Analiza: Po čemu ćemo pamtiti nastupe druge polovice grida u 2015. godini?

Iako sezona iza nas nije obilovala mnoštvom zanimljivosti na stazi i izvan nje, za što je najviše kriva predvidljivost događaja na svakoj od 19 ovogodišnjih utrka, pažljivim osvrtom na događanja u 2015. možemo izabrati nekoliko interesantnih trenutaka, analizirati nastupe i performanse pojedinih momčadi i vozača te odabrati najvažnije događaje koji su obilježili Lotus, Toro Rosso, Sauber, McLaren i Manor Marussiju.

 

Lotus F1 Team

Nakon katastrofe iz 2014., momčad iz Enstonea je živnula u ovoj godini, a velike zasluge za to ima konkurentna i pouzdana Mercedesova pogonska jedinica koju karakteriziraju dobre vozne osobine. Naravno, to nije jedini razlog; E23 je bolji bolid od nepredvidljivog E22 poznatog po asimetričnom nosu. Lotus je jedna od momčadi koja je nešto više bodova osvojila nakon ljetne stanke, a tome u prilog sigurno ide i postolje Romaina Grosjeana s VN Belgije. Ono čega ćemo se prvo sjetiti na spomen ovog imena su velike financijske poteškoće zbog kojih je trkaća momčad imala velike probleme na stazi, izvan nje i u tvornici. Ovršitelji su nekoliko puta ulazili u Lotusove prostorije, i to zbog dugova prema dobavljačima, a probleme im je pravio i ugovor s bivšim rezervnim vozačem Charlesom Picom. Nekoliko puta su im zaplijenjeni bolidi tijekom trkaćih vikenda te su im bile zaključane garaže i hospitality, ali momčad se nekako održala na životu. Što ne treba čuditi, vodstvo je moralo pronaći načina jer je odlazak u Renaultove ruke bilo samo pitanje vremena. Francuzi su prvo potpisali pismo namjere kupovine ekipe iz Enstonea s kojom su već nizali uspjehe i pobjede, a dogovor je finaliziran krajem godine. Predsjednik i glavni izvršni direktor Alijanse Renault-Nissan, 61-godišnji Carlos Ghosn koji je u nekim krugovima poznat kao ‘rezač troškova’, zapravo je odriješio kesu te najavljuje veliki budžet i velike stvari u budućnosti. Naravno, potrebno je strpljenje, ali cilj je jasan – povratak Renaultove tvorničke momčadi u Formulu 1. Preciznije, na sami vrh. Većina Lotusovih problema je nekako riješena, a ono što nije, pokrit će Renault – njihov novi vlasnik.

Romainu Grosjeanu se očito nije svidjelo odugovlačenje oko prodaje momčadi koja se posljednjih mjeseci nalazila u pravom rasulu pa je prihvatio ponudu Haas F1 Teama koji usko surađuje s Ferrarijem. Iako se od američke momčadi ne mogu očekivati čuda i bolji rezultati od onih koje je Lotus ostvario ove sezone, simpatični Francuz je možda upravo tu vidio svoju priliku – Kimi Raikkonen bi nakon sljedeće godine mogao u mirovinu (pogotovo ako ne popravi svoju formu), a na njegovo bi mjesto možda mogao uskočiti upravo Romain, u čije će podatke iz 2016. uvid imati Scuderia Ferrari. Iako je sve ovo još uvijek možda u domeni znanstvene fantastike, sreća prati hrabre, a ova Grosjeanova odluka bi se mogla nazvati upravo tako. Ili potpunim promašajem.

Romain je ove sezone propustio 13 slobodnih treninga kada ga je mijenjao rezervni vozač Jolyon Palmer, ali je potpuno nadigrao svog timskog kolegu Maldonada u kvalifikacijama. Bolji je bio i u utrkama te je osvojio 51 naspram Pastorovih 27 bodova. Najbolji rezultat mu je treće mjesto na VN Belgije. Vozačku postavu Renaulta bi sljedeće godine trebali činiti Pastor Maldonado i promaknuti Jolyon Palmer, a Francuzi će detalje svojih planova iznijeti sljedećeg mjeseca.

 

Scuderia Toro Rosso

Sestrinska momčad Red Bulla je u novu sezonu krenula s najmlađom vozačkom postavom u svojoj povijesti, ali Max Verstappen i Carlos Sainz nisu razočarali. Šasija je također bila dobra, a kritike se jedino mogu uputiti nekonkurentnoj i nepouzdanoj Renaultovoj pogonskoj jedinici. S obzirom na pad forme švicarskog Saubera, Toro Rosso je imao praktički osigurano sedmo mjesto, ali momčad iz Faenze se do samog kraja borila za šestu poziciju koja joj je izmakla za 11 bodova. I oni su u drugom dijelu sezone osvojili nešto više bodova nego u prvom, a najbolje utrke su im bile u Mađarskoj i Sjedinjenim Američkim Državama, ponajviše zahvaljujući četvrtim mjestima Maxa Verstappena. Dok je Red Bull tijekom sezone vodio rat s Renaultom, Toro Rosso je bio puno tiši te su s Ferrarijem dogovorili isporuku ovogodišnje specifikacije za 2016. godinu. To bi im mogao biti dobar vjetar u leđa, pogotovo ako Renault ne napravi dobar posao preko zime, što je potvrdio i Helmut Marko.

Max Verstappen i Carlos Sainz su pokazali svu raskoš svog talenta te se od njih s pravom očekuju velike stvari u budućnosti. U sezoni koja je iza nas, bolje se snašao 18-godišnji Nizozemac koji je osvojio dva četvrta mjesta i na kraju godine skupio 49 bodova, samo dva manje od Romaina Grosjeana. S druge strane garaže, njegovog momčadskog kolegu Sainza nije toliko pratila sreća te je i sam rekao da bodovno stanje nije pravi odraz forme jednog i drugog vozača. Španjolac je osvojio ‘samo’ 18 bodova, ali valja imati na umu da je zbog kvarova u utrkama odustao čak sedam puta, što znači da nije završio više od trećine utrka u sezoni. Ako gledamo Verstappena, u utrkama je odustao 4 puta, od toga dva puta zbog problema s bolidom. Kada je riječ o kvalifikacijama, nešto bolji skor ima Sainz, koji je osim toga jedan od boljih vozača na startovima utrka. U prosjeku je zarađivao 1.06 pozicija, dok je Verstappen gubio 0.53. Sljedeća sezona s provjerenom i pouzdanom Ferrarijevom pogonskom jedinicom bi trebala obojici mladića pružiti šansu da barem češće ugledaju kockastu zastavu, pa ćemo imati bolji uvid u performanse ovih mladih asova.

 

Sauber F1 Team

Prava drama je obilježila početak godine za momčad Petera Saubera. Umjesto da odlučno krenu u novu sezonu i da što prije pokušaju zaboraviti katastrofalnu 2014. kada nisu osvojili ni boda, momčad iz Hinwila nije nastupila na prvom slobodnom treningu u Australiji. Razlog – nevjerojatan propust vodstva momčadi, ponajviše šefice Monishe Kaltenborn. Iako su potvrđeni vozači za 2015. bili Marcus Ericsson i Felipe Nasr, u Melbourneu se pojavio Giedo van der Garde koji je tvrdio da ima valjani ugovor te je obukao trkaće odijelo švicarske momčadi. Sauber je potom završio na sudu, a Monisha je kasnije priznala da joj se sledila krv u žilama kada je u sudnici čula riječ ‘zatvor’. Situacija je ubrzo riješena dogovorom između dvije strane, a Brazilac i Šveđanin su sudjelovali u nastavku GP vikenda. Samo mjesec dana nakon toga, procurila je informacija da Adrian Sutil također vodi spor sa švicarskom momčadi zbog nepoštivanja ugovora. Ostaje pitanje kako si je Monisha, inače odvjetnica, mogla dopustiti ovakve propuste koji su je mogle stajati posla, a Sauber još većih nevolja. No, sve je to zaboravljeno već u nedjelju kada su Nasr i Ericsson završili na petom, odnosno osmom mjestu te su svojoj momčadi donijeli 14 bodova. Istina, u toj je utrci odustalo 9 vozača, a ekipa je u sljedećih 13 utrka osvojila manje bodova nego na VN Australije. Sauber je također bio u velikim financijskim problemima pa su nadogradnje na svom bolidu uveli tek nakon ljetne pauze. Prema riječima njihovih vozača, bolid s prve utrke sezone je bio isti onaj s kojim su dočekali ljetnu stanku. Poput kupaca Mercedesovih agregata, i Sauber nije dobio poboljšane Ferrarijeve jedinice ove sezone, a Kaltenborn je rekla da to nema veze s financijama ni odnosima s talijanskom momčadi, već isključivo utjecajem koji bi nova verzija imala na bolid i njegovo hlađenje. Kako je sezona odmicala, opadale su performanse pa je Sauber u prvoj polovici osvojio 61%, a u drugoj 39% ukupnih bodova.

Felipe Nasr može biti zadovoljan obavljenim poslom u 2015. Imao je određenih problema s kočnicama svog C34 koji su se ponavljali iz utrke u utrku, ali 23-godišnji Brazilac je na kraju osvojio tri puta više bodova od timskog kolege Marcusa Ericssona, koji se nije snašao ove sezone. U kvalifikacijama je razlika bila puno manja te je Nasr bio bolji u omjeru 10-9, ali to će biti slaba utjeha za njegovog 25-godišnjeg kolegu. Oba vozača imaju ugovor za sljedeću sezonu, a Ericsson se mora trgnuti ako želi ostati u Formuli 1.

 

McLaren Honda

Što reći o sezoni britanske momčadi, a da već nije nekoliko puta rečeno ove godine? Katastrofu ovakvih razmjera u 2014. nije mogao očekivati nitko, ali neki pokazatelji su se pojavili već krajem godine, prije prvih predsezonskih testova. Uočeni su prvi problemi s pogonskom jedinicom na tzv. filmskim danima, zatim su bila prisutna određena kašnjenja s Hondinim projektom, što nije bila tajna, ali Arai i Dennis su obećavali velike stvari već u Melbourneu. Prvi predsezonski testovi su ih spustili na zemlju i pokazali sav obujam posla koji će čekati britanske i japanske inženjere u 2015. Ne samo da nisu bili konkurentni, bolidi u Barceloni i Jerezu tijekom cjelodnevnih testova nisu mogli odvoziti dvoznamenkasti broj krugova, a ponekad se čak nisu mogli ni upaliti! Fernanda Alonsa je nakon misteriozne nesreće s predsezonskih testiranja na VN Australije mijenjao Kevin Magnussen, koji svoj MP4-30 nije mogao dovesti do grida. McLarenove boje je branio samo Button koji je na kraju bio posljednji, ali tik do bodova zbog brojnih odustajanja drugih vozača. Momčad je tijekom sezone obećavala veliki napredak i bijeg s dna, ali to se nikada nije dogodilo. Japanci su se oslonili na svoje tradicionalne metode kada je riječ o otklanjanju problema i radu na pogonskoj jedinici (nisu prihvaćali tuđu pomoć), koje nisu urodile plodom, a trkaći direktor Eric Boullier je samo jednom djelovao dosta ljutito te je svom partneru rekao da ‘zaborave sva ta s*anja, nacionalnost, te da u Formuli 1 stvari počnu raditi na F1 način i po standardima Formule 1’. Iako je u projektu spiskan ogroman novac, ugrožen ugled i zabilježen odlazak važnih sponzora, obje strane se nisu dale omesti te su uporno tvrdile da znaju što rade i da će suradnja McLarena i Honde definitivno uroditi plodom.

Jenson Button i Fernando Alonso su junački odradili ovu sezonu. Iako je Španjolac poznat po svom temperamentu, sjetit ćemo se njegovih komentara s VN Kanade ili VN Japana, ali kao što su u momčadi rekli, ništa strašno s obzirom na poziciju u prvenstvu gdje se nalaze vozači takvoga kalibra. I Button i Alonso su cijelu godinu kao papige ponavljali da je zabilježen pomak ovdje i ondje, da za sljedeću utrku momčad priprema ovo i ono, da ćemo 2016. gledati drugačiju sliku, itd… Hoće se to dogoditi ili ne, prerano je reći. No, jedno bi trebalo biti sigurno, od 2015. gore ne može… Svjetski prvak iz 2009. se u svim tim problemima bolje snašao te je osvojio pet bodova više od svog kolege, dok su u kvalifikacijama bili podjednaki.

 

Manor F1 Team

Prošlogodišnja momčad Marussije, koja se nekako uspjela izvući iz stečaja i pojaviti na prvoj utrci ove sezone (za što je najviše zaslužno 9. mjesto konstruktorskog poretka iz 2014. zahvaljujući Bianchiju), propustila je trkaći vikend u Australiji iako su u Melbourneu bili prisutni. Sezona je za njih počela u Maleziji, što je naljutilo Bernieja Ecclestonea. Nastupali su s prošlogodišnjom specifikacijom Ferrarijeve pogonske jedinice te su također imali financijske poteškoće. Redovno su završavali na posljednjim mjestima pa je u takvim okolnostima teško prosuditi performanse njihovih vozača. Will Stevens je vozio cijelu sezonu te je u kvalifikacijama bio puno bolji od Roberta Merhija, dok je u utrkama situacija izjednačena. Alexander Rossi je na pet prigoda mijenjao Merhija, ali nedovoljno da ocijenimo nastupe 24-godišnjeg Amerikanca.

Trenutak koji je obilježio ovu momčad, ali i svijet Formule 1, bila je vijest o smrti Julesa Bianchija 17. srpnja 2015. Mladi Francuz je podlegao ozljedama koje je zadobio na VN Japana 2014. On i njegova obitelj su narednih devet mjeseci prolazili kroz veliku bitku u kojoj je na trenutke bilo pozitivnih znakova. Ipak, njegov otac je svojim izjavama dao naslutiti da situacija nije dobra i da se članovi uže i šire obitelji pripremaju na najgore. Najblistaviji trenutak njegove karijere je bilo osvajanje bodova na VN Monaka 2014., prvi Julesovi i prvi Marussijini bodovi, koji su malenu momčad spasili od bankrota i omogućili joj nastupe u 2015.

5 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
modesto

po dosadnim utrkama

Bilal

Sve pohvale za ćlanak

F1 fan

Dobar clanak. I statistika kaze da sainz nije nista losiji od verstapena. Bolji u kvalama i na startu, samo da ima malo vise srece

Marlon Brando

Odličan članak. Hoće biti i o gornjem dijelu grida (Ferrari, Mercedes, itd.)?

Related Posts