2024. – Godina u kojoj je okončan McLarenov ‘post’

Formula 1 u godini iza nas nam je još jednom podarila jednu vrlo zanimljivu sezonu koja je završila u znaku nove titule Maxa Verstappena i povratka na tron konstruktorskog poretka za momčad McLaren. S obzirom da je titula za naslov konstruktorskog prvaka odlučena na posljednjoj utrci sezone i uz (ne)malo drame možemo reći da smo gledali uzbudljive borbe na stazi praktički na svakoj utrci sezone.

Iako je običaj da početak sezone bude u znaku predstavljanja novih bolida i iščekivanja prvih krugova na predsezonskim testiranjima koji su i ove sezone bili u Bahreinu, predsezona, ali i dobar dio(ako ne i cijeli) sezone, je protekao u znaku prelaska Lewisa Hamiltona u redove Ferrarija u nadolazećoj 2025. godini nakon provedenih 11 godina u momčadi iz Brackleya.

Ta ‘transfer bomba’ je iz redova Ferrarija izbacila Carlosa Sainza koji je bio prilično uvjeren u nastavak suradnje, ali svima je bilo jasno da Leclerc(koji je usput i produžio ugovor) nije taj koji će napustiti momčad da u nju dođe najuspješniji vozač na gridu Formule 1. Time je označen početak ‘silly seasona’ koji je ove godine krenuo ranije od očekivanog te smo kroz cijelu sezonu imali razna naklapanja i nagađanja o budućim vozačkim postavama za sezonu koja je posljednja s istim tehničkim pravilnikom.

Nakon toga su se sve momčadi fokusirale na predstavljanje novih bolida te na predsezonske testove u Bahreinu gdje je na rasporedu bila i prva utrka sezone koja je završena prilično dominantno za Red Bull te su Verstappen i Perez zauzeli prva dva mjesta s lakoćom ispred dva Ferrarija. Rekordna sezona od 24 utrke je krenula u Bahreinu, a iza nje su na rasporedu bile utrke u Saudijskoj Arabiji te Australiji.

Sličan scenarij smo imali i na drugoj utrci sezone gdje je Red Bull zauzeo prve dvije pozicije ispred Leclerca, a možemo naglasiti i debi mladog Olliea Bearmana koji je uskočio u bolid Carlosa Sainza tik pred treći slobodni trening jer je Španjolac zadobio upalu slijepog crijeva te je morao ostati u bolnici. Mladi vozač iz Ferrarijeve akademije se odlično snašao po uskim ulicama Saudijske Arabije te je u premijernoj utrci zauzeo sedmo mjesto.

Na VN Australije smo vidjeli prvi veliki okršaj dvojca Verstappen – Norris koji su se na kraju i borili za vozački naslov, a završio je tako da su u borbi za vodstvo utrke imali kontakt te je Norris uspio doći na kraju do treće pozicije, a Verstappen se morao povući u boks zbog prevelike štete. To je Verstappenu bilo ujedno i jedino odustajanje cijelu sezonu te je to ogroman razlog zašto je na kraju naslov otišao u Nizozemsku, a taj sudar je najviše iskoristio Carlos Sainz koji je uz Charlesa Leclerca postigao prvi i jedini  Ferrarijev 1-2 u sezoni.

Uslijedila je VN Japana koja se održala u ‘čudnom’ terminu zbog ‘regionalizacije’ kalendara te je Red Bull još jednom demonstrirao superiornost svog bolida, a ostali vozači nisu dočekali pogreške Verstappena i Pereza kako bi još više podebljali bodovni konto. VN Kine, koja je bila sljedeća na rasporedu, je održana nakon nekoliko godina pauze zbog koronavirusa te je bila ujedno prva(a za sada i posljednja) domaća utrka za Guanyu Zhoua, ali na domaćoj utrci nije uspio osvojiti bodove. Kina je bila domaćin i prvog sprinta sezone od ukupno 6 sprint vikenda.

VN Miamija nam je donijela i prvu pobjedu Landa Norrisa u karijeri koji je vrlo dobrom vožnjom označio početak dizanja njegove, ali i McLarenove, forme te je praktički od te utrke pa sve do kraja McLaren bio jedan od najbržih, ako ne i najbrži, bolid na skoro svim stazama koje su slijedile. Slijedila je utrka u Imoli koja je održana nakon godinu dana pauze zbog velikih poplava prošle godine, a pobjednik je još jednom bio Verstappen s prednosti manjom od sekunde.

Nakon toga je slijedio ‘klasik’ u Monaku gdje je domaća uzdanica Charles Leclerc bio silno motiviran da napokon podigne trofej pobjednika u svom rodnom gradu, a na kraju je to i uspio bez prevelikog problema uz odličnu vožnju i u kvalifikacijama i u utrci. Slijedila je posljednja utrka van Europe prije cijele ture po ‘Starom kontinentu’, a ona se održala u Kanadi. Kanada nam je pružila zanimljivu utrku u kojoj su oba Ferrarija završila utrku prije vremena, a najbolje se u promjenjivim uvjetima snašao Verstappen koji je završio ispred Norrisa.

Isti poredak je bio i na sljedećoj utrci u Španjolskoj na koju su momčadi masovno donosili novitete na bolide, a neki su u tome bili uspješniji nego drugi. Ferrari je od Španjolske do Velike Britanije bio u jasnim problemima zbog poskakivanja koji im se vratio na bolid zbog previše downforcea, a to ih je uvelike koštalo performansi.

Iduća utrka je bila domaća Red Bullu na njihovom ‘Ringu’ na kojoj se najbolje snašao George Russell i time uzeo svoju prvu od dvije pobjede u sezoni. Legendarni Silverstone je ove godine bio još ‘posebniji’ zbog činjenice da je to posljednja utrka za Lewisa Hamiltona u Mercedesu na njegovoj domaćoj stazi, a kako bi to uveličao dao je sve od sebe i ostvario čak devetu pobjedu u karijeri na domaćem tlu te su domaći navijači bili u deliriju.

Posljednje dvije utrke prije ljetne pauze su bile na rasporedu u Mađarskoj i Belgiji, a upravo ta prva utrka na stazi kraj Budimpešte nam je pružila zanimljivost zbog događaja na stazi između dva McLarena. Piastri je vodio u utrci te je bilo za očekivati kako će on i prvi u bokseve, ali je zbog potencijalnog ‘undercut-a’ momčad odlučila povući u bokseve Norrisa kao prvog vozača te je posljedično on izašao na stazu ispred Piastrija nakon odrađenih prolaska kroz bokseve.

Nakon toga je bilo jako puno diskusija oko toga treba li ga Norris pustiti na stazi kako bi Piastri pobijedio po prvi put u karijeri, a nakon nekolicine krugova natezanja Norris je propustio momčadskog kolegu koji je na kraju slavio po prvi puta na nekoj utrci Formule 1. Hamilton je na toj utrci završio na trećem mjestu, a odmah vikend iza u Belgiji je Lewis pobijedio ispred Piastrija i Leclerca.

Ljetna pauza je nakon toga bacila ‘zastor’ na događanja na stazi, a izvan staze su se događale promjene u vozačkim postavama pretežito za iduću sezonu, a bilo je i puno priče oko promjene Sergia Pereza u Red Bullu tijekom ljetne pauze – to se na kraju nije dogodilo tada, ali je na kraju sezone te će mladi Liam Lawson voziti uz Verstappena tijekom 2025.

Nakon ljetne pauze je karavana Formule 1 otišla u Nizozemsku gdje ih je dočekala vojska fanova Maxa Verstappena, ali ni to nije pomoglo Nizozemcu da zaustavi Landa Norrisa u još jednoj pobjedi, drugoj u karijeri. Ta utrka u Nizozemskoj je pokazala znakove ‘oporavka’ Ferrarija od skakutanja na stazi, a pravi ‘lijek’ je došao tjedan dana kasnije na njihovoj domaćoj stazi u Monzi.

Ferrari je za domaću utrku bacio sve karte na stol te je u ‘hram brzine’ donio puno nadogradnji koje se su pokazale odlične što je u konačnici dozvolilo ‘crvenima’ da se do kraja sezone bore s McLarenom za naslov konstruktorskog naslova. No, da se vratimo u Monzu…Ferrari je izgledao blizu McLarenu, ali se činilo kako je ipak ‘papaya’ brži bolid za malo te da bi mogli gledati dosadnjikavu utrku u samom vrhu, ali nedjelja popodne na stazi kraj Monze nam je donijela puno uzbuđenja.

Leclerc je na stazi bio u borbi s oba McLarena te se očekivalo da će svi otići dva puta u bokseve, a upravo su tu strategiju izveli gotovo svi vozači osim dva Ferrarija koji su imali druge planove. Leclerc je čudesnom vožnjom sačuvao svoje gume te je sa samo jednim zaustavljanjem u boksevima donio Ferrariju još jednu domaću pobjedu nakon one legendarne 2019. Sve riječi su suvišne te je dovoljno da pogledate kadrove iz Monze…

Slijedile su dvije ulične staze u Bakuu i Singapuru u kojima se očekivalo da bi Ferrari trebao biti favorit, ali su u obje utrke završili iza McLarena, a upravo bi te dvije utrke mogli apostrofirati kao ključne u borbi za naslov konstruktorskog prvaka. Što se tiče vozačkog poretka, tu je Norris malo po malo skidao prednost Verstappena od prvog dijela sezone, ali je Nizozemac marljivo skupljao bodove i vozio na granici svojih mogućnosti da se Norris opasno ne približi.

‘Američka turneja’ je krenula u Austinu u kojoj se opet dogodio dvoboj na stazi između Norrisa i Verstappena, a ovog puta su i suci morali kažnjavati zbog preticanja van staze i sličnih incidenata. Pobjedu su odnijeli vozači Ferrarija odličnim tempom, a Verstappen je završio treći ispred Norrisa nakon kontroverznih poteza jednog i drugog vozača koji su rezultirali tenzijama na i van staze.

MUST-SEE: Max Verstappen and Lando Norris go wheel-to-wheel again in  gripping Mexico City scrap as title leader cops two penalties | Formula 1®

Tako ‘nabrijani’ vozači su otišli do Meksika gdje je na rasporedu bila posljednja domaća utrka za Pereza, a tamo je sve kulminiralo dodatnim incidentima između dva vodeća vozača u poretku gdje je ovog puta Verstappen kažnjen dva puta s velikim kaznama – u potpunosti zasluženo. Sainz je to sve iskoristio i uzeo još jednu pobjedu ispred Norrisa koji je vozio odlično.

Legendarna staza Interlagos u Brazilu nam je donijela još jedan kišni ‘klasik’ u kojem je Verstappen pokazao sav svoj talent te demonstrirao zašto je zaslužio biti prvak. Odličnom vožnjom po vlažnim uvjetima i prestizanjima na svim mogućim mjestima je došao do pobjede sa 17. startne pozicije, a na pobjedničkom postolju su mu se pridružili vozači Alpinea koji su iskoristili ‘kikseve’ drugih vozača i momčadi u promjenjivim uvjetima.

Utrka u Las Vegasu je protekla u znaku dva Mercedesa – Russell je pobijedio, a Hamilton je završio drugi ispred Sainza. Vegas je bio uvod u posljednje dvije utrke sezone koje su bile na rasporedu u Katru te Abu Dhabiju. Verstappen je iskoristio bolid koji se odlično adaptirao uvjetima na stazi u Katru te je došao do pobjede ispred Leclerca koji je neočekivano bio dovoljno brz za drugu poziciju, a treće mjesto je zauzeo Piastri.

Kraj sezone je tradicionalno rezerviran za Abu Dhabi i stazu Yas Marina na kojoj smo proteklih godina znali viđati ‘drame’ u borbi za sam vrh, a ovog puta je borba bila između Ferrarija i McLarena za vrh konstruktorskog poretka. Vikend je krenuo očajno za Ferrari koji je morao nadoknaditi pregršt bodova u odnosu na McLaren zbog problema na pogonskoj jedinici Charlesa Leclerca te je Monegažanin nakon loših kvalifikacija praktički startao s kraja grida.

Odličnom vožnjom u prvom krugu, ali i jako puno sreće, vrlo brzo se probio među pet najbržih te je krenuo lov na vodeće pozicije. Sainz je odrađivao dobar posao, ali je bilo vidljivo da je McLaren ipak malo prebrz te da jedino neko ‘čudo’ može oduzeti McLarenu titulu prvaka nakon 26 godina. To čudo se nije dogodilo iako je Ferrarijev dvojac zauzeo drugu i treću poziciju, a naslov prvaka je otišao u Woking na oduševljenje svih djelatnika McLarena – možemo reći  potpuno zasluženo.

Pobjedom Norrisa u Abu Dhabiju spušten je zastor na još jednu sezonu Formule 1. Sezona koja nam je donijela puno toga dobrog i zanimljivog u svakom pogledu – od događaja na samoj stazi, do onih stvari izvan nje što također čine Formulu 1 ono što jest. ”Silly season” je uvelike diktirao ‘tempo’ u paddocku te ćemo dogodine vidjeti puno vozača u novim momčadima, a i nekolicinu rookieja koji će se silno htjeti dokazati u svijetu Formule 1 koji ne prašta greške, osim ako se zovete Lance Stroll.

Vjerujem da svi ljubitelji utrkivanja mogu biti zadovoljni sezonom i godinom iza nas koja je bila zanimljiva i puna preokreta, a u novu godinu idemo s nadom da nas čeka godina u kojoj ćemo gledati još više vozača i momčadi u borbi za sam vrh poretka, nešto što se očekuje s obzirom da ulazimo u posljednju godinu s istim tehničkim pravilnikom te se ne očekuju nekakve ‘revolucije’ na bolidima.

U ime cijele redakcije GP1.hr portala, naših vrijednih autora i urednika, želim vam se zahvaliti na svim komentarima i porukama podrške te se nadamo da ćete i u sljedećoj sezoni biti s nama. Za sljedeću godinu opet planiramo puno zanimljivih sadržaja i tekstova na našem portalu, ali prvo idemo na zasluženi kratki odmor. Do sljedeće godine – LIJEPI POZDRAV!

Pretplati se
Obavijesti o
1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
mody

McLarenu selim da dogodine Bude prvak nakon1998 opet prvaci konstruktor

Related Posts
1
0
Would love your thoughts, please comment.x