‘All eyez on me’ titulu ovogodišnjih testiranja kao i daljnjeg razvoja bolida s lakoćom uzima Red Bullov RB20 koji se unatoč odličnoj prošlogodišnjoj sezoni dosta promijenio za 2024.
U kratkim analizama u sljedećih nekoliko dana, napravit ćemo pregled zanimljivih tehničkih rješenja na ovogodišnjim bolidima Formule 1.
RED BULL RB20
Po lansiranju, odmah su uočene neke sličnosti s bolidima konkurencije iz prošlih sezona, a momčad opet predvodi novi trend V-oblika konstrukcije nosa bolida (poprečno gledano).
Prednje krilo nema neke posebnosti poput Mercedesovog, eventualno se ističe nos koji se pruža skroz do prednjeg elementa krila, dok kod nekih ostalih momčadi nos završava uglavnom na drugom elementu, tj. nos im je nešto kraći.
Upravo nosevi sada nastoje biti što širi kako bi strujanje zraka ispod njih imalo više funkcionalnosti prema podnici bolida. RB20 je radi takvog prednjeg dijela pao na prvom crash testu, a ostaju za vidjeti varijacije tijekom sezone.
Spomenuti V-oblik tema je i na ostalim dijelovima bolida, a ponajviše na pakiranju u glavnim bokovima. Red Bull upravo ima i “najveće” bokove na gridu, a i komponente unutar tog dijela, uglavnom vezane uz hlađenje bolida, maksimalno su pomaknute prema prednjoj strani bolida.
Svrha takvog pakiranja je jednostavna – što uži, kompaktniji i slobodniji stražnji dio bolida za što veći arsenal aerodinamičkih manevara prema željama Adriana Neweya. Ovdje se i najbolje vidi komponenta slična prethodnom Mercedesovom bolidu, a to su široka ramena/topovi/kobasice koji uzimaju zrak s obje strane odmah iza glave vozača pri završetku haloa.
Namjena ovakvog elementa je također jednostavna: usisavanje nečistog i neželjenog strujanja zraka s elemenata koji služe za dragocjene aerodinamičke učinke i još pri tom dodatno hladi motor ispod glavnog pokrova bolida. Sve završava s agresivnim spustom na zadnje krilo za klasičan downwash efekt.
Glavna zvijezda svakako je glavni bočni usis koji se sastoji od dva dijela. Teško je izdvojiti koji je “glavni”, vertikalni ili okomiti, a promjena je velika u odnosu na prošlogodišnji dizajn s izduženom donjom stranom gornjeg dijela usisa.
Vertikalni element viđen je na prošlogodišnjem Ferrariju, te bi trebao služiti boljem “prianjanju” strujanja zraka po tom dijelu šasije, dok je gornji “poštanski sandučić” zadužen za hlađenje unutarnjih komponenata bolida.
Još jedan deja vu s Ferrarijevih bolida jest mini kupka koja je na F1-75 bila glavno obilježje bočnih dijelova bolida. Ovdje se nešto slično na RB20 nalazi na višoj poziciji, tj. u kanalu između topova i gornjeg pokrova bolida.
RB20 ove godine tako ima i jedan od najvećih prostora ispod bokova bolida s izrazito agresivnim rezom prema podnici. Podnica pak ima svoje elemente koji šalju strujanje zraka ususret strujanju ispod bokova bolida, te ih silno strujanje nastalo na tako velikom prostoru s lakoćom nosi prema stražnjem dijelu bolida.
Zadnje krilo na bočnim vrhovima u potpunosti je odvojeno od glavne strukture, a prikazani difuzor također je jedan od onih s najviše “slobodnog prostora” na gridu. Red Bull i ovdje predvodi pushrod konfiguraciju stražnjeg ovjesa, što omogućuje da donja strana bolida bude još kompaktnija s obzirom na to da su komponente ovjesa pri vrhu mjenjačke kutije.
Tajne ovogodišnjih bolida za sada su svedene na teško uočljive prolaze i tajne otvore, a slično je i kod RB20 koji će i ove sezone biti inspiracija ostalim momčadima za daljnji napredak bolida. Naravno, Red Bull je ovdje odmah u startu u prednosti i ne, neće biti nikakve reprize Mercedesovog zero-poda kroz par utrka u sezoni jer ovako pakiranje ispod bokova bolida bi trebalo potpuno novi raspored.
VISA CASH APP RB F1 VCARB 01
Sestrinska momčad Red Bulla s novim imenom ipak je ostala vjerna konvencionalnom pristupu dizajna bolida. Ima ovdje nekih elemenata s prošlogodišnjeg RB19, ali uglavnom bez puno iznenađenja.
Prednje krilo je na najvišem elementu nešto ravnije i zaobljeno na drukčijem mjestu od onog na RB20, a nos također seže sve do prvog elementa krila. U odnosu na prošlogodišnji AlphaTauri, ove godine im je krilo i prilično položenije, tj. manje strmo.
Očita kopija s prošlogodišnjeg Red Bullovog RB19 jest prednji ovjes koji je doslovno karbon kopija pullrod konfiguracije sada lako pristupačne pošto se dio operacija talijanske momčadi preselio u Milton Keynes.
Nastavak RB19 vidi se i na glavnom bočnom usisu, iako je taj otvor kod Red Bulla prošle godine imao različite varijacije, ovaj trenutni na VCARB 01 je najsličniji konfiguraciji RB19 iz Bakua.
Zanimljiv detalj nalazi se na retrovizorima, točnije na strukturi koja ih okružuje. I dok neke momčadi imaju potpuno konvencionalno kućište ogledala, ovdje se oko glavnog dijela retrovizora nalazi dodatna C-struktura koja služi za što bolje strujanje zraka oko inače aerodinamički prilično štetnih retrovizora. Na samom kraju strukture nalazi se čak i malo krilce.
Prostor ispod bočnih usisa ipak nije toliko ekstreman kao kod Red Bulla, te ima neku grbu na samoj sredini prolaza. Podnica također za sada ima jednostavnije elemente što je i donekle logično s obzirom na nedostatak većeg strujanja zraka koje bi nosilo sve prema stražnjem dijelu bolida.
Glavni “spust” na bočnim elementima šasije je konvencionalan, tj. pristup sličan kao i kod ostalih momčadi, te je malo drugačiji u odnosu na prošlogodišnji AlphaTauri.
Topovi prema stražnjem dijelu bolida imaju nešto blaži spust prema stražnjem beam krilu, a i sam ispuh ima dodatnu krivinu što je znak “nešto lošijeg” pakiranja od trenutnog Red Bulla. Kao i kod bočnog downwasha, momčad na stražnjem krilu također prati trend ostalih momčadi priličnog oštrog reza gornjeg krila u odnosu na bočnu strukturu.
Ovdje se to ne vidi..kad se skine pokrov motora, kod RB20 oduševljava kompaktno upakirani Hondin pogon..motor kao motor i hybrid sustav vjerojatno nije ništa jači niti bolji od Ferarrijeva ili Mercedesova..ali interkuleri, hladnjaci, turbo, ispušne grane..sve je tako kompaktno složeno i upakirano a sve savršeno funkcionira..vjerojatno je to ovih godina suradnje RB i Honde rađeno po željama i uputama A Neweya što mu je omogućilo da može primjeniti ovakva ekstremna aerodinamička rješenja..nikako mi nije jasno da se na kraju raskida ovakva dobra suradnja i da oba partnera opet počinju nekakvu novu vezu ispočetka..vidjeli smo kako je to loše funkcioniralo kod… Read more »
Velika razlika, Desmo, sto je McLaren ocekivao od Honde da im omoguci konkurentnost, i uopste se nisu bili fokusirali na svoj bolid i razvoj. Red Bull je bio promenio logiku i oni su radili svoj posao, dali odresene ruke Hondi da razvija motor i na osnovu toga usaglasavali auto, tako su i dosli pvde gde su danas. A ovo drugo sa Fordom, stvarno je cudno. Ovo nisu 70-te i to vreme Forda je davno iza nas.
Stvar je ta da je Honda usla tek u F1 i bila potpuno nespremna sa svojim motorom koji je bio znatno slabiji od ostalih, a te godine sa McLarenom su im omogućile razvoj koji je u Red Bullu disao do izrazaja. Nemojmo mjenjat povijest i govoriti kako nije bio problem u Hondu i njihovom motoru koji je diktirao drugaciju aerodinamiku, a za nju nije bio spreman McLaren koji je bio jako konzervativan. Obje momcadi su falile posebice McLaren koju je mislio da ce povijest suradnje sa Hondom biti dovoljna za iskorak, a bez pravih ljudi i dobre logistike ne mozes… Read more »
Honda je ušla u F1 sa Hybridom godinu kasnije od konkurencije..tu godinu su razvijali pogon, a imali su i ogledni primjer kako zgleda najbolji pogon, onaj kod Mercedesa..unatoč tome oni su nastavili po svome i i nisu razvili konkurentnu PU za slijedeću sezonu..ne bih rekao da je Mclaren tada bio konzervativan već je imao inovativan Zero size dizajn..dakle u početku je problem bio Hondin PU a kasnije se problem produbio jer Mclaren i Honda nisu uspjeli uspostaviti pravu suradnju da riješe probleme. Tako je Mclaren za neuspjeh počeo optuživati Hondu i na sve načine su pokušavali razvrgnuti suradnju. Kad im… Read more »
Ceo period McLaren-Honda, McLaren, a bogami i Alonso, samo su trazili krivca u Hondi i nisu se uopste fokusirali na auto. Red Bull je dosao sa drugim pristupom, vi radite svoj deo, mi cemo svoj. Kakav god motor da poslozite, mi cemo naci nacina da ga poslozimo sa svojim autom. Jeste da je prvih par godina, Honda imala dosta problema, ali McLaren snosi veliki deo svoje odgovornosti.
Vidi..ne ide to tako..ne može proizvođač motora posložit svoj pogon bez dogovora sa proizvođačem bolida, pa reći: evo mi smo ovako napravili pa se vi sada snalazite kako znate..ne mislim samo na motor kao motor nego na sve druge komponente, kao što su hladnjaci vode, hladnjaci zraka-interkuleri, turbo, MGU jedan i drugi, bateriju,ispušni sustav..to se mora raditi u dogovoru sa momčadi i iznalaziti najbolja rješenja..sve se slaže i preslaže, evoluira kao i konstrukcija bolida dok ne dođe do ovakve razine kao sada u RB Hondi..očito je kod partnerstva Mclarena i Honde ta suradnja bila manjkava pa je i rezultat bio… Read more »
Bojim se da nas opet čeka dominacija Bullsa,tako da bi već praktično do Belgije znali tko je novi prvak,a volio bih da ne bude tako,da se i ostali umiješaju,da bude donekle zanimljivo.