Carsten Tilke ekskluzivno za GP1: Las Vegas će biti spektakularan

Prezime Tilke dobro je poznato u svijetu automobilizma, a svaki će fan Formule 1 odmah znati tko je Hermann Tilke. Jasno, radi se o poznatom dizajneru trkaćih staza, no nije on glavni junak ove priče, već njegov sin Carsten koji je prateći stope svoga oca također već odradio nekoliko ogromnih projekata dizajniranja i izgradnje trkaćih staza na kojima se trenutno voze utrke Formule 1. Nedavno je posjetio Hrvatsku i odvojio malo svog vremena za GP1…

Kompanija ‘Tilke Engineers & Architects’ svjetsku je slavu stekla dizajniranjem trkaćih staza za Formulu 1 i brojna druga automoto natjecanja. Kompaniju je 1983. godine pokrenuo Hermann Tilke, a među stazama koje je dizajnirao ili renovirao možemo istaknuti Sepang, Nürburgring, Hockenheimring, Istanbul Park, Marina Bay, Yas Marina, Circuit of the Americas i mnoge druge…

Hermannu je danas 67 godina, a na čelu kompanije, u ulozi Managing directora sada je njegov sin Carsten, koji se također prihvatio dizajniranja staza. Njegov prvi veliki projekt bila je ulična staza u Bakuu, a stoji i iza najnovije F1 staze Jeddah Corniche Circuit u Saudijskoj Arabiji.

Dr. Carsten Tilke diplomirao je na Tehnološkom fakultetu u Münchenu u području civilnog inženjeringa. Kad je kasnije obranio svoj doktorski rad, 2014. godine postao je projekt manager u kompaniji Tilke GmbH & Co. koju je njegov otac pokrenuo tridesetak godina ranije. Također, iz njegove karijere valja istaknuti da se jedno vrijeme aktivno natjecao u utrkama GT automobila te kraj svog imena ima upisanu pobjedu na utrci 24 sata Dubaija 2009. godine. Današnju funkciju izvršnog direktora kompanije preuzeo je 2017. godine.

Nedavno je posjetio Hrvatsku. Nije mu prvi posjet jer već je u prošlosti s obitelji bio na odmoru u Lijepoj našoj. Ovoga puta došao je u jedan kratki posjet, prilikom kojega se susreo s dugogodišnjim prijateljem Davorinom Štetnerom, predsjednikom Hrvatskog auto i karting saveza, a tako se i pružila prilika za ekskluzivni Carstenov intervju za GP1.

Razgovarao Igor Šestak:

IŠ: Prije nego si postao dizajner staza, bio si vozač utrka. Kako je bilo u toj ulozi?

CT: Utrkivanje je moja strast. Mislim da sam vrlo sretan, s jedne strane jer sam imao aktivnu vozačku karijeru, a s druge strane jer sada radim na dizajniranju trkaćih staza. Inače sam inženjer, tako da se to sve lijepo spaja. U toj sam sretnoj situaciji da se mogu baviti time. Automobilizam i utrkivanje uvijek su bili moja velika strast i još uvijek to jesu. Sad imam dvoje djece i jako puno posla, tako da se više ne mogu često utrkivati, ali još uvijek nastojim odvoziti poneku utrku tijekom godine.

IŠ: Znamo, naravno, da je tvoj otac postao svjetski poznat zbog svojih staza, ali kako si ti odlučio krenuti njegovim stopama?

CT: Iskreno, otac mi je ranije govorio da bih trebao raditi nešto drugo. Govorio mi je kako je njegov posao odličan, ali jako stresan i izazovan. Morate zadovoljavati različite potrebe kad radite stazu, a imate malo vremena. Rekao je da bih možda ipak trebao raditi nešto drugo da bih imao lakši život. No, kako sam i rekao, uvijek mi je automoto sport bio velika strast. Ranije sam vozio, a onda je najbolji mogući posao biti uključen u dizajniranje staza. Naravno, i provoditi te dizajne u stvarnosti. Nije to samo dizajniranje, već proces oživljavanja tih staza u kratkom vremenu. U jednoj godini, dvije godine… Ne smijete kasniti niti jedan tjedan ako se treba održati neka važna utrka, poput recimo Formule 1. Bio mi je logičan izbor priključiti se ocu. Mogu reći da sam sretan što sam tako odabrao.

IŠ: Pri stvaranju staza, pomaže li to što si ranije bio vozač utrka?

CT: Da, mislim da pomaže. Mislim da je važno znati kako je to sjediti u trkaćem autu, razumjeti natjecanja sama po sebi kako funkcioniraju, razumjeti sve te procedure koje se odvijaju tijekom trkaćeg vikenda, ali također kako je u trkaćem autu, kakva je ta vozačka dinamika i kako se odnosi prema različitim kombinacijama zavoja. Isto tako kad su u pitanju mjesta za pretjecanje. Zato mislim da to pomaže i da je važno pri dizajniranju staza. Naravno, nisam ja profesionalac poput vozača Formule 1, niti sam se ikad utrkivao u bolidima jednosjedima, što je sigurno drukčije, ali imam iskustvo iz GT utrka. Meni to pomaže kako bih bolje razumio vozače.

Stroll i Schumacher u prolasku pored starog dijela grada Bakua

IŠ: Tvoja prva staza bio je Baku, zar ne?

CT: Da, to je bila prva staza nakon što sam se pridružio ocu i našoj kompaniji. Bio sam odgovoran za tu stazu. Jako sam ponosan na ono što smo isporučili tamo. To je posebna staza, ulična staza. Imali smo različite opcije na stolu, što bismo mogli napraviti tamo, a odlučili smo ići težim putem. Ići oko onog starog dijela grada, koristiti vrlo zanimljive sekcije, ali to je nosilo i brojne izazove. Tamo imamo jedan dio staze koji je širok samo sedam metara. Inače to nije dozvoljeno, tako da smo prolazili kroz zahtjevan proces u to doba s Charliejem Whitingom, koji je bio FIA-in direktor utrka. Bilo je stvarno izazovno sve to provesti u djelo, a on nam je doista bio od velike pomoći. Proveo sam s njim jako puno vremena. Zatvarali smo ulice u 5 sati po noći kako bismo stajali tamo i proučavali buduću stazu iz različitih kuteva, primjerice kako ćemo riješiti pitanje izletnih zona u zavoju broj 15… Uloženo je stvarno puno truda u ono što smo napravili tamo. Mislim da je bilo vrijedno toga. Scena koju imamo tamo je vrlo lijepa. Izazovno je za vozače, trebaju različite postavke bolida jer imaju duge pravce, ali isto tako i neke tehnički zahtjevne dijelove. Zato mislim da ima puno potencijala za dobre utrke, a tako se i pokazalo u prošlim godinama.

IŠ: Najnovija staza je ona u Saudijskoj Arabiji, zasad su dvije utrke Formule 1 održane tamo, kako si zadovoljan time?

CT: Mislim da je to također jako dobra konfiguracija staze. Imamo jako pozitivne povratne informacije od vozača, u pogledu tečnosti te staze. Ja sam je puno puta vozio u simulatoru i stvarno mi se sviđa. Brza je. Vrlo, vrlo brza. Ima jako brze kombinacije zavoja i najbrža je među uličnim stazama. Skoro da je i najbrža staza u cijelom kalendaru. Krajolik je baš lijep, tamo smo praktično na vodi i vozi se oko lagune. Ta je lokacija zapravo odabrana prije nego smo mi ušli u projekt, a onda je za nas to bilo jako izazovno, kako sam ranije rekao, zbog vremena. Imali smo manje od godinu dana za izgraditi sve. To je bio svjetski rekord za nas.

Jeddah Corniche Circuit (Photo by Dan Mullan/Getty Images)

IŠ: Iduće godine imamo prvi put VN Las Vegasa na novoj stazi. Možeš li nam ponešto otkriti o tom projektu?

CT: Da, naporno radimo na tom projektu u Las Vegasu. Bit će to spektakularno. Idemo preko Stripa, preko Las Vegas Boulevarda. Staza će prolaziti pored najvećih hotela na svijetu. Las Vegas također ima taj glamur. Po noći će to izgledati prekrasno. Imat ćemo puno posjetitelja. Vidjeli smo u Miamiju koliko Amerikanci trenutno vole Formulu 1. Mislim da će to biti golema zabava. Nastojali smo kreirati zanimljive dijelove za stazu. No, ograničeni smo tamo s mogućnostima, a glavno nam je bilo uključiti slavni Las Vegas Boulevard. Mislim da će to biti veoma spektakularno.

IŠ: Mogli smo čuti i pročitati da su vozači, kad su vidjeli skice, imali jako pozitivne komentare.

CT: To je uvijek dobro za nas, ako im se sviđa na prvi pogled. Naravno, vidjet ćemo reakcije kad odvoze prve krugove. Izazov za nas, budući da utrka treba biti iduće godine, prvi je vrijeme, a drugi da smo blizu kasina, kongresnih centara, najvećih hotela na svijetu i oni trebaju biti otvoreni cijelo vrijeme. Zato trebamo odraditi radove na svim konstrukcijama i postavljanje staze u što je moguće kraćem vremenu. Tako da nitko ne bude oštećen u bilo kojem smislu. Moramo osigurati da sve funkcionira paralelno. To je još jedan od izazova, no svako mjesto sa sobom donosi drukčije izazove.

IŠ: Postoje li još neki planovi koje trenutno imaš ili možda neke ideje koje čekaju negdje na polici kako bi se krenulo u izradu?

CT: Ideja je mnogo, a Formula 1 je trenutačno jako popularna u svijetu. Mislim da ima još puno mjesta na svijetu koja žele imati Formulu 1. No, to na kraju nije naša odluka, već o tome gdje će se ići odlučuje Formula 1 Management. Oni određuju strategiju za sljedeće godine. Mi smo spremni pomoći, no u ovom trenutku još ne možemo pričati o tome.

Carsten Tilke prilikom posjeta Hrvatskoj u društvu autora teksta

*Intervju s Carstenom Tilkeom možete pogledati u cjelosti na kanalu GP1, u emisiji ‘Rotor’ koja se emitira srijedom u 20:15. Doznajte kakvo je Carstenovo mišljenje o Velikoj nagradi Monaka, koji su najveći izazovi pri dizajniranju trkaćih staza te preferira li ulične utrke ili utrke na stalnim stazama.

GP1 TV možete gledati putem sljedećih operatera u Hrvatskoj: MaxTV, A1 TV, Telemach Hrvatska, Iskon.TV, Optima Telekom Opti TV i 4Tel. U Sloveniji kanal je dostupan putem Telemach Slovenija EON TV-a, a u Bosni i Hercegovini na Home TV-u.

Pretplati se
Obavijesti o
1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Emil

Mogli bi smislit i Veliku nagradu Jaruna. 6km staze, 2. DRS zone, možda dodat jednu šikanu kod malog jezera. Boksove napravite od kontejnera iz Petrinje i naravno maknut ležeće policajce i eto ti ga na, staza za podičit se.

Related Posts
1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x