Tehnikalije u pauzi: Posljednja pomazanja promašenih koncepata?

Nakon tri utrke nove sezone Formule 1, s tehničkog aspekta bolida i momčadi, uglavnom je svima jasno što bi trebalo napraviti kako bi se poboljšao tempo u sesijama. Ipak, ograničeni budžet uvelike otežava željeni napredak razvoja bolida. Za promjenu koncepta bolida jednostavno nema “dovoljno” novaca, a i pojedine nadogradnje jednostavno predstavljaju sve veći rizik ako ne funkcioniraju prema željama momčadi.

No, sezona se kod momčadi koje se ne zovu Red Bull ne bi trebala otpisati jer prostora za napredak itekako ima, dok će austrijskoj momčadi uskoro na “naplatu” doći kazna zbog prekoračenja budžeta. Kratkom analizom proći ćemo kroz poznatije probleme tehničke naravi s kojima su se neke momčadi susrele u ovom početnom dijelu sezone.

Hamilton Koji Sjedi (previše naprijed)

Krajem ožujka Lewis Hamilton objasnio je javnosti da je sjedeća pozicija u njihovom W14 bolidu u vozački kompromitirajućem položaju u odnosu na konkurenciju: 

“Ne znam jeste li već primijetili, ali sjedimo bliže prednjim kotačima od svih ostalih vozača. Naš kokpit je preblizu naprijed. Kad vozite, osjećate se kao da sjedite na prednjim kotačima, što je jedan od najgorih osjećaja kada vozite automobil.”

Već i ovakvo kratko objašnjenje se lako može predočiti u svakodnevnoj vožnji s običnim automobilom. Udaljenost od nekog “centra” vozila uvelike pogoršava predviđanje ponašanja automobila. To se ponajviše odnosi na osjećaj prijenosa težine bolida što otežava pravovremenu reakciju na volanu.

Hamilton objašnjava kako svemu tome pridonose i aerodinamičke postavke usmjerene uglavnom na prednji dio bolida, te kako nakon inicijalnog postavljanja prednjeg kraja bolida u zavoj, stražnji dio bolida jednostavno “kasni” s odazivom.

Pozicija sjedećeg mjesta vozača u W14 posebice dolazi do izražaja kada se usporedi konkretno s Red Bullovim RB19 bolidom, dok je u odnosu na ostale vodeće momčadi ta razlika nešto manja, ali ipak vidljiva.

Izvor: The Race

Takav položaj vozača rezultat je prošlogodišnjeg i još uvijek aktualnog zero-pod dizajna bokova Mercedesovih bolida. Drastičnim “rezanjem” tog dijela bolida, unutarnje komponente bolida jednostavno su se morale smjestiti negdje prema unutarnjem (centralnom) dijelu bolida, što je značilo da se vozačko mjesto pomaknulo unaprijed.

To je rezultiralo i daljnjim smanjenjem prostora prema nosu bolida od nogu vozača, gdje Red Bull automatski ima više mjesta za smještaj nekih komponenata, uključujući i elemente prednjeg ovjesa, pošto njihov vozač sjedi više prema stražnjem dijelu bolida.

Hamilton je izjavio da se ovo mora ‘100% promijeniti’, a to je na ovogodišnjem bolidu uz ograničeni budžet – nemoguće. Bolid jednostavno mora otići u “širinu” kao i svi ostali bolidi na gridu. Momčad mora napustiti ovaj koncept bolida. Naravno, nije dovoljno samo promijeniti bokove, ali nabrojani problemi, ovdje njih samo nekoliko, bit će lakše rješivi ako se jednostavno krene u smjeru Red Bulla. 

“Nemamo neke predrasude o tome kako bi bolid trebao izgledati, samo treba biti najbrži trkaći automobil. Ako to izgleda kao Red Bull… nije me briga. Samo treba biti brz. Neću se sramiti ako bude rezultata”, izjavio je šef momčadi Mercedes Toto Wolff.

Ispada da u Mercedesu nisu slušali Hamiltona, i to u tolikoj mjeri da za ovu godinu nije bilo niti nekog kompromisa nakon neslavnog W13 bolida. Lako je sada biti u pravu, ali Mercedes se više ne može “igrati” konceptima kao za vrijeme neograničenog budžeta, kada su jednostavno paralelno razvijali više različitih ideja i odbacili one koje na kraju nisu valjale.

George Russell se trenutno bolje snalazi od momčadskog kolege u W14. Hamilton za sebe napominje kako se jednostavno kocka s podešavanjima bolida, dok se za Russella čini da se jednostavno bolje snalazi s “lošijim” bolidima nakon krštenja u Williamsu.

Ferrari – neočekivana kriza koncepta

Zloglasno poskakivanje bolida još uvijek odzvanja hodnicima tehničkih odjela momčadi, a čije uklanjanje je rezultiralo podizanjem visine bolida za nemalih 15mm u odnosu na prošlu sezonu. Pod vodstvom Totoja Wolffa poskakivanje se proglasilo sigurnosnim problemom, iako je očito bila namjera da se na bilo koji način uspore vodeći. Rezultiralo je to, kako sada ispada, dodatnim ubrzanjem za Red Bull, a pojavio im se i Aston Martin.

Pošto je poskakivanje prema riječima inženjera teško simulirati, za spomenuto podizanje bolida u Ferrariju nisu očekivali toliki utjecaj na područja u kojima sada kaskaju za Red Bullom. Unatoč poskakivanju, Ferrari je bio konkurentan sve do uvođenja praćenja vertikalnog pomaka bolida u Belgiji prošle godine. Nastojalo se time upozoriti i/ili kazniti momčadi da porade još više na problemu poskakivanja, a to se uglavnom odnosilo na podizanje visine bolida.

“Po našem mišljenju, nikada se ne možete riješiti poskakivanja, uvijek će biti tu jer je to fizički fenomen. 15 milimetara nije dovoljno. To je premali korak. Za to biste morali biti visoki barem 50 milimetara. Onda bismo imali prostora za više manipulacije”, objasnio je Alfa Romeov tehnički direktor Jan Monchaux.

Utjecaj tog podizanja koje je samo prikrilo problem sada košta Ferrari aerodinamičkih gubitaka na rubovima podnice. Viši bolid teže stvara željeni tlak između same podloge i podnice bolida (sealing) te dolazi do generiranja neželjenih teško usmjeravajućih vrtloga zraka prema stražnjem dijelu bolida. Sukladno tome, ove se godine opet otežalo praćenje bolida ispred svim vozačima.

Izvor: Mark Sutton / LAT Images

Ako je Ferrarijev baby-bath koncept bokova bio optimiziran isključivo za visinu bolida s početka 2022., s teškom mogućnošću prilagodbe na očekivane nestabilne promjene pravila, tada poput Mercedesa imaju tešku odluku pred sobom u narednim mjesecima razvoja. Izjave Carlosa Sainza idu u smjeru gore spomenutih Lewisa Hamiltona, s tim da Sainz ipak ima dozu optimizma izjavivši kako je momčadi u potpunosti jasno kako i gdje gube u sesijama u odnosu na Red Bull.

Velike nadogradnje iz Maranella najavljene su za nadolazeće utrke, a najveća se očekuje u domaćoj Imoli za mjesec dana s navodno bitno izmijenjenim stražnjim ovjesom koji očito bolje upravlja spomenutim neželjenim vrtlozima zraka s ruba podnice. Problemi s pouzdanošću iz Bahreina su očito riješeni.

Aston Martin – za sada samo ispravni koraci

Momčad iz Silverstonea je i svoj promašeni koncept s početka 2022. pretvorila u uspješan korak prema trenutnim, od strane Ferrarija i Mercedesa, zavidnim performansama. Dolaskom Red Bullovog Dana Fallowsa i Mercedesovog Erica Blandina, Lawrence Stroll za sada vuče prave konce na putu prema vrhu poretka.

AMR23 je naravno ubrzo “napadnut” da je kopija Red Bulla, upravo radi dolaska njihovog Fallowsa, dugogodišnjeg učenika Adriana Neweya. U Silverstoneu se pametno i racionalno nisu previše opterećivali što drugi kažu jer rezultati su itekako vidljivi. Tim više im se sve oprašta jer su na neki način i priznali što su napravili:

“Učinili smo sve na svoj način, ‘Aston Martin način’, a to je da slušamo sve, slušamo sve ljude u procesu, uzimamo informacije iz dva različita načina razvoja automobila i onda pogledamo gdje se moramo poboljšati i koji je najbolji način za to učiniti”, izjavio je Aston Martinov direktor performansi Tom McCullough.

Ovogodišnji bolid je još uvijek djelo Andrewa Greena, koji je sada napustio Aston Martinov F1 projekt, a spomenuti dvojac iz Red Bulla i Mercedesa je očekivano odlično pohvatao konce u Silverstoneu. 

Izvor: Aston Martin Media Center

Da, koncept je sličan Red Bullovom, ali i do tog saznanja su u Aston Martinu morali proći trnovitim putem prošle godine i zaslužili su ovakav pomak u performansama. Trenutno im nedostaje brzine na ravnim dijelovima staze, tako da ih očekuje težak vikend u Azerbajdžanu gdje će vrlo vjerojatno kaskati za Mercedesom i Ferrarijem na tom području.

Uglavnom, ne smiju si dopustiti krive korake u razvoju bolida tijekom sezone, inače karakteristične za momčad u crvenom. U Silverstoneu imaju čak 37% više vremena od Red Bulla za testiranje aerodinamike.

Za kraj, šef momčadi Mike Krack je rekao kako i njihov prošlogodišnji vozač Sebastian Vettel nosi dio zasluga za ovogodišnji skok u performansama, ali Seb danas ipak ne bi vozio na razini kojoj trenutno vozi njegov nasljednik Fernando Alonso.

Red Bull – problema ipak ima?

Za kraj, pitanje koje daje tračak nade do sada opisanom trojcu u poretku – je li aerodinamički i prema gumama savršeno nježan Red Bullov RB19 ipak ranjiv na polju pouzdanosti?

Problemi s poluosovinom za Maxa Verstappena u Džedi mogli bi biti rezultat izuzetno uskog “pakiranja” stražnjeg dijela bolida i ovjesa, a koje zauzvrat daje bolje aerodinamičke učinke kojima Hamilton teži s W14, tj. da je centar aerodinamičkog pritiska više prema stražnjem dijelu bolida sa što manjim kretanjem po uzdužnoj osi bolida.

Izvor: Red Bull Content Pool

Spomenimo još koji to hendikep ima momčad iz Milton Keynesa za razvoj bolida za 2024. godinu, pošto je ovogodišnji RB19 u vrijeme stupanja kazne od 10% smanjenja aerodinamičkog testiranja, bio s razvojem pri kraju.

U odnosu na momčad koja trenutno nema problema s konceptom i nekako najlakše prati svoj razvoj, pričamo o Aston Martinu naravno, za svako dvomjesečno razdoblje aerodinamičkog testiranja definirano u pravilima, Red Bull ima oko 118 manje vožnji u aerodinamičkom tunelu, 29.6 manje sati testiranja s jačim vjetrom(brzina zraka u zračnom tunelu od 15 m/s ili više), 740 manje novih geometrija u CFD-u i 148 sati manje vremena popunjenosti zračnog tunela za brzine vjetra između 5 m/s i 15 m/s.

Pretplati se
Obavijesti o
17 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Desmosedici

Ja sam čitao original intertvju Mike Kracka..izjavio je da je Seb zaslužan za ovakav bolid jer im je cijele prošle sezone na sastancima sugerirao kojim putem moraju ići i što moraju napraviti ako žele napraviti dobar bolid..i oni su ga poslušali, za razliku od Mercedesa gdje nisu uvažili Lewisove sugestije..eto, ispada da se više cijeni Sebovo znanje..i Krack nije nigdje izjavio da Seb nebi ove sezone vozio na Alonsovoj razini..to je subjektivna procjena autora ovog članka.

schumy

Vjerujem Kracju, Vettel je “škola” Michaela Schumachera, on je kao i učitelj jako dobar KOLAUDATOR za razvoj bolida, radio je sa mehaničarima u garaži svki slobodni trenutak koji je imao.
Analogije radi i Schumy je razvijao Mercedesov bolid koji je bio KANTA, a onda je te plodove rada “pokupio” “najbolji” i dominirao 9 sezona…..
Eh, što ti je život!?

Pratiteljcro

Zasto je onda aston bio truba 2021 i 2022g dok je vozio seb? Seb zaboravio davati input ili sto?
Lijepo se nasalio na tu temu vozaca kao “bitnog” faktora u razvoju bolida Bottas na pocetku ove sezone kaze, “ako bolid ove god. bude dobar truditi cu se vjerovati da sam ja odgovoran za to a ako bolid bude los zaboraviti cu na sve”.
Lijepo se uz smijesak nasalio Bottas.

Desmosedici

Slažem se, to važi za klasu vozača poput Bottasa, ali ne za Seba i Michaela koji su jako tehnički “potkovani”i njihove povratne informacije se jako cijene..Aston je bio truba 2021 zato što su mu zabranili potpunu kopiju Mercedesa kao godinu ranije što je bio slučaj sa Pink Mercedesom..tako su nešto pokušali sami pa su sa svojim preinakama samo iskvarili Mercedesov koncept..a Seb u tome nije sudjelovao jer je tada još bio u Ferrariju kada su oni to pripremali za slijedeću sezonu..sezona 2022 je bila potpuna nepoznanica za svakoga..Aston je pokušao sa konceptom “dvostrukog dna” koji se pokazao kao jako loš..stoga… Read more »

Pratiteljcro

Doso je Fallows dosla je i brzina!

a Seb je jako aktivno sudjelovao u tim događanjima”

Normalno da je sudjelovao kada je vozac a to mu je posao na kraju krajeva.
Ali isti taj feedback bolida kako se ponasa na kocenju u zavojima dali podupravlja preupravlja i sve izmedu taj isti feedback bi dali i alonso, raikonen, button, schumacher itd…

Desmosedici

Kako bi to po tebi trebalo izgledati? Mike Krack i ja smo neke budale a ti si pametan?

Pratiteljcro

Jednostavno receno preuvelicavas pricu o xy vozacu koji kao ima neko sakriveno znanje i magicno onako filmski vodi “glupavi” team u smjeru kojeg taj vozac odreduje. Proslo je doba laude koji bi sa kljucem 13 pronasao preko sekundu na bolidu, nema toga zaboravi na to. Sta kaze Krak u interviewu o vetelu? Pitanje u istome je koji je vetelov utjecaj kod razvoja bolida AMa. odg: “Razgovarali su o možda aerodinamičkom razvoju bolida. E sada, sebastian nije aerodinamičar, ali mislim da stvarno može reći što auto treba ili što auto treba raditi, recimo, i mislim da imamo dovoljno stručnjaka koji znaju… Read more »

Desmosedici

Eto vidiš ja nisam ništa drugo ni tvrdio nego ovo što si ti sada napisao..vozač nije inžinjer, ali tehnički dobro potkovan vozač jako pomaže sa svojim opažanjima i na neki način usmjerava razvoj bolida..i u doba Niki Laude i Michaela Schumachera su bolide radili inžinjeri a ne vozači..vjerojatnom si ti poveden filmom Rush pomislio da je Niki konstruirao BRM ili Ferrari..ne..ali im je bio dragocjen zbog svojih kvalitetnih opažanja..ne vidim razloga zašto tako reagiraš na moje pisanje.

Pratiteljcro

Pusti ti Rush i Nikija.

ali ne za Seba i Michaela koji su jako tehnički “potkovani”i njihove povratne informacije se jako cijene”

Dam se kladiti da nemozes uci u dubiozi i jos dodatno pojasniti svoje rijeci jer tu dubioze daljnje nema postoje samo vjerovanja 😉

Desmosedici

Nisi to nešto pismeno sročio pa uopće ne razumijem pitanje.

Pratiteljcro

ali tehnički dobro potkovan vozač jako pomaže sa svojim opažanjima i na neki način usmjerava razvoj bolida”

“ali ne za Seba i Michaela koji su jako tehnički “potkovani”i njihove povratne informacije se jako cijene”

Dam se kladiti da nemozes uci u dubiozU i jos dodatno pojasniti svoje rijeci/recenice jer tu dubioze daljnje nema postoje samo vjerovanja 😉
Jeli sada jasnije? Napisi nesto vise sto ce podrzati tvoju teoriju daj neki dokaz za to moze i tako a ne samo ponavljas istu stvar iznova i iznova…

Desmosedici

??????

schumy

Ipak mislim da je RB i dalje No. 1 za ovu sezonu a kako stvari stoje i za iduću jer imaju Adriana N., to je jednostavno “čarobnjak” F1, možemo ha slobodno prozvati F1-Merlin, a njihov bolid RB19 Excalibur…. 

west

Tako razmišljaju i ovi iz Ferrarija pa im i jesu zato gaće na koljenima nakon pete trke!!!

schumy

Ja sam Ferrarist od djetinjstva, ali ti ne poitovjećuj temeljnu momčad F1 sa trenutnim (ne)sposobnim rukovodstvom!!!
Jer bi se malo i ti mogao “pokriti po ušima” sa svojim Merksom i “najbolljim” svih vremena – i vi ste se usrali nakon dozvoljene vam dominacije od 9 sezona – to je NAJVEĆA prijevara u F1 SVIH VREMENA !!!!

schumy

Ati bi mogao skočiti do “najboljeg” i dodavati mu kacigu i ručnike, nema više plavojke pa baš plače za tobom !!!

west

Deficit zračnog tunela bi mogao biti početak kraja Bulla mada je i ta kazna pre blaga za prevaru prošle godine!!!

Related Posts
17
0
Would love your thoughts, please comment.x