Putopis Davorina Štetnera: Iz Saudijske Arabije s ljubavlju

Piše: Davorin Štetner, predsjednik Kreator Grupe i Hrvatskog auto i karting saveza

Kao velika vijest odjeknulo je da će Saudijska Arabija, točnije grad Jeddah na obali Crvenog mora održati utrku Formule 1 2021. Nikad se nije dogodilo da je službena najava napravljena, a staza se doslovce nije niti počela raditi. Tvrtka Tilke mojih dobrih prijatelja Hermanna i Carstena Tilkea imala je osam mjeseci da iz ničega napravi vrhunsku stazu Formule 1 – i uspjeli su. Na stazu sam došao u četvrtak oko podneva i prvo što me je zapanjilo je da pola toga nije gotovo, a trkaći vikend počinje za manje od 20 sati! Dovoze se palme, polaže travnata podloga, Pit wall još nije montiran… Kako?

Bilo je mnogo upitnika zašto F1 u jednoj od najzatvorenijih zemalja svijeta? Priznajem – i ja sam se isto pitao, ali već na aerodromu vidim da stvari baš i nisu kakvima se čine. Ljubaznost i osmijesi na svakome koraku. Grad Jeddah veličine Hrvatske pun ekskluzivnih dućana i brendova. Armani, Versace, Gucci bliješte u mraku. Ritz Carlton, Hilton, Sheraton i ostali svjetski lanci dokaz su da je zemlja krenula u novome smjeru. Ogromni šoping centri, moderne prometnice i jaki vozni park. Vidi se da se zemlja otvara, a to im je i cilj. Uostalom – doveli su Formulu E, Dakar Rally, a sad i vrh motorsporta – Formulu 1!

Već u samom F1 Paddocku srećem Hermanna i Carstena Tilkea. Pitaju me kako mi se sviđa staza – šalim se – sve mi je dobro osim staze! Inače, Hermann Tilke je najpoznatiji dizajner staza F1. Zaslužan je za Yas Marinu, Red Bull Ring, Singapur, Sepang, Sakhir te brojne druge. Danas tvrtku vodi njegov sin Carsten s kojim sam dobar prijatelj već desetak godina. U razgovoru mi ističu nekoliko detalja. Prvo – sva infrastruktura oko staze je montažna! Da, paddock objekti od nekoliko katova napravljeni su tako da se mogu rastaviti. Pitam – zašto, pa barem budžet nije bio ograničen? Odgovaraju da postoje neke naznake da bi se za dvije godine utrka mogla preseliti na drugu lokaciju. Inače, Jeddah Corniche staza duga je 6.2 km i predstavlja najdužu i najbržu uličnu stazu u F1 kalendaru. Na samoj je obali Crvenog mora te je okružena s nekoliko ultra visokih nebodera. U razgovoru s nekoliko vozača Formule 1 dobijam dojam da im je staza odlična.

Carsten i Hermann Tilke na starting gridu

Vrućine su velike tako da sve aktivnosti na stazi kreću oko 16 sati. Dolazim u garažu FIA-e gdje su smješteni naši safety i medical auti. Ovoga puta to je Aston Martin koji od ove godine dijeli posao s AMG Mercedes Benzom. Ispred garaže na Pit Laneu susrećem predsjednika FIA-e Jeana Todta okruženog s uglednicima iz arapskog svijeta. Kratko komentiramo kongres u Milanu kojem smo zajedno prisustvovali proteklog tjedna, a Jean je dosta emotivan budući je ovo njegov oproštaj kao predsjednika Međunarodne automobilističke federacije FIA-e. Naime, nakon tri mandata i 12 godina na čelu ove moćne organizacije – za desetak dana bit će izabran novi predsjednik od dvoje kandidata britanca Grahama Stokera – dosadašnjeg Todtovog zamjenika te Mohammeda Ben Sulayema iz Ujedinjenih Arapskih Emirata.

Od tvrtke Totalsport dobivam poziv da me provedu Race controlom koji je njihovo djelo te da vidim kako je u biti posložen cijeli sustav upravljanja utrkom F1. Race control je impresivan. Stotine ekrana i monitora na kojima četrdesetak ljudi neprestano prati svaki aspekt događanja na stazi. Glavni među njima – direktor utrke australac Michael Masi kojeg sam ovog ljeta ugostio u Hrvatskoj. Ima najodgovorniju ulogu jer uz žiri natjecanja u sekundi mora odlučiti što napraviti u svim situacijama. I to još pod neprestanim pritiskom momčadskih šefova.

Race control prostorija

Upoznaju me s mojim kolegom – predsjednikom motorsport saveza Saudijske Arabije – princom Khalidom Bin Sultan AL-ABDULLAH AL-FAISAL. Bivši trkač, 43 godine, modernih pogleda. Izražava mi dobrodošlicu i ujedno u dahu objašnjava kolika je ovo prilika za otvaranje njegove zemlje svijetu. Ulažu puno u promociju i otvaranje te koliko vidim shvaćaju da je neminovno slijediti moderan put. Priznaje da nisu savršeni te da rade na poboljšanjima u svim pogledima te da je i ova utrka jedan pokazatelj. Naime, među sucima i volonterima oko staze vidljiva je velika prisutnost žena.

Njegovo kraljevsko visočanstvo princ Khalid bin Sultan Al-Abdullah Al-Faisal
(predsjednik Saudijskog Motorsportskog saveza)

Sve aktivnosti na stazi završavaju prije ponoći te slijedi trenutak kojeg uvijek prakticiram na utrkama F1, a to je gotovo sam biti u F1 Pit Laneu i rezimirati događaje do sada. Nevjerojatan je osjećaj lagano šetati po mjestu koje je cijeli dan bilo energetski izvor sa stotinama ljudi. Buka koja je po danu nemjerljiva sada se pretvara u tišinu ponekad prekinutom kratkom bukom iz garaža. I baš kad sam se namjeravao vratiti u hotel grupa od osmero ljudi kreće prema meni. Na čelu Stefano Domenicali, predsjednik i direktor Formule 1. Legendarni šef Ferrarijeve momčadi te bivši predsjednik Lamborghinija.

Stefano Domenicali – prvi čovjek F1, Davorin Štetner, Felipe Massa i glavni tajnik FIA-e Peter Bayer

Zaustavlja se te me prima za ruku – Davorin, nema spavanja, ideš s nama u obilazak staze! Što mogu reći – smijem se i prihvaćam! Pozdravljam u grupi neka poznata lica. Felipe Massa legenda je F1, a dosad je bio i naš šef kartinga u FIA-i. Peter Bayer – glavni je tajnik FIA-e. Dean Locke – dugogodišnji prijatelj i glavni direktor produkcije F1 te osoba koja je zaslužna za ono što gledamo na malim ekranima. Upoznaju me s dvojicom koje dosad nisam znao – legendarnim Jeanom Alesijem te rusom Daniijem Kvjatom. Svi zajedno krećemo u obilazak staze koji je tradicionalan otkad je Stefano postao šef F1. Dobra je to prilika da u malo više od sat vremena prodiskutiramo događaje dana, vidimo eventualne nedostatke na stazi i u organizaciji te međusobno popričamo o idejama oko F1 i našeg sporta. Stefano je dugogodišnji dužnosnik FIA-e iz koje je direktno otišao u F1 nasljedivši amerikanca Chasea Carreya koji je F1 vodio u tranzicijskom razdoblju nakon gotovo 40 godina Bernieja Ecclestonea.

Ponoćna šetnja stazom

Subota je najintenzivniji dan trkaćeg vikenda. U javnosti možda to i ne izgleda tako, ali subota je nabijena događanjima i kulminacijom kvalifikacija. Naboj koji je trenutno prisutan je neopisiv. Lewis i Max, razlika minimalna. Lewis želi ovaj naslov više od ičega, Max napada! Kvalifikacije gledam iz garaže FIA-e. To mi je omiljeno mjesto. Nema gužve budući nitko nije ovlašten za ulaz te mi društvo pravi tek Aston Martinova ekipa koja brine o autima na ovoj utrci. Volim ovo mjesto jer garaža Mercedesa je odmah do, a sam prostor nalazi se neposredno uz ulaz u Pit Lane te gledaš aute s nekoliko metara! Kroz nekoliko trenutaka pridružuje mi se Graham Stoker, trenutno drugi čovjek FIA-e i kandidat za predsjednika te legendarni F1 fotograf i prijatelj Hasan Bratić. Inače Hasan je akreditirani fotograf F1 već više od 30 godina! Iz Njemačke je, ali rodom iz Bosne te ponosno ističe zastavu na svom fotografskom prsluku.

Kvalifikacije su napete. Na čelnoj poziciji izmjenjuju se Lewis i Max! Još nekoliko minuta. Lewis kreće u napad i osvaja provizorni pole position. Svi čekamo Max-a! On doslovce leti. Prvi prolaz ljubičasto, drugi prolaz ljubičasto, zadnji zavoj…. i udarac u ogradu. Jednostavno je išao na sve ili ništa. Ogroman huk razočaranja gledatelja s tribina. Koliko je sve bilo napeto pokazuje činjenica da je Hamilton parkirao svoj bolid ispred naše garaže u pit laneu, a ne na startno – ciljnoj ravnini! Trči iz bolida ravno do momčadskog kolege Bottasa i grli ga snažno! To mu treba! Ovo je timska borba! Prolazi uz nas te mi daje „five“ i dobacuje – We fight!

Trenutak nakon neposredno nakon završetka kvalifikacija. Graham Stoker, zamjenik predsjednika FIA-e,
Štetner i pobjednik kvalifikacija Lewis Hamilton (Foto: Hasan Bratić)

U paddocku srećem prijatelja, McLarenovu zvijezdu Landa Norrisa. Uvijek nasmijan, spreman za šalu. Pita me: „Hoćeš me zagrliti i upiti malo mog znoja?“ “Ne, hvala!“ odgovaram. Pričamo malo o stazi – veli da mu se za kvalifikacije sviđa, ali za utrku misli da će biti dosta opasno. Ultra brza staza s betonskim ogradama na svakoj strani, pretjecanja u punoj brzini. Velim mu – sedma pozicija je dobar rezultat – on kaže – nije, mogao sam imati P4 da nisam previše stiskao! Razmjenjujemo nekoliko šala te odjednom primjećujem da mi je iznad glave mikrofon Netflixa! Snimateljska ekipa koja snima svjetski uspješnu seriju Drive to Survive ne gubi trenutka te hvataju svaki potencijalno dobar kadar ili razgovor!

Lando Norris u F1 Paddocku (Foto: Hasan Bratić)

Nedjelja je. Paddock je miran. Čeka se utrka F2, ona će pokazati pravo stanje staze. Gledam je iz Paddock hospitality-a FIA-e zajedno s dopredsjednikom Grahamom Stokerom. Utrka kreće te odmah strašan sudar. Utrka je prekinuta. TV prijenos iste sekunde uključuje safe mode bez prikazivanja scena nesreće koja se dogodila na startno – ciljnoj ravnini. Trčim u garažu FIA-e te vidim da je medicinski helikopter upalio motore te je spreman za transport unesrećenih. Nije dobro. Na našem internom monitoru vidim jedino sile udesa te čujem na radiju da se traži dolazak drugog Medical car-a FIA-e. Sile koje su u trenutku sudara zabilježili uređaji FIA-e su strašni. Fittipaldi 15G, a Pourchaire čak 73G. Kroz nekoliko trenutaka stiže naš medicinski delegat Alan van der Merwe te ga pitam jesu li dobro. Veli – imali su sreću. Ozljede su ozbiljne, ali ne po život. Utrka se nastavlja, ali nakon još jednog sudara prekida se. Okrećemo se Formuli 1.

Zajedno s vozačima izlazimo na starting grid minutom šutnje odati počast Franku Williamsu. Nakon šutnje prolama se gromoglasni pljesak! Starting grid je najprestižniji dio Formule 1. Dobiti pristup F1 Paddocku jako je teško, ali Starting gridu pristup imaju rijetki. Timovi nervozno čekaju svoja vozila da ih odvuku na startne pozicije. Gledam sa zavišću mehaničara Aston Martina koji čeka Sebastiana Vettela sa sistemom za hlađenje suhim ledom. Vrućina nas ubija, a toplina isijava iz svih površina.

S potpredsjednikom FIA-e Grahamom Stokerom na starting gridu (Foto: Hasan Bratić)

Odjednom se prolama pljesak s tribina. Na grid dolazi prijestonasljednik Saudijske Arabije Mohammed bin Salman u pratnji šefa F1 i predsjednika FIA-e. Obilazimo bolide spremne za utrku. Kratko pričam s Zackom Brownom, šefom McLarena, izmjenim par rečenica s Tilkeima te jurim prema FIA-inoj garaži otkud uvijek gledam utrku. I dok prolazim pored Mercedesove garaže zaustavlja me dopredsjednik Stoker te govori da idemo u ured Jeana Todta otkud ćemo gledati utrku. Ulazimo u ured, a kraj mene prolazi direktor utrke Michael Masi kojem dobacujem da mu želim utrku bez posla, kako sam se samo prevario!

Hamiltonov bolid prije utrke

Utrka starta, Mercedesi su naprijed! Prvi udes – mladi Mick Schumacher udario je u zid. Safety car. Priliku za promjenu guma odmah koriste oba Mercedesa, Lando Norris i nekolicina ostalih. Crvena zastava. Restart. Pridružuje nam se Jean Todt sa suprugom – svjetski poznatom glumicom Michelle Yeoh, Bondovom djevojkom. Nisam te uopće prepoznala s novom frizurom – kaže mi! Ulazi Mick Schumacher i sjeda do mene. Drago nam je da je dobro nakon gadnog razbijanja na stazi. Jean i Michelle drugi su mu roditelji. Utrka se nastavlja, opet crvena zastava, restart.

Masi i žiri imaju pune ruke posla. Odjednom muk – Hamilton se zabija u Verstappena! Svi skaču iz svojih fotelja. Napetost je na vrhuncu. Ulazi šef medijskih prava F1 Ian Holmes koji je bio na poziciji i kada sam prije deset godina kupio prava F1 za Hrvatsku. Smije se i pita kad sam se ošišao? Rekoh pusti frizuru na stazi je ludnica! Hamilton ima oštećeni bolid. Prednje krilo se raspada. Jedna krhotina britkog kompozita i guma, a time i utrka su gotovi! Lewis vozi utrku života i niže najbrže krugove. Sjetim se njegove jučerašnje rečenice – “We fight!” We fight Lewis! Kockasta zastava – Lewis je pobijedio i time izjednačio bodove prije zadnje utrke!

Bolid Lewisa Hamiltona neposredno nakon utrke s oštećenjima prednjeg krila

U ured ulazi Gary Connelly – jedan od članova žirija. Kaže – Max je kočio, gledali smo telemetriju… Kakav spektakl nas čeka u Abu Dhabiju! Opraštamo se svi i svatko odlazi na svoju stranu. Bila je ovo zadnja utrka Jeana Todta u funkciji predsjednika FIA-e budući ne planira dolazak u Emirate. Emocije su ogromne, svjedočim povijesti. Još malo ostajem u Parc Fermeu – mjestu koje je zatvoreno za sve osim FIA-e. Stojim koji centimetar od Lewisovog bolida. Kako je uspio završiti utrku – to je čudo! Desna strana prednjeg krila ne postoji. Uz mene prolazi Max. Ljut je kao pas. Ne vidi nikog na svom putu prema žiriju koji će ga dodatno kazniti. Ovo nije bio njegov vikend. Ali zato je Totov, šef Mercedesa Toto Wolff vraća se s podija u garažu zajedno sa suprugom Susie. Čvrsto se drže za ruke. U prolazu mu čestitam te napuštam Paddock. Zadnji pogled prije izlaska, iza mene Stefano Domenicali. Vičem mu – “ovo je Hollywood”, “Grazie Amico” – odgovara!

Na prekrasnom, modernom aerodromu jedemo zadnji burger dok čekamo let za Dohu. Massa, Tilke i ja. Tilke kaže – radili smo zahtjevnu stazu – dobili smo spektakl! Slažemo se – bila je ovo utrka za pamćenje, povijesna! Ovaj vikend vodi nas u Emirate! Ovo je zaista grand finale!

U nastavku još nekoliko fotografija iz Saudijske Arabije…

Pretplati se
Obavijesti o
14 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Gigi

Sad nitko nije napisao da je Ves imao srece ili da je FIA namjerno pokazala crvenu zastavu a mogao je SC vrtit krugove kad je Hamilton promjenio gume, da se to nije dogodilo Ves bi i dalje cmoljio iza Bottare na trecem mjestu. Inace uvijek se pogoduje Hamiltonu jel tako.

jesus

Imao je sreće ali to ne znači da je imao više nesreće nego sreće ove sezone, inače sada uopće ne bi trebao voziti zadnju utrku.

Lewis8F

Naravno. Da je Ham profitirao crvenom zastavom to bio njima bilo namještanje FIAe. Prozirni su.

jesus

Staza je za k…. više asfalta oko nje nego na njoj, zavoji ništa posebno, uglavnom umjetnjava, šteta da takve staze uopće postoje pokraj pravih starih staza sa šljunkom i prirodom. Ali kad lova zasmrdi nikoga se ne pita zar ne…

Lewis8F

Photobombing s Lewisom.

Lando kao i svaki toddler voli kad ga se pomazi 🙂

mody

Arabija je brza i opasna slijepi zavoji a abudabi je sterilna staza presiroka

Gigi

Bit ce tesko Vesu izgurat Hama na tako sirokoj stazi.

Lewis8F

Pogotovo na način da mu to prođe kao racing incident.

mody

Gigane max ce ga pretjeci tako da nemoj bit kao.toto vuk ili lewis 555

Gigi

A moze njega Ham gurnut lagano tijekom preticanja, mislim boze moj to je utrkivanje.

Lewis8F

Ne razumiješ njegovu logiku. On zaziva da Max izgura Lewisa. Onda se buni kad Lewis u toj igri izgura Maxa kao nešto nepravedno. Hahaha

mody

Lewis 777777 zacepi dosadan si

mody

Giga sanjao si nesto

BAJAC

🤣🤣🤣

Related Posts
14
0
Would love your thoughts, please comment.x