Formula 1 ne bi opstala da nema rivalstava između vozača. To je ono što pokreće navijače da dolaze na utrke, želja za muškom borbom. Kad upadnete u bilo kakvu konverzaciju o F1, naravno da ćete čuti i nadmetanje koji je vozač bolji… Schumacher ili Alonso, Vettel ili Hamilton, Piquet Sr. ili Mansell, Clark ili Hill… ali svi će se složiti da je najveće rivalstvo od sviju ono između Ayrtona Senne i Alaina Prosta.

Sudar titana, obračuni mladog brazilskog asa i starog francuskog veterana koji su obilježili utrke u 90-tima, ako ne i cijelu povijest utrkivanja. Sezone su bile obilježene sukobima na i van staze, ljutnjom i napetostima.

Kako je počelo?

Ayrton Senna je potpisao za Mclaren i priključio im se u sezoni 1988. Kolega mu je bio, ni manje ni više, nego dvostruki svjetski prvak, Alain Prost. Odlična prilika za Sennu da pokaže svoju pravu moć i istinski talent. McLaren je već imao sličnu situaciju kada su u momčadi bili Prost i Lauda. Tada je mladi lav bio Prost i između dva vozača je vladalo prijateljstvo i uzajamno poštovanje. Isto se očekivalo i nakon dolaska Senne u ekipu, no ispao je malo žešći obračun.

Prva sezona je prošla relativno mirno, bez većih incidenata. Valja izdvojiti neke trenutke iz njihove prve sezone kao momčadske kolege. Na VN Monaka Senna je vozio nenormalno brzo. Najprije je u kvalifikacijama odvozio nadrealan krug 1,4 sekundu brže od Prosta te u svi bili u čudu. Zatim je idućeg dana dominantno vodio utrku za gotovo minutu ispred drugoplasiranog Prosta. Vozio je kao lud i redao je brze krugove i naposljetku se, nakon upozorenja momčadi kako ima dovoljno prednosti te da uspori, zabio u zid u 67. krugu utrke. Prost je poslije utrke dao do znanja javnosti kako ga Senna nije samo pokušao pobijediti, već ga je htio poniziti i pokazati svima koliko je bolji od njega.

U Portugalu je bila sljedeća kontroverzna situacija. Prost je pokušao prestići Sennu na startno-ciljnom pravcu no Ayrton ga je pritisnuo skroz blizu zida od bokseva. Toliko da je Prost umalo polomio ploče s obavijestima koje su držali mehaničari. Unatoč tome Prost je uspio proći naprijed i odjuriti do pobjede. Prost nije bio nimalo impresioniran te je ljutito raspravio s momčadi o Senninom potezu, a Senna je uzvratio paljbu optuživši Prosta za namjerno guranje na travu na startu utrke.

Nakon tako uzavrele situacije sezona je završila na koliko-toliko kulturan način u Japanu. Senna je startao prvi ali zbog lošeg starta pada na 14. mjesto. Nakon toga serijom fantasičnih pretjecanja i brzih krugova vraća se najprije na drugo mjesto iza Prosta, a potom prestiže i njega te odnosi pobjedu i naslov prvaka.

Suzuka 1989. – Prost svjetski prvak

S kontroverzama između dva vozača je nastavljeno i iduće sezone, prva je bila na VN San Marina. Prost je optužio Sennu da je prekršio dogovor koji su napravili u pogledu međusobnog uvažavanja na stazi. Prema tom dogovoru, tko god nakon Tamburella bude u vodstvu da zadrže poziciju. Nakon starta su se toga i držali, Senna je vodio ispred Prosta te je tako i ostalo. Međutim, nakon izlijetanja Gerharda Bergera u Tamburellu dolazi do prekida utrke. Na ponovnom startu ovaj put Prost bolje kreće i preuzima vodstvo prije Tamburella. Međutim, u trećem zavoju, oštri zavoj Tosa, Senna ne poštuje dogovor i prestiže Alaina. Sennino tumačenje je bilo da se dogovor odnosio samo na prvi start a ne na drugi, ponovljeni. Tada su počeli sukobi između njih, unutar i van staze. Sezona je sad bila definirana kao otvoreni rat između Senne i Prosta. Malo je sreća bila na Prostovoj strani jer je Senna pretrpio sve vrste kvarova, dok je Prost osvajao postolja.

Imola 1989. – Trenutak kad je na ulasku u Tosu Senna prekršio dogovor

Još jednom, VN Japana bila je poprište “rovovskog rata” između dva vozača. Senna je morao prestići Prosta, ako je želio imati ikakve šanse za osvajanje titule. Prost je bio u vodstvu veći dio utrke a Senna je bio drugi i vrlo blizu. Zatim u 47 krugu se događa sudar dva McLarena u šikani prije zadnjeg zavoja. Prost izlazi iz bolida i odmah ide u direkciju utrke a Senna se uspio vratiti u utrku i nakon promjene prednjeg krila pobjeđuje, ali je na kraju diskvalificiran. Prost je proglašen svjetskim prvakom, a kasnije je potpisao za Ferrari samo da ne vozi u istoj momčadi s Ayrtonom. Ipak, rat riječima nije prestao.

“Ayrton ima mali problem. Misli da se ne može ubiti, vjeruje u Boga i smatram da je to izuzetno opasno za nas druge vozače,” kazao je Prost početkom 1990. godine.

Senna mu je vrlo brzo odgovorio.

“To što vjerujem u Boga, ne znači da sam besmrtan, ne znači da sam imun kao što se tvrdi. Strah me kao i bilo kog drugog od ozljede, posebno vozeći bolid F1. Tu je opasnost konstantna.”

Sudar u Japanu 1989.

1990. – Sennina slatka osveta

Sljedeće sezone je Ayrton Senna vozio još bolje nego 1989., ostajući vodeći vozač praktički tijekom cijelog prvenstva. Međutim, Prost se nije predavao. Tako je borba za naslov opet došla do Suzuke. Senna je osvojio prvo startno mjesto a Prost je bio drugi. Zatim je vodstvo utrke prvo mjesto prebacilo na desnu, “prljavu” stranu. Matematika je bila vrlo jasna. Prost ne smije osvojiti bodove i tada je Senna prvak.

Iako je bio ljut, Senna je zadržao putanju tijekom starta, te se zabio u Prosta prilikom ulaska u prvi zavoj. Oba su vozača završila na šljunku. Brazilac je postao prvak na gorak način, a sve zbog frustracija izazvanih događanjima van staze tog vikenda, ali i prošle sezone. Senna je opovrgnuo optužbe da se namjerno sudario s Prostom.

“Vidio sam priliku za pretjecanje i krenuo sam. To je ono što trkaći vozači rade.”

Tek je sljedeće sezone Senna u jednom intervjuu, pomalo isfrustriran novinarskim pitanjima, izjavio kako se namjerno zabio u Prosta.

Drugi sudar u Japanu 1990.

Kraj velikog rivalstva

Prost je 1993. godine osvojio svoj četvrti naslov svjetskog prvaka i oprostio se od oktanskog sporta na pravi način. Na postolju posljednje utrke sezone u Adelaidu smo ih vidjeli zagrljene jer Prost više nije bio rival. Ono u čemu su Prost i Senna bili jako slični je da su bili izuzetno kompetitivni pojedinci kojima nije bilo drago izgubiti. To je crta koja veže sve velikane ovog sporta.

Australija 1993. – Posljednje postolje za Alaina Prosta i Ayrtona Sennu

Senna je na kobno nedjeljno jutro prije VN San Marina razgovarao s Alainom Prostom o ponovnom osnivanju udruge GP vozača za poboljšanje sigurnosti u Formuli 1. Kako se sudbina ponekad na čudne načine poigra s ljudima, Ayrton Senna je svojim stradanjem stvorio svijest o važnosti sigurnosti F1 vozača. Kad je Senna poginuo, Prost kaže da je i dio njega stradao. Njihove su karijere bile vezane dugi niz godina. Bez obzira na dugogodišnji rivalitet, svađe na stazi i van nje, Alain Prost je otišao u Sao Paulo i bio je na poziciji glavnog nosača Ayrtonova lijesa.

Prost sada, s godinama iskustva, vjeruje da su on i Senna neznajući bili žrtve vlastitoga uspjeha. Smatra da nisu dobili zaštitu koju su trebali od medija i sponzora.

“Bili smo jako izloženi i ranjivi. Mnogima je bilo u interesu i bili su izuzetno motivirani da dobiju ovakvu vrstu priče. Tada nismo toga bili svjesni. Sve što smo tada željeli je bilo pobijediti,” zaključio je Prost.

Ayrtonov odgovor na upit koji mu je najdraži rival s kojim se utrkivao u karijeri ne treba nas čuditi, a objašnjenje je dao i on sam.

“Karting kolega s početka karijere u Europi – Terry Fullerton. Tada nije bilo novca, nije bilo politike, već čisto utrkivanje.”

I Prost i Senna su bili veliki vozači i velikani u punom smislu riječi. Prost je bio više proračunat, Senna impulzivan i vatrenog južnjačkog temperamenta. Ipak, zadnjih nekoliko mjeseci Sennina života se vidjelo kako je njihov odnos mogao biti puno drugačiji da nisu bili momčadske kolege i da u toj kombinaciji nije bilo politike koja je na kraju i donijela naslov Prostu 1989. Ovako je njihov dvoboj bio zabava za mase te je podiglo popularnost Formule 1.

6
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
3 Komentara na temu
3 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
5 Autori komentara
avataravataravataravataravatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
teo_S

Hvala autoru na odvaznosti i hrabrosti pisati o rivalstvu ova dva velika covjeka. Ipak, u tekstu nisu navedene neke krucijalne cinjenice koje su neizostavne u stvaranju “koliko – toliko” ispravne slike o periodu tri antologijske sezone (dvije u istoj momcadi) velikog rivalstva o kojem se govori tridesetak godina nesmanjenim intenzitetom, pogotovo u vremenu elektronickih medija koji su nam (nekima od nas) omogucili dublji uvid putem dostupnosti informacija. “Rat” Prost – Senna u McLarenu nije krenuo u Portugalu 1988. Prostovim guranjem Senne na startu utrke na travu i kasnijim vracanjem istom mjerom Senne Prostu na start/cilj ravnici, krenuo je puno ranije,… Read more »

avatar
Član
bibinjac

Senna je najveći od najvećih.Prost jesi velićina ali nikad baš nikad nećeš biti ko Senna.

avatar
Član
Pratiteljcro

Ladno 5 dislajkova dobijes. haha komedija

avatar
Član
mody

ovi sta su lupili minuse nisu ni gledali nijednu sennu utrku

avatar
Član
brasko

Već je puno toga napisano tko je najbolji i tako to. Svatko i ovdje na forumu ima svog favorita koga bi proglasio za najvećeg svih vremena pa tako i ja. Po meni je to Senna. I da rivalstvo između njega i Prosta je nešto što će se još dugo pamtiti i spominjati.

avatar
Član
mody

nikad više ovakvig rivalstva mogi su gledali utrke upravi zbog njihovog rivalstva velikog a sta danas gledamo? ni duela na stazi više nema,