Odlazak u land down under i grad Melbourne je u prošlosti nerijetko označavao sami početak sezone, no ovoga puta timovi na Albert Park dolaze s već prikazanim odnosom snaga. Staza uz jezero će svoj srebrni pir proslaviti u dugo iščekivanom novom ruhu. Uskladimo budilice, VN Australije vozi se u, za nas, terminu jutarnjih crtića.
Australska utrka je prva od nekoliko ovogodišnjih koje ćemo dočekati toplim „Dobrodošla natrag!“ Formula 1 iz poznatih razloga nije svraćala na Albert Park 2020. i 2021. godine, no ova staza više ne mora čekati na utrku kojom obilježava četvrt stoljeća u društvu najbržih bolida svijeta.

Utrka za VN Australije se u prošlosti održala 35 puta; nakon 11 utrka voženih u Adelaideu, australska se utrka smjestila u Melbourne i tamo ostala naredne 24 utrke. Staza nadomak jezera će za svoju 25. utrku na poklon dobiti novu rundu nadmetanja. Ovoga će puta australskim asfaltom kružiti nova generacija bolida. Utrka za VN Australije na stazi u Melbourneu je svaki put, osim 2006. i 2010. godine, bila vožena kao prva utrka u sezoni. Ovoga puta, kao što znamo, Australija dolazi kao treća po redu.
U prvim dvjema utrkama ove sezone najbolje izdanje je pokazao Ferrari koji nadmoćno vodi i na tablici vozača i na tablici konstruktora. Posljednja je utrka ipak bila u znaku Red Bulla. Austrijska momčad je na stazi u Džedi ostvarila pole poziciju i pobjedu na utrci, a nakon napetih dvoboja na relaciji Verstappen – Leclerc, mnogi rivalstvo konjića i bikova vide kao nešto što će obilježiti ovu sezonu.

Talijani su ujedno i najuspješniji tim na stazi u Melbourneu. Ferrari je na ovoj stazi slavio osam puta, a na najvišu stepenicu postolja su se penjali Irvine, Schumacher, Räikkönen i Vettel. Upravo je Vettel 2011. godine donio Red Bullu jedinu pobjedu na ovoj stazi.
Zanimljivi su to podaci, pogotovo ako znamo da će Sebastianu Vettelu predstojeća utrka ujedno biti i prva ovosezonska. Nakon što nije mogao nastupiti u prve dvije utrke zbog pozitivnog covid testa, Vettel se vraća u svoj zeleni Aston Martin u kojem je za vrijeme njegova odsustva boravio Nico Hülkenberg. Aston Martin u prve dvije utrke nije došao do bodova, ali njihov dvojac se veseli povratku u Melbourne.
“Nakon što sam bio pozitivan i propustio prve dvije utrke, osjećam se kao da kasnim u školu. Stoga sam stvarno nestrpljiv da opet krenem voziti. I nekih prijašnjih godina sam sezonu počinjao baš u Australiji, a sjajno je i to što se Formula 1 tamo vraća nakon nekoliko teških godina. Za mene će, nakon gotovo mjesec dana bez bolida, biti važno učiti tijekom treninga i nadam se da ćemo moći napraviti neke korake naprijed u uzbudljivoj i nepredvidljivoj utrci“, rekao je povratnik Sebastian Vettel.
“Fantastično je moći vratiti se u Australiju. Melbourne je sjajan sportski grad, a Albert Park uvijek zabavna staza za vožnju. Veselim se isprobavanju obnovljene staze koja bi trebala poboljšati pretjecanje. To posebno očekujem u zavoju broj 13. Bit će vrlo zanimljivo vidjeti kako se novi bolidi s efektom tla ponašaju na ovoj stazi. Nadamo se da će utrke biti neizvjesnije i uzbudljivije“, riječi su Lancea Strolla.
Kad smo već povratnika, nakon što nije startao na prošloj utrci, Mick Schumacher spreman dolazi u Melbourne. Micku će ovo biti prvi put u karijeri da se natječe u Australiji. Nakon Bahreina, gdje su mu bodovi izmakli za dlaku, i S. Arabije na kojoj nije startao, mladi Mick uzbuđeno gleda ka australskoj utrci
“To će mi biti prvi put da se utrkujem u Melbourneu, ali i u Australiji općenito. Prilično sam uzbuđen. Veselim se upoznavanju staze i upoznavanju grada. Bio sam tamo s tatom i gledao ga kako se utrkuje na toj stazi. To je bilo sjajno; stoga sam uzbuđen što ću i sam voziti ovdje i doživjeti vlastita iskustva vožnje bolida u Australiji“, rekao je Mick Schumacher.
Momčad Haas će ovog vikenda obilježiti 125. grand prix vikend u F1. Haas je u Australiji znao ostvarivati dobre rezultate, a njihovi ovosezonski rezultati sugeriraju da bi i na ovoj utrci trebali konkurirati za bodove, ponajviše zahvaljujući Kevinu Magnussenu.
“Ne znam što je u toj stazi, ali tamo sam imao neke stvarno dobre vikende. S Haasom smo ondje uvijek ostvarivali dobre utrke. Čini mi se da je to uvijek došlo nekako slučajno, ali to je utrka na koju volim ići. Ima nešto u toj utrci koja je toliko godina dolazila kao prva u sezoni. Tamo je uvijek poseban osjećaj, pa se možemo nadati da ćemo i ove godine imati još jedan dobar vikend.“
“Razlog zbog kojeg ovaj tim postoji je taj što je Gene Haas strastveni trkač, a ima i ovu veliku korporaciju koju može promovirati putem ovog sjajnog sporta. U našem timu vlada jedna jednostavna struktura. Mi smo jedan mali intimni tim. U svijetu F1 je vrlo jedinstveno biti tako prisan i znati imena toliko ljudi u timu. Cool je“, pred obljetničku utrku govori Kevin Magnussen.
Na domaćem će terenu prve ovosezonske bodove tražiti i najširi osmijeh Pertha i cijele Australije. Daniel Ricciardo u prve dvije ovosezonske utrke nije uspio prikupiti niti jedan bod, no na Albert Parku ga se nikad ne smije unaprijed otpisati.
“Uzbuđen sam što dolazim na domaći teren. Čuo sam da je prodaja ulaznica bila luda, stoga će i atmosfera biti sjajna. To je za mene osobna stvar budući da sam Australac, no svaki vozač s kojim sam razgovarao mi je rekao da voli utrku u Melbourneu.“
“I ove sezone je uzbudljivo dolaziti na staze koje su se promijenile u odnosu na posljednju utrku. Vidjet ćemo kakve posljedice na utrku će ostaviti promjene; veliki snop uzbuđenja. Novi dizajn Albert Park je stvarno usredotočen poboljšanje utrka. Više prilika za pretjecanje će stvoriti spektakl u nedjelju.
“Nama vozačima je bilo ponuđeno da damo svoje mišljenje o novom Albert Parku. Možda nismo svi usklađeni, ali mislim da je svrha ovih promjena da se nedjelju učini boljom. Dolazak na stazu kao što je Albert Park, znajući promjene na stazi, bi trebao biti nevjerojatan spektakl“, rekao je Daniel Ricciardo.
Poznata staza u Melbourneu je, kao što je Ricciardo dao naslutiti, doživjela značajan broj promjena od našeg posljednjeg druženja s njom, a one su vidljive već od prvog zavoja staze. Prvi, desni zavoj staze, poznato žarište sudara, je s desne strane proširen za 2,5 metra. Tim se potezom želi smanjiti efekt lijevka koji je nekada tjerao vozače u uzak vrh zavoja. Proširenje je osjetio i zavoj broj tri; Proširen za 4 metra, zavoj bi trebao ponuditi više trkaćih linija.
Šesti zavoj je širi za 7,5 metara, a nove okolnosti na stazi su dovele do uklanjanja nekadašnjeg kompleksa zavoja 9 i 10. Uklanjanje te šikane je dovelo do toga da nakon zavoja broj osam slijedi dugačak, blago zavojit pravac koji je ujedno i treća DRS zona kojom završava drugi sektor. Promjena je vidljiva i na nekadašnjem zavoju broj 13 koji će zbog promjena na stazi od ove utrke biti zavoj 11. Zavoj 11 je proširen za tri metra, a valja napomenuti da je između zavoja 10 i 11 još jedna DRS zona. S unutarnje je strane, za 3,5 metra proširen i pretposljednji zavoj broj, nekad 15 danas 13.
Promjene nisu mogle zaobići niti pitlane kojeg su organizatori proširili za dva metra, što će omogućiti povećanje ograničenja brzine s dosadašnjih 60 na 80 km/h.

Da rezimiramo, podosta izmijenjeni Albert Park u svom novom izdanju ima 14 zavoja, 9 desnih i 5 lijevih. Broj DRS zona se popeo na četiri. Nakon prve DRS zone koja se nalazi na startno-ciljnom pravcu, vozači odmah nailaze na drugu koja je između zavoja 2 i 3. Već spomenute treća i četvrta DRS zona su također nadomak jedna drugoj. Treća se nalazi između zavoja 8 i 9, a četvrta između zavoja 10 i 11.
Video vožnje po novoj stazi u sigurnosnom automobilu možete pogledati na ovoj poveznici – LINK.
Staza će u novom izdanju biti dugačka 5.275 kilometara, a to znači da ćemo gledati 58 krugova utrkivanja u Australiji. Dosadašnje najbrže vrijeme kruga utrke na ovoj stazi je bilo ono Michaela Schumachera iz 2004. godine. Ono iznosi 1:24.125, no jasno je da će ovoga vikenda jedan od vozača postaviti novi važeći najbrži krug.
Osim novog layouta, Albert Park je zaslužio i novu podlogu. Bio je to pothvat koji se očajnički čekao. Australski asfalt je postavljen 1995. godine i od tada bio skoro netaknut. Površina je dosta toga pretrpjela u posljednjih 27 godina, no ovogodišnji novi sloj asfalta bi trebao uveličati spektakl u Melbourneu.
Ovoga je vikenda iznenadio i Pirelli donijevši u Australiju nesvakidašnju kombinaciju guma. Momčadi će na raspolaganju imati hard C2 smjese, medium C3, a u crveno obojena će biti soft guma C5!

“Staza će zbog novog asfalta vjerojatno ponuditi nisku razinu prianjanja na startu. Tijekom vikenda se očekuje visoki stupanj evolucije staze, a u slučaju kiše suočit ćemo se s iznimno skliskom podlogom. Na južnoj hemisferi je već počela jesen, stoga bi uvjeti mogli biti promjenjivi. Odlučili smo se za nešto drugačiju nominaciju smjesa.”
“Tijekom razvojnog testiranja smo primijetili da postoji relativno mala razlika u performansama između C3 i C4 gume. Vjerujemo da je Albert Park, sa svojim novim asfaltom i rasporedom, dobro mjesto za isprobavanje ove opcije“, neobičan izbor pojašnjava Pirellijev Mario Isola.
Satnica australske utrke bi mogla biti iscrpljujuća za europske gledatelje, ali samo najjači opstaju. Prvi slobodni trening počinje u petak u 5:00 sati ujutro po hrvatskom vremenu dok je drugi na rasporedu istog dana u 8:00 sati. Subota donosi treći trening koji počinje u 5:00 sati ujutro dok kvalifikacije za VN Australije počinju u 8:00 ujutro. Na nedjeljno jutro donosi utrku koja starta u 7:00 sati. Tijekom vikenda u jesenskoj Australiji nas po posljednjim prognozama ne bi trebala očekivati kiša, no zbog promjenjivog vremena bi u nedjelju u Melbourneu moglo ipak nešto kiše padati.
VN Australije, Melbourne (Melbourne Grand Prix Circuit), 8. - 10. travnja 2022. Petak 8. travnja 1. slobodni trening 05:00 - 06:00 2. slobodni trening 08:00 - 09:00 Subota 9. travnja 3. slobodni trening 05:00 - 06:00 Kvalifikacije 08:00 - 09:00 Nedjelja 10. travnja Utrka 07:00 - 09:00
Kada se u nedjelju probudite i postavite si retoričko pitanje „koliko je sati?“, znajte da će odgovor biti – vrijeme je za utrku.
Vidjet cemo ali.sjlumnjam u ovu stazu da ce biti puno pretjecanja