Guanyu Zhou i tone razloga

U jeku uzbudljivog raspleta aktualne sezone Formule 1, u kojem su preostale tri bliskoistočne utrke, stigla je informacija o još jednoj vozačkoj promjeni za sljedeću sezonu. Po prvi puta u preko 70 godina dugoj povijesti Formule 1, imat ćemo prvog Kineza koji će sudjelovati u utrkama “najvećeg oktanskog cirkusa”. Time je najvjerojatnije vozačka križaljka za 2022. zaokružena, dok će odlaskom Antonija Giovinazzija u Formulu E, Talijani ostati bez svog predstavnika na gridu do daljnjega.

On se zove Guanyu Zhou, ima 22 godine i od sljedeće sezone branit će boje momčadi Alfa Romea, u kojem će dijeliti garažu s aktualnim vozačem Mercedesa, Valterijem Bottasom. Mladi Zhou je tek treći vozač iz Kine koji je sjeo u kokpit Formule 1 kao testni vozač, no u sezoni 2022. postat će prvi vozač iz najmnogoljudnije zemlje svijeta koji će imati priliku sudjelovati u samim utrkama. Guanyu trenutno nastupa za momčad UNI-Virtuosi u Formuli 2, inače Alpineove juniorske momčadi, i ove sezone trenutno drži drugo mjesto u ukupnom poretku iza još jednog predstavnika Alpineove akademije, Australca Oscara Piastrija.

Guanyu Zhou za volanom bolida momčadi Alpine

“Britanski” Kinez

No, tko je zapravo Guanyu Zhou? Mladi kineski vozač rođen je Šangaju, i od malena se počeo baviti kartingom i nastupao je na raznim kineskim natjecanjima. S obzirom na to da u Kini ne postoji velika i duga tradicija bavljenja motosportom, obitelj tada 12-godišnjeg Zhoua uskoro seli u Veliku Britaniji, točnije u Sheffield, ne bi li mladi Kinez stekao potrebno iskustvo u puno jačoj konkurenciji, ne bi li tako bolje napredovao u karijeri.

Od 2014. godine Zhou postaje članom Ferrarijeve akademije, čiji je poziv zaslužio svojim odličnim performansima u britanskom karting prvenstvu, u kojem je također osvojio i nagradu za novaka godine nastupajući za ekipu Strawberry Racing, za koji osvaja dva naslova prvaka. Godine 2017. potpisuje ugovor s Renaultovom vozačkom akademijom, na koga je sve do ove godine francuska momčad ozbiljno računala u budućnosti. Njegova prva sezona u Formuli 2 nije prošla nezapaženo, iako je istu završio na sedmom mjestu ukupnog poretka. U pandemijskoj 2020. Kinez popravlja svoj rezultat i sezonu završava na solidnom šestom mjestu, a usput bilježi prvu pobjedu na stazi u Sočiju i također postaje testni vozač za matičnu ekipu Alpine. Njegov prvi nastup kao testnog vozača ove sezone, mogli smo vidjeti na slobodnom treningu za VN Austrije. Ove godine Zhou trenutno drži drugo mjesto ukupnog F2 poretka, s 36 bodova zaostatka iza talentiranog vozača Prema Racinga Oscara Piastrija. Usto, Kinez je ove godine postao i aktualni prvak azijskog Formula 3 prvenstva.

“Tone razloga”

Šef momčadi Alfa Romea, Fred Vasseur, je postavljanje Kineza Zhoua na mjesto drugog vozača za 2022. objasnio “tonom razloga” (čitaj: novca). Budimo realni, već duže vremena tako funkcioniraju stvari u Formuli 1. Ipak, ovoga puta stvari samo na površini izgledaju tako. Prema mnogim stručnjacima, Zhou je odličan vozač, čija karijera u F1 bi mogla biti veoma uspješna. Usto, sam Kinez je spoj odličnog talenta, neograničenog marketinškog potencijala i novca koje sa sobom donosi jer složit ćemo se, Kina nipošto nije malo i zanemarivo tržište, dok će on kao prvi Kinez u Formuli 1 itekako povećati zanimanje za taj sport na Dalekom istoku, što silno odgovara Liberty Mediji koja je vlasnik F1.

U ovom slučaju logika i Freda Vasseura kao šefa ekipe i same F1 je vrlo jasna. Alfa Romeo mora nadomjestiti potencijalni manjak financijskih sredstava od sponzora koji je postaje izvjestan odlaskom “Icemana” Kimija Raikkonena u vozačku mirovinu, dok će sama Formula 1 biti u mogućnosti povećati iznose za televizijska prava i prihode od marketinga ako Kinezi počnu pokazivati interes za utrke mladog Zhoua. Tome u prilog svakako ide i činjenica kako je tijekom sezone pod velom tajne razvrgnut ugovor Alpinine akademije i Zhoua, nakon što su Francuzi odlučili kako će produžiti suradnju s Estebanom Oconom i Fernandom Alonsom.

Time je postalo jasno kako će se njihov vozač načekati za svoj debi u F1, međutim njegovi menadžeri su našli načina kako da prekinu inače vrlo čvrste ugovore vozača s njihovim matičnim akademijama, čime se lako može zaključiti kako je u tome sudjelovala i neka “viša sila” koja je željela da Kinez što prije sjedne za kokpit u službenoj F1 utrci. Za usporedbu, još jedan Alpinin mladi pulen, Oscar Piastri, koji ostvaruje odlične rezultate u F2 u kojoj će gotovo sigurno osvojiti prvenstvo ove sezone, morat će još neko vrijeme tavoriti u bespućima juniorske konkurencije bez jasne naznake da će uskoro dobiti vozačkom mjesto u nekoj od momčadi u F1. Povrh toga, treba naglasiti kako pojedinosti ugovora između Alfa Romea i Guanyu Zhou nisu javno objavljene, što je neuobičajeno za F1 te nudi jednu dozu misterije i potvrđuje gore navedene teze.

Antonio Giovinazzi (Photo: Antonin Vincent / DPPI)

Gio hvala, ali ne hvala

Kada se pobroji sve gore navedeno, Antonio Giovinazzi nije imao previše šanse da ostane u Formuli 1 još jednu sezonu. No kineski kapital i Zhouv potencijal nisu jedini razlog zbog čega će jedna od najvećih zemalja autosporta Italija, ponovo ostati bez svog vozačkog predstavnika u najelitnijem natjecanju. Popularni Gio u svoje zapravo tri pune sezone, ako ne računamo mijenjanje ozlijeđenog Pascala Werhleina 2017., nije previše pokazao. Bivši prvak Formule 2 je puno obećavao svojim dolaskom u Formulu 1, štoviše očekivalo se kako će jednog dana postati i vozač Ferrarija, čiji je član vozačke akademije bio na početku svoje karijere. Međutim, nekompetitivan bolid, kao i činjenica da je bio poznatiji po sudarima nego po odličnim performansima u kojem nije bilo vidljivog napretka, bilo je jasno kako je strpljenje Freda Vasseura pri kraju i kako će Alfa Romeo u sljedećoj sezoni sudjelovati s potpuno novom vozačkom postavom.

Giovinazziju nije pomoglo ni to što je pored sebe tri godine imao i nekadašnjeg prvaka Kimija Raikkonena, koji nije baš vičan medijima, no prema izjava mnogih koji su radili s njim, svakako jedan od najboljih momčadskih kolega na gridu. Isto tako, taj isti Kimi je budimo realni, u posljednjih nekoliko sezona vozio utrke “preko volje”, no i takav je ostvarivao puno bolje rezultate od Giovinazzija. Giovinazzi će svoju karijeru od sljedeće sezone graditi u Formule E u momčadi Dragon Penske.

Giovinazzi u Alfinom bolidu na VN Monaka 2021. (Photo: Florent Gooden / DPPI)

Sve u svemu, novom akvizicijom Alfa Romea je definitivno zaokružena vozačka postava za 2022. godine, kada nas očekuju i nova pravila s novim izgledom bolida, kao i činjenica kako će po prvi put na gridu na službenoj utrci u F1 imati i jednog Kineza, 22-godišnjeg Guanyu Zhoua, i složit ćemo se, postoje tone razloga zbog čega će to donijeti još veći interes za Formulu 1.

Total
1
Shares
Pretplati se
Obavijesti o
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Related Posts
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x