Gotovo nezamislivo, da u ovim teškim vremenima, kada smo „zarobljeni“ pandemijom virusa korona, u Hrvatsku stignu i dvije izvrsne vijesti iz svijeta oktana. Ali, i „čuda“ se događaju. Potvrđen je upis Hrvatske u FIA kalendar prestižnog WRC-a, u travnju 2021. godine, dok je druga informacija bila teško ostvariv, ali očito i dosezljiv san. U Hrvatsku, na Automotodrom Grobnik, u studenom ove godine, točnije od 13. do 15., stiže još jedna automobilistička poslastica.

Hrvatska će se upisati, kao deveta europska zemlja u kojoj će se voziti europska serija, poslije Formule 1, širom svijeta gotovo najpoznatiji sustav automobilističkih utrka. Riječ je o trećem ovogodišnjem ogledu „Nascar Whelen Euro Series 2020“. Pista Automotodroma Grobnik, koja poslije povijesnog „presvlačenja“ novim asfaltom 2018. godine, doživljava očito drugu mladost, u svojoj 42-godišnjoj tradiciji, bit će 17. staza na tlu Europe koja će ugostiti robusne i prestižne monstrume, automobile koji su više od toga, „bolide“ koji od svog nastanka predstavljaju svojevrstan znak ponosa, prestiža, profita, zabave… Ma sve u jednom. Nascar je ime od formata, Nascar je tradicija koja traje, tamo, od daleke 1948. godine.

AMERIKA JE KOLIJEVKA

I tako, najpoznatije američke utrke jedinstvena naziva Nascar začeo je 1948. godine Bill France senior, a od kolovoza 2018. godine izvršni direktor je njegov sin Jim France. Sjedište je u Floridi, Daytona Beach, sredina koja predstavlja svojevrsni sinonim američkog automobilističkog sporta još od 1936. godine. Bila je tu prvotno staza duga 6,6 km, od čega je nešto manje od polovice vodilo samom plažom, a preostali dio obližnjom autocestom. Utrke automobilima, s kraja 40-tih godina prošlog stoljeća, bile su popularna zabava juga Sjedinjenih američkih država. Prvi pobjednik tada „pozivne“ sezone, 1947. godine, bio je Fonty Flock, kojem je nakon sedam pobjeda u 24 nastupa, pripala nagrada, u tada prestižnih, tisuću dolara!

Prva povijesna utrka Nascara (Nacional Stock Car Racing Association), vožena automobilima koji su gotovo tvorničkih perfomansi, bez velikih promjena, osim sigurnosnog aspekta, održana je 19. lipnja 1949. godine, a pobjedu je slavio Jim Roper. Bio je to okidač rasta Nascara u „nebesa“. Uz Ameriku, kao kolijevku serije, znane su one u Kanadi (Nascar Pintys Series), vožene u šest provincija, te Mexico, čiji je prvotni naziv „Nascar Corona Series“ promijenjen u „Peak Mexico Series“. Vozilo se i 1.500 utrka godišnje, na stotinjak staza, u 48 država. Najveće staze primale su i 190 tisuća gledatelja. Najmlađa serija osmišljenja je u Europi.

Prvenstveno o američkim Nascar utrkama snimani su brojni filmovi, sadržajno isključivo vezani uz utrke, ali Nascar je u mnogim filmovima i televizijskim serijama poslužio kao kulisa brojnih scena. Ove godine pak pamtimo jedinstvo podrške protiv rasne diskriminacije, kada je od 10. lipnja, nakon tragičnog stradavanja tamnoputog Gorgea Floyda i svenacionalnih prosvjeda, donijeta odluka o neisticanju zastave Konfederacije na svim utrkama. S vremenom uključivale su se druge svjetske tvornice automobila, a mnogi su vozači čak iz Formule 1 ili američke Indy serije prešli u Nascar, samo jedno od znanih imena mlađih generacija – Juan Pablo Montoya.

Od svjetskih staza posebnu je pažnju uvijek privlačila legendarna „ovalna“ Daytona, vrijedi istaknuti i godinu 1977., kada je na toj stazi nastupila i jedina žena, vozačica koja je u Formuli 1 osvojila bodove, Lella Lombardi, i poslije 1949. godine prvi puta bila jedna od tri sudionice iste utrke Nascara u Daytoni, uz Amerikanku Janet Guthrie i Belgijanku Christine Beckers.

OD 2012. GODINE NA EUROPSKOM TLU

Prelazak preko „velike bare“, u zemlje Starog kontinenta, uslijedio je početkom 2012. godine, zaživjevši pod imenom  „Nascar Euroseries Racecar“, da bi već od 1. srpnja 2013. nosio današnji puni naziv „Nascar Whelen Euro Series“. Uz one „žive“ utrke s „opipljivim „bolidima“ aktivna je i e-nascar serija. Po uzoru na američka pravila i tehničke karakteristike, od prvog se dana posebna pažnja posvećuje sigurnosnom aspektu vozila, ali i maksimalnoj sigurnosti vozača u kokpitu. Posebno je to znakovito od prvih godina ovog stoljeća, nakon dvije teže nesreće na američkim stazama, koje su bile okidač za veću sigurnost.

Europski kalendar, u dobra stara vremena, kada na vlasti nije bila „teta korona“, objedinjavao je i do 13 utrka. Ove je godine došlo do znatnih promjena, o kojoj predsjednik NWES-a, europskog nositelja prava i organizacije, Jerome Galpin, svjedoči riječima:

“U ovako izazovnoj i nesigurnoj situaciji, moramo biti odgovorni i sigurnosti dati prioritet. Tužno je odgoditi ove godine Češku na stazi Most, ali trenutno je ovo najbolja odluka za sve.”

“Sretni smo što u Hrvatskoj razvijamo novi događaj i to s vrlo motriviranim partnerima s Automotodroma Grobnik. Hrvatska obala je u ovo doba godine prekrasna. Rijeka je savršena lokacija, a grobnička pista brza, tehnički zahtjevna, jednostavno fascinantna. Entuzijastični smo što NWES vozačima i timovima može ponuditi novi izazov i radujemo se prvom hrvatskom Nascar GP Croatia.”

Riječi su ovo ohrabrenja usmjerene na budućnost. Ovogodišnje trodnevno događanje na Grobniku proći će, obzirom na epidemiološku situaciju, bez gledatelja, ali uz prisustvo kamera Kreator TV-a i mogućnost praćenja svih važnih događaja, od kojih su po dvije bodovne utrke u dva završna dana i putem društvenih mreža NWES, kao i streaming servisa Motorsport.tv.

TIMOVI IZ 8 ZEMALJA, VOZAČI IZ 16

Grobnik će biti treće i zaključno ovogodišnje natjecanje europskog Nascara. Prvo je s dvije utrke voženo u Italiji, na stazi „P.Taruffi“ kod Rima, sredinom rujna, dok se drugo odvijalo početkom listopada na stazi Zolder u Belgiji. Vozači su podijeljeni u dvije osnovne skupine „Euro Nascar PRO“ (profesionalci) i „Euro Nascar 2“ (amateri). U uzbudljivim vožnjama, branik na braniku, svojevrsnim „mrcinama“ od vozila, snage 400 KS, tipa 5,7 litara V8, uz 4-stupanjske mjenjače i stražnjim pogonom, usprkos težini oko 1.225 kg, postižu brzinu do 245 km/sat. Svi su automobili tri zastupljene marke – Chevrolet, Toyota i Ford, isti za sve vozače, uz identičnost dijelova i dozvoljive preinake, prvenstveno sigurnosnog sustava, a sve pod okriljem FIA tehničkih pravila. Nascar, uvijek znan izgledom kao velik sportski automobil objedinjava, statistički, i tri važne dimenzije: duljinu od 5.080 mm, širinu od 1.950 mm i međuosovinski razmak 2.740 mm.

Četiri bodovne utrke ovogodišnjeg europskog Nascara, uoči dva ogleda na Automotodromu Grobnik, na vrh bodovne ljestvice u prvi su plan izbacili u „Euronascar PRO“ Izraelca Alona Daya, prvenstveno zahvaljujući pobjedi druge vožnje u Belgiji. Desetak bodova za njim zaostaju juniori Danac Lasse Scerensen i Talijan Gianmarco Ercolli. Sva trojica nastupaju u identičnim vozilima „Chevrolet Camaro“. No, među 23 vozača zasigurno je najzvučnije ime Kanađanina Jacquesa Villeneuve (Euro Nascar FJ), svojevremeno 1997. godine svjetskog prvaka Formule 1 u bolidu „Williams Renault“, te pobjednika legendarnih utrka „500 milja Indianapolisa“ i Prvenstva Cart-Champcar 1995. godine. Po svemu sudeći njegove vožnje na Grobniku nećemo gledati obzirom da je istog dana televizijski komentator utrke Formule 1 u Turskoj.

Na prve tri pozicije vodeće skupine „Ero Nascar 2“ dijeli samo po bod.Vodeći je Talijan Vittorio Ghirelli (Ford Mustang) ispred „novajlije“ u sezoni Nijemca Tobiasa Dauenhauera (Ford Mustang), dok je treći Talijan Alessandro Brigatti (Chevrolet Camaro). Za očekivati je i nastup nekoliko vozačica, te Slovenca Grege Dernovšeka.

Virtualnim svijetom automobilizma već neko vrijeme „kruže“ prikazi grobničke staze i fotografije Rijeke, pogledom s drevnog Trsata, a krajem tjedna uživo ćemo, slikom na TV, prvi puta na hrvatskom tlu, uživati u nadmetanju prestižnih i kultnih Nascar automobila. Ovo je mogući temelj nekih budućih događanja, ali svakako veliki iskorak i priznanje za hrvatski automobilizam.

Autor: Miroslav Krpan

Leave a Reply

Molimo za komentiranje
  Pretplati se  
Obavijesti o