Putopis Davorina Štetnera: U oku Red Bullove oluje

Piše: Davorin Štetner, direktor Kreator Grupe i predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza

Tko bi mogao pretpostaviti da će završnica Svjetskog prvenstva Formule 1 ponuditi dramu dostojnu najboljih Hollywoodskih redatelja, a nakon uzbudljive utrke u Saudijskoj Arabiji krenuo sam u meni jednu od najdražih staza Formule 1 – prekrasnu Yas Marinu. Staza je izgrađena 2009. godine, a koštala je nevjerojatnih 1.3 milijarde dolara. Dizajnirao ju je Hermann Tilke, a u kalendaru F1 nalazi se od svog otvaranja. Dugo godina brazilski Interlagos bio je zadnja stanica F1, a prije nekoliko godina petrodolari su presudili da to mjesto preuzme upravo Velika nagrada Emirata.

Štetner i Tilke ispred njegovog projekta (Foto: GP1.hr)

U F1 Paddock dolazim u subotu dosta kasno. Atmosfera je električna. O ničemu drugom se ne priča osim dvoboju Lewis vs Max. Paddock je krcat. Svi koji nešto znače u svijetu motorsporta su tu. Kroz FIA garažu odlazim na starting grid Formule 2. Ovo je ujedno i glavna proba za Formulu 1. Prvo što vidim bolid je Théa Pourchairea. Dečka koji je na prošloj utrci sudjelovao u sudaru od 73G! Drago mi je da je dobro. Susrećem i glavnog tajnika FIA-e Petera Bayera te komentiramo kako je sutra jedna utrka, a već u petak naša izborna utrka u Međunarodnoj automobilističkoj federaciji – FIA-i.

Telefon mi ne prestaje zvoniti. Nevjerojatno je koliko je Hrvata na utrci. Svi pitaju za ulazak u F1 Paddock, ali zbog Covid-a vrijede posebna, stroga pravila te imamo ograničen broj passova. Prije kvalifikacija ipak kratko provodim najsretnijeg – mladog Karlovčanina Marka Ivšića Vukovića – zaljubljenika u automobilizam po F1 Pit Laneu te zajedno gledamo posljednje pripreme vozača i timova prije kvalifikacija. Red Bull mi izgleda opušten. Christian Horner – šef RB Racinga ležerno časka sa Sergiom Perezom ispred bolida. Mercedes je drugačiji – dosta smrknuta lica – nisu zadovoljni brzinom svojih automobila kako mi kaže jedan član tima.  Neposredno prije nalazim se sa svoje troje kolega i prijatelja, delegata svojih država u FIA-i kako bismo utrku gledali zajedno. Rado Raspet – novi predsjednik slovenskog saveza, Gyarfas Olah – mađarski kolega te Gautam Singhaia – indijski tekstilni mogul koji u svojim kompanijama ima 45.000 zaposlenih! Nisam ga pitao kakav je sa sindikatima :).

Rado Raspet, Gautam Singhaia, Davorin Štetner i Gyarfas Olah (Foto: GP1.hr)

Reflektori se pale, kvalifikacije kreću! Napetost se pojačava kako se približava kraj Q3. Nitko ne ispucava sve adute do zadnjih pet minuta kvalifikacija! Lewis ulazi u boks, Max ulazi u box. Stojim niti pet metara od njih dok tutnje Pit Laneom, a adrenalin pojačava miris guma, goriva te glasni zvuk moćnih bolida. Posljednje četiri minute, počinje završni obračun. Mercedesi istodobno izlaze na stazu, Red Bull slijedi. Max leti stazom – provizorni pole position! Uzvik oduševljenja prolama se tribinama! Još nije gotovo – Lewis ulazi u zadnji krug. Prvi prolaz kasni, drugi prolaz kasni – gotovo je – druga pozicija! Tribine slave, a čini mi se i većina Pit Lanea, huk s Grand stand tribine je poput lokomotive! U zadnjim sekundama Lando Norris dohvaća treću poziciju! Wow!

Lewis je smrknut, Max sretan, Lando kao i uvijek nasmijan! Kraj mene je i njegova obitelj. Odlični ljudi. Otac Adam, staložen tip, jedan od najbogatijih Britanaca, zadnje godine posvećen Landovoj karijeri. Majka Cisca, Belgijka uvijek čvrsto na zemlji u brizi za sina u opasnom sportu. Sestre Flo i Cisca, jedino još nedostaje najstariji sin Oliver. Kažem Adamu: “Wow – ovo je bilo neočekivano!” Pita on: “Kako to misliš? Pa zar nisi očekivao ovo, za mene je bilo neočekivano jer sam ga očekivao na prvoj ili drugoj poziciji”, kaže u zafrkanciji! Tu je i Landov prijatelj Razah iz Dubaija – vrlo zabavan lik. Odmah dogovaramo zajednički izlazak.

Dok gledamo intervjue prve trojice vozača koji se odvijaju nekoliko metara do nas pokraj nas se zaustavlja grupa od nekoliko ljudi predvođena šefom Formule 1 Stefanom Domenicalijem, koji zastaje te me pita kakva je situacija s izborima u FIA-i? Kažem mu – isto kao i u F1, mrtva trka. Čovjek do njega, kompletno u crnome skida masku te prepoznajem Flavija Briatorea, legendu ovog sporta te nekadašnjeg šefa Benetton F1 teama. Flavio je kontroverzan lik, super uspješan u svojim pothvatima (prepoznao je talent Michaela Schumachera te ga doveo u Benetton gdje je Schumacher postao dvostruki svjetski šampion, a Benetton timski prvak), ali i doživotno izgnan iz Formule 1 zbog namještanja rezultata Velike nagrade Singapura 2008. Kažem mu – fališ nam u ovome sportu. Odgovara: “Vidiš da sam tu! A i morate sad na izborima malo mijenjati stvari u FIA-i.”

Flavio Briatore, Stefano Domenicali (Foto: GP1.hr)

Noćni život oko utrke F1 čista je suprotnost prethodnoj u Saudijskoj Arabiji. Partiji na svakom koraku. Količina novca koja se okrene tijekom utrke F1 može se mjeriti s proračunima većih gradova. Centralno mjesto zbivanja je otok, zapravo poluotok Yas na kojem je i smještena sama staza, a epicentar je prekrasni hotel W oko kojeg je izgrađena sama staza. Prijatelj, indijski mogul već je zakupio najbolje stolove u klubu na zadnjem katu hotela, a okružuju nas lica iza scene Formule 1. Ovdje se dogovaraju stvarni poslovi. Odlazim još popiti piće s Landovim prijateljima Razahom te Maxom Fewtrellom, bivšim prvakom Formula Renault Eurocupa u klub Iris, koji je jedan od najatraktivnijih noćnih klubova oko F1 utrke. Ipak sutra je dan odluke te svaki razgovor vodi isključivo u tome smjeru.

Nedjelja – Dan odluke

Na stazu dolazim nekih sat prije utrke. Već na ulazu primjećujem rijeke narančastih majica. Max Verstappen ori se iz tisuća grla. Pojedine tribine kompletno su narančaste boje. Sve je u znaku Maxa. Stižem na starting grid Formule 1. Bolidi su već tu kao i vozači. Traje mala ceremonija proslave karijere legendarnog Finca Kimija Raikkonena. Kimi prolazi kraj nas – u prolazu mu čestitamo. Na gridu je nevjerojatna gužva. Gerard Buttler, Eva Longoria samo su neka od poznatih lica. Horner daje posljednje izjave prije utrke. Lewis je potpuno fokusiran, Max je opušten kao inače. Na trećoj poziciji Landov bolid McLarena. Roditelji gledaju Landa kako stavlja opremu na sebe. Zadnja uputstva Zaka Browna koji je došao do nas i Landa. Veliki pritisak na mladom Britancu koji se umiješao u direktnu borbu iza dvojice koja se bore za naslov.

Adam i Cisca Norris na startu F1 (Foto: GP1.hr)

Utrka starta! Show na početku – Lewis pretječe Maxa! Uzdah nevjerice s tribina! Utrka odmiče – Hamilton se čini nedodirljiv, kontrolira utrku. Sve se čini gotovo. Nižu se krugovi. Gledam iz prazne FIA garaže. Posla nema niti za naš Safety team koji je spreman u Safety i Medical autima. Paddock je prazan. Bliže se posljednji krugovi. Odjednom, žute zastave, safety car. Vozač Williamsa sudario se s betonskom ogradom. Iz potpuno mrtve utrke nastaje kaos. Red Bull reagira trenutno i idu na sve ili ništa te šalju Verstappena u box po meke gume. Hamilton ostaje na stazi na starim gumama.

Između njih dvojice vozači su zaostali za krug. Timovi pritišću direktora utrke Michaela Masija. Pušta zaostale automobile te daje znak da se safety car miče u zadnjem krugu. Tribine ključaju. Max je u velikoj prednosti i to se osjeća u zraku. Utrka se nastavlja. Max odmah napada te pretječe Lewisa. Tribine u ekstazi. Lewis uzvraća. Sa starim gumama i bez DRS-a to je gotovo nemoguća misija, ali bori se nadljudskim naporima! Prvi pokušaj, drugi pokušaj – ništa. Max ulazi u cilj, a vulkan narančastih emocija eruptira!

Ekstaza. Red Bullov pit wall slavi. Buka je tolika da se ne čujemo međusobno. Mercedes je u potpunome šoku. Vidim Hamiltonovu asistenticu Angelu Cullen kako stoji i gleda Red Bullovce u nevjerici. Dolazim do ograde ispred prostora za dodjelu. Kraj mene staje drugi junak dana – Sergio Perez – maestralna timska predstava! Tu je i Helmut Marko – čelični šef iz sjene Red Bull Racinga. Uvijek hladan – sada suze u očima. Čestitamo im svima. Prepoznajem i jedno poznato lice uz mene – Geri Halliwell – bivša Spice Girls te supruga Christiana Hornera. Daje mi pet. Svi slave, još uvijek je nevjerica. Tu je i šef Honde. Maše japanskom zastavom – Hondi je ovo prvi naslov prvaka F1 u više od trideset godina nakon Ayrtona Senne!

Dotrčava i Jos Verstappen – Maxov otac koji nas grli sve redom. U nevjerici mi kaže – ne znam kako ću se sutra probuditi! Stiže i šef Red Bulla Christian Horner. U ekstazi je! Skače na nas. Okruženi smo Red Bullovcima. Stiže Max – prvo prima čestitke od ostalih vozača, a onda se baca na naš dio. Grljenje, nevjerica, radost, oduševljenje. Tornado emocija, a ja sam u tom oku oluje!

Jos Verstappen i Helmut Marko (Foto: GP1.hr)

Stiže Lewis. Gledam čovjeka kojem je sve potonulo. Lice bez ijedne emocije, ali pogled govori sve. Tup, zamišljen, unezvijeren. Do 57. kruga imao je sve. Titulu najvećeg u povijesti F1. Veći od Schumachera. U 58. je ostao bez ičega. U ovome trenutku mi ga je jako žao. Borio se kao lav. Još niti sam nije svjestan što se dogodilo. Tribine ne prestaju slaviti. Počinje ceremonija proglašenja. Prije nje intervjui s vozačima. Vodi ih bivši svjetski prvak – Britanac Jenson Button. I sam je unezvijeren, navijao je za Lewisa očito. Izraz lica gorak, začuđen dok gleda stotine ljudi kako ludo slave. Izlazak Maxa na pobjednički podij vrhunac je delirija lude večeri u Emiratima. Nikad ovakva borba, nikad ovakav završetak. Posljednji krug utrke odlučio je sezonu!

Utučeni Lewis Hamilton (Foto: GP1.hr)

Veliko je slavlje u F1 Pit Laneu, Horner dolazi do nas s trofejom apsolutno mokar od šampanjca. Još uvijek ne vjeruje. Dugi poljubac supruzi, suze u zagrljaju s Helmutom Markom. Mercedesova garaža koja je prva do nas je potpuno prazna. Nitko ne može vjerovati što se to dogodilo. Na izlasku iz Paddocka susrećem kolegu Mohammeda Ben Sulayema – predsjednika saveza Emirata te kandidata za predsjednika FIA-e u petak. Čestitam mu na odličnom događaju koji je pratio čitav svijet.

Odlazimo na službeni After party u hotel W gdje naravno indijski prijatelj opet ima zakupljene najbolje stolove te čekamo Verstappena da nam se pridruži na party-u. U tom trenutku prijatelj mi šalje poruku da je još na sastanku žirija jer je Mercedes uložio žalbe. Pobjednik se neće znati još sigurno dva sata. Slavimo jedan od najuzbudljivijih dana našeg sporta. Dok ispijam posljednje piće pridružuje mi se veliki Hermann Tilke, kreator staze Yas Marina. Ostajemo sami te mi još priča nevjerojatne detalje o izgradnji same staze te me pita znam li da su mu tražili izmjenu dizajna hotela W samo mjesec dana prije utrke? Smijem se – te mu kažem da ako su stazu u Jeddahu uspjeli završiti u osam mjeseci ta jedna izmjena je bila luksuz!

Ujutro se budim te još niti sam ne mogu vjerovati čemu sam jučer prisustvovao. Na poslovnom aerodromu Al Bateen čekamo ukrcaj u prijateljev avion, a s nama je vodstvo Ferrarija. Mattia Binotto sa suradnicima. Sretni zbog trećeg mjesta Carlosa Sainza te trećeg mjesta ukupno u poretku timova. Veliki uspjeh, najbolji u zadnjim godinama. Sve ih zanima prognoza za izbore u FIA-i. Jean Todt, njihov legendarni šef više ne može biti predsjednik – možda će se vratiti kao savjetnik u Ferrari!

Ukrcavamo se u prekrasni 20-ak milijuna dolara vrijedan Legacy 650 te letimo za Pariz. Nas tek čeka najuzbudljivija utrka za predsjednika Međunarodne automobilističke federacije FIA-e u petak! Zadnji krug te utrke upravo je počeo.

Foto galerija

Pretplati se
Obavijesti o
2 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
mody

Abu dhabi je sterilna staza nista zanimljivo na njoj nijedan zavoj

Nosko

Zanimljivo je čuti iz prve ruke, direktno sa staze i pit lanea, kako je bilo i šta se sve dešavalo prije i poslije utrke. Tako se gledaju utrke, bilo bi lijepo jednom to doživjet.

Related Posts
2
0
Would love your thoughts, please comment.x