Mohammed Ben Sulayem – Velika promjena za FIA-u

Možda i ima logike da reli vozači nakon mnogo prašnjavih, vlažnih i mukotrpnih kilometara provedenih u utrkama, za “penziju” traže udobne uredske političke karijere kako bi i dalje na neki način sudjelovali u svojoj velikoj strasti.

Reli suvozač doduše, Jean Todt, u kandidaturi za svoj prvi mandat predsjednika FIA-e je pobijedio nekadašnjeg kolegu sa staze, ali pravog rasnog vozača – svjetskog prvaka Arija Vatanena. Koliko god su navijači posebice Formule 1 navijali za Todta da dođe na to mjesto radi tada ozloglašenog Maxa Mosleya, kandidat iz Finske i filmski najslavniji penjač na Pikes Peak, te 2009. je imao već 10 godina iskustva u visokoj politici. I koliko god je Jean to dominantno osvojio, pitanje je kako bi FIA-u vodio politički ipak sposobniji kadar. Sljedeća dva mandata Todt je osvojio bez duela, a u siječnju 2021. zamijenio ga je ponovo kolega s reli staza – šezdesetogodišnjak iz Ujedinjenih Arapskih Emirata – Mohammed Ben Sulayem.

Da, malo starijim fanovima motorsporta ovo ime itekako zvuči poznato. Ben Sulayem nastupa na reli scenu generacijski otprilike odmah nakon Todta i Vatanena koji su vozili 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća. I kako romantično iz 90-ih možemo pojedine vozače vezati u neke automobile (McRae-Impreza, Mäkinen – Lancer), Sulayema uglavnom vežemo uz Escort Cosworth. Ima Mohammed i raskošnu kolekciju rijetkih i skupocjenih automobila koja količinski ima troznamenkastu brojku, a pojedini primjerci imaju vrijednost skoro u deveteroznamenkastim iznosima.

Vozači starije generacije ga uglavnom poznaju više od samo površnog viđanja, a ponajviše novi “penzioner” Kimi Räikkönen. Pogađate, radi se o zabavama i provodima. Razbio je Ben Sulayem i Renaultov F1 bolid nakon samo nekoliko metara probne vožnje, a i gorio je poput Grosjeana u reli nesreći zajedno sa svojim suvozačem. Uglavnom, ne može se naći zamjerka u strasti prema ovom sportu.

Izvor: wrc.com

U arapskoj regiji Sulayem je jedna od vodećih osoba u motorsportu. Svoju karijeru izvan staze je počeo preko kartinga, dovođenjem najjačih kategorija tog natjecanja na bliskoistočne prostore. Jedan je od najuspješnijih arapskih vozača u povijesti motorsporta, posebice u utrkama u regiji. Kao predsjednik Automobile & Touring Cluba Ujedinjenih Arapskih Emirata od 2006. je pokrovitelj niza dobrotvornih organizacija i veleposlanik sigurnosti na cestama u Emiratima. Ima tu prilično lijepih stvari za koje se Mohammed zalagao i dalje zalaže, poput obrazovanja i osposobljavanja mladih u motorsportu, naravno s naglaskom na sigurnost.

Godine 2008. je postao prvi Arap imenovan za potpredsjednika FIA-e, te prvi koji je izabran u Svjetsko vijeće FIA-e. Bio je naravno i ključna osoba u formiranju Velike nagrade Abu Dhabija 2009. godine. Od značajnih uloga tu je još imenovanje za predsjednika radne skupine u lipnju 2013. za razvoj motorsporta, a koju je osnovala FIA s ciljem izrade desetogodišnjeg plana za globalni razvoj motorsporta. Bliži suradnici tvrde da bez njega ne bi bilo današnje popularnosti Formule 1 u toj regiji, kao ni staza u Dubaiju (njegovo rodno mjesto) ili spomenutom Abu Dhabiju.

Ben Sulayem je sada preuzeo glavnu, a samim time i najodgovorniju ulogu u motorsportu usred velikih promjena. Sam motorsport mu je u biti samo polovica posla, jer on također vodi i odjel FIA-e koji se odnosi općenito na automobilizam, poput sigurnosti na cestama, testovi sudara, emisije štetnih plinova vozila i sl. Upravo automobilska industrija je trenutno na najvećoj prekretnici u svojoj povijesti, što će naravno direktno utjecati na promjene u motorsportu. Pitanje je doduše kako se motorsport može ovdje postaviti pošto se vrhunska tehnologija u mnogo područja upravo istražuje i primjenjuje na trkaćim stazama.

Izvor: fia.com

Novi predsjednik FIA-e ima “za srediti” birokratski aparat lako usporediv s veličinom istog sustava neke države, a to se uglavnom odnosi na zastarjele načine vođenja. Ben Sulayem neće koristiti model vođenja koji su koristili Mosley i Todt. Imenovat će jednog ili više izvršnih direktora koji će voditi svakodnevne operativne aktivnosti. Todt i Mosley bili su u biti ti izvršni direktori u svojim upravama, te su nastojali u isto vrijeme odrađivati i politički i operativni dio posla, što je znalo rezultirati dužim čekanjem na neke odluke.

Sulayem će prema svemu sudeći biti drugačija vrsta predsjednika, fokusirajući se uglavnom samo na političku stranu i razradu poslova na strateškoj razini. Sličan je to način rada u nacionalnim savezima ili nogometnim klubovima.

Primjena suvremenijih upravljačkih principa (suvremeniji svakako od ovih dosadašnjih) značit će i slabiji utjecaj dosadašnjih struja, što se direktno može protumačiti da će oslabiti utjecaj nekih regija. Njemačka, Belgija, Italija, Portugal, Francuska su jednostavno bile “na drugoj strani”.

Vodstvo Hrvatskog auto i karting saveza smatralo je da ne bi bilo moralno okrenuti leđa Jeanu Todtu nakon više od desetljeća odlične suradnje s našim savezom, iako je Ben Sulayem bio u mnogo izglednijoj prilici za pobjedu pored Grahama Stokera kojeg se smatralo Todtovim nasljednikom zbog njihove prijašnje bliske suradnje unutar FIA-e. Hrvatska više nema predstavnika u svjetskom vijeću (WMSC), a što se tiče naše regije generalno, predsjednik slovenskog saveza, Rado Raspet, uspio je ući u spomenuto vijeće.

Međutim, to ne znači da je Hrvatska sada u lošoj poziciji unutar Svjetske automobilističke federacije. Predsjednik HAKS-a Davorin Štetner posjetio je Ben Sulayema u njegovom domu u Dubaiju tijekom studenoga 2021. godine, otprilike mjesec dana prije izbora. U višesatnom razgovoru prošli su sve aktualne teme, kao i planove za budućnost FIA-e.

Također, kao potvrda da novo vodstvo FIA-e priznaje Hrvatsku kao jednu od bitnih članica, dolazi potvrda imenovanja pet hrvatskih dužnosnika u nove sportske komisije FIA-e, koje će sljedećih godinu dana upravljati svjetskim autosportom. Ta imenovanja potvrdilo je Svjetsko motorsportsko vijeće, a hrvatski predstavnici su: Slaven Dedić – član Komisije za Off-road, Sanjin Paro – član Komisije za brdske utrke, predsjednik tehničke komisije HAKS-a Krešimir Sauerbrunn član je važne homologacijske komisije FIA-e, Gabrijela Jerman – članica Komisije za suce i volontere, dok je predsjednik HAKS-a Davorin Štetner imenovan u eSport komisiju te FIA ASN Task force, najviše tijelo za rad s nacionalnim savezima iz cijelog svijeta.

Lako je i bilo zaključiti da će se ovakva nova administracija fokusirati na zemlje u razvoju, što će svakako istisnuti gore spomenute europske zemlje iz fokusa na nekoj razini. Imuno će ostati, po svemu sudeći, i dalje Ujedinjeno Kraljevstvo, čiji trenutni predsjednik nacionalnog saveza, David Richards, uzima upravo ulogu gore spomenutog izvršnog direktora, a sve zahvaljujući potpori Ben Sulayemu za vrijeme kampanje. Tu je i Britanac Robert Reid, zamjenik predsjednika za sport koji je vrhunski stručnjak u ovome poslu, te je prije samih izbora detaljno predstavio svoje vizije budućnosti FIA-e. I da, Robert je također reli ličnost – suvozač svjetskog prvaka Richarda Burnsa.

Reklo bi se da nema ničeg lošeg u širenju motorsporta na nepoznate teritorije, ali ostaje strah da silna ulaganja i infrastrukture ne dožive sudbinu poput sportskih arena na kojima su se održavale Olimpijske igre ili neko Svjetsko prvenstvo, pa i nikad održana VN Vijetnama ili napuštena VN Indije.

Koliko god neke regije bile zadovoljne/nezadovoljne ovom promjenom, napredak naših omiljenih oktanskih sportova mora biti u prvom planu na svim razinama i u svim regijama.

Nova organizacijska struktura FIA-e. Izvor: fia.com
Pretplati se
Obavijesti o
1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
parazit

E, moj Mohammed Ben Sulayemane….. sramota. Tako razvaliti f1 bolid. :facepalm:

Related Posts
1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x