Ima ona zgodna stara izreka među sportašima – ako želiš biti upamćen kao kralj, otiđi onda kad si na vlasti. Pravilo je toliko komično jednostavno, a ipak se uvijek iznova dokazuje kao nemilosrdno točno, i to ne samo u sportu. I to ne samo kod onih koji su kao kraljevi upamćeni, nego i onih koji upravo radi toga to nisu. Ima vozača koji su se pokazali nevjerojatno vještima na asfaltu, ali su ih karijerne odluke – možda pogrešne, možda samo prepragmatične – koštale članstva u uskoj grupi legendi. (Ima izuzetaka, ali rijetkih.)
To vodi prema jednom interesantnom pitanju. Odavno sam si obećao da se nikad, nikad, nikad neću upustiti u uzaludne rasprave o najvećem vozaču svih vremena, ili još gore – top-listi, i toga se kanim i držati. Ali legitimno je pitati trebamo li, uz vozačke sposobnosti, kao karakteristiku najboljih vozača tretirati i sposobnost donošenja ispravnih karijernih odluka? Ili, ako mi dozvolite malo pjesničkog krojenja, je li vrhunski vozač – vrhunski vozač, tko god on bio, čak i ako je imao karijerne pucnjeve u prazno?
Zapravo je tema otvorena za diskusiju, ali barem mogu reći svoje mišljenje – rekao bih da i upravljanje karijerom treba držati vještinom vrhunskog vozača. Jer u Formuli 1 cilj nije samo biti brži od kolege koji vas rivalski odmjerava s druge strane garaže, nego i osvajati bodove, utrke i – u krajnjoj liniji – prvenstva. Može se argumentirati da će najbrži vozači uvijek nekako, s vremenom, izgravitirati prema najboljim ekipama, ali to je samo vrlo širok i općenit princip, i nipošto nije pravilo. Čak i u slučajevima kad vozač angažira menadžera, ili više njih, da se o tome brinu, izbor pametnog menadžera je opet karakteristika koju vozač treba imati.
U teoriji, jedini karijerni put koji ima smisla je konstantno napredovati po rezultatima, ili kao jedini izuzetak, prihvatiti određeni rizik koraka unatrag s dobrim šansama poboljšanja na još višu razinu nego prije. Šanse ovog poboljšanja su, naravno, ona mutna nejasna stvar oko koje su mnogi pogodili ispravno, a još više njih se razočaralo.
U današnjoj, ili barem suvremenoj Formuli 1, ima raznoraznih primjera. Vjerojatno najuspješniji danas na asfaltu je Lewis Hamilton. Krenuo je s ekipom koja je tada bila u maksimalnoj formi. Čim je naslutio da slijedi polagana ali čvrsta silazna putanja, prešao je u ekipu koja će se uskoro iz prihvatljive sredine izoštriti u uvjerljivog konstruktorskog prvaka. Još se vividno sjećam općeg čuđenja (uključivo mojeg vlastitog) kad je Britanac objavio odlazak iz McLarena kako bi prešao u Mercedes, tada u srednjem redu. “Karijerno samoubojstvo”, “popustio je štosovima menadžera” i slični naslovi bili su razbacani po svim paralelama i meridijanima. I onda, eto ga danas s tri vozačke titule, a malo tko bi se išao odlučno kladiti da ih u budućnosti neće biti još.
Protuprimjer? Ne treba predaleko tražiti – možemo krenuti već od njegovog nekadašnjeg momčadskog kolege. Grupa motorsportskih novinara (ne znači upisivanje u kamen, ali neka bude primjer) je nedavno Fernanda Alonsa opet izabrala za, u striktno vozačkom smislu, najvještijeg vozača na gridu. Odlazak u Ferrari mu je bio objavljen s fanfarama i najavom grabljenja titula u maniri Schumachera. U više navrata mu je vozačka titula već mirišala pred nosom, ali zapravo se tada pokazao tek svjetskim prvakom u osvajanju titula viceprvaka. Prelazak u McLaren je zasigurno negdje u pozadini zagolicao sjećanje na onu famoznu kombinaciju McLaren-Honda, ali zasad se nije previše njome usrećio. Ako kroz godinu-dvije tamo osvoji titulu, svi će ga hvaliti kao promućurnog i strpljivog. A ako ne…?
Brutalna je istina da rezultati vozača u Formuli 1 ovise o ispravnosti karijernih odluka koliko i o vozačkim sposobnostima, koliko god nam se to kao navijačima ne sviđalo. Niti jedan svjetski prvak to nije postao slučajno, ali isto tako to ne bi postao da mašinerija oko njega nije funkcionirala, i da se nije prethodno doveo u poziciju sjesti u nju, a ne neku lošiju.
Treba li u formiranju karijere biti beskompromisan koliko i na asfaltu, opet je individualno pitanje. Ima ekipa poput onih u vlasništvu Dietricha Mateschitza, koje su već pokazale kako im nije problem vozače mijenjati kao ringtoneove na mobitelu; onima koji su se vezali i ciljali na dugoročnu igru s njima karte su se katkad odigrale izvrsno, kao što je to neko vrijeme bio Vettel, a Verstappen bi mogao biti nasljednik. No tu su i persone koje su obećavale, poput Buemija ili Alguersuarija, ali koji su kroz rošade i kombinacije ispali iz priče. Ulog im je mogao biti izvrstan, ali je isto tako lako moguća katastrofa.
Ili, ima onih s pristupom poput Ferrarijevog, gdje se novi vozači dovlače s limenom glazbom, puštanjem bijelih golubica, vatrometom, karnevalom i spektaklom poput otvaranja Olimpijskih igara. Tamo se voli razmišljati dugoročnije, ali isto tako, i Ferrariju se događaju, baš kao trenutačno recimo i McLarenu i Williamsu, poduže faze kad jednostavno nisu u formi za pobjeđivanje. A kad vam karijera ima samo ograničen rok trajanja, dvostruko je teže biti strpljiv i te faze prebroditi. (Je li netko opet spomenuo Vettela?)
Što želim reći tom svom pričom? To da rado korišten izraz “izvrstan vozač, ali nije imao sreće s ekipama” nema smisla. Pravi peh s ekipama ili bolidima se može imati jednom, dvaput, možda i tri puta u podužoj karijeri, ali ako netko ima peh cijelu karijeru, onda se to ne zove pehom, nego kronično pogrešnim karijernim odlukama. Je li pomalo bolno ili depresivno biti vozač koji je tron propustio samo radi lošeg nastupa za pregovaračkim stolom, a ne za volanom? Neosporno. A ako je to primarno greška menadžera? Još gore. Ali naviknimo se da je to način na koji Formula 1 funkcionira.
Druze moj, presao je on u Ferrari zbog par stvari, a ne kao sto ti kazes da je ocekivano da predje bez nekog razloga posle silnih uspeha.. presao je delom jer iako je pobedjivao sa RB dobijao je redovno zvizdanje na vecini staza, a zna se da ako si vozac Fer da si vecini drag, jos ako pobedjujes… milina.. u Merc nije mogao je Mercu trebao neko popularan poput Ham, iz razloga jer su tek usli u F1(a tu su naravno zbog promocije brenda) i nebi im idgovarala to nezadovoljstvo navijaca.. jednim delom je ”pobegao” od Ricciarda koji ga je… Read more »
Sjetim se ponekad Avanti Fer avanti i one kisom natopljene Koreje.Sjetim se ponekad Malezije 2012 i rozo-ljubicasto obojenog neba iznad mokrih ,od sampanjca, glava.Zapece ponekad ono Bahreinsko sunce iz 2010. kao sto i pricaju uske ulice suncane Valencie.Daleko jos prije potopljeni Nurburgring 2007 polako susi svoje linije,a Spanjolsko-engleska verzija pjesme “We are the champions” odzvanja u usima poput najdraze pjesme.Proseta ponekad glavom glasno “campeon” pred Brazilske dane ,ali jednako tako zaboli onaj prizor gdje crvena zvijer ocajno leti po plavoj izletnoj zoni u mrklom mraku yas marine.No najvise,najbolnije i ono sto suze tjera u oci je pogled tog davnog,nepovratnog Brazila… Read more »
Danasnja moderna F1 pociva iskljucivo na financijskim interesima i novac je taj koji vrsi raspored snaga u F1. Da li je tako bilo u prošlosti? Mozda, ali je danas s obzirom na bolju informiranost sirokih masa to puno vidljivije. I mislim da iskusniji F1 analiticari mogu poprilicno tacno pogoditi odnose snaga unaprijed. Upravo kao za primjer mozemo uzeti posljednju dominaciju Mercedesa i prelazak Hamiltona u navedeni tim. Mislim da se vecina F1 zaljubljenika iznenadila njegovim dolaskom u Mercedes, te je čak takvu odluku smatrala pogresnom ili mozda i katastrofalnom. Ali kad se to malo laicki analizira dobije se drugacije misljenje,… Read more »
Da loše su to stvari u karijeri jednog vozača kao što je Fernando Alonso:
http://www.gptoday.com/full_story/view/586989/Jo_Ramirez_warns_of_AlonsoMcLaren_split/
A Brazilac Ayrton Senna je fatalno pogriješio prešavši iz McLarena u Williams.
ma uvijek je u f1 bilo nezadovoljstva lauda je 77 osvojio naslov i prešao ubrabham posvadali se, onda senna iz 1993 mclarena u willams čim je mclaren počeo bit slabiji, isto tako prost je otišao iz mclarena 89zbog ayrtona, šumaher osvojio naslov s benetonom i otišao u prosječni ferrari 1996 , ako lewis ne osvoji naslov ove i sljedece sezone otići će, isto tako i vettel iz ferrarija,alonso ako bude loš dogodine nece ni on htjet ostat u f1 više………..
ovaj zadnji citat kao da je upućen Alonsu ubiti cijeli tekst se odnosi na njega….svi znamo kako Alonso vozi pa cak i u ovakvom Mclarenu on čuda cini (jos kad se prisjetimo sta je s Ferrariem radia)…da je pogriješio na papiru je al nebi time porekao da je jedan od top 5 vozaca svih vremena…
Po mom mišljenju to su apsolutno dve različite stvari i nikako se ne mogu stavljati u isti koš. Vozački kvaliteti jednog vozača su kao takvi isti ma u kom timu vi bili jer u tom slučaju mi pričamo samo o vozačkim kvalitetima odnosno ko je kakav vozač. E sad ko je imao sreću ili mogućnosti ili poklapanje okolnosti da bude u nekom timu u određeno vreme je nešto potpuno drugo i o tome kao takvom se treba posebno raspravljati i posebno gledati na to.
Super je slika dva najbolja vozača današnjice i podsećanje na 2007 ostalo 🙁 …..!
razlika između vettela i šumija…jedan imao brawna i todta a drugi arrivabenea i ekipu 🙂
Sta Vettel nije imao Adriana i Hornera? Sto ih je menjao za Arrivabenea, niko ga nije terao.. I razlika je u tome sto se Vettel trenutno pokusava igrati Shumachera i Ferrarija, al mu bas nesto i ne ide…
Vettel je kao pravi prvak superuspješno odradio dio svoje karijere u Red Bullu. Na kraju tako uspješne dionice očekivano je da će promijeniti sredinu. To se tako radi u svim sportovima, rijetko netko cijelu karijeru provede u istoj momčadi. Vozač takve reputacije i kalibra je tada imao samo dvije vrhunske momčadi u koje bi se isplatilo preći, Ferrari ili Mercedes. Međutim, Mercedes je prije angažirao Hamiltona i Vettelu je kao logičan izbor ostao samo Ferrari. Sve bi bilo bajno da se Ferrari ispravno ekipirao, a odlazak Allisona ih je dodatno destabilizirao. Da vas podsjetim u Schumi je došao u strašno… Read more »
O cemu pises pa Sumi se u drugoj seyoni borio sa Vilnevom ya titulu a sa kim se bori Vettel
Da, drugu sezonu se borio se sa Villeneuvom i učinio je onaj nesportski potez u Jerezu. Treću i četvrtu sezonu je uglavnom gledao u auspuh dva Mclarena. Doduše imao je i nesreću, lom noge u Silverstoneu. U pravu si da je Ferrari možda izgledao bolje u odnosu na konkurenciju nego sada, ali tek petu sezonu se sve posložilo da bi Schumi osvojio sve ono što je osvojio.
Hmm zanimljiv calanak…mada se mora priznati da je lako analizirati nakon bitke
Primjer ham i alo
Oboje prelaze u momcadi koje su u tom trenutku bile losije, hamiltonu se zasada isplatila kocka, mada mu ovaj treci naslov moze bit i zadnji, tko zna sto nam 2017 donosi
Ali poanta cijele price je da su se oboje kockali, tako da mi nema bas smisla da se velicina vozaca odreduje i faktorom odabira momcadi