS

Najbolje bi bilo da vozači sjede u boxu u simulatoru,a da dvadesetak bolida na daljinsko upravljanje budu na startu…ja bi rađe da se vrate na formule sa samoga početka priče (1950-60),bez svih ovih elektronskih sranja i pravila pa da vidimo koji su to vozači sa najvećim mudima,a ne da ih polako kastriraju iz godine u godinu…
Nakon skoro dvadesetak godina praćenja F1,stvarno ozbiljno razmišljam o prebacivanju na NASCAR ili nešto slično,ovo sve manje i manje ima smisla…

hyuna

tih je pravila bilo i prije samo sto za njih niste ni znali da postoje stoga dizati neke tenzije je stvarno bespotrebno.

jos uvijek je potreban vozac u bolid i da se sve ima savrseno izracunato i prilagodeno da se odvozi svaki krug savrseno, jedna varijabla je jako nestabilna a to je da covijek nije savrsen i drugo jos uvijek se vozi na gumama koje bas i nisu tako pouzdan faktor.

dakle uzivajte u novoj sezoni uskoro ce samo sto nije…

i za kraj treba se diviti ljudima koji naprave bolid koji ce biti u skladu sa svim tim pravilima…

RapptorTeam-BiH-F1

Hm..nemozes vjerovati u ove stvari. Ljudi, za 5 ili 6 godina, bolidi ce stazom ici sami, a vozaci ce sjediti u kokpitima na pit volu, ili u nekim slicnim prostorijama, i upravljati. Telemetrija ce se mjeriti super racunalima od strane timova odredjene ekipe. Ti ce se programi prodavati kao sada video igre, kod kuce ce mo ih igrati na hologramskim masinama, i svako ko da par miliona dolara, moci ce voziti za momcad koju najvise voli. Timovi ce svake godine odabirati najboljeg u raznim takmicenjma voznje digitalizovane F1, i taj ce predstavljati njihov tim, i dobijati moguce novac za to.… Read more »

BugSV

Ako netko želi pogledati kako će to otprilike izgledati 2012 evo –> http://www.youtube.com/watch?v=xgR5YX0dvO4

Osobno sam razočaran ovakvim uvođenjem (nekih) pravila. Svaka novost koju neka ekipa osmisli pokušava se umanjiti ili izbaciti. A ovo sa nosom bolida je čisti debilizam (i izgledat će ružno).
Uopće se ne želim nervirati i trošiti živce zbog takvih stvari i ovakvim glupostima me samo odvraćaju od gledanja najdražeg sporta. Hvala -.-

newey

Ivane, uz dužno poštovanje… 🙂 Pa zašto bi FIA-u zanimalo kako tvornice mjere i koliko u tome griješe? Bitno je da mjere ne odstupaju od propisa i u tom se smislu za pod definirala ova tolerancija, kako bi se izbjegle NAMJERNE dizajnerske “makinacije” poda u cilju boljih karakteristika bolida. Pravilo se odnosi na toleranciju dizajna, ne mjerenja 🙂 Živio

K&M

Ovakve stvari me samo nanerviraju, mogu jednostavno prebaciti vozace u simulatore i nek virtualno voze utrke pa ce bit jednostavnje a i jeftnije.

DBXZDF

a ono kad pocnen citat ovakve stvari samo mi zivce dignu koliko uskrope sve moguce

nisan inace nesto od puno ostavljanja komentara al mora san van dusu olaksat

newey

Ove tekstove slobodno ostavite na engleskom, ovako u prijevodu se dosta toga izgubi 🙂 3.12.6 se ne odnosi na mjerenja, možete provjeriti 🙂 A i bilo bi malo čudno da je tolerancija mjerenja u F1 bila 5mm pa nije to “a je to” 🙂

Matija

više neznaju što smisliti 🙁

Šumi Fan

pravila su glupost nemaju smisla

Related Posts