U posljednjih devet godina na Velikoj nagradi Španjolske pobjeđivali su samo Lewis Hamilton (pet puta) i Max Verstappen (četiri puta). S obzirom na situaciju u prvenstvu, tom bi nizu mogao doći kraj. No, sa zanimanjem će se pratiti hoće li i kako na poredak utjecati nova tehnička direktiva koja se tiče fleksibilnosti prednjih krila na bolidima.
Drugi triple header u ovoj sezoni bliži se svome kraju. Europska mini turneja krenula je posjetom Imoli, iduća postaja bio je Monako, a treći trkaći vikend u nizu održava se na stazi Catalunya u Barceloni. Poslije toga timove i vozače čeka mala pauza i imat će jedan slobodan vikend prije izleta ‘preko bare’ u Kanadu.
Iako smo tek na pragu ulaska u lipanj, iza nas je osam utrka u ovoj sezoni. Tako to ide s ovim modernim i brutalnim kalendarom s 24 postaje diljem svijeta. Možemo reći kako se do sada situacija u prvenstvu prilično iskristalizirala i otprilike je jasno tko će se za što boriti u nastavku 2025.
Prvom trećinom prvenstva najzadovoljniji mogu biti u McLarenu. Šest pobjeda, pet najboljih startnih pozicija, uvjerljivo vodstvo u poretku konstruktora, a Oscar Piastri i Lando Norris nalaze se na prve dvije pozicije u vozačkom poretku. Australac je do sada bio malo uspješniji, ima četiri pobjede naspram Landove dvije, ali po bodovima je razlika vrlo mala, 161 – 158. Norris je demonstrirao bolju formu na zadnjoj utrci u Monaku, gdje je uzeo i pole position i pobjedu.
“Subotama sam imao puno više uspona i padova, dok nedjeljama – vjerojatno sam sretan s 95 posto svojih utrka. U Monaku sam bio sretniji s pole pozicijom, nego s pobjedom u nedjeljom. Bile su to vjerojatno moje najbolje kvalifikacije ove sezone. To mi je dalo poticaj, ali nije da dolazim ovdje osjećajući se bolje nego ikad. Ima stvari na kojima treba raditi, koje treba popraviti. Treba vremena, ali sam strpljiv. Puno je dobrih stvari proizašlo iz vikenda u Monaku.”
Lando Norris, McLaren
Jedini vozač koji ima GP pobjede u ovoj sezoni, a ne vozi za McLaren, je branitelj naslova Max Verstappen. Iako Red Bull ima dosta problema sa svojim bolidom, on na nekim stazama ipak pruža određene mogućnosti, a četverostruki prvak svijeta to je iskoristio za pobjede u Japanu i Imoli. Prošlog vikenda u Monaku nije bio konkurentan, ali Barcelona je mjesto na kojem je zadnjih godina imao jako puno uspjeha, no o tome nešto kasnije.
DRIVER STANDINGS AFTER EIGHT ROUNDS
— Formula 1 (@F1) May 25, 2025
Piastri's lead cut to three points 🤏
Hadjar into the top 10 💪#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/7iSFmqu6yL
U poretku konstruktora stvara se potencijalno zanimljiv troboj za drugo mjesto. Budući da Red Bull i ove godine može računati samo na Verstappenove bodove, dok Yuki Tsunoda tek tu i tamo donese nekakve mrvice, konstruktorska titula praktično je nemoguća.
Drugo mjesto trenutačno drži Mercedes. Na prvih šest vikenda mogao se pohvaliti konstantno dobrim nastupima i rezultatima, ali se jako loše provodi na ovoj sredozemnoj turneji. U protekla dva vikenda Srebrne su strijele osvojile mizernih šest bodova za sedmo mjesto Georgea Russella u Imoli. U Monaku su i Russell i Kimi Antonelli ostali izvan kruga osvajača bodova, tako da se Mercedesova prednost pred Red Bullom i Ferrarijem istopila.
Ferrari je još jednom razočarao u prvom dijelu sezone. Od momčadi koja se lani borila za naslov, spao je na četvrto mjesto. Jedan bljesak dogodio se u Kini kad je Lewis Hamilton osvojio sprint utrku, a najbolji vikend za Propete konjiće bio je onaj prošli. Charles Leclerc osvojio je u rodnom gradu drugo mjesto, a Hamilton je završio peti. Je li to bio izolirani slučaj ili je najava boljih dana, pokazat će nam utrka u Barceloni.
“Monako je bio dobar i u teškoj sezoni kao što je ova, želite izvući što više pozitive kad god je to moguće. Monako je definitivno bio pozitivan za nas, nažalost slika će vjerojatno biti veoma drukčija ovdje.”
Charles Leclerc, Ferrari
TEAM STANDINGS AFTER MONACO
— Formula 1 (@F1) May 25, 2025
We're a third of the way through the season…#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/lt9rGJBaEA
Williams ima odličan niz u kojemu je zadnje četiri utrke završio među deset najboljih s oba bolida. Momčad iz Grovea stvarno dugo nije izgledala ovako konkurentno, a Alex Albon i Carlos Sainz odrađuju stvarno jako dobar posao. Ono što je zapravo poticajno za njih, usprkos dobrim rezultatima, vozači stalno imaju dojam da na izvlače maksimum i da bi mogli još bolje. Mora se cijela momčad naviknuti na ovu novu i pozitivnu situaciju.
“Ova staza ima dugačke zavoje, a mi smo tijekom godina shvatili da se mučimo nešto više s tim dugačkim zavojima. To je bio trend u zadnjih četiri ili pet godina s našim bolidom. Ove smo godine napravili golemi korak s našim bolidom, tako da ne mislim da će biti kao prošlih godina, ali i dalje to vidimo. Mislim da je to staza na kojoj smo najslabiji, povijesno gledano. Možda smo zato malo manje optimistični u pogledu rezultata, ali ćemo istraživati naš bolid nešto više. Na prva dva treninga imat ćemo dobru priliku poigrati se s bolidom i testirati neke stvari.”
Alex Albon, Williams
Bodovno se Williams dosta odvojio od ekipa u donjem dijelu poretka. Kako trenutačno stoje stvari, borbu za šesto mjesto vodit će Haas, Racing Bulls i Aston Martin. Američka momčad ima nekoliko dobrih rezultata u ovoj sezoni, ali i velike oscilacije. Bolid Racing Bullsa često izgleda vrlo dobro i konkurentno, ali rookie vozači to često ne znaju kapitalizirati. Aston Martin je u vrlo čudnoj situaciji u kojoj je sve timske bodove osvojio Lance Stroll još na prve dvije utrke u sezoni, a onda je uslijedilo šest ‘crnih’ vikenda. Fernando Alonso je u nekim utrkama izgledao konkurentno, ali stalno ga prate pehovi i nesreća. Možda na domaćem terenu prekine loš niz.
Alpine sa sedam i Sauber sa šest bodova drže posljednja dva mjesta u poretku timova i njihova situacija zaista ne izgleda dobro. No, pokazala nam je prošla sezona kako se brzo stvari mogu promijeniti. Alpine je također bio pri dnu, a onda mu se dogodila VN Sao Paula i dvostrukim plasmanom na postolje došao je do šeste pozicije u prvenstvu.
VAMOS 🇪🇸 ESPAÑA
— Formula 1 (@F1) May 26, 2025
IT'S RACE WEEK!!! 🤩#F1 #SpanishGP pic.twitter.com/2iKhnQHJi3
Velika nagrada Španjolske prvi se put pojavila u Svjetskom prvenstvu Formule 1 1951. godine, kad je na stazi Pedralbes pobijedio Juan Manuel Fangio s Alfa Romeom. Na istoj lokaciji vožen je španjolski GP i 1954. (pobjednik Mike Hawthorn u Ferrariju), a onda je ta utrka iščezla iz F1 kalendara sve do 1968. Povratak se dogodio na stazi Jarama nedaleko Madrida, koja se narednih godina izmjenjivala u statusu domaćina VN Španjolske sa stazom Montjuïc u Barceloni.
Nakon još jedne pauze, od 1982. do 1985., kao domaćin se pojavio Jerez u periodu od 1986. do 1990. Konačno, 1991. Formula 1 je prvi put došla na stazu Barcelona-Catalunya, na kojoj su održane 34 uzastopne utrke za Veliku nagradu Španjolske. Cijela ta dinamika značajna je u pogledu promjene koja se bliži, odnosno selidbe španjolskog GP-a na gradsku stazu Madring. Barcelona ima ugovor za 2026., a kako trenutačno stvari stoje, poslije toga će ostati bez F1 utrke.
Iako, organizatori se nisu predali. Imenovali su Fernanda Alonsa kao ambasadora staze u pokušaju spašavanja statusa domaćina Formule 1. Alonso je dvostruki pobjednik F1 utrka u Barceloni, a pobjeda u bolidu Ferrarija 2013. godine ostala je do danas njegova općenito posljednja pobjeda u Formuli 1.
“Čast mi je i privilegija, vrlo sam sretan što mogu biti ambasador staze Barcelona-Catalunya, koja je tako posebna meni i svim španjolskim fanovima jer nam je dala toliko puno radosti.”
“Bilo je nužno napraviti korake kako bi staza imala čvrstu budućnost i kako bi se prilagodila aktualnim zahtjevima, standardima Formule 1 i staza u drugim zemljama. To ju je dovelo do desete razine, s obećavajućom budućnošću. Po mom mišljenju, imperativ je zadržati ovu stazu u kalendaru, kako zbog samog objekta, tako i zbog tradicije, budući da se ukorijenila u natjecanju”, poručio je Fernando.
Osim Alonsa, dvije pobjede na stazi u Barceloni imaju Kimi Räikkönen i Nigel Mansell. Triput zaredom, 1998. – 2000., pobjeđivao je Mika Häkkinen. Max Verstappen ima četiri pobjede, ali rekorderi su još uvijek oni najtrofejniji F1 vozači svih vremena, Michael Schumacher i Lewis Hamilton, svaki s impresivnih šest pobjeda. Nijemac je mrvicu uspješniji jer po broju najboljih startnih pozicija vodi 7 – 6 protiv Hamiltona.
Always an incredible atmosphere at the #SpanishGP ❤️💛#F1 pic.twitter.com/dKwxA8Nsy6
— Formula 1 (@F1) May 27, 2025
Gledajući kompletnu povijest Velike nagrade Španjolske, tim s najviše pobjeda je Ferrari (12), ali zadnja je ona spomenuta Alonsova prije 12 godina. McLaren ima osam pobjeda, no čeka devetu već 20 godina. Mercedes je skupio sedam pobjeda u razdoblju od 2014. do 2021., a sedam F1 pobjeda na VN Španjolske ima i Williams. Lotus ima šest iz ere prije staze Catalunya, dok je upravo na toj stazi šest puta slavio neki od Red Bullovih vozača.
Prošle godine pole position je u tijesnim kvalifikacijama osvojio Lando Norris, za samo dvije stotinke sekunde bio je brži od Maxa Verstappena. Ipak, Nizozemac je bio brži u utrci i ostvario je svoju četvrtu ukupno, a treću uzastopnu pobjedu u Barceloni. Dobro se pamti ona iz 2016., kad je Max na debiju za Red Bull Racing došao do svoje prve pobjede u Formuli 1. Od tada do danas skupio ih je 65.
Tom Verstappenovom pobjedom počela je era u kojoj su VN Španjolske osvajali samo on i Hamilton, a traje već devet godina. S obzirom na viđeno tijekom sezone, taj bi niz ovoga vikenda mogao biti ozbiljno ugrožen.

Konfiguracija staze dobro je poznata svim fanovima Formule 1. Ona ne služi samo utrkivanju, već je zbog svojih karakteristika često imala priliku ugostiti i zimska testiranja. Prije dvije godine napravljena je značajna promjena, kad je staza vraćena u svoje prvotno stanje, bez spore šikane u završnom sektoru. Krug je sada dugačak 4,657 kilometara i ima 14 zavoja, osam desnih i šest lijevih. Utrka traje 66 krugova.
Podloga na stazi u Barceloni smatra se prilično abrazivnom, a zbog činjenice da je mnogo brzih zavoja i da se prolaskom kroz te zavoje kreiraju vrlo jake lateralne sile, opterećenja koja moraju podnijeti gume vrlo su velika. Stoga, Pirelli je pripremio najtvrđe smjese iz svog spektra: C1 kao tvrđu, C2 kao srednju i C3 kao mekšu gumu. To je čista suprotnost u odnosu na prethodne vikende u Imoli i Monaku, gdje su korištene gume C4, C5 i C6.
Što se strategije tiče, timovi i vozači na ovoj utrci najčešće planiraju dva ulaska u boks tijekom utrke. Tako je bilo i prošle godine kad je 19 vozača startalo na mekšim gumama. Većina, njih 12, koristilo je kasnije i medium i hard, dok su se oni najbolji u posljednjem stintu vratili na soft – Verstappen, Norris i Hamilton.

Ovog vikenda na snagu stupa nova FIA-ina tehnička direktiva koja se odnosi na fleksibilnost krila, za koju neki dobri poznavatelji F1 zbivanja smatraju da bi mogla utjecati na performanse bolida. Također, Barcelona je tradicionalno bila staza na koju timovi stižu sa značajnim paketima nadogradnji za svoje bolide, kako bi ih testirali na toj zahtjevnoj stazi.
FIA uvodi dodatno pooštravanje testova opterećenja koji se primjenjuju na prednja krila F1 bolida, pokušavajući riješiti zabrinutost oko fleksibilnosti i performansi koje bi timovi mogli dobiti korištenjem krila koja se savijaju pod opterećenjem.
“Na nas to neće imati utjecaja. Mogu to reći s velikom sigurnošću. Mislim da ta krila nama nikad nisu donijela nekakvo poboljšanje performansi. Ne znam jesmo li nešto napravili krivo ili nismo izvukli iz toga sve što smo mogli. No čak i kod drugih timova, siguran sam da se to može kontrolirati. Ako imate dobar bolid, imate dobar bolid. Savijalo se prednje krilo ili ne.”
Max Verstappen, Red Bull
Vremenskih neprilika u Barceloni ne bi trebalo biti. Šanse za kišu su minimalne, a očekuje se sunčan i vrlo topao vikend s najvišim dnevnim temperaturama iznad 30 Celzijevih stupnjeva. Satnica je ista već treći vikend zaredom, sa subotnjim kvalifikacijama u 16 sati te startnom nedjeljne utrke u 15 sati.

Kažu ako je bolid dobar u Španjolskoj onda je svugdje
Još jedna dosadna staza