Kako odmiču godine, tako se duljina jedne sezone Svjetskog prvenstva Formule 1 povećava. Od 1950. godine koja je brojila samo sedam utrka kroz četiri mjeseca, posljednjih godina svjedočimo proširivanju kalendara, dodavanju nekih novih zemalja domaćina, drugačijih staza i utrka. Kroz godine, Formula 1 putuje svijetom, posjećuje različite kutke svijeta i različite vremenske uvjete. I to je dobro.
Savršen spoj vještine i tehnologije, fizičke spreme i mentalne snage, Formula 1 raste i razvija se u svakom pogledu, napreduje i širi vidike, obraća pozornost na sve manje i sitnije detalje. Od sporta u kojem su tragedije i ozljede bile normalna stvar, došli smo do vremena kad vozači gotovo neokrznuti izlaze iz gorućih bolida i javljaju kako je sve uredu dok još sjede u smrskanim bolidima od kojih gotovo ništa nije ostalo. Sigurnost je nekad bila sporedna stvar, adrenalin i brzina su pokretali jureći cirkus, a danas je, u potpunosti razumljivo, ljudski život na prvom mjestu.
Zašto je onda kiša postala problem?

Putujući svijetom od ožujka do studenog susrest ćete različite ljude, različite kulture i različite vremenske uvjete. Postoje zemlje gdje je mogućnost kiše gotovo ravna nuli, no kako se klima mijenja, danas više ni u što ne možemo biti sto posto sigurni. Imamo radare, imamo stručnjake, računamo, analiziramo i iznenadimo se. U Božje se ne možemo miješati.
Nekad u prošlosti, postojali su trkaći vikendi kojima smo se radovali jer su šanse za kišu bile veće. Kiša je značila uzbuđenje, ludilo na stazi, pretjecanja, udese i velike majstorije po kojima se najveći ponajbolje i pamte. Na kišnim gumama su svu raskoš svog talenta pokazivali oni koje povijest pamti kao najveće, što god da statistika govorila. Puko citiranje brojeva u Formuli 1 nije dovoljno. Ne može isto vrijediti sezona od sedam utrka polovinom prošlog stoljeća i sezona modernog doba koja broji tri puta više utrka. Formula 1 diše, raste i razvija se, vremena se mijenjaju. Neke su stvari neusporedive.
I uz svu tehnologiju, vještine i napredak, nismo stali u kraj tim teškim vremenskim uvjetima u kojim su se rodile legende u najvećim vozačima voljenog nam sporta?
Vrlo je vjerojatno da se prema današnjem načinu vođenja utrka ne bismo mogli s nostalgijom sjećali izvedbi Ayrtona Senne iz Portugala 1985. godine, Michaela Schumachera iz Španjolske 1996. godine i Damona Hilla u Japanu 1994. godine. Danas, te utrke ne bi ni startale. Neki će reći da se tada nije dovoljno polagalo u sigurnost na stazi. Danas smo pametniji, obzirniji i uviđavniji. Sigurnosni standardi su na tako visokoj razini da najbolji vozači na svijetu, koji sjede za upravljačima tih dvadeset bolida na gridu, više nemaju priliku pokazati što znaju po kiši.
Nekad i sami tvrde da nije dovoljno sigurno.

Teorija kaže ovako. Na Formulu 1 u pogledu vremenskih uvjeta utječu kiša, snijeg, led, magla, grmljavina i vjetar. Ovo su faktori koji mogu odrediti uvjete na stazi i utjecati na pristup momčadi i vozača događaju na stazi. Što je temperatura veća, slabije je prianjanje bolida uz podlogu. Kad je hladnije, gumama treba više vremena da dostignu svoje optimalne radne uvjete, pa i to može uzrokovati brže propadanje materijala. Vlažnost na stazi smanjuje prianjanje gume uz podlogu. Sve ovo je dovelo do različitih tipova guma za različite uvjete na stazi. Ako je mokro, onda su u igri plave i zelene gume, one za kišne i promjenjive vremenske uvjete. Kad pada kiša, koriste se kišne gume, sa šarama kao obične automobilske gume. One su dizajnirane tako da sklanjaju vodu s putanje bolida i spriječe bolid od proklizavanja i izlijetanja sa staze. Iako poboljšavaju prianjanje, nemaju brzinu, to su najsporije gume koje se koriste u Formuli 1. Naravno, cijela priča je znatno kompliciranija, gume su samo jedan dio slagalice na koje vremenski uvjeti utječu.
U posljednje vrijeme, kišne gume se nepotrebno proizvode i nepotrebno transportiraju s jednog kraja svijeta na drugi. Možemo ih u upotrebi vidjeti samo onda kad se vozači voze iza sigurnosnog automobila. Kad je kiša dovoljno jaka za kišne gume, umjesto odlazaka u boks po njih, ističu su se crvene zastave.
Nekad smo priželjkivali kišu. Uvjeti na stazi bili bi očajni, na stazi bi vladao kaos, gledatelji bi uživali. Danas, nadamo se kako će kišni oblaci zaobići stazu jer ako kiša padne, to znači da ćemo se dosađivati ispred televizora čekajući da kiša stane kako bi utrkivanje počelo. Ili utrke uopće neće ni biti. Prošle godine u Monaku smo se načekali kako bi bolidi utrku započeli iz boksa, u Japanu smo čekali da prestane padati, a fijasko iz Belgije 2021. godine nikad niti jedan obožavatelj Formule 1 neće zaboraviti.
Pravila su promijenjena tako da se procesija iza sigurnosnog automobila više ne može smatrati utrkom, no to ne rješava pitanje koje si svakog oblačnog trkaćeg vikenda postavljamo. Hoćemo li više ikada gledati kišnu utrku?
Nije pošteno kriviti samo gume. Bolidi kakvi se danas koriste su veći i širi nego prije, aerodinamički dizajnirani kako bi pretjecanje bilo lakše. Kad ne pada kiša. Novi 18-inčni kotači zahtijevali su veće i šire gume. Kišne gume koje ove sezone Pirelli isporučuje mogu smaknuti 85 litara vode po sekundi pri brzini od 300 km/h, što je dvostruko više od guma za promjenjive vremenske uvjete. Kad je staza mokra, bolidi podižu vodeni sprej u zrak i smanjuju vidljivost vozačima iza sebe, no nove gume su u tom slučaju „gore“ od onih prije.
Osim toga, kao što se stvaraju snažna strujanja zraka prema gore iz difuzora na stražnjem dijelu bolida, kako bi usmjerila prljavi zrak iznad pratećeg bolida i omogućila pretjecanje, tako se podiže i vodeni sprej zbog kojeg vozač iza ima dodatno umanjenu vidljivost. Nerijetko, upravo su vozači ti koji se žale kako je vidljivost nikakva i kako nije dovoljno sigurno za voziti. Uz pritužbe koje dolaze od vozača koji isprobavaju stazu iza sigurnosnog automobila, rukovodstvo utrke popušta pod pritiskom – utrka se prekida. Nastavit ćemo kad prestane kiša. Ako prestane kiša.
Znači li to kako je u ranije spomenutim utrkama, a kakvih je bilo kroz čitavu povijest Formule 1 i kakvih tek nekoliko posljednjih godina nemamo priliku gledati, vidljivost bila dovoljno dobra, uvjeti dovoljno sigurni, a vozači dovoljno ludi da voze u takvim uvjetima?
U vremenima kad se nisu nosila kacige, kad bolidi nisu imali sigurnosne pojaseve, nisu postojala vatrootporna odijela i sigurnosni automobil, tada nije padala dovoljno obilna kiša pa je vidljivost na stazi bila dovoljno dobra, bolidi su bili dovoljno spori, i veliki majstori o kojima će se pričati dok je svijeta i vijeka su imali lakše uvjete nego ovi danas i mogli su pokazati svu raskoš svog vozačkog umijeća po kiši kako bi se upisali u vječne knjige? Ma dajte, molim vas.
Formula 1 se promijenila, a na nama je da njegujemo uspomene na najluđe, najuzbudljivije i najljepše utrke koje smo imali od 1950. godine do danas.
“Ne pretjerujemo kad kažemo kako ništa ne vidimo, zaista ne vidimo ništa kad pada kiša. To je veliki problem za Formulu 1”, prije nekoliko dana izjavio je Charles Leclerc.
“Nije moguće preteći 15 bolida kad je sunčano, ali kad pada kiša – jest”, riječi su velikog kišnog majstora Ayrtona Senne.
Ovi “majstori” koji kroje F1 su potpuno skrenuli!!!!
Najljeoše i najupečatljivije utrke su bile one kišne u prošlosti na kojim su totalno !odmak” u klasi učinili Senna, Schumacher, Mansell, Hunt (Japan…)…
A ovi sada samo ako padne malo kiše, odmah mogu “skresati” 5,6,7 i 8 brzinu i mogu se početi migoljiti po stazi….
Neuvjerljiv argument za stopiranje starta utrka pod kišnim uvjetima i totalno neznanje/strah od starta po kiši…..
Bez komentara……
Kao navijaču F1 normalno dami fali. Vijerovatno svi žudimo za haosom kad nastane kiša. Takve utrke ulaze u anale i vrlo ih se sijeća svaki navijač. Malezija je dosta nudila dobrih utka po kisi do 2009 i monsuna na stazi. Brazil isto tako do nesreće Alonsa. Belgija da ne govorim,kao i Mađarska. Sreća je kumovala dosta u takvim utrkama sve do pogibije Biankija. Poslije Senne je bila obaveza da se spasavaju zivoti, pa je vatrogasac 2000 poginuo od točka (razlog vezivanja točka u F1). I desio se taj Japan gdije Bianki nije usporio uprkos sigurnosnom automobilu (takva pravila u taj… Read more »
Opet primjećujem grešku u tekstu: Što je temperatura veća, slabije je prianjanje bolida uz podlogu.
Kišnih guma da, pošto pričamo o kišnim utrkama, koje vozači onda idu hladiti na ostatke mokrih dijelova u prijelaznim uvjetima kako bi se održala optimalna temperatura, prije prelaska na gume za suho.
Ja samo znam i vidim i sa 100% mogu reci da u par utrka su bolidi u suhim uvjetima stali uz stazu di je izlaz cca 20metra i di se parkirani bolid sa vozačem u bolidu mogao sa ljudima maknit u kratko roku… asistenti uz stazu taj isti bolid mogao makniti u roku 1 kruga ili ti ga jedne minute Ali ne…ceka se auto dizalica i 3 -5 krugova sigurnosnog automobila…znaci dno dna jeb…čista politika Čisti udar na zdravu inteligenciju… Jedan krug zute zastave ..lagano ss uspori..odgura se bolid iza ograde i idemo dalje… Ako je utrka kišna da se… Read more »
ma neće se više vozit po kisi f1 je izgubila gledanost zasto pa zapitajte se
Volia bi ja da je izgubila gledanost, al nazalost nije neg je povecala i to dosta. Mozda je izgubila neke od “starih” fanova… ja se svaku nedilju mislin dal cu gledat trku il ci ici negdi iskoristit dan, sto prije nije bia slucaj
U pravu si gledanost je veća !!!
Ako su najbolji na svijetu a najplaceniji jesu (mislim na vozace) apsurdno je ne voziti po kisi . Cak smijesno .
Točno to..ovi iza mogu samo biti ljuti na sebe..jer će kaskati radi loše vidljivosti
Ali to je neizvjesnost i adrenalin
mislim da čak to nema veze da li su najplaćeniji ili nisu, kvragu, pa uz svu moguću i nemoguću tehnologiju, pirelli ne može napraviti kvalitetnu gumu za kišu… možda jedan prijedlog, neka se ukinu inter gume, hmm.. pa imaš gume za suho gume za kišu… FIA tu definitivno treba nešto riješiti, jer ako se neće voziti po kiši, neka generalno maknu gume za kišu i stvar riješena,