Samo tjedan dana nakon otvaranja sezone i pobjede Landa Norrisa u Melbourneu, vrijeme je za 18. izdanje Velike nagrade Kine. Svi vozači, a posebno brojni debitanti, opet će biti na zahtjevnom ispitu jer trkaći vikend donosi i prvi sprint ove sezone, što znači i samo jedan slobodni trening. Također, na testu će biti i čvrstoća stražnjih krila na bolidima jer je FIA odlučila postrožiti kriterije i stati na kraj savitljivim trikovima.
U svijetu Formule 1 najvažnija vijest u posljednjih tjedana dana glasi: Sezona je počela! Dočekali smo kraj dosadne zimske stanke, usput stali na kraj brojnim nagađanjima i prognozama te dobili prve prave, konkretne odgovore o tome kako stoje stvari na početku 2025. K tome, iza nas je vrlo uzbudljiv trkaći vikend u Melbourneu.
Možemo ustvrditi da su u kontekstu trenutačno najbolje momčadi na gridu predviđanja uglavnom bila točna. Nakon predsezonskih testiranja svi su govorili da je McLaren ispred konkurenata, a Velika nagrada Australije to je i potvrdila. Lando Norris i Oscar Piastri u kvalifikacijama su osvojili prva dva mjesta, pritom ostavivši konkurenciju u povećem zaostatku. Konkretno, Max Verstappen bio je najbrži od ‘ostatka svijeta’, a njegov najbrži krug bio je tri desetinke sporiji od Piastrijevog.

i Verstappena u Red Bullu (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Trebao je McLaren i u utrci ostvariti 1-2. Imao je brzinu bolida i vozače sposobne za to, bez obzira na prevrtljive uvjete i kišne momente, ali jedan kritični trenutak skoro je uništio sve dobro što je McLaren napravio. Ipak, Norris se nakon kratkog izleta na travu vratio na pravi put i otišao do pobjede, dok je Piastri u toj situaciji izgubio puno više vremena, da bi kasnije spasio sitne, ali možda u konačnici bitne bodove za deveto mjesto. Verstappen je, očekivano, bio spreman prihvatiti svaki poklon iz ‘Papaya’ garaže.
Uoči početka kineskog GP-a Norris je rekao: “U pogledu bolida, dobar je, ali još uvijek ga je teško voziti. Na mokrom je Max bio brz poput nas, dok smo po suhom bili bolji. I Oscar i ja komentirali smo neke stvari. Bolid je odličan, ali uvijek želite još bolji.”
“Naš cilj bio je da budemo najbrži i bili smo. Očekivali smo da će Ferrari biti uz nas, a bio je sedam ili osam desetinki po krugu sporiji. Njihov je race pace u petak izgledao bolje nego naš. Mi smo bili šokirani, a bili su i oni.”
Red Bull je u Australiji nastavio trend iz prošle godine, kad je na velikoj većini utrka Verstappen sam vukao cijelu ekipu, bez pomoći timskog kolege. Naravno, na početku prvenstva treba dati malo kredita novaku Liamu Lawsonu. Bilo je u Melbourneu njegovih grešaka, ali bilo je i problema s njegovim bolidom.
Mercedes je pokazao dvije stvari na otvaranju sezone. Kao prvo, bolid je prilično konkurentan, iako mu još nešto nedostaje da bi stao u istu rečenicu s McLarenom. George Russell se popeo na treću stepenicu postolja i to je dobra stvar za početak sezone. Kao drugo, Mercedes je pokazao da nije bez razloga posjeo u bolid Kimija Antonellija. Kad debitant u onakvim uvjetima dođe sa 16. startne pozicije do četvrtog mjesta na kraju utrke, to jako puno govori.

Navijači Ferrarija ostali su razočarani početkom prvenstva, no na to su već navikli. Bili su spremni na to da je McLaren trenutačno nešto brži, ali vjerojatno nisu bili spremni na onako veliku razliku. U Q3 Norris je bio šest i pol desetinki brži od Leclerca, a Hamilton je na debiju u crvenom stalno malo kaskao za timskim kolegom. U utrci su prevrtljivi uvjeti nudili priliku za značajno bolji rezultat, ali strategija je bila u skladu s bolidom – spora, nedovoljno dobra.
“Mislim da ćemo najviše raditi na postavkama, da vidimo možemo li izvući nešto više iz bolida. Definitivno smo naučili gomilu toga prošlog vikenda, gdje bolid dobro radi, a gdje ne. Na koju god stazu idemo, ja moram pitati kakvi su problemi bili tamo u prošlosti, kako je bilo prošlih godina jer ovaj bolid sa svojim karakteristikama je drukčiji od onoga što sam ja doživio. A ovdje imamo samo jedan trening”, naglasio je Hamilton.
Kad već Ferrari nije iskoristio pljusak u drugoj polovici utrke za svoj napredak u poretku, bilo je onih koji su to znali učiniti. Uz spomenutog Antonellija, značajno su profitirali Lance Stroll dolaskom do šestog i Nico Hülkenberg dolaskom do sedmog mjesta. Jako dobri rezultati za Aston Martin i pogotovo Sauber, koji sada nakon jedne utrke ima više bodova nego što je skupio u cijeloj prošloj sezoni.
Apsolutno, par rečenica treba posvetiti Williamsu. Oba bolida u Q3 potvrda su velikog napretka legendarne britanske momčadi. Šteta za Sainzovu nesreću na početku utrke, ali prvi trkaći vikend ipak je imao sretan kraj jer je Alex Albon osvojio izvrsno peto mjesto.
“Ovo će biti još teži vikend za nas koji smo mijenjali momčadi, zato što imamo samo jedan trening za uhvatiti brzinu u bolidu. No, spreman sam na to. Naučio sam već u Australiji što je potrebno za poboljšati bolid, kako prilagoditi set-up mojim željama. Ako će to upaliti u Kini, na stazi koja je drukčija od onih u Bahreinu i Australiji, to će nam dati još jedan dobar primjer”, rekao je Sainz.

Razočarani su Australiju napustili timovi Alpine i Racing Bulls. Gasly je cijelu utrku koketirao s bodovima, ali na kraju je ostao korak do, na 11. mjestu. Tsunoda ima za čime žaliti, budući da je veliki dio utrke proveo na šestom mjestu, ali nazadovao je zbog loše taktike, u paketu s Ferrarijevcima. Alpine i Racing Bulls barem imaju za čime žaliti, a Haas nema čak ni to jer je cijeli vikend bio jako nekonkurentan i niti na trenutak nije izgledao kao da bi mogao nešto osvojiti.
Debitanti su u Melbourneu bili pod posebnim povećalom. Antonelli je jedini zablistao u utrci, Bearman je bio posljednji od vozača koji su došli do cilja, a Hadjar, Doohan, Bortoleto i Lawson redom su testirali čvrstoću zaštitnih ograda uz stazu Albert Park. Hadjarovu nesreću u krugu zagrijavanja neki su doživjeli kao ogroman kiks, ali u isto vrijeme, mladog Francuza treba itekako pohvaliti za ulazak u Q3 u njegovim prvim kvalifikacijama u Formuli 1.

Sad kad je sezona počela, kalendar je uistinu nemilosrdan u prvih nekoliko mjeseci, tako da niti pobjednici imaju vremena slaviti, niti gubitnici imaju vremena tugovati. Karavana odmah kreće dalje, a iduća postaja oktanskog cirkusa je staza u Šangaju, na kojoj se od 21. do 23. ožujka održava Velika nagrada Kine, koju sada mnogi doživljavaju kao popravni ispit.
Ono što je jako važno za drugi trkaći vikend u ’25, on u sebi sadrži prvu sprint utrku sezone. Kina, Miami, Belgija, SAD (Austin), Sao Paulo i Katar – to su Velike nagrade koje su ove godine izabrane za sprint utrke.
U praksi, novi je to problem za debitante. Za većinu rookie vozača staza u Šangaju je nepoznanica, a vozit će se samo jedan slobodni trening pa već u petak kvalifikacije. Problem opet postoji i za europsku publiku, problem ranog buđenja. U petak su sesije u 4:30 i 8:00, a u noći s petka na subotu sprint počinje u 4 sata. Kvalifikacije i nedjeljna utrka kreću u prihvatljivih 8 sati.
Iskustvo vožnje na stazi u Šangaju ima Jack Doohan: “Bilo je to davno, prije šest godina. Ekstremno se veselim prvom sprint vikendu u Formuli 1. Morate biti pravi od samog početka i veselim se tome. Staza izgleda vrlo cool.”
Za razliku od australskog vikenda kojeg je prilično uneredila ta nedjeljna kiša od koje su svi strahovali, Šangaj timovima i vozačima nudi prilično stabilnu situaciju. U petak i subotu trebalo bi biti uglavnom sunčano, uz najvišu temperaturu između 20 i 25 stupnjeva. U nedjelju bi moglo biti čak i nešto toplije, ali oblačno. Prema sadašnjim prognozama, kiše ne bi trebalo biti do navečer.
Karakteristike staze u Šangaju:


Pirelli je pripremio iste setove gume kao prošle godine – C2 kao tvrdu, C3 kao srednju i C4 kao mekšu smjesu guma. Ipak, talijanski proizvođač naglašava da su isti ostali nazivi, ali ne i svojstva tih guma. Posebno se to odnosi na smjesu C2 koja je sada dosta mekša nego što je bila prošle godine. U pogledu strategije za utrku, prema prošloj sezoni teško je nešto zaključivati zbog dva perioda sigurnosnog automobila i jednog perioda VSC-a tijekom utrke, što je onda dosta utjecalo i na broj odlazaka u boks.
Krug stazom dugačak je 5,451 kilometar i postavlja pred vozače različite izazove. Kombinacija prva tri zavoja nakon startno-ciljne ravnine uistinu je jedinstvena u svijetu Formule 1, tu su i jako brzi zavoji 7 i 8, kao i ona kilometar dugačka ravnica prije ultra jakog kočenja za oštri zavoj broj 14. Dvije su DRS zone, a prva od njih ove je godine produžena za 75 metara u odnosu na prošlo izdanje utrke.

Vezano uz ove tehničke stvari, jedna bi se odluka FIA-e mogla pokazati jako važnom. Ne samo za VN Kine, već za nastavak sezone. Za razliku od utrke u Australiji, tehničari Međunarodne automobilističke federacije od Šangaja nadalje provodit će striktnije testove fleksibilnosti stražnjih krila na bolidima. U Australiji su svi bolidi prošli ‘blaži’ test, ali detaljnijom analizom video snimaka utvrđeno je da postoje razlozi za uvođenje strožih kontrola fleksibilnosti. Hoće li ovo možda utjecati na rezultate nekih timova, vjerojatno je najbolje ne prejudicirati, nego pričekati rasplet šangajskog vikenda.
Povijesno gledano, svaka od ekipa koje trenutačno čine Top 4 u Formuli 1 imala je svojih uspjeha u Kini. Ferrari je slavio tri puta u prva četiri izdanja – Rubens Barrichello bio je prvi pobjednik u Šangaju 2004., Michael Schumacher slavio je ’06, a Kimi Raikkonen godinu kasnije. Svojevrsni uljez u tom razdoblju bio je Fernando Alonso, koji je pobijedio s Renaultom 2005., a kasnije je Ferrariju donio četvrtu i do danas posljednju pobjedu u Kini (’13).
“Još sam tu, i dalje se osjećam motivirano i svježe. Što je najvažnije, osjećam se kompetitivno. Debitirao sam 2001., a u 2025. sam tu i još sam uvijek brz – ili se barem ja tako osjećam. Možda sam čak i brži, zato što sada mi vozači imamo više alata za poboljšati se. Osjećam se privilegirano što sam ovdje”, rekao je u najavi utrke Alonso.
McLaren ima tri pobjede – dvije Hamiltonove iz 2008. i 2011. te Buttonovu iz 2010. Red Bull je također na tri: Vettel ’09, Ricciardo ’18. i Verstappen prošle godine. Ipak, najviše je uspjeha u Šangaju ostvario Mercedes. Pamti se Rosbergova pobjeda 2012. kao prva Mercedesova u ovoj modernoj eri, a kasnije je Nijemac pobijedio još jednom (’16), a Hamilton četiri puta (’14, ’15, ’17 i ’19). Od 2020. do 2023. kineskog GP-a nije bilo u F1 kalendaru zbog pandemije.
throwback to my first ever @F1 win at the #ChineseGP 2012 😉. great memories!! #tbt pic.twitter.com/ePpuzH12Fs
— Nico Rosberg (@NicoRosberg) April 6, 2017
Dakle, Hamilton je daleko najuspješniji vozač u povijesti VN Kine sa šest pobjeda. Ukupno ima devet plasmana na postolje, šest puta je startao s prve pozicije, a četiri puta utrku završavao s najbržim krugom. Lani je bio dobar u sprintu kad je završio drugi, dok je Grand Prix utrku završio tek na devetom mjestu.
Pobjednik sprint utrke bio je Verstappen, koji općenito dominira tim formatom otkad je uveden. Od 18 sprint utrka u prethodne tri sezone, Nizozemac je uspio pobijediti u 11. Prošle je sezone stvarno imao dominantan vikend s pobjedom u sprintu, pole positionom i pobjedom u glavnoj utrci ispred Norrisa i Pereza.
“Puno je nepoznanica. Novi asfalt, sprint vikend – neće biti puno vremena za prilagodbu. Vidjet ćemo kako će bolid reagirati, nadam se da ćemo biti u dobrom radnom okviru. Nismo najbrži u ovom trenutku, ali nastavljamo pokušavati poboljšati bolid. U nekim će vikendima biti bolji nego u nekima drugima”, izjavio je Verstappen.
Može li Max ponoviti nešto slično ili će to ipak biti McLarenov vikend? Imaju li Mercedes i Ferrari snage i brzine za bitku na vrhu? Tko će biti najuspješniji u uvijek zanimljivoj sredini poretka? Tko će se najbezbolnije oporaviti od australskih razočaranja?
Puno je pitanja i puno razloga za pažljivo praćenje svake minute trkaćeg vikenda. Sezona se zahuktava. Uživajmo!
Znači točna je informacija za flex krila- netko se žalio(izgleda RB) da takva krila imaju iste karakteristije kao DRS , pa da uvelike olakšava pretjecanja i na ravno i u zavojima. Najgore će bit pogođen MCL jer su oni najbolje usavršili flex krilo (4mm-je bilo savijanje)- mislim na brzinu neće toliko utjecati koliko će bit teže preticati.
Ali i dalje mislim da je FIA podbacila jer su pojedine ekipe krilo razvijale jos krajem prošle sezone i trebalo je pred početak testiranja sezone bit jasno i svim ekipama pismeno objašnjeno što se smije i koliko razvijat flex.