VN Portugala: Trenuci kojih se vrijedi prisjetiti

Trebala je ovo biti još jedna godina bez Portugala u kalendaru Formule 1. Prošlogodišnji kalendar je po mnogočemu bio poseban, nenadano, Formula 1 se vratila u Portugal, po prvi put ikada na stazu Algarve u blizini grada Portimao. Bilo je planirano da se jureći karavan samo 2020. godine zaustavi u Portugalu i da se vrati na uobičajeni kolosijek, no pandemija nije završila dolaskom nove sezone i vrata za još jedan dolazak u Portugal su se otvorila. Po drugi puta od svoje izgradnje 2008. godine, Algarve će biti dom VN Portugala, još jednom popunjavajući upražnjena mjesta odgođenih utrka. Ovogodišnje izdanje je tek 18. utrka za VN Portugala, osim staze Algarve, utrke za VN Portugala su se od 1958. do 1960. vozile na stazama Monsanto i Boavista, dok je u periodu od 1984. do 1996. godine domaćin VN Portugala bila mnogima draga staza Estoril. Niz je uzbudljivih trenutaka ostalo u sjećanjima ljubitelja Formule 1 iz Portugala, a danas ćemo se kronološkim rasporedom prisjetiti njih pet.

SENNINA PRVA POBJEDA U KARIJERI – 1985. GODINA

Bila je to druga utrka sezone 1985., na stazi Estoril je padala kiša. Uvjeti su bili idealni za mlađahnog Sennu da pokaže od čega je napravljen i maestralno započne svoj put ka velikanima. Ayrton, tada vozač Lotusa, u subotu se prvi put u karijeri kvalificirao na najbolju startnu poziciju u utrci i sve je bilo spremno za dominaciju u nedjelju. Nebo je plakalo nad Estorilom, a Ayrton je nakon starta održao prvu poziciju iz kvalifikacija i kako su krugovi odmicali, samo je povećavao svoju prednost. Od samog početka utrke vozači su se mučili po mokroj stazi, Senna je izgledao kao da je u nekom drugom svijetu, kao da vozi samo svoju utrku. Do desetog kruga već je ostavio drugoplasiranog vozača za skoro 13 sekundi. Kako su se krugovi nizali tako je rasla Sennina prednost. Radi izuzetno loših vremenskih uvjeta utrka se vozila prilično sporim tempom, odvezeno je 67 od planiranih 70 krugova, kad je radi vremenskog limita od dva sata utrka zaustavljena. Senna je vodio utrku od početka do kraja, završivši u istom krugu samo s drugoplasiranim Alboretom. Samo devet vozača je završilo utrku na potopljenom Estorilu, sedam njih s krugom ili više zaostatka za vodećim, kišnim čovjekom, Ayrtonom Sennom.

HAVARIJA U PRVOM KRUGU 1987. GODINE

Velika nagrada Portugala bila je dvanaesta utrka sezone, a održana je 20.09.1987. godine. Utrku je obilježio višestruki sudar na samom otvaranju utrke. Piquet u Williamsu i Alboreto u Ferrariju su se sudarili na samom startu, a pratili su ih Derek Warwick (Arrows), Satoru Nakajima (Lotus), Martin Brundle, te Christian Danner (Zakspeed) i Adrian Campos (Minardi). Svi vozači koji su sudjelovali u sudaru, osim Dannera, uspjeli su nastaviti utrku. U utrci je u konačnici pobijedio McLarenov Alain Prost, ispred Gerharda Bergera u Ferrariju i Nelsona Piqueta u Williamsu.

MANSELLOVO IGNORIRANJE PRAVILA 1989. GODINE

Za utrku se na najbolju startnu poziciju kvalificirao Ayrton Senna (McLaren Honda) ispred Ferrarijevog dvojca, Gerharda Bergera i Nigela Mansella, dok je Sennin momčadski kolega Alain Prost utrku započeo s četvrte startne pozicije. Berger je odmah na startu pretekao Sennu, dok su iza njih ostali Mansell i Prost. Berger se polako odvajao od pratnje, dok je Senna neuspješno pokušavao zadržati Mansella iza sebe, no ipak je izgubio drugu poziciju u korist Mansella. Mansell je ubrzo poveo u utrci, te je s prve pozicije otišao u boks. Na zaustavljanje je ušao nešto brže, proklizao i promašio Ferrarijev boks za nekoliko metara. Iako su mehaničari krenuli prema njemu da mu zamijene gume, Mansell se u rikverc vratio do boksa, što je bilo zabranjeno.

Na stazu se vratio na četvrtu poziciju, no kako je vožnja u rikverc kroz boks bila izričito zabranjena, Mansellu je pokazana crna zastava. Slijedila je diskvalifikacija iz utrke, s čime se Nigel uopće nije slagao. Dok su mu suci signalizirali da je utrka za njega završena, Mansell je uredno napao Sennu, bolidi su se sudarili i utrka je za obojicu bila završena. Diskvalificirani Mansell je narušio Sennine šanse za naslov izbacivši ga iz utrke koju je njegov glavni konkurent, Alain Prost, završio na drugom mjestu. U utrci je pobijedio Berger, dok je Prost prednost nad Sennom povećao na 24 boda sa samo tri utrke preostale u prvenstvu.

LETEĆI PATRESE IZ 1992. GODINE

Utrka s Estorila iz 1992. godine ostat će zapamćena po sudaru Gerharda Bergera i Riccarda Patresea. Namjeravajući ući u boks, Berger se na početku startno – ciljne ravnine povukao prema desnoj strani staze, a Patrese, odmah iza njega, ne prepoznajući njegovu namjeru, kasno je pokušao da ga izbjegne. Patrese je prednjim desnim kotačem udario u Bergerov stražnji lijevu kotač i Patreseov Williams je lansiran u zrak, zamalo udarivši u pješački most koji je prelazio preko staze. Patrese je iz sudara izašao bez ozljeda, te nije bilo kazni za vozače koji su sudjelovali u ovom sudaru. Ostaci bolida na stazi su uzrokovali niz drugih nemilih događaja na stazi, pa su pukle gume Michaela Schumachera i Pierluigija Martinija, a dio Williamsa koji je ostao na stazi se podvukao pod Dallaru JJ Letha i povrijedio mu nogu, zbog čega je Letho morao odustati iz utrke. U utrci je pobijedio Mansell ispred Bergera i Senne.

VILLENEUVEOVA IZVEDBA 1996. GODINE

VN Portugala 1996. bila je posljednja utrka Formule 1 na stazi Estoril, a trebala je biti i posljednja utrka za VN Portugala da se nije dogodila pandemija, izmjene kalendara i da Algarve nije iznenada dobio svoje mjesto u kalendaru. Bila je to prva sezona u Formuli 1 za budućeg svjetskog prvaka Jacquesa Villeneuvea, koji ničim nije odavao utisak da je novak. Jacques je svoju prvu sezonu u Formuli 1 završio na sjajnom drugom mjestu, a ni pobjeđivati mu nije bilo strano. Sjajnu sezonu Villeneuve je zaokružio pobjedom u Portugalu, na pretposljednjoj utrci sezone. Villeneuveova pobjeda u Portugalu ostaje zapamćena po pretjecanju Michaela Schumachera vanjskom stranom zadnjeg zavoja staze. Villeneuveova pobjeda u Portugalu odvela je borbu za naslov u zadnju utrku sezone (VN Japana), iz koje je kao pobjednik izašao Jacquesov momčadski kolega, Williamsov vozač, Damon Hill.

1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
mody

Da uh dobri stari estoril.tamo.se uvijek nesto dogadalo jos je zaboravljeno 1988 kada je.senna pokusao prosta u zid izgurat bilo je kotac uz kotac staza je ista kao catalunya bila samo sta je imala brzi.1 zavoj ali estoril.bi trebalo renovirat .portimao ima uzbrdice i nizbrdice tko zna mozda se vrati jednog dana na estoril.volim.klasik staze.

Related Posts