Ako je išta obilježilo dosadašnji dio sezone, onda su to utrke u gradskim središtima. Prethodnih su mjeseci bolidi F1 kružili stisnutim ulicama S. Arabije, zelenim površinama Australije, u sportskom okrugu Miamija i zavojitim središtima Monte Carla i Bakua. Utrka u centru Montreala zatvara jednu mini seriju gradskih utrka. Nakon ovog vikenda na red dolaze slavna europska trkališta, a urbani duh će vratiti tek jesenski Singapur. Kanada se u kalendar svjetskog prvenstva vraća prvi put nakon 2019. godine.
Asfalt vrućih azerbajdžanskih ulica se još nije ni ohladio, a dobro uigrana logistička karavana Formule 1 je već zauzela svoje mjesto na drugom kraju svijeta. Poprište nadolazećeg trkaćeg vikenda je Kanada, točnije staza Gilles Villeneuve na umjetnom otoku Notre Dame koji se nalazi na rijeci St. Lawrence. Kalendari prvenstava 2020. i 2021. godine nisu sadržavali Veliku nagradu Kanade, stoga se Kanada nakon tri godine vraća u punom sjaju.
Kanadska utrka spada u one stare klasike Formule 1 koji nikada neće proći nezamijećeno. Utrke Formule 1 se u toj zemlji održavaju još od davne 1967. godine. U grad Montreal su, pak, najbrži bolidi svijeta stigli u listopadu 1978. godine, a na toj VN Kanade je pobijedio slavni Kanađanin, već spomenuti Gilles Villeneuve. Nakon tragične nesreće na Velikoj nagradi Belgije 1982. godine na kojoj je Gilles izgubio život, staza na otoku Notre Dame je njemu u čast preimenovana u Circuit Gilles Villeneuve, a to se ime zadržalo i do danas.

Gotovo stalna prisutnost u kalendaru posljednjih 40 godina je tu stazu uzdiglo na šesto mjesto vječne ljestvice staza koje su najviše puta ugostile utrku Formule 1. U svim tim utrkama staza je nudila brojne zanimljive pojedinosti. Na toj su stazi svoje jedine pobjede u karijeri upisali Jean Alesi 1995. i Robert Kubica 2008. godine, a jedna od najzapamćenijih utrka na ovoj stazi je bila kišna VN Kanade 2011. godine i trijumf Jensona Buttona u srebrnom Mclarenu.
Dosadašnji dio sezone je već pružio nekoliko uličnih utrka. Vozači i mehaničari su se već naviknuli na postavke uličnih staza, a nešto slično ih očekuje i u Montrealu. Staza Gilles Villeneuve je nešto između ulične i klasične F1 staze. Postavljena kao stalna staza, otvorena je za cestovni promet, a rijetko se koristi za bilo kakve utrke. Prianjanje je slabo, zidovi su vrlo blizu bolidima koji će juriti brojnim brzim i ravnim dijelovima staze. Ono po čemu se Montreal ističe jesu i šikane s visoko podignutim rubnjacima koji će novim bolidima činiti prave prepreke.
A ako budemo dobri, možda načas ugledamo i razne likove životinjskog svijeta koji nerijetko prošeću stazom u Montrealu. Naime, vjeverice, svisci i ostali stalni stanovnici parka Jean Drapeau su se u prošlosti znali pojaviti na stazi i na trenutak zasmetati vozačima.
Svoju domaću utrku su jedva dočekala dva kanadska “bombardiera”. Kanađani Lance Stroll i Nicholas Latifi su rođeni u Montrealu, a iako ne postižu impresivne rezultate, domaći dečki uzbuđeno gledaju prema utrci u svome rodnom gradu.
Williamsovom vozaču Nicholasu Latifiju ovo će biti prva VN Kanade, a Stroll je na svoja dosadašnja tri nastupa u Montrealu upisao dva deveta mjesta i jedno odustajanje.

“Izuzetno sam uzbuđen što konačno idem u Kanadu na svoju prvu domaću utrku! Dobiti priliku natjecati se kod kuće i vidjeti sve kanadske navijače bit će sjajan osjećaj. To je još jedna staza s dugim pravcima, a čini se da smo konkurentni na takvom tipu staze. Međutim, na temelju mog prethodnog iskustva s FP1 sesija, neki zavoji u Montrealu možda nisu prikladni za naš bolid. Obzirom da vozimo vikend za vikendom, imamo priliku Baku ostaviti iza sebe i odmah iskoristiti ono što smo naučili kako bismo maksimalno iskoristili ovaj vikend.“, rekao je Nicholas Latifi.
“Očigledno sam jako uzbuđen što se vraćam pred svoju domaću publiku i što ću se ponovno utrkivati u Kanadi! Šteta je što nismo bili u Montrealu posljednjih nekoliko godina, stoga će biti puno posla i priprema kako bi naš bolid bio spreman za prve treninge. Ove smo sezone kao momčad ostvarili solidan napredak, stoga se nadam da ćemo moći ostvariti dobar rezultat pred mojom domaćom publikom”, rekao je Lance Stroll.
Kada govorimo o borbi za oba naslova, Red Bull i njegovi vozači u Kanadu dolaze u puno boljem stanju nego ekipa Ferrarija. Austrijska je momčad u mjesecu svibnju pobijedila na sve tri utrke i upisala šest postolja. Red Bull je popravio svoj problem s pouzdanošću bolida što su vrlo dobro iskoristila obojica vozača te momčadi. Lider prvenstva i branitelj naslova Max Verstappen je pobjedom u Azerbajdžanu stigao do 25 pobjede u karijeri i 66 postolja. Verstappen je tim postoljem preskočio Sebastiana Vettela, stoga je sada on vozač koji je s Red Bullom ostvario najveći broj F1 postolja.
Budući da se na drugom mjestu poretka vozača nalazi Checo Perez, ovo je prvi put nakon 2011. godine da dva vozača Red Bulla drže prve dvije stepenice u prvenstvu vozača.
“Nismo bili u Montrealu neko vrijeme, stoga je uzbudljivo vratiti se i vidjeti stazu koja ima prilično jednostavan izgled. Bit će zanimljivo vidjeti kakva je podloga, a mi se nadamo da će bolid dobro funkcionirati ovog vikenda. Sjajno je što smo u prednosti u konstruktorskom i vozačkom prvenstvu, ali još je dug put do kraja. Moramo nastaviti raditi kao tim i maksimalno povećati bodove”, opisuje Max Verstappen.

U sjeni praćenja situacije u vrhu prvenstva, rezultati Velike nagrade Azerbajdžana su neočekivano postavili jedan pravi petoboj u donjoj sredini poretka. Petorica vozača iz pet timova su po bodovima jako blizu jedan drugome, a svima im je zajedničko to da nisu baš u najboljoj formi.
Trenutno se desetoj stepenici poretka sa 16 bodova nalazi Pierre Gasly. Vozač AlphaTaurija ne ostvaruje rezultate kakve je redao prošle godine. Petim mjestom u Azerbajdžanu je napravio rezultatski iskorak i zasjeo na deseto mjesto poretka vozača.
Isti broj bodova ima i Fernando Alonso. Slavni Španjolac sa svojim Alpinom nije uspio ući u bodove na čak četiri utrke u prvom dijelu, no lošu je formu prekinuo devetim mjestom u Španjolskoj i dvama sedmim mjestima u Monaku i Bakuu.
Kevinu Magnussenu se ne može puno toga prigovoriti. Haasov povratnik sam drži svoju momčad u prvenstvu. Svih svojih 15 bodova je osvojio u prve četiri utrke prvenstva, a najviše ističe peto mjesto s uvodne utrke u Bahrainu. Magnussen se u posljednje četiri utrke tri puta suočio s odustajanjem, pa je zato zapela njegova berba bodova.
15 bodova ima i Daniel Ricciardo, a to je puno manje od „pedesetice“ na kontu njegovog momčadskog kolege Landa Norrisa. Simpatičnom Australcu mnogi predviđaju odlazak iz Mclarena, a nove će bodove pokušati skupiti na stazi na kojoj je 2014. godine upisao svoju prvu pobjedu.

Vozačima s 15 i 16 bodova možemo pridodati i Sebastiana Vettela koji ih pozorno prati s 13 osvojenih bodova. Vettel je prošlog vikenda utrku završio na šestome mjestu što mu je najbolji rezultat ove sezone. Sebastian je na utrkama u Kanadi dva puta pobijedio, a na prošlom izdanju VN Kanade ga je kazna od 5 sekundi spriječila u namjeri da upiše novo slavlje.
Akteri petoboja su uoči VN Kanade izrazili optimizam i želju za dobrim rezultatima.
“Kanada je jedna posve drukčija ulična staza i mislim da će utrka u Montrealu ove godine biti vrlo izazovna budući da su novi bolidi vrlo kruti, mnogo više od svojih prethodnika. Visoki rubnjaci i velike brzine bit će pravi test kao i završni zavoj, poznati Zid prvaka. U prošlosti ste morali prelaziti preko rubnjaka kako biste napravili brzi krug, no ovoga puta ćemo ih morati izbjegavati. Momčad mora biti operativno na vrhuncu ako želimo postići rezultate koje je bolid sposoban dati, a to smo vidjeli u Bakuu”, rekao je Pierre Gasly.
“Zadovoljan sam sedmim mjestom u Bakuu. Imali smo koristi od odustajanja Ferrarija i kvara Tsunode. Takve se stvari događaju u Bakuu, stoga sedmo mjesto u Azerbajdžanu nakon sedmog mjesta u Monaku ostavlja dobar ukus. Pogledajmo možemo li u Kanadi postići neki bolji učinak jer s dvije-tri desetinke možemo napraviti ogroman korak naprijed”, kazao je Alonso.
“Montreal je jako cool mjesto. To je lijepa i prilično jedinstvena staza. Nešto je poput ulične staze, ali je zapravo hibrid klasične i ulične staze. Stvarno mi se sviđa. Vrlo je neravno, stoga će u novim bolidima biti grubo voziti. Bit će to dobar izazov. Cilj je osvojiti bodove. Mislim da imamo bolid za to i veselim se što ću otići tamo.”, ističe Kevin Magnussen.

“Izgleda da sve moje omiljene staze počinju slovom M. To bi bili Melbourne, Monaco, Monza i očigledno Montreal. Žurno se vraćam u Kanadu nakon nekoliko godina izbivanja. Montreal je sjajan grad i tamo je uvijek sjajna atmosfera, stoga se veselim što ću sve to ponovno upijati. Na toj sam stazi 2014. godine prvi put pobijedio, stoga se nadam da ću moći iskoristiti nešto od te kanadske čarolije da momčadi priskrbim nešto više bodova”, navodi Daniel Ricciardo.
“Uvijek je lijepo vratiti se na stazu nakon nekoliko godina odsustva. To onda predstavlja i dodatni izazov kako pronaći dobar tempo oko staze. Ali čekanje će se definitivno isplatiti; staza Gilles Villeneuve je fantastična staza i odlično mjesto za utrke. Momčad je mnogo naučila iz posljednjih nekoliko utrka, a automobil se svakim tjednom osjeća sve bolje, stoga će biti dobro vidjeti kako će se sve u odvijati u Montrealu”, dodao je Sebastian Vettel.
Stazu Gilles Villeneuve u Montrealu, krasi 14 zavoja i tri DRS zone. Prvi sektor obuhvaća brze pravce koji su se smjestili između pet zavoja. Drugi sektor otvara lijevi zavoj broj 6, nakon čega dolazi prva DRS zona između zavoja 7 i 8. Nakon DRS zone vozači nailaze na šikanu, a zatim na još jedan pravac koji zatvara drugi sektor.
Treći sektor otvara zavoj broj 10 koji ima oblik ukosnice. Nakon 11 zavoja otvara se druga DRS zona koja se nalazi na ravnici nazvanoj „Casino pravac.“ Treći sektor zatvaraju zavoji 13 i 14 nakon čega slijedi startno-ciljni pravac po kojem vozači također mogu koristiti DRS.
Sa svojih 4,3 kilometra staza Gilles Villeneuve je jedna od kraćih staza ovogodišnjeg kalendara svjetskog prvenstva. Utrka na toj stazi će sadržavati 70 krugova, a najbrže vrijeme kruga u utrci VN Kanade je 2019. godine postavio Valtteri Bottas u Mercedesu. Ono iznosi 1:13.078.

Pirelli će za utrku na toj stazi ponuditi najmekšu alokaciju guma. C3 smjesa će ovog vikenda biti u službi hard gume, C4 će biti medium, a C5 će biti crveno obojana soft guma. Velika nagrada Kanada je jedna od četiriju utrka koje su se ove godine vratile u kalendar svjetskog prvenstva Formule 1, a Mario Isola je to istaknuo zbog toga što su svi podaci koje momčadi imaju iz Kanade sada zastarjeli.
“Kanada će timovima postaviti niz upitnika. Vremenski uvjeti u Kanadi su često promjenjivi, svi podaci koji timovi imaju su stari tri godine, a mi nudimo potpuno drugačiji asortiman guma s novim smjesama i strukturama. Staza se rijetko koristi za utrkivanje, a to će dovesti do vrlo visokog stupnja evolucije. U usporedbi s njihovim zadnjim posjetom Montrealu, vozači bi trebali pronaći spojeve koji su stabilniji što će im omogućiti da voze jače tijekom svake sesije s mnogo manjim rizikom od pregrijavanja.”
“Jedan zanimljiv aspekt koji Montreal nudi jest da je vrijeme prolaska kroz boks na toj stazi jedno od najnižih u kalendaru. To znači da bolid može ući, promijeniti gume i izaći iz boksa u manje od 20 sekundi. To bi moglo otvoriti nekoliko opcija u smislu strategija”, rekao je Pirellijev Mario Isola.
Trkaći vikend VN Kanade počinje ovog petka prvim slobodnim treningom koji će krenuti u 20:00 sati po našem vremenu. Drugi slobodni trening je na rasporedu istog dana u 23:00 sata. Subota donosi treći slobodni trening u 19:00 sati, a nakon toga i kvalifikacije s početkom u 22:00 sata. Nedjeljna utrka za Veliku nagradu Kanade počinje u 20:00 sati po našem vremenu.
Vremenski uvjeti su znali biti ključan faktor na dosadašnjim kanadskim utrkama. Prema vremenskoj prognozi, 100% je sigurno da će u petak padati kiša. U subotu će vrijeme biti promjenjivo, a u nedjelju, prema trenutnim saznanjima, stabilno.
VN Kanade, Montreal (Circuit Gilles Villeneuve), 17. - 19. lipnja 2022. Petak 17. lipnja 1. slobodni trening 20:00 - 21:00 2. slobodni trening 23:00 - 00:00 Subota 18. lipnja 3. slobodni trening 19:00 - 20:00 Kvalifikacije 22:00 - 23:00 Nedjelja 19. lipnja Utrka 20:00 - 22:00
Zabavna staza