U zadnje vrijeme mnogo se govori o gumama pa smo odlučili pokazati vam životni ciklus jedne gume.
Na svaku utrku Pirelli donosi oko 1800 guma no sudbina svake gume je unaprijed određena daleko prije nego stigne na stazu. Gume za svaku pojedinu utrku se posebno proizvode, kako ne bi bilo odstupanja u mješavini ili starosti guma. Pirellijeva najmodernija tvornica nalazi se u turskom Izmitu, nedaleko Istanbula, gdje se proizvode sve gume za Formulu 1.
Tijekom procesa proizvodnje svaka guma dobiva jedinstveni barkod, dodijeljen od strane FIA-e, koji je utisnut u gumu tijekom procesa vulkanizacije. Taj barkod postaje “putovnica” svake pojedine gume te se zajedno s detaljima o gumama unosi u Pirellijev RTS (Racing Tyre System).
Za europske utrke sve gume se prevoze u Pirellijev logistički i distribucijski centar u Didcotu te se FIA-inom delegatu daje na uvid popis barkodova. FIA tada, slučajnim odabirom, alocira barkodove pojedinim momčadima. Pirelli nema nikakvog utjecaja na taj proces te ne može utjecati na alokaciju guma pojedinim momčadima. Rigorozna kontrola kvalitete u tvornici u Izmitu se brine o jednakosti svih proizvedneih guma a na ovaj način FIA osigurava poštenu raspodjelu guma.
Gume se tovare na kamione te odvoze na stazu. Na stazi gume se montiraju na naplatke i dodjeljuju momčadima, striktno pazeći na barkodove i FIA-in popis. Svakoj momčadi dodijeljen je jedan Pirellijev inženjer, koji ekskluzivno radi s tom momčadi cijelu godinu, te on može pristupiti bazi podataka o gumama samo za svoju momčad.
Nakon utrke, sve gume se režu u reciklažnom pogonu te spaljuju ili koriste za različite industrijske namjene.
Početna raspodjela
- Pirelli, uz odobrenje FIA-e, odabire mješavine guma za pojedinu utrku.
- Počinje proizvodnja guma u Izmitu, otprilike 1800 guma za Formulu 1, 700 za GP2 i 600 za GP3.
Dva tjedna prije utrke
- Za europske utrke gume se kamionima dostavljaju u Didcot. Putovanje od 3100 kilometara traje tri dana.
- Gume stižu u Didcot gdje se barkodovi skeniraju u Pirellijev RTS sustav. FIA prima popis barkodova.
- Slučajnim odabirom FIA alocira gume pojedinim momčadima. Gume se sortiraju i tovare na sedam kamiona (četiri za F1, tri za GP2 i GP3).
Tjedan dana prije utrke
- Kamioni putuju iz Didcota do mjesta održavanja utrke. Obično stižu u ponedjeljak prije utrke te FIA ponovno provjerava barkodove.
Pet dana prije utrke
- Gume se montiraju na naplatke. Iskusnom monteru guma treba dvije i pol minute po gumi, dok 18 montera cijeli posao odradi u dva dana.
- Naplatci su vlasništvo svake pojedine momčadi i dostavljaju se Pirelliju na svakoj utrci.
Tijekom vikenda utrke
- Momčadi preuzimaju svih 11 setova guma na raspolaganje.
- Prema pravilniku svaka momčad obavezna je vratiti po jednu tvrđu mješavinu guma nakon prvog slobodnog treninga. Nakon drugog slobodnog treninga momčadi vraćaju jednu tvrđu i jednu mekšu mješavinu. Prije početka kvalifikacija momčadi vraćaju po jedan set svake mješavine, što ostavlja svakog vozača sa šest setova guma za kvalifikacije i utrku.
- Vraćene gume se skidaju s naplataka te se naplatci vraćaju momčadima.
Nakon utrke
- Sve preostale gume, iskorištene ili ne, se skidaju s naplataka i vraćaju u Didcot. Tamo se prebacuju u pogon za reciklažu gdje se režu i spaljuju na visokim temperaturama.
- Takve gume su odlično gorivo za tvornice cementa ali se mogu koristiti i za ostale industrijske primjene.
zanimljivo. preporuka da se ubuduće objave neki drugi podaci (npr. priprema staze za utrku i sl.)
Zanimljiv članak!
Putovanje od 3100 km traje tri dana. Kako usklađuju vozači kamiona zakonsku regulativu ( taho -listiće, arbeitzeit) ?
Svaki kamion ima 3 vozača 🙂
To je jedino logično da se stigne na vrijeme,a ne krši zakon.Valjda 😉
‘Pirelli gume se manje troše ako voziš izvan gužve!’ Pat Fry otkrio je nekoliko detalja koji utječu na potrošnju ovogodišnjih Pirelli guma u F1 utrkama. Utrke Formule 1 sve je teže uloviti za glavu i rep svakome tko se voli kladiti na njih, a niti u F1 momčadima nisu posve sigurni što se događa na stazi. Problem je u Pirelli gumama koje su toliko ćudljive da na svakoj stazi najbolje rade na drugom bolidu. Tehnički direktor Ferrarija otkrio nam je par bitnih faktora koji utječu na potrošnju guma. ”Definitivno je nepredvidivo. Male promjene temperature staze imaju ogroman utjecaj na ponašanje… Read more »
Koje teorije zavjere se ovde smisljaju 🙂 to je cudo
Ne kužim vas? Kod nas se sve svodi uvijek na neku muljažu! 90% komentara je sumnja u muljažu. 🙂
Zanimljivo…uvijek čovjek ima nešto novo za naučiti 🙂
kad prije skinuse komentar onog lika sto reklamira satove hahaha
VULKAL najboljaa formula za gume 🙂 :).
vidim da spominjete prijevare i muljaže u vezi sa gumam,zar mislite da bi si jedna organizacija koja vrijedi cca 9.1milijardu$ dozvolila da pri djeljenju guma pomaže odredenoj momčadi ili njima vise,ne vjerujem da je to tak!!,bilo bi lako moguće kad bi političari drzali formulu i momčadi pogotovo naši,,,,,,,,,,,,,,,malo mi je bezveze postalo to sve oko guma,volio bi da vrate da se toči gorivo u bolide i biraju gume koje žele,pa nek najbrzi i najbolji pobjedi,ovak su iz utrkivanja napravili strateški sport,u kojem taktika ima bitnu ulogu,ne kažem da prije taktika nije bitna al sad su gume postale opterečenije u ranoj… Read more »
Moze li mi netko objasniti kolko kojih mješavina ostane momčadima?? Jer kolko vidim u tekstu piše da im prije kvalifikacija i utrke ostane 6 setova guma… e sad, mene zanima da li u tih 6 setova ulaze wet i intermedia i ako da koliko, a i ako ne isto koliko imaju tih za raspolaganje…
kakvi seljaci na ovom portalu to nisu istine.. znači u gornjem postu postavim normalno pitanje i dobijem minus. e fkt ko god da ga je dao pa decko kaj je s glavom??? si prehlađen malo??
Inter i ful wet su van ovih 6 setova.Ovdje se radi samo o slik gumama jer bi bilo glupo da imaš samo 3 seta mekih i 3 seta wet guma,pa da na kraju moraš voziti na wet gumama po suhoj stazi jer više nemaš slik gumice,kaj ne?
e majstore hvala… to sam i pretpostavio samo sam htio siguran odg. 🙂 e još samo ako znaš koliko dobiju setova takvih guma nema kraja mojoj sreći 🙂
Slikove biraju sami koje komponente će ostaviti,tj na kojima će voziti.Ono što je sigurno,moraju imati barem jedan set različit jer je pravilo da utrku moraju voziti i na tvrđima i na mekšima.A ako netko odluči voziti 1 stint na mekim,a ostale na tvrdim,to je već izbor taktike ili ti strategije momčadi i vozača.
Za wet i inter gume nisam siguran koliko imaju setova na raspolaganju ali pretpostavljam da imaju ,barem, dva seta i jednih i drugih.I to su jedine gume koje su na raspolaganju svaku utrku.Mislim da njih dobiju 3-3 ali nisam siguran u to.
ZAŠTO SE OVE GUME KOJE NISU ISKORIŠTENE PALE A NE OSTANU ZA SLJEDEĆU UTRKU ILI KVALIFIKACIJE???
“Na svaku utrku Pirelli donosi oko 1800 guma no sudbina svake gume je unaprijed određena daleko prije nego stigne na stazu. Gume za svaku pojedinu utrku se posebno proizvode, kako ne bi bilo odstupanja u mješavini ili starosti guma”
Pročitaj tekst!
!Tijekom procesa proizvodnje svaka guma dobiva jedinstveni barkod, dodijeljen od strane FIA-e, koji je utisnut u gumu tijekom procesa vulkanizacije.”
“Gume se tovare na kamione te odvoze na stazu. Na stazi gume se montiraju na naplatke i dodjeljuju momčadima, striktno pazeći na barkodove i FIA-in popis”
..hahaha, pa eto mogućnosti muljaže!
Dajte vi na “brdo” MEKANE i TVRDE, pa da momci biraju sami!!! 🙂 🙂 🙂
i sta kad nestane meke gume a imao naprimjer 900 tvrdih?naslov prvaka ce osvojit onaj ko uzme najvise mekih guma sa “brda”
Da nestane!? ha!? Zašto da ne stane…. ko je spomenuo OGRANIČEN BROJ!? Isti broj kao i sa bar kodovima, sve isto, samo bez ikakavih oznaka! (mislim na BAR KODOVE, da ne bi posatavio pitanje kako će se znati koja je meka a koja tvrda)
ti si malo previše retardiran i glup
Ljudi, pa da nema barkodova tek bi onda bilo olakšano varanje u dodjeli guma. Ovako je sve u registru i sigurno je jako mala mogucnost prevarama, namiještanjima i netransparentnosti.
Ovakav kvalitetan super članak a komentari su samo teorije zavjere, stvarno živimo u čudnom podneblju!
Ovaj clanak sam nedavno citao, ili barem slican na nekoj fan stranici F1, i ovo je ono sto Pirelli daje na uvid, ovo je njihov tekst, kojim se pokusavaju ogradit od svih negativnih komentara na gume…
Niko ne moze sa sigurnoscu znati sta se desava, ali nesto nije normalno, postaju konkurenti bolidi koji su se prosle godini vukli po stazi, i postaje normalno vidjeti Williams/Lotus/Force Indiu/Sauber u Q3 a recimo ne ude Massa u Q3 to je potpuno normalno…
Bernie usro si ga stručno….
jesi cuo za razvoj bolida??mislim da nisi!
e sad sam puko,slazem se s nekima da NEKE SELJACINE SAMO DAVAJU MINUSE JER SI MU ODGOVORIO,KAO PRVO WILLIAMS JE NABAVIO NOVI MOTOR PA JE BRZ.KAO DRUGO LOTUS JE BIO RENAULT,I PROSLE GODINE SU DVA PUTA BILA MEDU PRVA TRI.KAO TRECE LOTUS FORCE INDIA I SAUBER SU RAZVILI BOLID.MNOGE MOMCADI SU ISKORISTILE ONO STO ZNAJU.
pa tuzno je da je vaznija vozaceva slamcica za tekucinu i njena aerodinamika za potrosnju guma samim tim i brzinu nego sama spretnost jednog vozaca…
Dobar članak svaka čast!Mogli ste samo napisat kolko košta jedna guma i kolko košta to sve zajedno i ko to sve plača pireliju?
Ma ne smiju napisati jel budu odmah iskočili iz Bernijevog okvira troškova 🙂 🙂 🙂 mislim, priča se o nekim uštedama u formuli jedan a onda se prosto rečeno spicka 1800 guma po utrci ?!?!?!?!?
Sve 5,ali što ako je bio full suhi sunčani vikend? Da li se onda totalno nekorišteni intermediji i full-wet gume ipak režu? Što se one svima ne ostave do prve kišne prilike?
e to se i ja pitam
pa u teksu pise da ta guma “vjerovatno” vremenom gubi kvalitet
Putovanje od 3100 kilometara traje tri dana. Nema pratnje tih kamiona. Ko zna sta se uradi tokom putovanja u ta 3 dana, a bar kod se lazira kao dobar dan…
svejedno FIA dodjeljuje gume momčadima slučajnim odabirom i to tek kada stignu u didcot 😉
nije tak jednostavno “lažirati” bilo što u cijeloj toj priči 😉
Ne znam, dobro kaže kolega BiH, previše je tu prostora za malverzacije.
Dolje je “Marko” lijepo napisao, dok god ih označuju bar kodom te onda FIA “slučajnim” odabirom šalje momčadima do tada je sve moguće.
Maknuti bar kod, bubnuti u neko centralno skladište i onda sa hrpe davati momčadima. Neostvarivo, ali jedino pošteno.
E da, i zaboravih reći: Dobar tekst. :thumbs:
takav način raspodjele bi brzo doveo do rasula i još su veće mogućnosti malverzacije, ali ovaj puta s druge strane.
ovako Pirelli u svakom trenutku zna gdje je koja guma i u kojem je stanju. a da ne pričamo o benefitu ovakvog sustava za razvoj guma 😉
I ja sam istog mišljenja da treba sve u jedno centralno skladište i bez bar kodova !! Bar kodovi su stavljeni iz razloga da ne bi recimo npr. jedan Alonso slučajno dobio neku gumu od Masse kaj je malo manje istrošena. Dakle, točno se zna koja je čija guma. Ali ni u centralnom skladištu nam baš ne bi niko mogao garantirati da neki Pero nije zamijenio gume ali u svakom slučaju manje je prostora za bilo kakve malverzacije
trebaju 1800 guma za postavljanje zastitne ograde za izlijetanja 🙂
i svaki put tako
Svaka čast na članku !
Na svaku utrku Pirelli donosi oko 1800 guma !!!! Je** te led !!! A je zna neko šta se sa tim gumama radi nakon upotrebe ? Završe slućajno odbačene u nekoj ledini ? Ako netko zna,možda ekipa iz prenosa utrka F1,bilo bi lijepo da podjele tu informaciju s nama. Premda vjerujem da će puno njih na ovom portalu baciti kletvu na mene,jer ovo je portal F1 i tu nema mjesta ekologiji…. BULLSHIT !!! Ljudovi zamislite samo 1800 guma po utrci,puta x utrka godišnje x par sezona i eto ti moćne brojke… katastrofa 🙂 Da ne bi bilo nesporazuma,pratim svaki F1… Read more »
Pročitaj članak do kraja.
Jos da nije receno bar 5 puta u clanku i ja bi se zapita kud s tim gumama. Pise ti lijepo da se recikliraju ili stavljaju u oporabu, potrosene ili ne. U EU pa tako i u nas gume se moraju prijavit u registar te se moraju predat ovlastenom skupljacu ili prijevozniku do mjesta oporabe ili skladistenja ili reciklaze…
Evo jesam.
isprika svima,pogotovo kreatoru članka,zbog nepoštivanja književnog djela i njegovog letimićnog čitanja.Evo iz drugog puta sam ga uspio pročitati sve do kraja 🙂
Nice!!!
Ipak idalje mislim da je tih 1800 guma ipak malo previše.
Ako ćemo se već baviti brojkama podijeli 1800 guma na 24 vozača : dobiješ 75 guma , to je podijeljeno sa 4 19 setova guma , imaš 3 slobodna treninga , 3 stinta kvalifikacija , i oko 3 do 5 setova u utrci to je onda 11 setova guma , i kada oduzmeš full wet i inter medije , to je neka realna brojka …
dobar sustav i dobra ideja objaviti ga tako da se barem pokušaju razuvjeriti teoretičari zavjera da neke momčadi dobijaju bolje gume
pa ovo sa unaprijed dodijeljenim barkodoma, ostavlja prostora da neko odredi kakve gume i koje kvalitete idu na koji bolid. trebale bi biti bez barkoda i sve apsolutno identične, pa onda da ih uzimaj sa centralnog skladišta.