Je li Alonso zaslužio kaznu? FIA je postavila standard koji je opasan za F1!

Kontroverzne sudačke odluke dio su svakog sporta, pa tako i Formule 1. Tako je oduvijek bilo i tako će vjerojatno zauvijek biti, unatoč sve većoj involviranosti tehnologiji u sportu koja bi trebala biti korisni alat u donošenju teških i kompleksnih odluka.

Ono što je FIA napravila na Velikoj nagradi Australije je, ipak, opasni presedan za budućnost Formule 1. Fernando Alonso kažnjen je s 20 sekundi nakon utrke zbog opasne vožnje uoči nesreće Georgea Russella dva kruga prije kraja utrke. Vozač “srebrnih strijela” bio je na svježijim gumama i na samo pola sekunde zaostatka za Španjolcem, koji je uoči zavoja 6 usporio nešto ranije nego što je to obično radio i time, prema Russellovim riječima, napravio nepredvidljiv potez koji je imao utjecaja na nesreću koja je uslijedila.

Ovim je riječima sudačka komisija FIA-je obrazložila svoju odluku nakon utrke.

“TELEMETRIJA JE POKAZALA KAKO JE ALONSO ZAKOČIO 100 METARA PRIJE NEGO ŠTO JE IKAD TO NAPRAVIO U TOM ZAVOJU TIJEKOM UTRKE. TAKOĐER JE MALO ZAKOČIO NA DIJELU STAZE GDJE OBIČNO NIJE KOČIO (IAKO JE TOLIKO MALO ZAKOČIO DA TO NIJE GLAVNI RAZLOG ZAŠTO JE NJEGOV BOLID IZGUBIO NA BRZINI) I PROMIJENIO JE BRZINU NA MJESTU GDJE TO NIJE RADIO.”

“ALONSO JE OBJASNIO KAKO JE NJEGOV PLAN BIO ZAKOČITI RANIJE I DA JE U TOME POGRIJEŠIO, ZBOG ČEGA JE MORAO NAPRAVITI DODATNI POTEZ KAKO BI NADOKNADIO BRZINU. IPAK, NJEGOV JE MANEVAR UZROKOVAO ZNAČAJNU I NEOBIČNU RAZLIKU IZMEĐU DVOJICE VOZAČA.”

“SUCI SU SE TIJEKOM ANALIZE FOKUSIRALI ISKLJUČIVO NA PRAVILO KOJE GLASI: ‘U NIJEDNOM TRENUTKU BOLID SE NE SMIJE VOZITI NA NAČIN KOJI JE NEPOTREBNO SPOR ILI OPASAN ZA DRUGE VOZAČE I OSOBE.”

“SPECIFIČNO, U OVOM SLUČAJU, SUCI NISU RAZMATRALI POSLJEDICE SUDARA. SUCI SU ZAKLJUČILI KAKO NISU IMALI DOVOLJNO PODATAKA KAKO BI PRESUDILI JE LI ALONSO SVOJIM MANEVROM HTIO UZROKOVATI PROBLEME RUSSELLU.”

“JE LI ALONSO TREBAO DRUGAČIJE PRISTUPITI ZAVOJU? DA. JE LI ALONSO ODGOVORAN ZA PRLJAVI ZRAK, KOJI JE UZROKOVAO NESREĆU? NE.”

Alonso je nakon utrke na društvenim mrežama napisao kako se ne slaže s odlukom sudačke komisije i ističe kako nijednom vozaču nije u interesu namjerno dovesti drugoga u opasnost prljavim potezima. A itekako ima razloga biti nezadovoljan tom odlukom, kao i mnogi ljubitelji oktanskog cirkusa.

Zašto? Pa, u obrazloženju FIA-je može se zaključiti kako je Alonso kažnjen zbog njihove interpretacije telemetrije i izjava vozača. Da, istina je kako je Alonso ranije zakočio, ali je FIA u vlastitom priopćenju spomenula kako to nije bio glavni razlog zašto je izgubio brzinu tijekom ulaska u zavoj. Španjolac je nakon prolaska kroz zavoj momčadi prijavio problem s volanom. S njime nije mogao upravljati kako je htio i morao je uložiti velike napore kako bi zadržao bolid na stazi.

Presudan detalj u cijeloj je priči činjenica da Russell zapravo nije napadao Alonsa na ulasku u taj zavoj. Nije bio ni kotač uz kotač uz Alonsov Aston Martin, niti je došlo do kontakta između njihovih bolida. Uzrok Russellova sudara je prljavi zrak zbog čega je izgubio potisnu silu, a ne Alonsov potez.

FIA je ovom odlukom napravila opasan presedan. Hoće li i u budućnosti kažnjavati vozače zbog ‘nepredvidljivih’ poteza? Još je bitnije pitanje da li bi FIA uopće razmatrala ovu situaciju da se Russell nije zaletio u zaštitnu ogradu u dramatičnom sudaru koji, srećom, nije imao ozbiljnijih posljedica. Znači li ova kazna da FIA promatra telemetriju svih vozača i analizira potencijalno opasne poteze? Teško…

“Vjerujem da ne bi bilo istrage kada u tom zavoju ne bi bilo šljunka. Imam više od 20 godina iskustva u Formuli 1, s nekim epskim borbama poput onih u Imoli 2005. i 2006. i Brazilu 2023. godine, potez žrtvovanja brzine na ulasku u zavoj kako bi imao dobar izlaz sastavni je dio motosporta. Nikad ne vozimo na sto posto u svakom zavoju svakog kruga. Moramo čuvati gorivo, gume i kočnice, tako da sam iznenađen što sam odgovoran jer nisam svaki krug vozio na isti način,” dodao je Alonso.

Alonso je zadnjom rečenicom zabio posljednji čavao na lijes. FIA bi mogla znatno utjecati na budućnost utrkivanja ako će po ovakvom kriteriju sankcionirati vozače. U modernom utrkivanju vozači na raspolaganju imaju sve moguće alate za prestizanje drugog bolida, od DRS-a do ERS-a.

S druge strane, razvoj tehnologije nije donio nove obrambene poteze i mehanizme. Vozačima nikad nije bilo teže zadržati poziciju na stazi, stoga često oni najlukaviji, poput starog lisca Fernanda, posežu za neočekivanim potezima koji su, načelno, u granici sportskog utrkivanja.

Zato je od velike važnosti da FIA u ovakvim situacijama donese ispravnu odluku. Jer ona ne utječe samo na ishod utrke i prvenstvo (Aston Martin je zbog Alonsove kazne izgubio poziciju od Mercedesa u prvenstvu konstruktora), već i kao mjerilo te standard za sve slične situacije koje će se tek dogoditi.

A ako će standard u budućnosti biti ovakav, onda je lako moguće da će utrkivanje u Formuli 1 postati izuzetno sterilno…

Pretplati se
Obavijesti o
7 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
nazareth

Pi..kasti sport je ovo postao, uzas!

Crnac

Baš me zanima postoji li netko tko misli da je ova kazna opravdana i zašto to misli (referiram se na ove minuse).

Dejan

Bravo za kaznu,od iduce godine staze preuredite,semafor,kruzni tok,puna crta i kamere za brzinu,pa neka pretice onaj tko ima muda….
P.s obavezno svi vozaci prije sezone prijavit tocno mjesto prebivalista,adresu,kako bi se kazne uredno mogle dostaviti poštom njima a ne roditeljima.
Bolesnici,napravili ste sprdnju od ovog sporta!

al.ko14

Uskoro ce biti pravilo da se nesmije preticati prvih 10 krugova…. a nakon 10 krugova ce sudije odluciti sta i kako.

3 kapi kise kada padne odma ide crvena zastava…… Nazalos ali ovo nije f1 kakvu smo prije gledali

Crnac

Najbolje da u petak svi vozači napišu koje poteze planiraju napraviti tijekom utrke. Dopisi se podijele svim vozačima i momčadima kako bi još imali mjesta za eventualne izmjene. U subotu nastupa “papir ferme” i odluke se više ne smiju mijenjati. Ako netko promjeni odluku ili napravi nekakav potez u utrci koji nije definirao u petak i naveo u memorandumu – kazna. Za dvije nedefinirane odluke – ban iz slijedeće utrke. Za 3 nedefinirane odluke – oduzimanje bodova itd. Ja bih još uveo da svaki vozač prije pretjecanja mora to najaviti barem 3 zavoja prije preko team radia, tako da vozač… Read more »

schumy

Apsurdnost “djelitelja” pravde se očituje u ovoj suludoj kazni koja se NIJE smjela dosuditi!!!
Ovo je još jedan od dokaza miješanja sudaca u sport!!?? Zašto onda nisu kaznili i Russela jer je udario u tid i onemogućio da se utrka regularno privede kraju??!! Ovako kraj je bio pod SC-om….
Apsudrnost i NEDOPUŠTENA umiješanost sudaca u ishod utrke!!!
Nikako to ne podržavam!!!

Znalac00

Sramotna kazna bez ikakve sumnje! Jedna od najsramotnijih zadnjih godina! I opasan presedan. Vrlo loše za F1.

Related Posts
7
0
Would love your thoughts, please comment.x