Nakon jednog vikenda odmora Formula 1 se vraća u naše živote, a nakon 24 godine pauze vraća se i u Portugal. Pred nama je još jedan vikend novog i neizvjesnog, s obzirom na to da će se Velika nagrada Portugala po prvi put održati na stazi Algarve u blizini grada Portimao. Turbulencije u kalendaru tekuće sezone otvorile su mogućnost za nove domaćine Velikim nagradama, pa smo tako ispratili jednu od najluđih utrka ove godine, VN Toskane na stazi Mugello, a što nas čeka na Algarveu, tek ćemo vidjeti. Dok se pripremamo za još jedan trkaći vikend, slijedi nekoliko riječi u utrkivanju bolida Formule 1 u Portugalu i stazi koja će za vikend debitirati u Formuli 1.

Staza Algarve (Autodromo Internacional do Algarve), poznata još kao Portimao, duga je 4,684 km. Izgradnja staze završena je u listopadu 2008. godine, dizajnirao ju je Ricardo Pina. Izgradnja staze, uključujući go-kart stazu, hotel i tehnološki park, koštala je oko 195 milijuna eura, a zbog financijskih problema i akumuliranih dugova, već 2013. godine došlo je do promjene vlasničke strukture.

Dok je staza Algarve gotovo potpuna nepoznanica za svijet Formule 1, Portugal je bio domaćin 16 utrka za Veliku nagradu, na stazama Boavista, Monsanto i Estoril. Prva utrka za VN Portugala u sklopu Svjetskog prvenstva Formule 1 održana je 1958. godine na stazi Boavista. Stirling Moss u bolidu momčadi Vanwall i Mike Hawthorn u Ferrariju u Portugal su došli kao vodeći u prvenstvu, a uz VN Portugala do kraja sezone bile su preostale još dvije utrke, u Italiji i Maroku. Moss je pobijedio na prvom izdanju VN Portugala u sklopu Svjetskog prvenstva, no prva prvenstvena utrka u Portugalu bit će zapamćena po Mossovom zalaganju za rivala Hawthorna koji se suočio s diskvalifikacijom radi vožnje u pogrešnom smjeru. Naime, nakon što je zbog izlijetanja morao ponovno pokrenuti svoj bolid, Hawthorn je optužen da je vozio nekoliko metara u pogrešnom smjeru, no Moss se odmah obratio sucima u Hawthornovu obranu, pa je Hawthorn ipak zadržao svojih sedam bodova, šest za drugo mjesto i jedan za najbrži krug. U konačnici, Hawthorn je osvojio naslov svjetskog prvaka za sezonu 1958., sa samo jednim bodom prednosti – ispred Mossa.

Naredne godine vozilo se na stazi Monsanto, gdje je opet pobijedio Moss, ovaj put u bolidu Cooper T51, što je bila Mossova jedanaesta pobjeda u karijeri. Uz Mossa su se na drugom izdanju VN Portugala na pobjedničko postolje popeli Masten Gregory i Dan Gurney. Vodeći u prvenstvu u tom trenutku, Australac Jack Brabham se tijekom utrke zabio u telegrafski stup, a iz bizarne nesreće je (na sreću) izašao bez ogrebotine. Nakon ove utrke, Monsanto staza je napuštena, a Formula 1 se vratila na stazu Boavista. 1960. godine, na stazi Boavista, pobijedio je Jack Brabham, a Formula 1 se do 1984. godine nije vraćala u Portugal.

U periodu od 1984. do 1996. godine, utrke za Veliku nagradu Portugala vozile su se na mnogima dragoj stazi Estoril, koja je ljubiteljima Formule 1 donijela utrke kojih se malo stariji rado sjećaju, a mlađi fanovi rado slušaju i čitaju o njima. Dešavanja s Estorila se vrlo često prepričavaju među obožavateljima najbržeg cirkusa, a dio su zlatnog doba Formule 1. O utrkivanju na stazi Estoril, u blizini glavnog grada Lisabona, počelo se pričati od izgradnje staze, 1972. godine. Trebalo je 12 godina i nekoliko različitih serija da posjete Estoril, do četvrte prvenstvene VN Portugala, prve na stazi Estoril. Portugal se 21.10.1984. godine vratio u kalendar Formule 1, kao posljednja utrka sezone, na kojoj je pobijedio Alain Prost, no propustio je osvojiti naslov svjetskog prvaka. Prvakom je okrunjen njegov momčadski kolega Niki Lauda, koji je utrku na Estorilu završio na drugoj poziciji.

Naredne godine, utrka je organizirana u travnju, praćena je jakom kišom, što su bili idealni uvjeti za Ayrtona Sennu da osvoji svoju prvu utrku u karijeri. 1986. godine se utrka vratila u završni dio sezone, u termin koji će postati tradicionalan za VN Portugala, u pretposljednji tjedan rujna. 1987. godine Alain Prost je ostvario svoju 28. pobjedu u karijeri pobjedom na VN Portugala, čime je oborio 14 godina star rekord Jackieja Stewarta po broju pobjeda (usporedimo to s rekordom od 91 pobjede Lewisa Hamiltona za koji se čeka da bude oboren također na ovoj utrci…).

Peto izdanje utrke na stazi Estoril ugostilo je tipičnu borbu između McLarenovih vozača Ayrtona Senne i Alaina Prosta. Unatoč dominaciji koju su imali te sezone, iskre su sijevale između ova dva vozača iz utrke u utrku. Utrka za VN Portugala 1988. godine startala je iz trećeg pokušaja. Senna je poveo na opće oduševljenje portugalske publike, no već na početku drugog kruga Prost je obišao Sennu za vodeću poziciju, no obilasku nije izostala Sennina agresivna obrana. Nakon utrke u kojoj je Prost pobijedio, Senna i Prost su izmijenili ne tako nježne riječi. Ni naredna utrka u Portugalu nije prošla bez kontroverzi. Nigel Mansell, tada vozač Ferrarija, promašio je ulazak u boks i usprkos uputama momčadi, u rikverc se vratio na poziciju u boksu, što je, naravno, bilo protiv pravila. Po izlasku iz boksa Mansellu je pokazana crna zastava (diskvalifikacija), što je Mansell uredno ignorirao. Mansell je nastavio s utrkom, napao Sennu, sudario se sa Sennom i uništio Ayrtonove šanse za osvajanje naslova prvaka. Mansell i Ferrari su zbog ponašanja na stazi zaradili kaznu od 50.000 dolara, a Mansell je izbačen s naredne utrke, VN Španjolske.

Ni devedesete na Estorilu nisu prošle bez uzbuđenja. 1990. godine uživalo se u borbi Senne, Prosta, Mansella i Bergera za top pozicije, a zbog sudara Alexa Caffija i Agurija Suzukija, utrka je prekinuta nakon 61. kruga (bilo je predviđeno da se vozi 71 krug). Pobijedio je Mansell ispred Senne, Prosta i Bergera. Naredne godine Mansell je ponovno prekršio čitav set pravila, no ovaj put s momčadi Williams. Pri zamjeni guma, zadnji desni kotač Mansellovog bolida nije dobro pričvršćen, pa mu je odmah po izlasku iz boksa kotač i otpao. Williamsovi mehaničari su donijeli bolid natrag u boks i pričvrstili kotač, zbog čega je Mansell izgubio gotovo minutu vremena. Mansell je još jednom tijekom karijere ugledao crnu zastavu u Portugalu. Pobijedio je njegov momčadski kolega Ricardo Patrese. Samo godinu kasnije pobijedio je Mansell, a Patrese je imao gadan sudar s Gerhardom Bergerom, no na sreću nije bilo povrijeđenih. 1993. godine Prost je drugim mjestom u Portugalu (iza Michaela Schumachera) osvojio svoj četvrti naslov svjetskog prvaka.

Nakon nemilih događaja na Imoli 1994. godine u kojima su tragično živote izgubili Roland Ratzenberger i Ayrton Senna, bilo je neophodno izvršiti neke izmjene na stazi kako bi se poboljšala sigurnost. Pobijedio je Damon Hill, a godinu iza njega i David Coulthard.

Posljednji put se Formula 1 na Estoril vratila 1996. godine, a isto je trebala biti i posljednja utrka za VN Portugala. Naime, da nije došlo do izmjena kalendara za ove sezonu, jureća karavana ne bi ni posjetila Portugal. Algarve nije bila dio prvobitnog, originalnog kalendara za sezonu 2020., no turbulencije uslijed pandemije pružile su priliku Portugalcima da još jednom ugoste bolide Formule 1. Sezona 1996. bila je prva sezona u Formuli 1 za Kanađanina Jacquesa Villeneuvea, no mladić se uopće nije ponašao kao novak, čak je postao prvi novi vozač koji je svoju početničku sezonu završio na drugom mjestu u ukupnom poretku vozača. Jacques je pobijedio na posljednjem izdanju VN Portugala koje pamtimo, a zapamćeno ostaje i pretjecanje s vanjske strane koje je u Parabolici izveo nad Michaelom Schumacherom.

Kako se obećana renoviranja i poboljšanja na stazi nisu dogodila, Formula 1 je trajno napustila Portugal i Estoril. No, Portugalci nisu odustali. Staza Algarve je izgrađena po svim potrebnim standardima koje zahtijeva Formula 1, te pokušaji da se uvrsti u kalendari nisu izostajali još od njenog otvaranja 2008. godine. Staza Algarve (Portimao) ugostila je testiranja bolida Formule 1, te je čekala na svoj debi kao domaćin utrke za Veliku nagradu do 2020. godine. Samo dvojica vozača koji se natječu ove godine provozala su bolide Formule 1 na Portimau. Lewis Hamilton je 2009. godine testirao McLarenov bolid, a Lando Norris je 2017. godine vozio stari McLarenov bolid. Osim njih dvojice, još osam vozača je okusilo čari staze u Portimau. Daniel Ricciardo i Valtteri Bottas su se natjecali u okviru Britanskog F3 prvenstva, Sergio Perez GP2, Charles Leclerc, George Russell, Alex Albon, Lance Stroll i Antonio Giovinazzi u okviru Europskog F3 prvenstva. Ricciardo s Portimaoa nosi lijepe uspomene, to je utrka na kojoj je zapečatio naslov F3 prvaka. Ricciardov nekadašnji momčadski kolega, Max Verstappen je ranije ove godine testirao GT3 automobil na stazi Portimao.

Što možemo očekivati? Teško je reći. Lewis Hamilton će sigurno napadati na pobjedu, kako bi se odvojio od Michaela Schumachera po broju ostvarenih pobjeda, a i još više od Valtterija Bottasa koji se nalazi iza njega u poretku za naslov svjetskog prvaka.

Uz još nekoliko zanimljivih činjenica o utrkivanju bolida Formule 1 u Portugalu, želimo vam uzbudljiv trkaći vikend.

• Svoju prvu pobjedu u karijeri na VN Portugala ostvarili su Ayrton Senna i David Coulthard. Najviše pobjeda u Portugalu imaju Alain Prost i Nigel Mansell (po tri).
• Najuspješniji konstruktor na utrkama za VN Portugala je Williams. Williamsovi vozači pobjeđivali su šest puta za VN Portugala.
• Trebalo je proći 8799 dana do povratka Formule 1 u Portugal, što nije najduži period kako se nije utrkivalo u Portugalu. Pauza od velike nagrade 1960. godine do velike nagrade 1984. godine trajala je 35 dana duže.
• Na 16 utrka za VN Portugala pobjeđivalo je 11 vozača. Prost, Mansell i Moss su pobjeđivali više od jednom. Moss i Prost su jedini pobjeđivali dva puta zaredom u Portugalu.
• Najveću prednost u odnosu na drugoplasiranog imao je Stirling Moss 1959. godine, pobijedivši s čitavim krugom prednosti.
• Osam puta (od 16 utrka) je u Portugalu pobjeđivao vozač koji je startao utrku s najbolje startne pozicije.
• Deset vozača je startalo u Portugalu s najbolje startne pozicije. Najviše pole positiona na svom kontu ima Ayrton Senna, tri.
• Još nikada sigurnosti automobil nije izlazio na stazu tijekom utrke za VN Portugala.
• Ukupno 415 bolida je sudjelovalo na velikim nagradama Portugala. Od toga, 378 bolida se kvalificiralo za utrku, a 207 došlo do cilja.
• Staza Algarve presvučena je novim slojem asfalta u sklopu priprema za ovosezonsku utrku. Isto će biti dodatni izazov za Pirellijeve gume.
• Tijekom prvih pola sata drugog slobodnog treninga, sve momčadi će testirati neoznačene 13-inčne prototipe slik guma za iduću godinu.
• Organizatori su morali smanjiti dozvoljeni broj gledatelja s planiranih 50000 dnevno na oko 27500 gledatelja po danu zbog novih mjera koje Portugal uvodi radi pandemije koronavirusa. Sve lokacije bez sjedećih mjesta (grandstands) su izbačene iz posjete, a gledatelji koji su kupili ulaznice će dobiti povrat novca.

2
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
2 Komentara na temu
0 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
1 Autori komentara
avatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
mody

vratite monsanto park to je bila staza:)pa da ih vidimo tamo,

avatar
Član
mody

vazno dase vratila f1 u portugal ,, staza ima uspone i padove bit ce zanimljivo,,,, ali bojim se da ce biti opet 1 lewis 2 botas 3 max