Period ljetne stanke u Svjetskom prvenstvu Formule 1 uvijek je dobar za detaljniju analizu učinjenoga u prvoj polovici sezone. S obzirom na to da je prvi dio prvenstva obuhvatio čak 14 utrka, polovicu smo zapravo već prošli, a nešto kraći drugi dio sezone ponudit će nam deset utrka na kojima će se odlučivati o prvaku svijeta.
Upravo je borba Landa Norrisa protiv Oscara Piastrija, uspostavljena uvjerljivom dominacijom njihovog McLarena, jedna od top tema ovog ljeta. Oni koji su se trebali suprotstaviti McLarenu, podbacili su u velikoj mjeri, o čemu također vrijedi raspraviti. Kao i o učinku brojnih novaka u Svjetskom prvenstvu.
O tim i brojnim drugim temama svoja su razmišljanja ponudili naši urednici, a vas pozivamo da se priključite svojim komentarima ispod teksta…

Do ljetne stanke postalo je jasno da su u borbi za naslov prvaka ostali samo Oscar Piastri i Lando Norris, a dijeli ih samo devet bodova. Kako gledate na to rivalstvo unutar McLarena i što biste rekli – koji su glavni aduti Australca, a koji Britanca u lovu na titulu?
Igor Vukajlović: Oscar je već sada dokazao psihološku nadmoć nad Landom i teško da ga Lando može izbaciti iz takta. Može li mu to učiniti sama momčad, to je već druga priča. Lando još uvijek daje dojam da mu mogu smetati neke stvari izvana (medijske špekulacije, tračevi…). Što se tiče same vožnje, Lando je još uvijek na ‘Massa’ razini, tj. kada su uvjeti savršeni, s lakoćom pobjeđuje i bojim se da bi to ove sezone mogao biti njegov maksimum za razliku od Oscara koji ostavlja dojam da uvijek može pronaći dodatnih nekoliko desetinki. U ovom duelu navijam za Oscara, iako bih rekao da Lando više zaslužuje naslov, ali je to više do toga što je ostao vjeran momčadi i s njima gradio ovakav uspjeh.
Tomislav Radić: Rivalstvo dosad djeluje kamilica u usporedbi s nekim starim rivalstvima. Lando više griješi od Oscara, a neke je pobjede ostvario srećom nakon napravljenih pogrešaka. Je li ga u tim situacijama momčad favorizirala u odnosu na Piastrija ili ne, ne znam. Vjerujem da i Mark Webber kao Oscarov menadžer ne želi svome pulenu ponavljanje situacije poput one “Multi 21”. Oscar je dosta konstantniji, a njegova jedina teža pogreška je ona u Australiji, koliko me pamćenje služi. Kad bih morao birati koga bih više želio vidjeti kao prvaka, rekao bih Piastrija. Jednostavno mi ostavlja bolji dojam i ima manire prvaka. Jedino se nadam da i ova moja prognoza, kao dosta onih u prošlosti, ne ispadnu poput neke kletve pa ne ispadne suprotno od onog što mislim i želim.
Luka Tunjić: Izuzetno poštujem McLarenovu politiku. Momčad iz Wokinga, kao i nebrojeno puta u prošlosti, ne miješa se direktnim putem u borbe svojih vozača. Norris i Piastri, s druge strane, uzvraćaju zrelim i racionalnim pristupom u većini situacija. Iskustvo je na Norrisovoj strani, ali Piastri frapantno napreduje i više me oduševio u prvom dijelu sezone. Izvukao je pobjede u utrkama na kojima nije bio evidentni favorit i njegova forma manje oscilira nego Landova. S druge, pomalo paradoksalne strane, Norrisov adut može biti činjenica kako je u prvoj polovici sezone evidentno podbacio, a svejedno gubi za “samo” devet bodova u prvenstvu vozača. Malo je potrebno kako bi okrenuo situaciju u svoju korist.
Lovro Pernjak-Grbac: Rekao bih da je trenutačno Piastri u blagoj prednosti zbog svih situacija koje su se dogodile do sada u sezoni, ali Norris se zasigurno neće olako predati i propustiti situaciju koju možda nikad više neće imati u svojoj karijeri. Piastri mi se trenutačno čini ‘hladnokrvniji’ od Norrisa, ali jedan manji incident ili jedna situacija u kojoj će on izvući deblji kraj može kompletno preokrenuti situaciju na Norrisov ‘mlin’.
Igor Šestak: Uzmemo li u obzir da su Norris i Piastri u prvom dijelu sezone upisali čak sedam dvostrukih pobjeda za McLaren, nije ni čudo da su svi ostali vozači otpali s liste kandidata za titulu. Vrlo tijesna i neizvjesna borba za prevlast u Wokingu tako se pretvorila u dvoboj za glavnu nagradu, naslov prvaka svijeta. Lando ima nešto više ‘utakmica u nogama’ i prošle je godine donekle iskusio tu borbu za titulu, pokušavajući dostići Verstappena. Iskustvo koje ima dobro će mu doći u onim odlučujućim utrkama na kraju sezone, kao i zalet koji je ulovio pobjedom na tri od posljednje četiri utrke prije ljetne stanke. I dok su sirovom brzinom stvarno podjednaki i razlika varira za nekoliko stotinki od staze do staze, Piastri pokazuje kvalitete koje su prijeko potrebne, tzv. mentalitet prvaka. Vrlo je odlučan, fokusiran, miran i kad je sve dobro i kad se nađe u problemima. Djeluje na tom mentalnom planu čvršći od Norrisa i to bi moglo biti presudno.

Smatrate li da McLaren dobro upravlja ovom situacijom u kojoj njihovi vozači skoro svaki vikend imaju izravne obračune na stazi? Posebno u kontekstu nekih rivalstava iz prošlosti, koja su debelim slovima upisana u povijesti McLarena.
Igor Vukajlović: Za sada je sve pod kontrolom, ali prema kraju sezone neće biti jer za suprotno ne postoje baš neke naznake. Mediji i paddock će također odigrati ulogu. Već se sada priča o favoriziranju Landa, posebice nakon VN Mađarske. Ako se i dogodi i neki meltdown, bit će to u lagodnosti velike prednosti u poretku i vozača i momčadi. U tom slučaju, po glavi se mogu udarati u Mercedesu/Ferrariju/Red Bullu što se ne nalaze bliže u poretku i iskoriste situaciju. No, očekujem ipak trezvene odluke od Andree Stelle i velike emocije Zaka Browna. Ako baš zagusti, očekujem i ‘dramicu’ kada Mark Webber krene u obranu interesa svojeg štićenika – samo da se ne ponovi neka “Alpine situacija”.
Tomislav Radić: Kako sam iznad rekao, ne primjećujem neko favoriziranje jednog vozača ispred drugog. Bolje vladaju situacijom nego je Mercedes s Hamiltonom i Rosbergom, ili čak i McLaren u ranijim dobro poznatim iskustvima. Uostalom, imaju toliku bodovnu prednost i toliki luksuz da se mogu čak koji put međusobno razbiti i ne bi neke štete bilo. Evidentno je kako će obje titule u Woking, ostali iza njih se svakako “kolju” i otimaju sami sebi i ostalima bodove.
Luka Tunjić: Apsolutno smatram da je McLaren odabrao pravi pristup za ovu situaciju. Iako bi drugačijim pristupom u Wokingu vjerojatno trošili puno manje živaca i energije, smatram kako momčadske naredbe nisu u skladu kompetitivnog duha Formule 1, sportu u kojem se traže stotinke u borbi za vrh. Od toga, također, korist može imati i McLaren, koji jasno pokazuje kako je spreman vozačima dati jednake šanse, čime može zadobiti nove navijače i simpatizere.
Lovro Pernjak-Grbac: McLaren je više-manje do sada pustio sve duele na stazi između dva vozača te mislim da je to jedino ispravno u ovakvoj sezoni kada imaju očiglednu prednost u odnosu na sve druge konkurente. Nije bilo praktički nikakvih ‘repova’ zbog managementa utrka, a to je najbitnije. Ipak, mislim da bi kako će sezona odmicati kraju tako će se sve više ‘politike’ uplitati u ovaj dvoboj te ćemo vidjeti kako će taj pritisak izdržati vodstvo McLarena i njihovi vozači.
Igor Šestak: Vodstvo McLarena apsolutno zaslužuje pohvale zbog pristupa i politike u toj međusobnoj borbi vozača za naslov prvaka. Da, možemo komentirati kako je jedino logično dopustiti vozačima otvorenu borbu jer je prednost u konstruktorskom poretku ogromna, a praktično ne postoji neki treći vozač koji bi im mogao oteti naslov, kao što je to primjerice Raikkonen napravio Alonsu i Hamiltonu 2007. Međutim, u prošlosti je bilo dosta timova koji su bili u sličnim situacijama pa se među njihovim vozačima nisu vodile izravne borbe, nego se jako dobro znalo tko je broj 1, a tko broj 2. McLarenu se ove godine dogodio jedan incident u Montrealu, ali njega je momčad relativno lako prebrodila jer se Norris momentalno ispričao za svoju pogrešku. U svakom slučaju, palac gore. Da nema te unutarmomčadske borbe, prvenstvo bi već sada bilo riješeno, a drugi dio sezone više-manje nezanimljiv.

Ferrari, Mercedes i Red Bull – tri momčadi koje bi se željele boriti za titulu, ali i tri momčadi koje su silno podbacile u prvom dijelu sezone. Zaostatak za McLarenom je poražavajuć za sve njih. Imali su svojih uspona i padova, dobrih i loših strana… Kakav je vaš dojam, tko je obavio najbolji ili možda bolje reći najmanje loš posao?
Igor Vukajlović: Za sada je dojam kako Ferrari jedini pokušava nešto napraviti (mada to naravno nije istina, ali od njih se očekuje najviše). Smatram da će oni do kraja sezone biti čvrsto drugi u poretku konstruktora, ako i uhvate neki priključak s McLarenom u vidu performansi, bit će prekasno. Max u Red Bullu je priča za sebe. Bolid je očito najlošiji od spomenute trojke, ali kada se ‘otvori’ radni interval, Max lako konkurira za pobjedu. George Russell očito može konkurirati za barem prvu startnu poziciju, ali vidi se da bolid ne može izdržati tako konkurentan krug do kraja. Možda bi neka kombinacija dijelova/vozača/strategija iz svih triju momčadi mogla lakše konkurirati McLarenu.
Tomislav Radić: Jedini dojam može biti koja je ekipa manje griješila. Po bodovnom stanju bi to bio Ferrari, a i ja bih rekao tako. Kolektivno gledajući najmanje su griješili, dok je kod Mercedesa i Red Bulla drugačija situacija – imamo po jednog vozača koji čupa ekipu i minimalno griješi i drugog vozača koji nešto češće prosipa bodove. Red Bull je po tom pitanju ekstremniji jer ne mogu baš reći da Kimi obavlja loš posao, sputavali su ga i tehnički problemi. Ipak, mislim da bi do kraja poziciju broj 2 u prvenstvu mogao zauzeti Ferrari, ako budu minimalno filozofirali i politizirali.
Luka Tunjić: Smatram kako je najlošiji posao napravio Red Bull. I dalje mi je frapantan gubitak performansi ekipe koja je u 2023. godini osvojila 23 od 24 utrke! I to bez značajnijih promjena u regulacijama… Ista je ekipa dominirala i na početku 2024. godine, a sada je, vjerojatno u najbolju ruku, tek četvrta na gridu! Ferrari je barem pokušao novi, radikalni dizajn bolida nakon što su, kako smatraju u Maranellu, izvukli maksimum iz starog dizajna, a i Talijani su više u fazi stagnacije nego gubitka performansi. Istu bih stvar rekao i za Mercedes, koji se i ove godine, baš kao i tijekom cijele ere ovih bolida, suočava s brojnim usponima i padovima – ponekad čak i nekoliko puta tijekom jednog Grand prix vikenda…
Lovro Pernjak-Grbac: Ja bih rekao da su sve tri ekipe opako podbacile. Teško će me netko uvjeriti da je nakon godina u kojima imamo ista ili približno ista pravila normalno da se jedna momčad toliko odvoji koliko se McLaren odvojio od ostatka grida, a to pokazuje da nešto ne štima kod drugih momčadi. Svakako mi je najbolji dojam u globalu od ove trojice ostavio Ferrari, a tu posebno mislim na Leclerca koji radi odličan posao. Verstappen je naravno pokazao zašto je (po)najbolji vozač današnjice, a mogu reći da me Russell ugodno iznenadio svojim vožnjama. U kontekstu borbe za drugo mjesto blagu prednost dajem Ferrariju, ali sve je još uvijek moguće.
Igor Šestak: Iako je u poretku konstruktora Ferrari na drugom mjestu, reći ću da je najmanje loš posao napravio Mercedes. Ferrari je prošlu sezonu završio samo 14 bodova iza McLarena i borio se za timsku titulu na posljednjoj utrci. U međuvremenu je doveo u svoje redove sedmerostrukog svjetskog prvaka, da bi na ljetnu stanku ove godine otišao s poražavajućih 299 bodova zaostatka. Mercedes je umjesto sedmerostrukog prvaka u bolid posjeo debitanta i svejedno je u poretku za mjesto bolji nego prošle sezone. I, za razliku od Ferrarija, može se pohvaliti pobjedom u ovoj sezoni. Da nije bilo nekih tehničkih kvarova i problema s nadogradnjama bolida, Mercedes bi sigurno držao drugo mjesto. Što se Red Bulla tiče, iako Max ima dvije pobjede, nevjerojatno je kako se ta momčad raspala u godinu dana. Da nema Verstappena, Racing Bullsi bi vjerojatno imali više bodova.

Prvi dio sezone obilježili su i brojni debitanti u Formuli 1. Koji među njima je na vas ostavio najbolji dojam? Koga biste proglasili najboljim rookie vozačem prvog dijela prvenstva?
Igor Vukajlović: Gabriel Bortoleto se prema kraju sezone istaknuo kao najbolji debitant te je definitivno nasljednik Oscara Piastrija. Pričalo se o tome ususret sezoni, ali su neki drugi vozači ukrali ‘mjesto na svjetlu’. Jasno je sada zašto je korisnik menadžmenta Fernanda Alonsa i sve bliže prijateljstvo s Maxom. Pomalo me razočarao Kimi Antonelli, kao da se u potpunosti “predao” početničkim greškama. Žao mi je Jacka Doohana, a upravo preko njega dolazimo do Franca Colapinta koji je sada već u domeni “što ovaj uopće radi ovdje”.
Tomislav Radić: Istaknuo bih Antonellija i Bortoleta. Kimi je bolje počeo sezonu, a Gabriel je iz utrke u utrku postajao sve bolji što se vidi i po rezultatima. Iz bolida izvlači maksimum, i pogreške su mu unutar statističke pogreške.
Luka Tunjić: Uoči sezone istaknuo sam Gabriela Bortoleta zbog impresivnih rezultata u F2 i F3 kategorijama, a vrlo sam sretan što je Brazilac zaradio aplauz mnogih u prvoj polovici sezone. Iako mu početak sezone nije bio lagan, Bortoleto je pokazao zrelost i iskoristio poboljšanja na Sauberovom bolidu. Izgleda kao da je tek “uhvatio brzinu” i najbolje bismo tek trebali vidjeti od njega. Istaknut ću i kako je ovo vrlo dobra generacija ‘rookie’ vozača, većina ih je zabljesnula u nekom trenutku i smatram kako će dugo biti prepoznatljiva lica u sportu.
Lovro Pernjak-Grbac: Bortoleto je vrlo vjerojatno na većinu ljudi koji prati Formulu 1 ostavio odličan i vjerojatno najbolji dojam od rookie vozača na gridu, a posebno se istaknuo u drugom dijelu sezone prije ljetne pauze. Treba pričekati barem do kraja sezone kako bi dali konačan sud, ali prilično sam razočaran Antonellijem koji za sada nije pokazao ništa posebno, ali zasigurno ga je vrijedno čekati još barem neko vrijeme.
Igor Šestak: Zapravo mi je teško odlučiti se za jednoga jer su svi redom, što je i normalno, imali velikih oscilacija u prvoj sezoni. Antonelli je jako dobro krenuo u prvenstvo, bio je na postolju u Kanadi, ali našao se u velikim problemima kad je Mercedes zaglibio s nadogradnjama bolida koje nisu dale svoje. Imao je neke kvarove, činio je pogreške, tako da je malo pokvario dojam. Bortoleto je pak deset utrka čekao na prve bodove. Naravno, njegov je put teži jer vozi Sauber, a ne Mercedes. Imao je veliki zaostatak za Hülkenbergom, no tri plasmana u Top 10 prije ljetne stanke najavljuju da od njega možemo očekivati dobre stvari u budućnosti. Tu je i Hadjar, od kojega se nije puno očekivalo, a impresionirao je nekim vožnjama i rezultatima, posebno u kvalifikacijama. Međutim, i on je upao u krizu pa je u zadnjih pet trkaćih vikenda osvojio samo bod. Bearman me malo razočarao, a Lawson se u posljednje vrijeme malo trgnuo. Situacija u Alpineu s Doohanom i Colapintom, čini se, vodi prema uništavanju karijera dvojice mladih vozača. Zbog svega toga, rekao bih da je utrka za titulu debitanta godine još sasvim otvorena.

Najveće razočaranje u prvom dijelu prvenstva? Momčad, vozač, šef momčadi ili možda neka utrka… Tko (ili što) nije ispunio vaša očekivanja?
Igor Vukajlović: Još uvijek me na neki način smeta brutalnost momčadi pri smjeni vozača. Pragmatično gledano, ili bi to trebalo ograničiti ili kažnjavati momčadi. Smatram da trenutačna situacija nije pravi put. Razočarala je relativno nedavna VN Belgije. Situacija s kišom po strani, ali bili su to na kraju promjenjivi uvjeti na svima omiljenoj stazi, a utrka kao vrhunac sezone je ipak bila dosadna. Opet se otvorila ‘pandorina kutija’ prljavog zraka ili momčadi jednostavno ne žele uzimati više rizika.
Tomislav Radić: Ne pamtim kad me toliko stvari i situacija kolektivno razočaralo. Prvo famozni i od prije poznati suci i njihove odluke po pitanju kažnjavanja vozača, odluka o SC-u i prekidima utrka. Zatim ova nemoć i patnja po pitanju utrkivanja u kišnim uvjetima. Ferrarijevo politiziranje oko pozicije šefa momčadi i nepotrebno unošenje nemira u ekipu i među navijače, umjesto da se konačno strpe i puste Vasseura da u miru radi. Pa čak je i Jean Todt čekao na prvi naslov sedam godina. Fred je dobro izjavio, sve ove godine su mijenjali vozače, šefove, inženjere, samo jedno nisu mijenjali, a rezultati ostali isti. S tim u vezi, nisu ni ispunili moja očekivanja po pitanju performansi i rezultata, očekivao sam ih dosta bliže McLarenu i bodovno i po brzini. Dalje, nemoć drugog vozača Red Bulla. Bolid je kriminalno loš i jedino Max uspijeva izvući koliko toliko maksimum. Zasad bi s prigovorima stao na ovome, ovo je jedna od čudnijih sezona koju sam pratio unazad nekoliko godina.
Luka Tunjić: U prvoj polovici sezone najviše me razočarao Lewis Hamilton. Sedmerostruki svjetski prvak proživio je neke od najtežih dana karijere u ovih šest mjeseci s Ferrarijem, nakon bombastičnih najava i predstavljanja. Iako sam očekivao kako će Leclerc biti itekako konkurentan u međutimskoj borbi, nisam očekivao kako će Hamilton biti “potučen” (Leclerc vodi 11-2 u utrkama i 10-4 u kvalifikacijama te ima pet postolja naspram Hamiltonovih nula). Možda i više od njegovih rezultata razočarao me njegov negativni pristup tijekom “kriznih” situacija na stazi i izvan nje. Nadam se da će napuniti baterije tijekom ljetnog odmora i da ćemo ga uskoro gledati u prepoznatljivom izdanju.
Lovro Pernjak-Grbac: Kao što sam rekao prije, jako sam razočaran time što ove top 4 momčadi nisu puno, puno bliže jedne drugima po pitanju čistih performansi što je bilo za očekivati s obzirom na to da smo na samom kraju ovog ciklusa pravila što je uvijek bio nekakav ‘znak’ vrlo uzbudljive sezone. Ono što me jako ljuti su smjernice u vezi pretjecanja gdje se vozačima daje jako malo mogućnosti za pretjecanje s vanjske strane i dozvoljavaju se neke stvari koje su po meni apsurdne, ali na kraju krajeva te smjernice su ‘skrojene’ prema željama vozača, tako da ne bih krivio suce koji samo slijede pravilnik.
Igor Šestak: Među momčadima, svakako su najveća razočaranja Ferrari i Red Bull, s obzirom na to kakve su bile ambicije tih ekipa i koliko su daleko ostale od ostvarivanja svojih ciljeva. Kad vidimo da Verstappen ima tek jedno postolje u posljednjih sedam utrka, a da se njegov momčadski kolega na tih sedam utrka nije ni približio osvajanju bodova, onda u Milton Keynesu stvarno trebaju zvoniti svi alarmi za uzbunu. Također, na prilično razočaravajuć način započela je suradnja Ferrarija i Hamiltona. Trebala je to biti prava bajka, još su više svi povjerovali u to kad je Britanac pobijedio u sprint utrci u Kini, ali nakon toga imao je tek nekoliko dobrih vožnji. Još uvijek čeka prvo postolje u crvenom, a zaostatak u odnosu na Leclerca doista je zabrinjavajuć. Iako Vasseur uvjerava javnost da Hamilton nije demotiviran, neki njegovi medijski istupi na posljednjim utrkama izgledali su upravo tako.
Drugi dio komentara naših urednika očekuje vas krajem ovog tjedna… Još je dosta gorućih F1 pitanja koja traže odgovore.
Osobno bih volio da Lando osvoji naslov iskljucivo zbog vjernosti McLarenu i zbog toga sto je on gradio ovaj uspjeh ekipe malo vise od Piastria, ali Piastri zaista djeluje sampionski na stazi. Ne juri kad ne treba vec stedi bolid i bateriju ni kad zatreba pokazuje nevjerojatnu brzinu. Netko od ovih “strucnjaka” je rekao da mu je cudna forma red bulla koji je pobjeđivao u prijasnjim sezonama sa lakocom, ali nije ukazao na cinjenicu da Verstapenovi najbrzi krugovi u kvalifikacijama kroz te sezone danas ne bi bili dovoljni ni za ulazak u q3, a na nekim stazama ni u q2.… Read more »
Po cemu je doslo do ove logike sa Landom kod gospodina Igora: “kada su uvjeti savršeni, s lakoćom pobjeđuje”
Lando je ove sezone (pred kraj) dokazao da u nepovoljnim uvjetima pobjeduje
I da se nadovezem na svoj komentar ako smijem, upravo je u takvim nepovoljnim uvjetima Oscar i izletio i okrenuo se na domacem terenu, sto ga je kostalo dosta bodova
Rivalstvo dosad djeluje kamilica u usporedbi s nekim starim rivalstvima. Lando više griješi od Oscara….. Izuzetno poštujem McLarenovu politiku. Momčad iz Wokinga, kao i nebrojeno puta u prošlosti, ne miješa se direktnim putem u borbe svojih vozača. Norris i Piastri, s druge strane, uzvraćaju zrelim i racionalnim pristupom u većini situacija….. Rekao bih da je trenutačno Piastri u blagoj prednosti zbog svih situacija koje su se dogodile do sada u sezoni, ali Norris se zasigurno neće olako predati i propustiti situaciju koju možda nikad više neće imati u svojoj karijeri. Piastri mi se trenutačno čini ‘hladnokrvniji’ od Norrisa, ali jedan… Read more »