Tehnička analiza bolida 2023. – Ferrari i “sinovi”

Ferrarijev SF-23 je nekako najmanja enigma od predstavljenih bolida, ali to se ipak na samom testiranju malo promijenilo. Dosta toga je bilo prikazano na samoj prezentaciji bolida, a neke elemente kopiraju i ostale momčadi. Alfa Romeo je lijepo proradio na testiranju u petak, a Haas se pojavio s nekim zanimljivim aero elementima.

Ferrari SF-23

U Maranellu su morali poraditi na nekim elementima koji su prošle godine kvarili performanse, ponajviše veliko trošenje guma, a potrebno se ubrzati i na ravnim dijelovima.

Izvor: Ferrari Media Center

Prednje krilo ima prilično agresivan (valovit) gornji element za razliku od primjerice RB19. Naravno, svaka momčad ima svoju filozofiju ispiranja zraka s prednjeg krila, ali Ferrari je ovdje posebna priča ovog testiranja jer nešto dalje na bolidu, točnije ispod bočnog usisa, nalazi se zanimljiv otvor za usis zraka.

Izvor: Ferrari Media Center

Radi se o otvoru za koji se za sada može samo nagađati kakvu točno funkciju ima. Ili služi za pročišćivanje zraka koji cirkulira ispod bokova ili služi za hlađenje komponenata (elektronike vjerojatno), pošto na gornjem dijelu bokova postoji izlazni otvor sličnih dimenzija.

Naravno, za usmjeravanje zraka u taj otvor potrebno je nešto suprotno od RB19, a to je složenije prednje krilo (radi usmjeravanja zraka) i spomenuta što jednostavnija konfiguracija prednjeg ovesa (manje “zapreka” cirkulacije zraka).

Izvor: Mark Sutton

Spomenuti izlaz vidljiv je iznad rešetaka polegnutih na gornjem dijelu bočnog usisa. Ostaje za vidjeti koliku prednost bi ovakvo rješenje moglo donositi.

Ako ima osjetljive koristi, za ovu sezonu, praktički će biti nemoguće za ostale momčadi kopirati sličan sustav jer radi se o integriranoj komponenti radi koje je zasigurno potrebno razmjestiti elemente koji se nalaze negdje ispod vozača.

Izvor: Ferrari Media Center

Popularna “dječja kupka” ostala je glavna filozofija bokova još od prošle godine. Sama kontura tog velikog udubljenja sada je nešto drugačija, te se savijanjem u samom podnožju ostavlja dojam kao da se sastoji od dva dijela.

Što se tiče zadnjeg krila, u Maranellu su se napokon odvažili na konfiguraciju s jednostrukim pilonom iznad ispuha, što bi trebalo rezultirati s više čišćeg zraka na stražnjem krilu i eventualno manjom, zloglasnom za prošlogodišnji bolid, potrošnjom guma. No, pošto to krilo nije bilo korišteno od samog početka testiranja, ostaje za vidjeti koliko su momci u crvenom zadovoljni rezultatima.

ALFA ROMEO C43

Švicarska momčad nas je ove godine prva počastila s konkretnim prikazom ovogodišnjeg bolida. Nema doduše mnogo sličnosti s Ferrarijem, bitno je naravno da su uspjeli čak biti najbrži na kraju barem jednog dana testiranja (Zhou u petak).

Izvor: Sauber Media Hub

Da, teško ćemo razlikovati C43 i SF-23 u daljini televizijskog prijenosa, jednostavno ima previše crvene boje. Prednje krilo odlikuju prilično visoko postavljeni glavni elementi priključeni na nos. To znači da će taj dio (uz sam nos bolida) biti pod velikim aerodinačkim pritiskom, a cilj je očito da se što lakše napravi željeni potisak na prednje krilo. To dokazuje i još dodatno strmiji pregib nosa prema samom tlu (kod Stake logotipa).

Tu je i prilično strmi spust s najvišeg dijela glavnog elementa prednjeg krila prema završnoj bočnoj ploči. Opet, svaka momčad ima svoj “plan” za ispiranje zraka prema vanjskoj strani kotača. C43 ovdje ima i dodatno izrezanu završnu bočnu ploču prema kotačima. Rub podnice imao je na predstavljanju bolida zanimljiv detalj s nizom od 9 malih krila pravilno poredanih ispod bočnih usisa, ali ostaje za vidjeti koliko je to legalno i hoće li se koristiti.

Izvor: Sauber Media Hub

Sami bokovi slični su AlphaTaurijevom AT04. Vidi se to po “toboganu” i “bazukama” (kod AT04 smo naveli “topove”) koji nude dodatni izlaz vrućeg zraka iz bolida. Upravo taj dio je bitno drugačiji u odnosu na prošlogodišnji bolid koji je otraga bio ‘ferrarijevski’ zatvoren. Pojavila se naravno sada i spomenuta polica koja se pruža od početka haloa prema kraju bolida.

Vidjelo se do sada nekoliko konfiguracija otvora na pokrovu bolida koju nude zaista široki spektar odvoda vrućeg zraka s unutarnjih komponenata bolida. Lijepo je raspolagati takvim kartama jer smo i kod Ferrarija vidjeli da je za njihovu pogonsku jedinicu očito potrebno dosta otvora za izlaz vrućeg zraka.

Izvor: Sauber Media Hub

Stražnje krilo za sada po ničemu ne odstupa od ostatka grida, a šteta što bolje nismo vidjeli valovito beam-krilo prikazano na pojedinim digitalnim renderima bolida. Vjerojatno će takvo krilo biti spremnije za neku sljedeću iteraciju nadogradnji. Stražnji difuzor je također bio “obećavan” u oblijim konturama, ali je na kraju isto bio u strogim pravokutnim linijama.

HAAS VF-23

Kao i prošle godine, bolid američke momčadi izgleda obećavajuće, a i trebao bi, s obzirom na to da imaju više dozvoljenog vremena za razvoj u aero tunelu. Odradili su i najviše krugova na ovom testiranju.

Izvor: f1.com

Ono trenutno najbitnije i što će biti kopirano kod ostalih momčadi, vidljivo je (teško) na spomenutom unutarnjem dijelu krajnje bočne ploče prednjeg krila. Izgleda kao pametno rješenje za ispiranje zraka prema vanjskoj strani kotača.

Za razliku od Ferrarijevog gore spomenutog s-ducta, ovo rješenje se čini jednostavno za kopiranje, a u neku ruku bi se za rezultate i trebalo vjerovati momčadima koje su imale dozvoljeno puno vremena u aero tunelu.

Izvor: Haas Team Media

Da, glavni bočni element sličan je prilično onom Ferrarijevom, ali ipak ima malo veći spust prema stražnjem kraju bolida. No, glavni otvor na bočnom usisu je nešto sličniji onome na RB19, a to se i vidi po jače izvučenom donjem dijelu otvora prema prednjem kotaču.

Zanimljivi su i retorvizori koji na donjem dijelu imaju male “difuzore” potrebne za željeno ispiranje zraka preko bokova na vanjsku stranu bolida. Koncept je sličan Ferrarijevom prošle godine, a Red Bull za sada nije koristio nešto slično.

Izvor: Haas Team Media

VF-23 ima zanimljivu peraju (shark-fin) na “leđima” bolida. Strogo odrezani dijelovi (očito na pomno izračunatim dijelovima i dužinama), služe za protok i kreiranje što čišćih vrtloga zraka prema stražnjem glavnom i beam-krilu.

Izrez, tj. prostor između MoneyGram i “27” logoja služi vjerojatno za kreiranje još vrtloga koji u paru s gornjim s izrezane peraje radi željeni protok zraka prema samom stražnjem dijelu bolida. Taj donji vrtlog će također pokupiti i vrući zrak iz rešetaka s gornjeg dijela bokova.

Pretplati se
Obavijesti o
11 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
west

Ni sa satelitima a bez njih pogotovo ovaj ispuhani balon od ekipe ne može bit prvak 17 godina!!!

Deyo1

Nemaju Tota da usaglasi pravila sa njihovim bolidom i specifikacijama i da zabrani ostalima bilo kakav razvoj, pa da gledamo jos jednu vestacku dominaciju 🙂

Gigi

Pa sad ces gledat dominaciju RB-a jos 3 godine to je ok?

Pratiteljcro
Desmosedici

Evo još malo od tehnički zaostalih i nesposobnih Talijana koji prave plastiku kao u Čučerju..kako su se neki rugali kada je Ferrari pravio one maske za kisik za vrijeme korone: F1 | Uz “tekuće staklo” dolazi i omotač od karbonskih vlakana Franco Nugnes 26. veljače 2023., 18:57 F1 | Uz “tekuće staklo” dolazi i omotač od karbonskih vlakana To nipošto nije novost u svijetu Formule 1. Gian Luca Falleti vrlo je kreativan lik koji je uspio predložiti neka vrlo inovativna tehnička rješenja: s Polysilom 2013. predstavio je silikonski film formiran nanotehnologijama koristan za održavanje topline. Zahvaljujući “tekućem staklu” oslikanom na… Read more »

Desmosedici

Da vam malo pojasnim..ove sezone vidimo da se na bolidima ugrubo rečeno primjenjuju tri aerodinamička koncepta: Red Bullov, Ferrarijev i Mercedesov..iako na nekim bolidima postoje dodati poneki detalji i od drugih koncepata. Red bullov koncept bi opet ugrubo rečeno izgledao ovako: sidepodsi sa visoko postavljenim usisnicima gdje je donji rub usisnika isturen naprijed, sa velikom “špiljom”, tj. usječenim prostorom ispod usisnika..sidepodsi izgledom poput “tobogana” se spuštaju prema stražnjem kraju bolida do podnice..vrući zrak se odvodi kroz dvije “bazuke” ili “topa” prema stražnjem kraju u području auspuha..Ferrarijev koncept je malo drugačiji: njegovi sidepodsi su masivniji, radijatori postavljeni više prema naprijed, pa… Read more »

schumy

Nisi dosadan , dapače čestitam ti na stručnoj prezentaciji i usporedbi 3 tipična “klasična” načina rješenja u razvoju i konfiguraciji bolida – RB, MERC I FERARRI….
Sve se svodi na 3 komponente – biti čim lakši; što brže vrući zrak iz motora disperzirati u stražnji prostor iza bolida; postići izdržljivost pogonske jedinice….
Samo nastavi tako!

Desmosedici

Hvala! Lp!

klepesina

Posljednjeg dana testiranja smo odradili simulaciju utrke. Stavili smo goriva za 57 krugova. Ferrari je odrađivao isti program i mi smo bili brži od njih .”Izjava jednog od vozaca koja ne uliva nadu ako je ovo istina .a pogodi ko je ovo izjavio Desmo

Desmosedici

Ma to su ih prevarili Talijani stare varalice..Hahahaha!

Desmosedici

Nando se šalio..zna da su ga Talijani izradili..ali ja se ne šalim..čim sam ugledao AMR23 vidio sam da izgleda jako dobro..ima najekstremniji dizajn Red Bull koncepta obogaćen sa Ferrarijevom “kadom” sa gornje strane sidepodsa..pa to sam vam ja prvi rekao..prije svih ovih što sada o tome piskaraju..samo ne znam na koga si mislio da ne uliva nadu..ovo bi Mercedesu mogao biti najveći problem i konkurencija..ili je tro sve smišljeno da Mercdes pšolako odstupi a njegovu ulogu preuzme njegova robna marka Aston Martin.

Related Posts
11
0
Would love your thoughts, please comment.x