Kako funkcioniraju nova pravila vezana za gume?

Međunarodna automobilistička federacija je krajem prošle godine uvela nekoliko promjena kada je u pitanju korištenje guma tijekom trkaćih vikenda u 2016. Od najvažnijih promjena se ističe jedna potpuno nova specifikacija guma, ljubičastom bojom označeni ultrasoft, te mogućnost slobodnog izbora između tri ponuđene specifikacije svakog trkaćeg vikenda.

 

Vrste guma

U Pirellijevom rasponu ove godine možemo naći sedam različitih mješavina (specifikacija) guma: pet za suhu (P ZERO) i dvije za mokru podlogu (Cinturato), odnosno jedna specifikacija intermedija i jedna specifikacija kišnih guma.

Za suhu stazu imamo:

  • ultrasoft (ultramekane), bočne strane označene ljubičastom bojom
  • supersoft (supermekane), bočne strane označene crvenom bojom
  • soft (mekane), bočne strane označene žutom bojom
  • medium (srednje tvrde), bočne strane označene bijelom bojom
  • hard (tvrde), bočne strane označene narančastom bojom

Za mokru podlogu imamo dva tipa guma:

Jednu mješavinu intermedija

  • intermediate (intermediji), bočne strane označene zelenom bojom

I jednu mješavinu kišnih guma

  • wet (gume za kišu), bočne strane označene plavom bojom

Rokovi

Najkasnije devet tjedana prije početka trkaćih vikenda u Europi, odnosno 15 tjedana prije početka trkaćih vikenda izvan Europe, FIA će objaviti koje tri mješavine guma za suho će momčadi imati na raspolaganju tog trkaćeg vikenda, koja dva seta (mogu biti različite mješavine) guma za suho svaki vozač mora sačuvati za utrku, te jedan set guma za suho (uvijek najmekša od tri ponuđene mješavine) koji se može koristiti samo u trećoj kvalifikacijskoj rundi.

Momčadi potom moraju odabrati preostalih 10 setova za suho (na raspolaganju imaju tri mješavine) za svakog od svojih vozača, što znači da dva vozača iste momčadi mogu nastupati s različitim specifikacijama tijekom treninga, kvalifikacija ili utrke. FIA-u o tome moraju obavijestiti najkasnije osam tjedana prije početka trkaćih vikenda koji se održavaju u Europi, odnosno 14 tjedana za trkaće vikende koji se održavaju izvan Europe. To znači da vozači/momčadi imaju najviše sedam dana za donošenje ove odluke.

Ako momčad ne dostavi ove informacije u zadanom roku, FIA će po svom izboru dotičnom vozaču/ima dodijeliti 10 setova guma koje mogu biti različitih specifikacija.

Izbor za svakog vozača ostaje tajna do dva tjedna prije početka trkaćeg vikenda.

U praksi

Od 13 setova guma za suho, imamo dva seta koja je Pirelli odredio za utrku (minimalno jedan mora biti korišten) i koji se ne smiju vratiti prije utrke, te jedan obavezni set najmekših dostupnih guma za Q3 koji se ne smije koristiti ni vratiti prije Q3. Oni koji se kvalificiraju u Q3 te gume moraju vratiti prije početka utrke, dok vozači koji su ispali u Q2 i Q1 imaju taj set dostupan za utrku.

Vozači nakon toga u dogovoru sa svojim momčadima biraju preostalih 10 setova guma za suho.

Petak:

  • Jedan set se može koristiti samo tijekom prvih 40 minuta prvog slobodnog treninga i on se mora vratiti Pirelliju prije početka drugog slobodnog treninga
  • Još jedan set se mora vratiti Pirelliju prije početka drugog slobodnog treninga
  • Dva seta guma se moraju vratiti Pirelliju prije početka trećeg slobodnog treninga

Subota:

Vozači u ovom trenutku imaju šest setova guma koje su sami izabrali, jedan set guma za Q3 (obavezni) i dva seta za utrku (obavezni). Naravno, tu su još i četiri seta intermedija i tri seta guma za kišu, ali ovdje pretpostavljamo da je staza suha.

  • Dva seta se moraju vratiti Pirelliju prije početka kvalifikacija

Iz ovoga je vidljivo da su vozačima za kvalifikacije ostala četiri seta po vlastitom izboru, uz još jedan obavezni set za Q3. Taj obavezni set nakon kvalifikacija vraćaju samo oni koji su prošli u Q3, dok ostali vozači taj set imaju sačuvan za utrku (ako ga žele koristiti). Ostale gume se nakon kvalifikacija ne vraćaju Pirelliju.

Nedjelja:

Budući da nakon kvalifikacija vozači ne moraju vraćati gume ekskluzivnom dobavljaču (osim sudionika Q3), za utrku imaju četiri seta koje su sami izabrali i dva seta koja je odredio Pirelli (mogu biti različite mješavine). Dakle, radi se o šest setova guma za vozače koji su nastupali u Q3. Ostali vozači imaju i dodatni set koji je Pirelli namijenio samo za treću kvalifikacijsku rundu.

Vozači koji su sudjelovali u posljednjoj rundi kvalifikacija utrku moraju startati na onim gumama s kojima su postavili svoje najbrže vrijeme u Q2.

Svaki vozač u utrci mora koristiti najmanje dvije mješavine guma za suho, što uključuje najmanje jedan set koji je Pirelli pripremio za utrku.

Zanimljivost je da će svakom vozaču biti dodano 30 sekundi na ostvareno vrijeme ako se utrka prekine i ne nastavi, a on do tog trenutka nije koristio dvije specifikacije guma za suho.

 

Kiša

Ako se u jednom dijelu trkaćeg vikenda na stazi pojave kapljice kiše, neka od gornjih pravila ne vrijede.

Ako direktor utrka proglasi kišne uvjete na prvom ili drugom slobodnom treningu, svi vozači će dobiti još jedan set intermedija (peti ukupno). Jedan set korištenih intermedija se mora vratiti Pirelliju prije početka trećeg slobodnog treninga.

Ako su proglašeni kišni uvjeti na prvom i drugom slobodnom treningu ili ako su i prvi i drugi slobodni trening otkazani, vozači moraju vratiti dva seta nakon prvog treninga (kao i za uvjete suhe staze), ali nakon drugog slobodnog treninga ne moraju vratiti dva, nego samo jedan set guma. Međutim, taj drug set guma moraju vratiti do početka kvalifikacija. Isto tako, moraju vratiti još dva seta prije kvalifikacija (kao i za uvjete suhe staze).

Vozači tijekom kvalifikacija i utrke mogu nastupati s gumama za suho, intermedijima ili gumama za kišu, ali na slobodnim treninzima intermedije i gume za kišu smiju koristiti samo ako je direktor utrka proglasio kišne uvjete na stazi.

Pravilo koje vrijedi za vozače koji su ušli u Q3, a koje kaže da moraju startati utrku na gumama s kojima su postigli najbolje vrijeme u Q2, vrijedi samo ako su gume za suho korištene za postavljanje najbržeg vremena u Q2 i ako se gume za suho koriste na startu utrke.

Ako je vozač u utrci koristio intermedije ili gume za kišu, prestaje važiti pravilo da mora koristiti najmanje dvije različite mješavine (specifikacije) guma za suho (od kojih barem jedna mora biti obavezna specifikacija guma za suho koju je Pirelli dodijelio za utrku).

Ako se utrka starta pod sigurnosnim automobilom zbog jake kiše, ili ako se nastavlja u kišnim uvjetima i direktor utrka smatra da je sigurnosni automobil na stazi potreban više od jednog kruga, korištenje kišnih guma dok se sigurnosni automobil ne vrati u boks je obavezno.

 

Kako će strategije pojedinih momčadi izgledati u praksi, pogledajte u sljedećem videu:

 

 

14 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
override667

Članak bez minusa.. Šta reć 🙂

kobayashiF1

Kakva glupost! Nakon drs-a i ovakvih guma, još odredite i koliki broj preticanja mora bit po utrci i lupajte kazne ako ne ispune kvotu.. 😀

hrcfaca

Svaka čast na detaljnom objašnjenju, ali ovo je lud, zbunjen što se tiče pravila neke stvari sam čitao i po 4 puta, ali nisam opet skužio. Izgleda da se tu nezna tko pije, a tko plača!!!

Groff

Jeb’ga, pod hitno moram upisat filozofki fakultet ukoliko želim shvatiti nova pravila.

alonso5

Jebo lud zbunjenog :nemampojima:

wilson

Sunce ti vidim, F1 postaje sve bedastija. Ovoliko .izdarija samo oko guma. Koliko je tek papira oko svih ostalih drangulija? F1 kao da su razradili nasi politicari. Jos samo fali da povecaju PDV na povecanu potrosnju guma.

otto

Ova nova pravila nisu nista drugo,nego još jedan dokaz u prilog onoj tvrdnji-Besposleni popovi i jarce krste-.Amen.

override667

*ebem ga ko je sve skonto iz prve…

Sheldon cooper

cudi me da bernie ne dobije srcku svaki put kad fia odluci uvesti neko ovakvo pravilo…

FerrariHR

Odličan i iscrpan članak,i ja san dva puta čita da skužim😂😂

IceMan282

prosto ko pasulj.. 😀 😀 😀 ..lakse rijesit zadatak iz kvantne fizike nego ova pravila za gume..hahahaha

Frano Kiso

Vedran je to strašno dobro prezentirao. Sada svi imamo domaći rad i moramo to naučiti do 20.3. 🙂

IceMan282

Vedranu svaka cast na trudu..mislim da si je zivce kidao dok je pokusavao shvatit pravila.. 🙂 🙂 ..mislim da ce meni bit dosta da u utrci vidim oznaku koje gume koristi vozac..i to je to..a to kome ide koja guma..kad se vraca kad opet ideo gore dolje lijevo desno o tome neka brinu inzinjeri 😀 😀

Related Posts