Nove, stare F1 zvijeri

Tehnički direktor Williamsa, Pat Symonds, pohvalio je nova tehnička pravila u Formuli 1 za sezonu 2017., koja su u značajnoj mjeri osmislili njegovi kolege iz Red Bulla, predvođeni vjerojatno najvećim F1 dizajnerom svih vremena, Adrianom Neweyem.

˝Najvažnije, mislim da će novi bolidi izgledati sjajno,˝ rekao je Symonds. ˝Kad se prvi put počelo raspravljati o pravilima za iduću sezonu, bio sam malo zabrinut jer sam pomislio kako se previše oslanjamo na nekakav retro-look. No, sada uistinu moram čestitati Red Bullu na odličnom poslu kojeg su obavili u konkretnom oblikovanju onog što će biti nova Formula 1. Oni su preuzeli smjernice Strateške grupe Formule 1 i oblikovali ih u konkretna pravila. Osnovni Neweyev koncept bio je da nam treba bolid koji će izgledati kao da je jako, jako brz čak i kada stoji u mjestu. Mislim da je to uspjelo i mislim da je to briljantan način da se objasni novi koncept.˝

Podsjetimo jedna od namjera Strateške grupe bilo je značajno ubrzavanje F1 bolida (čak do tri sekunde po krugu), koncept pri kojem bi pred vozačima bio puno veći izazov.

Neki od njih, poput Carlosa Sainza iz Tora Rossa, već su vidjeli modele bolida za 2017. u svojim dizajnerskim uredima. Mladi Španjolac je, nakon toga, izjavio kako će promjene biti strahovite:

˝Bit će to posve novo svjetsko prvenstvo, u posve novoj kategoriji bolida.˝

Podsjetimo, najveće promjene ticat će se vanjskih dimenzija automobila, kao i guma. Sveukupna širina bolida vraća se na 2,000 mm (sa sadašnjih 1,800), raspon prednjih krila raste na 1,800 mm (s 1,650), širi se i središnji dio karoserije, na 1,600 mm ( s 1,400), povećava se širina stražnjih krila na 950 mm (sa 750), a ta krila bit će spuštena na samo 800 mm od tla (s 950). Također, povećat će se otvor stražnjeg difuzora na 175 mm (sa 125) i cijeli difuzor bit će širi – 1,050 mm (sa sadašnjih 1,000).

Ukratko, dakle, bolidi će izgledati puno rasnije i agresivnije, i sveukupna količina aerodinamičkog potiska bit će značajno veća. Zapravo, vanjski izgled vraća se, manje-više, na ono kako su F1 bolidi izgledali posljednji put 1997. – nakon čega su suženi i vizualno uškopljeni. Dogodilo se to (kao i uvođenje onih groznih guma s utorima, koje su srećom ukinute za sezonu 2009.) najviše na inicijativu tadašnjeg predsjednika FIA-e Maxa Mosleya, koji je smatrao da će utrkivanje (iliti zloglasni show) biti značajno uzbudljivije nakon tih novih mjera. Nije bio u pravu.

Premda neki vozači, poput Mercedesovog Nice Rosberga, smatraju da nova pravila, ako išta, donose previše aerodinamičkog prijanjanja uz stazu, da će bolidi sada kroz zavoje ići kao po tračnicama (premda brže) i da će pretjecanja biti još teža, to se u značajnoj mjeri pokušalo neutralizirati povećanjem količine mehaničkog prijanjanja – ili, jednostavno rečeno, fizičkim povećanjem guma.

Pirelli je ove godine već u dva navrata – na starijim F1 bolidima – testirao nove gume i odmah su na sve strane počele reminiscencije na neka druga, stara i dobra, F1 vremena. Širina prednjih guma raste s 245 na 305 mm, a stražnjih s 325 na 405. Premda, naravno, nitko još nije u živo vidio bolid novih vanjskih dimenzija na tim novim, za 25 posto, širim gumama, ono što jesmo vidjeli na fotografijama s ovogodišnjih Pirellijevih testova uistinu izgleda uzbudljivo. I pokreće lavinu pitanja, od uloge efikasnosti kočenja (jer težina praznog bolida sada raste na 722 kg) do pogađanja pravog balansa između aero i mehaničkog prijanjanja.

Kako će sve to uistinu izgledati na pravoj F1 stazi vidjet ćemo po prvi put sredinom veljače 2017. kada bi trebala početi prva testiranja (u Barceloni) za novu sezonu. Do tada ostaju tek nagađanja. Gotovo je, međutim, izvjesno da će vozači – pogotovo nakon zimskih novih bildanja motora sva četiri F1 proizvođača – uistinu u rukama imati zvjeri kakve Formula 1 nije vidjela skoro 20 godina. Hoće li, međutim, show zaista biti bolji – vidjet ćemo.

I naravno: koliko će za taj show biti od značaja činjenica da je, makar samo u suštini, nova pravila osmislio dizajner koji već tri godine na stazama svijeta gubi od Mercedesa?

Mladen Jergović

31 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Alonso1983

Znači Mercedes pisao pravila za Pu sad ovi za nove bolide. Kad će McLaren ili Ferrari raditi pravilnike po sebi?

panic

Ovi i F1 nisu normalni, dat Neweyu da radi pravila koja će njemu ići na ruku. Mislim da je već unprijed stvorio prednost do 2020 poznajući njegovo majstorstvo u aerodinamici bolida i plesanje po rubu pravilnika. : )

F1ALONSO

Pravila ka pravila. Najbitnije je da imamo dvi ekipe koje su blizu po brzini i automatski imamo 4 vozača u borbi za pobjede. To je najbitnije da bude napeto a za pravila o tom potom.

Leo

U pravu si kada bi se RedBull digao i uspio približiti uz bok Mercedesu to bi bilo super da su baš ono izjednačeni,tu bi najviše popušio Rosberg …

Dani

Osim ako nije ferrari u pitanju. Tada imamo 3 vozača u borbi za naslov.

hrcfaca

Ha što reči? Teško je biti pametan prije nove sezone, ali definitivno mislim da je Rb u kakvoj takvoj prednosti u odnosu na ostale s obzirom da je dizajn novih bolida dizajnirao upravo njihov najbitniji čovjek. A uostalom ćak i danas kada Red Bull ima toliki hendikep s motorom vidi se kolikko su dobri na nekim zavojima, a po kiši ćak po meni mislim da imaju bolji paket od Mercedesa. No daleko od toga da će Merc biti slab, ali mislim po ovim nekim prvim informacijama da Red Bull ima blagu prednost, a možda s novim pravilima dolazi i novo… Read more »

madgalico

Nadam se da ce jos malo proraditi i na zvuku. Puno bolje od 2015., ali jos uvijek nije to to.

Ross Brawn

Malo razmišljam o tim novim bolidima i dolazim do nekih zaključaka. Kao prvo ako bolidi budu imalo kao oni do 2008 to nikako neće odgovarat Red Bullu jer su se oni tek pomaknuli naprijed s dolaskim ovakvog dizajna 2009. Kao drugo nikakve razlike između dizajna bolid nije bilo između 2013-2014 nego su se samo promjenili motori nakon čega je Red Bull pao iako su na kraju 2013 uzeli 9 pobjeda zaredom tako da sam mišljenja da će F1 2017 prvenstveno ovisit o motorima gdje Mercedes radi najbolji posao pa tek onda o aerodinamici gdje opet Mercedes radi dobar posao i… Read more »

zgrobnika

nikad u povijesti nisu motor, sasija elektronika software tako medusobno zavisni. Mercedes ima jednostavno puno vise slobodnog prostora za razvoj sasije jer ju moze opteretiti s vise draga i dobiti veci downforce. To nadoknađuje s boljom efikasnoscu PU i manjim zahtijevima za hlađenje. RB nije nuzan takav PU jer da ga imaju bili bi par sekundi ispred svih. Njima treba samo pouzdan PU s ne prevelikim zaostatkom u snazi i opet ce ubijat. Ferrari je izgleda osuđen da bude 2. ili 3., a McLH-i treba čudo jednostavno nemaju dovoljno kilometara u kotacima i pate od nedostatka povratnih podataka. Pod hitno… Read more »

joshuazg04

Red Bull će biti u vrhu, bez obzira na to tko će predlagati pravila……. No nemojmo zaboravit da Mercedes uz Hondu ima na raspolaganju najbolje resurse, po pitanju pogona i tempo njihovog razvoja se teško može pratiti……. Ali, bit će gusto u vrhu.. Dobru šasiju će imati i Alonso……..

Slaven10

Koliko se sijećam mercedesovi inženjeri su bili glavni u dizajniranju PU za 2014,i vidimo što se događa(dominacija), tako da bi se od 2017 očekujem dominaciju Red bulla.. 🙁

Chik

Mercedes je godinu ili dvije prije svih znao za nove motore..

k m r

Pozdrav
Postoi li mogućnost linka ili da objavite te fotke novih bolida s Pirellijevog testiranja?

iceman258

Po meni je logična odluka da jedan takav stručnjak “predloži” nova pravila, nego nekakav laik koji bi tko zna šta pametno smislio i to bi onda trpili sljedećih nekoliko godina. I ta nova pravila netko najprije mora prihvatiti da bi se krenulo u realizaciju. Znači nema baš toliku prednost. A što se tiče mečkinog motora, motor je strava, po pouzdanosti, potrošnji… Ali, koliko sam mogao razumjeti tolike razlike nakon zadnje promjene, nitko nije uspio sklepati toliko kompletan bolid kao oni, odn. postići da se motor i šasija savršeno nadopunjuju. Ako griješim, zašto onda Williams i Force india nisu stalno na… Read more »

Desmosedici

E pa vjerojatno je Newey dobio zadatak da napravi novi F1 koncept baš zbog toga što pravi najbolje šasije već četvrt stoljeća.

Goranns

2017 će pre svega biti mnogo više mehaničkog gripa za sve što nije baš A. N. poslastica kao što je aero. Opet će motor biti jako važan, ali svi će imati bolji motor, bliži Mercedesu tako da će celo prvenstvo/trke biti bolje. Trenutno najbolju šasiju ima Red Bull definitivno, a najbolji motor Mercedes. Nemaju mercedesovi kupci baš u dlaku isti motor kao Merc, ali naravno nemaju ni dovoljno resursa i podataka za tako dobru šasiju. Trenutno je Red Bull šasija recimo 10% bolja od Mercedesove, a Mercedesov motor je recimo 20% bolji od Red Bulla pa je opet Mercedes brži… Read more »

Ross Brawn

Mladene, bio je i Newey u krizi i to velikoj mogli bismo reči od 2000 do 2010.

Desmosedici

Aaa, Mladene, ne mogu vjerovati da ovako diskvalificiraš Adriana Neweya! Znamo da Mercedes ima dobru šasiju, negdje u klasi Red Bulla, ali ipak razliku u rezultatima čini Mercedesov PU a ne šasija. To zna i svaki laik koji povremeno prati F1.

zendo21

O tome bi se dalo raspravljat .
Uglavnom stanje je otprilike ovakvo.
Mercedes je najbrži u sporim i skoro svim srednje brzim zavojima a u onim najbržim je sporiji sitno od red bulla.
Ima zanimljiv članak na konkurentskom portalu, koji je zapravo kopija s njemackog auto motor und sport-a.
Mjerili su brzine preko GPS-a u mađarskoj i silvestroneu.

Desmosedici

Znam za te podatke. Ali da ova dva bolida imaju PU istih perfomansi onda bi razlika vremena po krugu među njima bila vrlo mala, a ne ovolika.

Forza

Da RB ima isti motor kao Merc, morali bi promijenti kompletan bolid tj. prilagoditi ga Mercovom motoru. Dakle svaka usporedba nema smisla…

Desmosedici

Forza, ne čitaš koncetrirano. Tko je spominjao Mercedesovvu PU u Red Bullu? Rekao sam PU istih perfomansi a pri tome sam mislio na Renaultov PU u Red Bullu koji bi imao slične perfomanse kao Mercedesov PU.

fap

A zar nije nesto kao bilo da ce Mclaren imati najvise korsisti.
I drugo nisu mi jasni svi vi sto pricate da je RB gubio zbog motora pa Mercedes Ferrari a sad i Renault su komplentni timovi sta oni kao nesmeju da naprave superiorni motor i da zahvaljujuci njemu osvajaju sampionate.Svako gura ono sto najbolje zna a ocigledno da RB sa njihovom aerodinamikom moze da se obrise.

pila

ne mogu da vjerujem zadnju recenicu….??????
pa Mladene to je ocito,
mercedesov motor je tako jak i dominantan da je nemoguce napraviti usporedbe u aerodinamici….

Desmosedici

Da bi bolid lijepo i moćno izgledao potrebne su prave proporcije. Stoga pozdravljam povratak na otprilike stare proporcije do 1998.. Ovi sadašnji bolidisu tada su suženi i izgledaju mi ko traktori vinogradari. A još su od 2009. dodatno poružnjeli sa visokim i uskim zadnjim krilom i širokim prednjim krilom. po mom ukusu ja ne bih proširivao sadašnje dimenzije prednjeg krila i time bi smanjio mogućnost oštećenja kod čestih dodira bolida.

F1 Karthikeyan

Znači RB glavni favorit za osvajanje konstrutorskog naslova 🙂

ciki-f1

Pa ne gubi A.N. od Merca več Reno PU. Vidjeli smo MC kakvi su bili omjeri snaga RB i MB bolida.

Luka Tunjić

Ne slažem se, Mercedesov paket je najbolji i u aerodinamičkom smislu.

dFixxx3r

ma ni blizu
RB ima renaultov PU. pogledaj gdje je ekipa renaulta na gridu. a gdje je RB koji više manje kroz aerodinamiku radi tu razliku. dakle koliko RBova šasija je dobra da šamaraju svoju tvorničku momčad.

Dani

A kaj ako je renaultova šasija toliko loša?

Related Posts