Izumrli velikani F1 – istaknute momčadi iz prošlosti: Tyrrell

Serijal tekstova o povijesti Formule 1 nazvan ‘Izumrli velikani F1’ posvećen je proizvođačima i timovima koji su u Svjetskom prvenstvu ostavili dubok trag, pobjeđivali u utrkama i osvajali prvenstva, ali s vremenom “izumrli”, odnosno napustili elitno automobilističko natjecanje.

Tijekom povijesti Formule 1 različite velike momčadi su ostavile svoj trag, od kojih su se neke lagano ugasile i zapravo postale samo dio povijesti. Među ugaslim momčadima ističe se Tyrrell, momčad koja je svoj put popločala inovacijama, odlučnošću i nesalomljivom željom za uspjehom. Od svojih skromnih početaka pa sve do vrha svijeta, Tyrrell je ostavio dubok trag u razvoju ovog sporta.

Priča o Tyrrellu počinje kasnih pedesetih godina prošlog stoljeća kad je bivši vozač Ken Tyrrell odlučio osnovati svoju momčad. Ken Tyrrell je momčad osnovao 1958. godine, nastupajući prvo u nižim serijama poput Formule 3 i polako se približavajući najbržem jurećem cirkusu. Uz pomoć svojih glavnih sponzora, Elfa i Forda, nastala je momčad koja će se natjecati u Formuli 1.

Svoj doprinos dala je i francuska firma Matra, koja je ispočetka bila službeni dobavljač šasije, a korišteni su Fordovi motori. Momčad se tada zvala Matra-Ford, no Ken Tyrell bio je šef te momčadi koja je u Formuli 1 debitirala 1968. godine, i unatoč izazovnim počecima, brzo je stekla reputaciju izuzetno snalažljive i domišljate ekipe. Već 1969. godine Jackie Stewart je osvojio svoj prvi naslov u karijeri za upravljačem Tyrrellovog bolida.

Ono po čemu se Tyrrell izdvajao od drugih bila je njegova predanost inovacijama. Momčad je bila poznata po pomicanju granica tehnologije i dizajna u Formuli 1. Jedna od najznačajnijih inovacija koja se ipak nije održala, ali je ostala nezaboravna, bilo je uvođenje Tyrrella P34 sa šest kotača 1976. godine. S četiri manja prednja kotača, ovaj dizajn je imao za cilj povećati aerodinamičku učinkovitost i poboljšati ukupnu izvedbu bolida. Iako kratkog vijeka, kako je već rečeno, šesterokotač je ostavio vječni trag u sportu, oslikavajući Tyrrellov odvažan pristup utrkivanju.

Jody Scheckter u Tyrellovom bolidu sa šest kotača (Foto: Lothar Spurzem – wikipedia)

Zlatne godine za Tyrell nastupile su ranih sedamdesetih kad je Jackie Stewart, jedan od najvećih vozača svoh vremena, za ovu momčad osvojio tri naslova svjetskog prvaka, 1969., 1971. i 1973. godine. Momčad se početkom ovog desetljeća razvela od Matre i započela svoj samostalni put, što se pokazalo u potpunosti ispravnim. Momčad je 1971. godine osvojila svoj jedini konstruktorski naslov.

Osim velikih uspjeha na stazi, Tyrrell je ulagao mnogo u njegovanje novih talenata. Momčad je omogućila platformu za mlade vozače da pokažu svoje vještine, a svoje uspjehe uz Tyrrell ostvarili su vozači poput Francoisa Ceverta i Jodyja Schecktera prije nego su nastavili put kad svojim slavnim karijerama. Nažalost, Cevert je tragično stradao na stazi Watkins Glen 1973. godine vozeći bolid Tyrrella. Te sezone, drugi konstruktorski naslov je momčadi izmaknuo za samo 10 bodova u korist momčadi Lotus.

Međutim, kao i mnoge momčadi u Formuli 1, u određenom trenutku krenulo je nizbrdo i Tyrell se suočio s izazovima. Krajem sedamdesetih, budžet je bivao sve manji, a sve se to odražavalo na performanse bolida. Financijske poteškoće i promjene propisa utjecale su na konkurentnost momčadi. Zabrana inovativnog dizajna dodatno su umanjili Tyrellov učinak, označivši kraj njihovih dana slave u prvenstvu. Svoj put u Formuli 1 su nastavili, ali bez većih uspjeha.

1998. godine momčad Tyrell doživjela je značajnu promjenu kada se spojila s British American Racingom (BAR). Spajanje je označilo kraj Tyrellove ere, ali duh momčadi nastavio se pod zastavom BAR-a. Ova tranzicija označila je završetak poglavlja u povijesti Formule 1, ali Tyrellov utjecaj nastavio je odjekivati u kolektivnom sjećanju ovog sporta. Na temeljima ove momčadi do danas osim BAR-a postojale su momčadi Honda F1, Brawn GP i jedna od najboljih momčadi današnjice, Mercedes.

Tyrellov put u Formuli 1 dokaz je nepopustljivog duha tima i predanosti pomicanju granica. Od kultnog vozila sa šest kotača do trijumfa u prvenstvu, Tyrell je ostavio trajno nasljeđe u analima povijesti Formule 1. Iako tim možda više ne krasi startni poredak, njegov utjecaj i doprinosi ostaju urezani u DNK sporta, služeći kao inspiracija budućim generacijama ljubitelja utrka.

Naslovna fotografija: Lothar Spurzem – wikipedia

Pretplati se
Obavijesti o
2 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
johhan peacedohan

Dodao bih i revolucionarni bolid sa početka ’90-tih Tyrell 019 ili 020 tzv, avionsko krilo, odnosno podignuti nos bolida. To rješenje su preuzele sve ekipe i u nekom obliku je i dan danas. Tad su za Tyrell vozili Alesi, Nakajima i Modena… šta li je sa Modenom danas. Cijela ta generacija sjajnih vozača posebno italijanskih, bilo ih je gotovo pola grida, volio bih pročitati nešto o njima i gdje su danas.

mody

Legendarna momcad

Related Posts
2
0
Would love your thoughts, please comment.x