Završetak sezone donosi konačni osvrt na sudionike našeg omiljenog cirkusa koji je prema kraju godine pružao dovoljnu dozu napetosti i u vozačkom i u konstruktorskom prvenstvu.
Analize će u narednim danima biti grupirane po momčadima koje imaju neke sličnosti, a krećemo s McLarenom kao prvacima i Alpineom s ipak razočaravajućim rezultatom sezone, tj. s momčadima koje ipak imaju određenu višu razinu samostalnosti.
McLaren
Pozicija u prvenstvu: 1.
Broj pobjeda: 6
Broj podija: 21
Bodovi: 666
Ova sezona je za momčad iz Wokinga bila od povijesnog značaja, a tu su i bitne posljedice za njihovu budućnost. Godina je napokon okrunjena osvajanjem prvog naslova konstruktorskog prvaka nakon 1998. godine. To je povratak na vrh za legendarnu britansku momčad, a predvode je vozači Lando Norris i Oscar Piastri. Sezonu su obilježile donekle dosljedne izvedbe, iako je bilo čudnih grešaka, a dosta se pričalo o tehničkim aspektima bolida.
Početak sezone je tada skrivao potencijal bolida MCL38 te su osvojena dva postolja (Norris 3. u Australiji i 2. u Kini) i mjesta uglavnom ispod stepenica podija. Najteža utrka s početka sezone bila je ona u Bahreinu, gdje su Norris i Piastri došli do 6. i 8. pozicije. Potencijal za pobjedu je polako navirao, a pritisak na Norrisa, kojemu je tada još uvijek nedostajala prva pobjeda u karijeri u Formuli 1, rastao je iz vikenda u vikend.
No, sretnim okolnostima izlaska sigurnosnog automobila, uslijedila je Landova prva pobjeda u karijeri na utrci za VN Miamija. Naravno, nije to bilo nimalo nezasluženo! Postavilo je to svakako temelje za uzlaznu putanju momčadi i potencijalni shot na oba naslova prvaka. U tome je uvelike pomogao niz nadogradnji bolida tijekom sredine sezone.
Promjene su ne samo poboljšale brzinu na pravcima, već su i unaprijedile ravnotežu bolida i brzinu kroz zavoje. Dapače, nadogradnje su se poklopile i s padom forme kod konkurenata, što je McLarenu omogućilo nove prilike, što iskorištene, što neiskorištene. Pouzdanost MCL38 bila je također na visokoj razini.
Vrhunac sezone obilježila je dvostruka pobjeda za VN Mađarske. Bila je to utrka u kojoj je Norris nakon prepirka preko timskog radija, a sve zbog Piastrijevog gubitka mjesta radi kasnijeg odlaska u boks radi strateške odluke, ipak prepustio prvo mjesto momčadskom kolegi za njegovu prvu pobjedu u karijeri. Utrka za VN Belgije kao posljednja prije ljetne stanke donijela je još jedan podij Norrisu, a Lando je u Nizozemskoj pri povratku s ljetne pauze nastavio s novom pobjedom!
Cilj je bio jasan, skupljati više bodova od Red Bulla, što prema kraju sezone nije bilo toliko teško s obzirom na katastrofalno finale sezone Sergia Pereza. U Italiji je Charles Leclerc bio nedostižan za Piastrija i Norrisa, koji su zauzeli drugo i treće mjesto. VN Azerbajdžana donosi novu pobjedu Oscara Piastrija te uz 4. mjesto Landa Norrisa, preuzimanje vodstva u poretku konstruktora!
Vikend u Bakuu je donekle otvorio i “konzervu crva” zbog fleksibilnih elemenata stražnjeg krila McLarenovog bolida koji su donosili solidnu prednost na ravnim dijelovima, itekako karakterističnim upravo u Bakuu. Pritisak na FIA-u je rastao od strane konkurencije, posebice Red Bulla i Ferrarija, te su u McLarenu na kraju ipak bili primorani napraviti određene preinake na takvoj specifikaciji stražnjeg krila.
Unatoč tome, a u Singapuru takva specifikacija krila ionako nema smisla, Lando Norris upisao je novu pobjedu. Konstuktorski naslov bio je sve izvjesniji, a prema kraju sezone Ferrari je odličnim vožnjama Charlesa Leclerca i Carlosa Sainza prijetio u toj borbi sve do posljednje utrke, ali veće neizvjesnosti nije bilo, posebice radi još jedne pobjede Landa Norrisa u posljednjoj utrci sezone u Abu Dhabiju.
Što se tiče osvrta na vozače, Lando Norris je pokupio određenu dozu hejta radi poteza u kojima je ispao amater pored Maxa Verstappena. Prvi veći kontakt desio se na VN Austrije koji je rezultirao probušenim gumama i proglašavanjem Landovog početka konkretne borbe za vozački naslov. Na VN SAD-a je Max ponovo izašao kao pobjednik iskorištavanjem onog što je maksimalno dopušteno, a prema samom kraju sezone, Lando nije imao odgovor na Maxov povratak pobjedama.
Norris je tako “odradio” svoj prvi pokušaj za vozački naslov i s potencijalnim nastavkom ovakve forme momčadi i u 2025. može odmah od početka graditi status glavnog favorita. Naravno, od svih pogrešaka ove sezone, nešto je valjda naučio!
Oscar Piastri ostavlja dojam veće talentiranosti od Landa, posebice se to odnosi na onaj sirovi talent. Tu je i određena pozitivno ocijenjena hladnoća u stilu Kimija Räikkönena. Uglavnom, Australac ne mora više ništa čekati sa svojim napadom na naslov prvaka, posebice jer se čini mentalno jačim od momčadskog kolege.
ALPINE
Pozicija u prvenstvu: 6.
Broj pobjeda: 0
Broj podija: 2
Bodovi: 65
Momčad je sezonu započela s velikim poteškoćama odmah na Velikoj nagradi Bahreina, gdje su oba vozača, Pierre Gasly i Esteban Ocon, nakon loših kvalifikacija završili utrku na 17. i 18. mjestu. Loš nastup doveo je ubrzo do unutarnje reorganizacije, uključujući odlazak tehničkog direktora Matta Harmana i voditelja aerodinamike Dirka de Beera. Momčad je uspostavila novu strukturu tehničkog vodstva, imenovavši Joea Burnella za inženjering, Davida Wheatera za aerodinamiku i Ciarona Pilbeama za performanse.
Nastavno na to, u svibnju je doveden Flavio Briatore kao posebni savjetnik, s ciljem da se iskoristi njegovo iskustvo za povratak na konkurentnu razinu. Paralelno s time, David Sanchez imenovan je izvršnim tehničkim direktorom kako bi nadgledao tehnički razvoj momčadi. Da, momčad je nažalost pažnju privlačila kadrovskim promjenama, a ne dobrim rezultatima na stazi.
Tek na Velikoj nagradi Miamija, Ocon je osigurao prve bodove za momčad zauzevši 10. mjesto. Međutim, napetosti između njega i Pierrea Gaslya kulminirale su tijekom Velike nagrade Monaka, kada je njihov međusobni sudar u prvom krugu prije ulaska u tunel doveo do Oconovog odustajanja. Ocon je bio jasan krivac, te je situacija natjerala tadašnjeg šefa momčadi Brunu Famina da razmotri moguće promjene u vozačkoj postavi, naglašavajući odgovornost unutar tima.
Sukladno tome, u lipnju je objavljeno da Esteban Ocon neće ostati u momčadi nakon isteka ugovora krajem sezone. Nedugo zatim, Bruno Famin prešao je u Renaultovu glavnu motorsport diviziju, a Oliver Oakes preuzeo je ulogu šefa momčadi od Velike nagrade Nizozemske nadalje.
Nešto dobroga se ipak moralo desiti, tim više što je vozački dvojac iznimno talentiran. Ključni trenutak sezone dogodio se na Velikoj nagradi Sao Paula, gdje je momčad ostvarila dvostruko postolje – Ocon je bio drugi, a Gasly treći u iznimno teškim uvjetima na stazi. Impresivan rezultat pomaknuo je momčad s devetog na čak šesto mjesto u poretku konstruktora, značajno podižući moral i financijske izglede momčadi.
Sve to desilo se u jeku, a i skorašnjoj potvrdi glasina kako momčad od 2026. više neće razvijati vlastitu pogonsku jedinicu, već će koristiti Mercedesove komponente, uključujući i mjenjačku kutiju. Šteta je za Formulu 1 što gubi proizvođača motora, ali nedostaci u snazi i pouzdanosti vuku se još od početka hibridne ere.
Prema kraju sezone, Gasly je svojim 5. mjestom u Kataru i sedmim u Abu Dhabiju održao momčadi šestu poziciju u poretku konstruktora. Nažalost, nakon spomenute Velike nagrade Katara, gdje je Ocon odustao zbog sudara u prvom krugu, momčad je odlučila prijevremeno završiti suradnju s Oconom. Jack Doohan, koji je već potpisan za sezonu 2025., debitirao je na Velikoj nagradi Abu Dhabija, omogućivši tako momčadi procjenu njegovog potencijala u trkaćim uvjetima.
Sezonu je nažalost obilježilo previranje kadra, a to se vidjelo i po vozačima i spomenutom prijevremenom otkazu Estebana Ocona. Estie ima materijala za pobjeđivanje, ali ima i dosta problema s momčadskim kolegama i to se posebice vidi po nepotrebnim kontaktima na stazi. Karijeru nastavlja dalje u Haasu, ali trebao bi definitivno poraditi na spomenutom problemu.
Lijepa priča prati Pierrea Gaslya nakon ove sezone, a to je da je jedini vozač koji svojoj momčadi nije priskrbio trošak popravka bolida. Nakon čudesnog Brazila, imao je još dva solidna nastupa te je definitivno ostavio jedan od pozitivnijih ukupnih dojmova na gridu.