GP1 debata: Kako je započela nova era i ide li Formula 1 u pravom smjeru?

U Bahreinu i Saudijskoj Arabiji odvile su se prve dvije etape u maratonskom Svjetskom prvenstvu Formule 1 2022. Nestrpljivo se čekalo nove bolide, napravljene u skladu s novim pravilima, a mnogi su priželjkivali i drastične promjene u odnosima snaga među momčadima.

Određene su se promjene i dogodile, naravno. Neki su profitirali, a neki pri tom stvaranju novih bolida izvukli deblji kraj, no dojam je da se Formula 1 u 2022. ipak ne razlikuje baš tako puno od Formule 1 u 2021.

Nakon dva trkaća vikenda u nizu, ovaj slobodni prije Velike nagrade Australije iskoristili smo za debatu o nekim zanimljivim temama koje dominiraju javnim prostorom u ovom uvodnom dijelu sezone. Za naše autora pripremili smo šest pitanja, a njihove odgovore potražite u nastavku.

Start VN Saudijske Arabije (Photo by Lars Baron/Getty Images)

Održane su prve dvije utrke u novoj eri Formule 1. Kakav su dojam na vas ostavile te dvije utrke i jesu li učinci promjene pravila ispunili vaša očekivanja?

Lovro Pernjak-Grbac: Neosporna je činjenica da se utrkivanje poboljšalo zbog lakšeg praćenja, ali za napraviti pravu analizu toga mislim da je pametnije pričekati još nekoliko utrka. Same utrke u Bahreinu i Saudijskoj Arabiji su nam pružile vrlo zanimljive borbe na samom vrhu, a to je ono čemu smo se nadali. Ipak, malo sam razočaran što se ipak samo dvije momčadi mogu boriti za sam vrh nakon najava kako će svi bolidi biti puno bliže po performansama, a zapravo ispada da nam se ponavlja prošla sezona u pomalo promiješanim ulogama.

Luka Tunjić: Veoma sam zadovoljan viđenim promjenama. Generalni je dojam kako trenutno, uz izuzetak Ferrarija i Red Bulla, nitko nije siguran. Kvalifikacije su zanimljive i svakome se može desiti kiks i ispadanje u Q1, kao što smo vidjeli u Saudijskoj Arabiji kada se Lewis Hamilton kvalificirao na 16. mjesto. Osim toga, napokon je uklonjeno Q2 pravilo s gumama. Što se tiče samog utrkivanja, Esteban Ocon je recimo rekao da je vožnja kao u kartingu! Meni se sviđaju konstantne borbe na stazi i nadam se da će se tako nastaviti.

Alojzije Brčić: Obje utrke su bile jako dobre, s dosta pretjecanja i akcije na stazi te ono najvažnije, u objema se vodila borba za pobjedu do samog kraja. Pravila su definitivno donijela pozitivnu promjenu u pogledu praćenja bolida i promjene u poretku konstruktora. Od samog početka novih pravila imamo dvije momčadi koje će se boriti za naslov, a u nastavku sezone i nove ere vjerujem da to može biti samo bolje. U smislu da će se još netko priključiti, a ne da će netko ispasti iz te borbe.

Mia Lešić: Iako je nezahvalno donositi bilo kakve zaključke nakon samo dvije utrke, jasno je kako su napravljena poboljšanja u pogledu praćenja, a samim time dobili smo više pretjecanja. I u Bahreinu i u Saudijskoj Arabiji je bila prilična gužva na stazi, pravili su se vlakići od više bolida u svim dijelovima poretka, a i na čelu kolone je bilo gusto kroz cijelu utrku. To je svakako ono što svi ljubitelji Formule 1 žele. Nadam se da će se još momčadi uključiti u borbu na vrhu, da su ove prve dvije utrke dijelom bile i uhodavanje u novu situaciju.

Verstappen i Leclerc pružili su odlične borbe na početku sezone(Photo by Peter Fox/Getty Images)

Čini se da će opet dvije momčadi voditi bitku za tron, ali sada su to Red Bull i Ferrari. Kakav je vaš pogled na taj duel, kome dajete prednost i mislite li da se tijekom ove sezone još netko može uključiti u borbu za pobjede?

Lovro Pernjak-Grbac: Kao što smo puno puta čuli unazad mjesec dana, ključan će biti razvoj bolida tijekom sezone. S obzirom na prošlost Ferrarija, ipak bih malu prednost dao Red Bullu, ali potajno se nadam kako će momčad iz Maranella uspjeti pratiti napredak Red Bulla te da ćemo sjajnu borbu iz prve dvije utrke gledati do samog kraja u Abu Dhabiju. Jedina momčad koja se još uvijek može uključiti u borbu za sam vrh je dakako Mercedes, ali s obzirom na trenutni zaostatak nije za očekivati da će ‘preko noći’ smisliti inovacije s kojima će se moći ‘potući’ s vodećom dvojkom tako brzo… ali, nikad ne reci nikad.

Luka Tunjić: Osvježavajuće je vidjeti Ferrari u odličnoj formi i na vrhu Formule 1. Jednako tako, veoma mi je drago da aktualni prvak ima konkretan bolid s kojim može braniti svoju titulu. Rekao bih da su ove momčadi rame uz rame što se tiče resursa, vozačke kvalitete i tehnoloških umova. Prednost će kroz sezonu imati konstruktor koji bolje razumije koncept ovogodišnjih bolida. Ferrari i Haas ističu da nije bitno žuriti s nadogradnjama, jer one često mogu zapravo usporiti dugoročni razvoj.

Alojzije Brčić: Mislim da će to biti sjajna borba do samoga kraja, već smo na prve dvije utrke mogli vidjeti sjajne okršaje Leclerca i Verstappena u kojima nije bilo prljavih poteza. To su dva sjajna, mlada vozača koji su iskazali međusobno poštivanje i vjerujem da će tako nastaviti, ne samo ove sezone, nego i idućih deset. Laganu prednost dajem Ferrariju jer su sjajno posložili bolid u zavojitom dijelu staze, Leclerc je pokazao koliko je pametan kao vozač i zna kako nadoknaditi nedostatak brzine na pravcu i zato što još nismo vidjeli pravog Sainza. Idućih par utrka će pokazati može li se još netko priključiti, ali vjerujem da će do kraja sezone sigurno još jedna, a možda i dvije momčadi doći do pobjede.

Mia Lešić: Mislim da je najviše oduševljenih time što je Ferrari ponovo na vrhu. U prve dvije utrke Verstappen i Leclerc su se borili rame uz rame do samog kraja, iako Maxa u prvoj utrci nije baš pomazila sreća. Kako bude odmicala sezona, mislim kako će se ova borba samo usložnjavati, a nadam se kako će se razvući do samog kraja sezone. Jasno je kako će ona momčad koja se najbolje bude prilagođavala situaciji i koja uhvati bolji pravac u pogledu razvoja bolida izaći kao pobjednik. U ovoj situaciji, blagu prednost dajem Maxu Verstappenu, ali konstruktorski Ferrariju, jer mi se čini da konačno sve odlično funkcionira unutar momčadi, posebno s vozačkom postavom. U Mercedesu su frustrirani formom koju sad imaju i mislim da će dati sve od sebe da se što prije priključe borbama u vrhu poretka.

Lewis Hamilton zasad muku muči s novim Mercedesovim bolidom

Toto Wolff kaže da mu situacija u kojoj se Mercedes našao nimalo nije zabavna. Kakvu sezonu prognozirate Mercedesu nakon razočaravajućeg početka i mislite li da su sposobni u nekom kratkom roku poboljšati svoj bolid?

Lovro Pernjak-Grbac: Kao što sam i rekao u odgovoru na prošlo pitanje, Mercedes može doći do borbe za sam vrh, ali će taj put biti vrlo težak. Zasigurno ni Red Bull ni Ferrari neće ‘spavati’ te bi ova sezona mogla biti prva nakon dugo vremena u kojoj konstruktorski naslov neće pripasti momčadi Mercedesa. Ipak, s obzirom na to da je Mercedes u proteklim godinama pokazao da je vrlo dobro podmazani ‘stroj’ ne bih ih nikad otpisao te bi zbog više akcije na stazi bilo zanimljivo kada bi se momčad iz Brackleyja uključila u borbu za sam vrh kroz nekoliko utrka.4.

Luka Tunjić: Mercedes se odlučio za krajnje drugačiji koncept bolida od ostalih momčadi. Trenutno izgleda kao da su promašili shvaćanje i u evidentnom su zaostatku za Ferrarijem i Red Bullom. Međutim, pitanje je koliki potencijal ima Mercedesov koncept. Veliki faktor ovdje igra i očito gora pogonska jedinica, što se vidi i u Williamsu, McLarenu i Aston Martinu. Ne vidim trenutno Mercedes u utrci za naslove ove godine, ali duga je sezona i s razvojem se svakako može doći do postolja i pobjeda.

Alojzije Brčić: Mercedes bi bez većih problema trebao osigurati treće mjesto u poretku konstruktora. Znaju kako unaprijediti bolid i vjerujem da će biti bolji kako će sezona odmicati. Najviše im nedostaje ono što je bio njihov ‘forte’ svih ovih godina, a to je snaga motora i sumnjam da je neće uspjeti pronaći, ali mislim da će im trebati malo više vremena.

Mia Lešić: Mislim da je prerano za otpisati ikoga, a posebno Mercedes. Davno je rečeno kako se prvi mačići u vodu bacaju, pa tako loš početak ne znači nužno i loša sezona. U Mercedesu su svjesni situacije u kojoj se nalaze i kako bi očuvali reputaciju najtrofejnije momčadi moraju ubaciti u viši stupanj što se tiče razvoja bolida i ispravljanja onoga u čemu su promašili. Svakako ako se žele uključiti u borbu s Red Bullom i Ferrarijem, moraju što prije posložiti svoje redove i dotjerati bolid makar blizu razine na kojoj je nekad bio.

Kevin Magnussen, Haas VF-22 (Photo by Carl Bingham / LAT Images)

Tko vas je ugodno ili neugodno iznenadio na početku sezone i zašto?

Lovro Pernjak-Grbac: Ugodno iznenađenje je zasigurno Ferrari koji je napokon posložio bolid kako spada te su od prve utrke u borbi za sam vrh. Istaknuo bih i Charlesa Leclerca koji je nakon prošle, rekao bih prosječne sezone, uspio uhvatiti ‘konce’ te je pokazao zašto je upravo on dugoročni projekt Ferrarija. Alfa Romeo i Haas su također ‘winneri’ početka sezone, ali je upitno koliko će oni moći pratiti razvoj bolida kroz sezonu. Zasigurno su podbacili i neugodno me iznenadili momčadi Mercedesa i McLarena koji jednostavno nisu na razini na kojoj se od njih očekuje.

Luka Tunjić: Najveći pobjednik svakako je Ferrari. Povratak na vrh oktanskog cirkusa je mjesto kojemu oni teže i sve osim konkuriranja za naslove neuspjeh je za ekipu iz Maranella. Istaknuo bih i Alpine koji je očito jedina ekipa iz  prošlogodišnje sredine poretka koja se ove godine nije ‘spotaknula’ i pala u formi. Neugodno je iznenađenje McLaren, koji je nakon tri godine rasta očito ponovno zaribao i pitanje je koliko će im trebati vremena da vrate onaj zamah.

Alojzije Brčić: Najveće neugodno iznenađenje je definitivno McLaren, nakon dugo godina konačno su prošle godine imali dobar bolid i kada se očekivao korak naprijed, kao i kod Ferrarija, podbacili su. Više sam očekivao i od Williamsa koji je ostao na istom mjestu. Najugodnije iznenađenje su Ferrarijeva pogonska jedinica i, u prve dvije utrke, sjajni Leclerc. Malo je nedostajalo Leclercu za perfektno otvaranje sezone i Ferrarijev pitwall je nastavio s dobrim odlukama. Alfa Romeo i Haas koji imaju Ferrarijev motor su osvojili jako dobre bodove što nije bilo očekivano.

Mia Lešić: Sve su oči upre u vrh i svi slave povratak propetih konjića na staze stare slave. Ja moram reći da sam najprijatnije iznenađena Haasom, koji je prošle godine bio daleko najlošija momčad na gridu, a ovu sezonu započinje u bodovima. Snašle su ih razne nedaće, u zadnji tren su morali promijeniti vozača, koji je također pokazao da nije zalutao tu gdje jeste. Upravo mi je drago i što je Magnussen dobro otvorio sezonu, jer je većina smatrala kako on nema što tražiti i u jednoj momčadi ove sezone. S druge strane, rastužuje me loša forma McLarena, koji više liči na otužnu momčad iz zadnje ere s Hondom, nego na momčad koja je prošle godine nizala dobre rezultate. Nadam se kako će se koliko toliko moći popraviti.

Borbe na vrhu prošle su u korektnom tonu (Photo by Mark Thompson/Getty Images)

Prije početka sezone uvedene su promjene u sustavu direkcije utrka i suđenja. Je li po vama već na startu bilo novih spornih situacija ili čudnih odluka? Što bi još trebalo mijenjati s ciljem boljeg utrkivanja?

Lovro Pernjak-Grbac: Generalno su odluke bile dobre, ali imam dojam da fali malo odlučnosti i brzine u nekim odlukama. Npr. ono propuštanje Pereza u Džedi je trebalo biti odrađeno tijekom SC-a, ali je direkcija utrke zajedno sa sucima predugo ‘vijećala’ što napraviti. Nadam se da će u nastavku sezone sve biti puno brže odrađeno kako ne bi imali ‘repova’ u sezoni koja obećava odlično utrkivanje.

Luka Tunjić: Smatram da je sve bilo korektno. Sviđa mi se kako je jasno rečeno da se bijele linije smatraju granicama staze i da nema previše dileme oko toga. Najvažnije je da je nova direkcija utrke konzistentna i da prate vlastita pravila.

Alojzije Brčić: Sigurno treba još dosta toga mijenjati, posebice brzinu i odlučnost kod donošenja jednostavnih odluka kao što je bila ona na zadnjoj utrci kada je Perez trebao propustiti Sainza. Bilo je očito bez zaustavljanja snimke da je Sainz prvi prošao safety car liniju, ali vozilo se čak nekoliko krugova pod SC-om i nije donesena odluka da Perez treba propustiti Sainza, već je to učinjeno kada se utrka nastavila. Time je Sainz izgubio priliku da napadne Verstappena ili barem bude bliže u završnici kruga i Perez je ostao bez prilike da napadne Sainza. U tom duelu se trebala provjeriti i pretjerana agresivnost Pereza jer je nepotrebno gurao Sainza prema zidu.

Mia Lešić: Zasad suđenje ne izgleda loše, ali nije da smo imali neke posebno sporne situacije. Vidjet ćemo kako će suđenje izgledati kad se budu lomila koplja i kako će suci reagirati u tim situacijama. Svakako se moram složiti s kolegama kako sve odluke moraju biti jasne i brze, te da u istim situacijama, ma koji akteri na stazi u njima sudjelovali, odluke moraju biti iste.

Iduće godine bolidi Formule 1 pojurit će legendarnim Stripom u Las Vegasu

Formula 1 ne prestaje puniti svoj kalendar. Potvrđena je VN Las Vegasa za 2023. Smatrate li da se pretjeruje s brojem utrka u sezoni i tom Amerikanizacijom Formule 1?

Lovro Pernjak-Grbac: Po meni je u redu imati do 25 utrka po sezoni, ali više od toga je jednostavno previše za sve. Generalno nisam protiv novih staza, čak ni onih gradskih, ali mislim da se s trećom utrku u SAD-u malo pretjeralo. Vjerujem da bi puno više zanimanja privuklo vraćanje nekih legendarnih staza u kalendar Formule 1, a ima ih priličan broj u Europi i Svijetu koje trenutno nisu na ‘radaru’ Formule 1.

Luka Tunjić: Osobno mi nije problem veći broj američkih utrka, već kvaliteta nadolazećih staza. SAD je ogromno tržište, a treba držati pri umu da je F1 s gubitkom Rusije i otkazivanjem dviju utrka u Kini izgubila dva ogromna tržišta. Azija i SAD su tržišta u kojima F1 trenutno ima najviše interesa, sviđalo se nama to ili ne. Ipak, vjerujem da SAD može iznjedriti puno kvalitetniju stazu one u Vegasu. Na kraju dana, radi se o utrkivanju.

Alojzije Brčić: Mislim da smo došli do maksimuma broja utrka u kalendaru. Ograničenjem budžeta i ograničavanjem broja pogonskih jedinica i njezinih dijelova u skladu s time, a povećanjem broja utrka u kalendaru, atraktivnost utrka će padati jer će momčadi i vozači morati štedjeti bolid kako bi izdržali sezonu bez ili s minimalnim brojem kazni. Ili kao što smo vidjeli prošlih godina, kalkulirati kada će odraditi kaznu. Smatram kako to nije u skladu s duhom utrkivanja gdje bi vozači trebali stiskati koliko mogu, a ne koliko smiju. Definitivno se pretjeruje s amerikanizacijom jer F1 je svjetski sport, a ne američki. Nemam ništa protiv da SAD ili neka druga zemlja ima više staza na kojima se vozi F1, ali treba ograničiti na najviše dvije koje se smiju voziti u istoj zemlji pa neka se staze mijenjaju svake godine.

Mia Lešić: Ubacivanje novih utrka kad tad mora rezultirati izbacivanjem neke postojeće jer smo već došli do maksimuma broja utrka u kalendaru. Tužno je kad zbog nekih „spektakularnih“ staza iz igre ispadnu one tradicionalne, koje „stari“ obožavatelji najviše vole. U posljednje vrijeme se dosta pažnje daje na odvođenje Formule 1 u Ameriku i nastojanja da se ovaj sport što više popularizira u Americi. Novci okreću svijet, pa tako i svijet Formule 1, pa tako imamo sve više utrka na istoku i tendenciju širenja na novi svijet. Osobno nemam ništa protiv da se uvode nove staze, ali one trebaju biti uvođenje zbog svog kvaliteta, mogućnosti što boljeg utrkivanja, a ne samo financijskog doprinosa sportu.

Pretplati se
Obavijesti o
12 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Desmosedici

Hallo Houston..malo sam eksperimentirao i pronašao način kako da mi komentar odmah izađe na forumu.

147 kt

Mercedes je najtrofejnija ekipa u taxi vozilima. Ona poznata izbljedjelo zuta.

Ferrari kralj f1

Netko je napisao da je Mercedes najtrofejnija ekipa,taj očito prati formulu od lani. Najtrofejniji je Ferrari pa McLaren pa Wiliams a Mercedes mora jako puno osvajati još da ni sustigao te dvije ekipe a kamoli Ferrari.

Ferrari kralj f1

Netko od ovih je napisao da je Mercedes najtrofejnija ekipa?!!! Taj mi se čini da prati formulu zadnjih deset godina i najtrofejniji je Ferrari za informaciju i poslije McLaren pa Wiliams a Mercedes mora još puuuuno osvajati da bi se pribliźio tim ekipama.

mody

Najgore je mercedesovim navijacima

schumy

Suglasan sam sa tvrdnjama Mie Lešić:…..”Ubacivanje novih utrka kad tad mora rezultirati izbacivanjem neke postojeće jer smo već došli do maksimuma broja utrka u kalendaru. Tužno je kad zbog nekih „spektakularnih“ staza iz igre ispadnu one tradicionalne…….Alojzija Brčića…..”Definitivno se pretjeruje s amerikanizacijom jer F1 je svjetski sport, a ne američki. Nemam ništa protiv da SAD ili neka druga zemlja ima više staza na kojima se vozi F1, ali treba ograničiti na najviše dvije koje se smiju voziti u istoj zemlji pa neka se staze mijenjaju svake godine”…… Mislim da je s ovim navodima sve rečeno i ja ih potpisujem 300%… Read more »

Desmosedici

Već sam pisao o tome..uzalud im sva “amerikanizacija” F1..eto, može se malo povećati broj onih koji će to pratiti, ali F1 neće nikada biti najprestižnija automoto kategorija u Americi..neće ni u ovim “egzotičnim” zemljama gdje se F1 utrke održavaju samo zbog novaca..zbog moćnih domaćina koji to sebi mogu priuštiti, tj. masno platiti, a da nikome za to ne moraju polagati račune..F1 je Europski sport ..tu mu je jezgra, nucleus i najveći broj pratitelja i obožavatelja..jedino Europljani vole i cijene F1, ali zbog velikih troškova neke odgovorne i racionalne vlasti to neki ne žele plaćati..barem ne na taj način.

F1 fan

Dobro je krenulo , ali brate ne mogu se gledat koliko su ruzni ovi bolidi.
Najvece iznenađenje mi je alfa romeo i ferari, a najneugodnije aston martin

Ferrari kralj f1

Možda su tebi ružni naprotiv Ferrari je daleko najljepši kao i spomenuta Alfa. Meni su ta dva bolida predivna.

mody

Jos je rano za prognoze a bolidi se prate i to je vazno ne ko prije 30.sekundi.mercedes pobjegne.teski je palo.navijscima mercedesa a kako je nekome tko navija za mclaren i ferrari 7 godina ne zelim da 1 momcad dominira 10.godina .mclsren me razocarao. Vegas pa da bolje nego arapske.staze amerika ima 3 europa 13 staza pa sta malo je previse ulicnih i nocnih ali tko plati vozit ce se zao mi je sta nema vn argentine

Desmosedici

Još je rano za neku ozbiljnu ocjenu ja ne bih rekao nove ere, jer se koriste već postojeći pogoni ili PU..razlika od prošlogodišnjih pogona je novi mix goriva i prepravke u vezi sa tim..radije bih rekao bolidi napravljeni po novim aerodinamničkim pravilima . Ne zamjerite, ja bih i o nečemu drugom. Upravo sam odgledao Moto GP Argentine..zašto o tome pišem?..Ovo je bila na neki način povijesna utrka..prva uopće pobjeda u karijeri već vremešnog 32. godišnjeg Aleixa Espargara i to u 200-tom nastupu u najjačoj MotoGP klasi..znamo da je Aleixs u svijetu MotoGP utrka negdje već od 2004. i da je… Read more »

mody

To su utrke razliciti pobjednici borbe nadam.se da ve f1 bit takva moto gp ne znam.tko ce bit uopce prvak ove godine to je dobro

Related Posts
12
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x