Što napisati o čovjeku koji je proveo u Formuli 1 više vremena nego što većina današnjih vozača i inženjera diše? O čovjeku koji je “odgojio” inženjerske veličine poput Rossa Brawna, Adriana Neweya, Neila Oatleya, Franka Dernia i Geoffa Willisa? O čovjeku koji je zaslužan za mnogobrojne inovacije koje su na ovaj ili onaj način doprinjele sportu? Svakako ništa loše.
Patrick Head, rođen 1946. godine u Farnboroughu u Engleskoj, proveo je djetinjstvo gledajući oca kako se utrkuje u Jaguarima tokom pedesetih. Nakon školovanja prijavio se u Kraljevsku mornaricu ali je ubrzo shvatio kako to nije za njega i prebacio se na Sveučilište u Birminghamu i kasnije u Bournemouth. Diplomirao je 1970. godine kao mehanički inženjer na londonskom sveučilištu (UCL) i odmah potom ga je zaposlila Lola. Tu se sprijateljio sa Johnom Barnardom a u tom periodu je upoznao i Franka Williamsa. Nakon nekoliko razočarenja nedostatkom uspjeha, dao je otkaz i posvetio se izgradnji brodova.
Ubrzo nakon toga, 1976. godine, dobio je poziv od Franka Williamsa koji je odlučio osnovati svoju momčad i tražio je dizajnera bolida. Head se nije nimalo dvoumio i prihvatio je posao. Bio je to početak jednog divnog prijateljstva i poslovnog odnosa. Odnosa koji je rezultirao sa 113 pobjeda, 7 vozačkih i 9 konstruktorskih naslova prvaka. Malo koja osoba se može podičiti takvim brojkama.
Nakon jedne neuspješne godine, 8. veljače 1977. godine, osnovana je momčad Williams Grand Prix Engineering, u kojoj su Frank Williams i Patrick Head imali vlasničke udjele od 70, odnosno 30 posto. Prvu godinu su koristili Marchov bolid no već 1978. godine, uz potporu saudijskih sponzora (primarno Saudi Airlines), i australskog vozača, Alana Jonesa, Patrick Head je dizajnirao FW06. Iako bez novaca, i činjenicu da je Frank Williams često obavljao poslove iz telefonske govornice, FW06 je bio respektabilan bolid.
Već iduće godine uslijedila je prva pobjeda dok se na prvi naslov čekalo još jednu godinu, do 1980. godine.
Tokom 80-tih Head se počeo udaljavati od uloge dizajnera i sve više je preuzimao ulogu tehničkog direktora, ulogu koju je zadržao sve do 2004. godine. Tokom tih godina, pod njegovim rukovodstvom Williams je izumio ili primijenio mnoge revolucionarne tehnologije. Počevši od bolida sa šest kotača i kontinuiranog varijabilnog prijenosa (CVT), koji zbog hitnih promjena pravila nikada nisu bili korišteni na utrkama, do ABS kočnica, aktivnog ovjesa i sličnih tehnologija koje su omogućile Williamsu da osvoji neke od svojih naslova.
Jedina “mrlja” u njegovoj karijeri bi se mogla smatrati pogibija Ayrtona Senne, smrt za koju je talijanski sud presudio kako je on odgovoran, zbog lošeg dizajna osovine volana. No teško je pričati o odgovornosti u sportu u kojem milimetri i miligrami znače razliku između pobjede i poraza.
Posljednjih godina Head sve manje dolazi na utrke i sve više se bavi poslovima u tvornici. Nakon umirovljenja iz F1 nastaviti će voditi Williams Hybrid Power Limited organizaciju, tvrtku u vlasništvu Williams korporacije koja rapidno raste. Iako neće biti direktno povezana uz F1, Patrick Head ističe kako se veseli novom izazovu.
Patrick se najbolje opisao riječima: “Ja sam jednostavan i ne pričam gluposti. Kod mene nema dnevnog reda i ljudi imaju tendenciju znati što želim.”
Takvi bi inženjeri i trebali biti, jednostavni i jasni. Strogi, bez kompliciranja, previše pravila i procedura.
Jedan od Williamsovih mehaničara je to potkrijepio ovom izjavom: “Radije bih bio pod paljbom njemačkih panzer tenkova nego pod paljbom Patrickovih riječi.”
Osobno, smatram Patricka jednim od najboljih inženjera koji su radili u Formuli 1. Možda nije imao genij Adriana Neweya ili Colina Chapmana, ali je svakako znao što želi, kako to postići i znao je motivirati ljude oko sebe. Bio je vrhunski inženjer, nije trpio gluposti, isprike i neradnike, bio je predan svojem poslu i znao je donijeti teške odluke u teška vremena.
Od sutra je Formula 1 siromašnija za veliku osobu. Osobu koja je uvelike zadužila sport i žao mi je što će Patrickov odlazak uvijek biti asociran uz najlošiju Williamsovu sezonu ikada. Nije zaslužio takav odlazak.
P.S. Ovaj tekst je subjektivni dojam autora.
ma f1 se uvijek vrtila oko kapitala i tako će biti i dalje samo danas su mediji jači nego prije pa se puno više toga zna 🙂
Zbogom Patrik
šmrc 🙁
nije ovo konačno zbogom tu je on, ima on svoju produženu ruku
zbogom i više se ne vraćaj 😛 šalim se, šteta što odlazi, malo je takvih legendi
tako je MARKO dolaze neki novi klinci koji rade za lovu a ne srcem
Polako svi starimo ,formula se menja, ljudi se hlade ali Berni je planirao da i kao vampir radi sa F1.Verovatno jos 200-300 godina ?Steta zar ne?
svi su komentari suvišni, autor ovog članka je dovoljno rekao… nazalost napušta nas još jedna živa legenda
Lijep članak… 🙂
Polako nas napušta ova stara garda. 🙁