Da, stigla je potvrda iz samog Mercedesa – Paddy Lowe napušta brod. Frederic Vasseur, prvi čovjek Renaulta, također je iznenada na odlasku. Otišao je Pat Symonds is Williamsa, a još se nije slegla ni prašina otkad su Ronu Dennisu u McLarenu pokazana izlazna vrata. Odlazak Allisona iz Ferrarija je već malo davniji, ali još odjekuje…
Promjene na vrhu u Formuli 1 nisu ništa tako neviđeno rijetko, i ne bih se složio s onima koji u ovome vide išta više od koincidencije. Uostalom, toliko nam sugeriraju i brojke: uzmemo li u obzir vlasnike, šefove, tehničke direktore i slične figure, svih zajedno u Formuli 1 ima pedesetak (red veličine). A opet, promatramo li bilo kojih pedeset ljudi kroz godinu dana, potpuno je normalno da njih nekoliko u tom vremenu promijeni posao, naročito u takvom super-turbulentnom biznisu kao što je Formula 1.
Međutim, neosporno je da smo isto tako u našem oktanskom sportu možda prenavikli na povijesna vremena prepuna ikoničkih, živopisnih figura u vodstvu legendarnih ekipa. Upravo je Ron Dennis dobar primjer nekoga tko je oduvijek djelovao kao da je zavaren, zakovan i zalemljen u McLaren, pa ipak, stvari su se za njega odigrale drukčije. Poanta koju hoću reći je da su u turbulentnom biznisu takvi ljudi, koji vladaju desecima godina, više izuzetak nego pravilo, premda je u Formuli 1 često znalo djelovati obrnuto. Era “stoljetnih” vlasnika i šefova je ipak za nama – bilo to dobro ili loše.
I, druga stvar: promjene na vrhu ne moraju značiti i instantne promjene firme prema van. One mogu značiti da se razmišlja o dugoročnim promjenama, ali treba biti realan: slučajevi Lowe, Vasseur ili Symonds ne znače da će Mercedes možda prestati biti dominantan u 2017., ili da će Williams biti lošiji, kao ni da je ovo sad brži oporavak za Renault. Nova vodstva se obično dovlače radi općenitih planova i politike, ne zato jer bi bolid za sezonu koja počinje za tek nešto više od dva mjeseca više stigao biti nevjerojatno poboljšan.
No, ako je neko vodstvo u neprilici, onda je to Manorovo, što je dobar uvod u temu broj dva. Sudeći po onome što je došlo do javnosti, Manor je u neprilici pronaći kupca (dakle investitora odnosno financije) koji bi omogućio da se ekipa ove godine uopće nađe na gridu. U svakom slučaju, bio investitor pronađen ili ne, našao se Manor (ili kako god bi se u tom slučaju zvao) na gridu u 2017. ili ne, ovo je samo nastavak priča o financijskim problemima ekipa, a koje se repetitivno već godinama pojavljuju, naročito u sezonskim pauzama ili potkraj sezona.
Svi znaju da je Manor pod sam kraj sezone 2016., točnije rečeno na predzadnjoj utrci na Interlagosu, pao na posljednje konstruktorsko mjesto nakon što je Sauber ščepao deveto mjesto. Razlika u nagradnom novcu, iako možda ne dramatična za ekipe iz gornjeg ešalona, predstavlja razliku između bankrota i opstanka u nižem. Na neki način, ne mogu se ne složiti da je to takav brutalan sport u kojem se ili poboljšavaš ili iščezneš. Ako si posljednji u bilo kojem sportu, vjerojatno te čekaju problemi – nije, uostalom, ni nogomet po tome, recimo, puno drukčiji. Međutim, za razliku od nogometa, Formula 1 se već dugo vrti oko brojke od desetak ekipa, i izlazak bilo koje jače se osjeća.
Osobno moram priznati da često pratim i simpatiziram takve ekipe. Naročito mi je, kad je još bio aktivan, Hispania Racing bio zanimljiv i simpatičan sa svojim otkačenim bolidima, završavanjem bolida deset minuta prije početka prvih kvalifikacija sezone, rošadama vozača, i sl. Istu ulogu je u još davnijim vremenima imao, upravo radi sličnog pristupa, Minardi.
Minardijeva priča je ispala sretnija u smislu da je naišao Dietrich Mateschitz s pristupom “kad već kupujem, daj dva”, ušpricao pozamašne financije u novoimenovani Toro Rosso (koji se prvih dana zvao još Squadra Toro Rosso) i dovukao ga do stabilnog i respektabilnog srednjeg reda. No to je, ponavljam, za njih ispalo sretnim, a može li i hoće sličnu sreću imati Manor, drugo je pitanje. Ili da organiziramo peticiju Mateschitzu da otkupi i njih, pa da dobijemo još i Rød okse ekipu, ili tako nešto. Pa i Sauber je tek odnedavno malo stabilizirao financijsku situaciju, nije da su financije njima bile jako harmonične…
U krajnjoj liniji, ispadanje ekipa bile bi slatke brige, da je atmosfera takva da svake sezone bude dovoljan broj novih zainteresiranih kandidata. Haas je protekle sezone bio jedan svijetli primjer nekoga tko je krenuo s vlastitom ekipom umjesto otkupa postojeće, i tko je odmah konkurirao za srednji ešalon – iako, priznajem, već s dosta motorsportskog iskustva inače.
Ali izuzev Haasa, pustoš. Što je najkomičnije (ili najtragičnije?) od svega, valjda već deset godina slušam raznorazne poruke iz ulaštenih FIA-inih konferencijskih stolova i, općenito, vodstva Formule 1 kako treba promijeniti stvari da bi se privukle nove ekipe. Treba se dodvoriti proizvođačima automobila… pa se ipak dodvoriti samostalnim ekipama… pa ipak proizvođačima. Pa treba pojeftiniti motore, pa smanjiti testiranja, pa napraviti mjenjače trajne toliko umjesto onoliko utrka… Pa KERS jer će to privući firme koje se bave hibridima, pa poticati CFD jer je to trend u industriji. Dobro da nije predloženo šest kotača ili raketni pogon.
Rezultat? Nije baš neka navala na sudjelovanje. I dalje situacija u kojoj se uspješan debi svake ekipe pozdravlja limenom glazbom, puštanjem golubica, vatrometom i svečanim balom. Istina, stalno se kroz medije provlače neki proizvođači i imena koja o tome navodno razmišljaju (već sam prestao brojati koliko je puta Volkswagen “kontemplirao” ulazak u F1), ali pokazalo se da su to, logično, češće medijski spinovi nego nekakvi konkretni, opipljivi planovi.
Ne želim reći da imam bolji plan za jedan tako kompleksan problem, daleko od toga. Ali poanta je da kojekakva upravna tijela i nosači kravata u FIA-i, Libertyju, itd. upravo imaju ljude kojima je to, ili bi trebao biti, opis posla. Nema to samo veze s novcem. Iako je Formula 1 jako skupa, firme ili organizacije koje te novce mogu skupiti, a kakvih ipak ima, neće oklijevati s ulaskom ako ocijene da za to dobivaju dobru protuvrijednost. Ali reklo bi se da zasad tu protuvrijednost ne vide. Nešto kao otvaranje velike nove tvornice: jako skupo, ali firme će stisnuti zube i investirati u to ako ocijene da dugoročno od toga trebaju imati koristi.
Ajme, što ste zapeli za taj zvuk. U najboljem slučaju on je tek na trečem mijestu kao razlog za uživanjem u F1*. Pa već smo, davno, imali turbake i isti vrag je danas. I pored svih ostalih razloga (manje L, manje goriva, manje okretaja) tu je i efekt “ispušnog lonca”, kako got ga gledali. Dakle, nema potrebe “cviliti” :).
*pa zašto se onda prodaju antifoni na trkama?
stoka … hahahahahaha vidim da motore imaš u malom prstu . u to me uvjerija izraz “stehiometrijskom tj optimalnom rezimu” ( fala na objašnjenju ) . s obzirom da sam lažima pokuša obmanut forumaše , a sa motorima sam na debelo VI .. bi li mi objasnija takt usisa atmosferskog motora ? šta se tada događa i uz čiju pompć se “dešava” usis? šta kaže stehiometrija ? raste li količina usisanog zraka , ciklus uštrcavanja goriva , broja paljenja porastom o/m ? vidi ovi podatak ( fala google – u 🙂 ) … da bi ostvarili “idealnu” smjesu atmosferci su… Read more »
Svaka cast..To je tak kad neko strojaru soli pamet..👏👏👊
I sta je pisac hteo da kaze osim da pati za pisanjem bilo cega samo da je sto duze.
Aj malo skrati pa mozemo pricat ovako drobljenje i filozofiranje nema smisla, nit mi se da citat tvoje filozofije nit imaju veze s pamecu jer ocito neznas da za svaki kil goriva triba odredena masa zraka da se potpuno zapali! Znaci moze turbo upumpat 200kg zraka nema od toga koristi ako u cilindru nema dovoljno goriva, tj smjesa goriva i zraka mora bit u odredenom omjeru inace nista od zapaljenja. Ajde onda pametnjakovicu ti meni objasni zbog cega saltaju bolide na 12 tisuca okr? U trci i 11tisuca? Mozda da se gledatelji ne podave jer ce turbo sav zrak utirat… Read more »
Kad nemas pojma o motorima nemoj ni komentirat sramotis se
Mislim na obojcu
Di je Mladen što se to ne smije reći ?
Jeli čovjek bolestan ili nešto ovo je stvarno glupo velike najave i onda samo nestane pa recite nam nešto?
Stvarno gdje je Mladen , zašto ovi s portala ne žele dati odgovor ?
A gde je pečat? 🙂 vjerojatno su se odvijale neke prljave igrica iza kulisa i odletio…
Ja sam ga cijenio što se tiće znanja o F1 ali brate mili na kraju stvarno ispada da je tip problematičan i egoista i što sve ne.
Mladen je bio veliki Egoista i novinar koji je puno drukao za mercedes a novinari moraju biti nepristrani za to takve ljude treba udaljiti sa onog posla kojeg neznaju obavljati
Možda oni od prevelikog bogatstva i napretka opcenito neznaju sto bi više napravili zanimljivo( a bilo bi kao smiješno vratiti se nekoj staroj tehnologiji npr.motora iz 90′ ). Ma koliko se svi trudili novu tehnologiju predstavlajti zanimljivom ( bilo da je riječ o hibridnim motorima, superpametnim telefonima ,autonomnim vozilima ) siguran sam da nas ona više ne fascinira kao prije desetak godina kad smo ugledali npr. touch screen, ili kada su nam prikazivali neke koncepte elektricnih automobila itd. Tehnologija je odlična bez daljnjeg al nama postaje sve više apstraktna, zato su valjda i donjeli ova nova aerodinamička pravila da nam… Read more »
Neznam baš,super pametni telefoni se prodaju ko ludi barem ja imam takav dojam oko sebe.”Ej izašla je nova sedimica ima ovo,ono bla bla”
Auti na struju me nisu nikada fascinirali ali kada je riječ o manjoj potrošnji goriva e onda me to zainteresira …Da ovi motori samo imaju zvuka bilo bi sve u redu ali nažalost koncept je takav (puno struje) i jednostavno zvuk je izgubljen.
Kada se sjetim prve utke Melbourne 2014 kada sam čuo zvuk nakon starta došlo mi da plačem.
da, u 2014 su bili tisi od piaggia 50ccm. ali popravilo se to malo ipak. a ionako se nikad nece moc ponovit onaj zvuk v10, v12 i v8 sa blown diffuserom.
ali sve je tako jednostavno … ovi motori “nemaju zvuk” V8 , V10 ili V12 jer su ti motori bili atmosferski i da bi ostvaril/usisali “dovoljne” količine zraka “optimalnu” smjesu trebali su se vrtit šta je “proizvodilo zvuk”. ovim novima to ne treba jer umisto motora “vrti” se turbo koji im “servira” zrak 😉 ni V12 koji su se vrtili na 12 – 14 500 o/m nisu imali neki zvuk za “odvalit” . beže se nisu mogli vrtit zbog velikih rotacijskih masa … tek prelaskom na V10 broj okretaja ( manje mase ) se diza od 15 do 18 500… Read more »
Pa da jednostavno,što onda pišeš toliki komenta. Zvuk je banana i točka. OGRANIČENJA
V12 je imao različite frekvencije zvuka nije se ni trebao previše vrtiti, zanimljivo i ovi turbaci proizvode preko 120db ali te melodije nama nisu zanimljive
Avalone opet obamunjes forumase…. Motor usisava za svaki kilogram goriva 14.7kg zraka u stehiometrijskom tj optimalnom rezimu rada. Kod najvece snage to ce biti nesto manje zraka a vise goriva tako da tvoja prica ne drzi vodu po prvoj tocki. Po drugoj tocki isto ne drzi vodu jer da si bio ikad na utrci f1 znao bi da se gp2 bolidi vrte na 10.000rpm sto je cca 2000 manje nego turbo motori f1 a glasniji su. Ista stvar je i sa porscheima gt3 koji se vrte na cca 8000rpm, formulom renault i svim drugim serijama… Sad ces ti rec imaju… Read more »
“Pa da jednostavno,što onda pišeš toliki komenta.” i to mi “kaže ” lik koji je napisa 4 komentara na ovi topic 🙂 🙂 🙂 vjerovatno su zbrojeni duži od moga “tolikog” komentara 😉 da si “fanica” F 1 pomislija bi da je u pitanju PMS ali ovako …. ?!?!?!
Teška droga prijatelju šta češ,nema ljeka.