Izvještaj istrage otkriva grešku u Marussijinom brake-by-wire sustavu

Brake-by-wire sustav na bolidu Julesa Bianchija može biti jedan od krivaca za nesreću na VN Japana budući da je spriječio gašenje motora, otkriva izvještaj koji je jučer na sastanku Svjetskog motorsportskog vijeća dostavilo Povjerenstvo za istragu nesreće. U njemu stoji da Marussijin brake-by-wire nije bio kompatibilan s FailSafe sustavom na F1 bolidima, koji je dizajniran tako da ugasi motor kada vozač istovremeno pritisne papučicu kočnice i gasa. Prema nalazima istrage, ovo je vjerojatno utjecalo na brzinu kojom je Bianchi udario u dizalicu. U izvješću stoji:

“Tijekom dvije sekunde kada Bianchijev bolid napušta stazu i odlazi preko izletne zone, Jules je istovremeno pritisnuo papučicu gasa i kočnice, koristeći obje noge. FailSafe algoritam je dizajniran tako da u tom slučaju bolid ne reagira na gas te da isključuje motor, ali to je spriječio koordinator okretnog momenta, koji kontrolira brake-by-wire sustav na zadnjoj osovini.”

“Bianchijeva Marussia ima jedinstven dizajn BBW sustava koji se pokazao nekompatibilnim s FailSafe postavkama. Činjenica da FailSafe nije obustavio isporuku okretnog momenta je moglo utjecati na brzinu udarca ali ovo nije moguće pouzdano izmjeriti. Međutim, može biti da je Bianchiju pažnju odvratila cijela situacija i činjenica da su njegovi prednji kotači blokirali pa nije mogao skrenuti da izbjegne dizalicu.”

Bianchijeva kaciga udarila je donju stranu dizalice. Jačina udarca uzrokovala je veliko usporavanje bolida i potom veliko kutno ubrzanje glave, što je dovelo do teških ozljeda.”

U izvještaju stoji da je direktor utrka Charlie Whiting bio u pravu kada na stazu nije poslao sigurnosni automobil dok su redari odvlačili Sutilov bolid.

“Mjere poduzete nakon Sutilove nesreće bile su u skladu s propisima, a njihova interpretacija slijedi 384 incidenta u prethodnih osam godina. Nije bilo očitog razloga zašto bi sigurnosni automobil trebao izaći na stazu prije ni poslije Sutilove nesreće.”

Izvješće Povjerenstva za istragu nesreće preporučuje dorađena pravila o žutim zastavama za 2015. F1 je već isprobala virtualni sigurnosni automobil tijekom zadnje tri utrke ove sezone te je potvrđeno njegovo uvođenje sljedeće godine. Međutim, Bianchija se krivi da ‘nije dovoljno usporio kako bi izbjegao gubitak kontrole’.

“Da se vozači drže zahtjeva koje traže dvostruke žute zastave, nijedan natjecatelj ni redar ne bi trebali biti u neposrednoj ili fizičkoj opasnosti.”

Također, odbacuje se ideja o uvođenju zatvorenog kokpita:

“Ozljede koje je Bianchi pretrpio nije moguće ublažiti ni zatvaranjem vozačevog kokpita niti ograđivanjem dizalica. Nijedan pristup nije praktičan zbog vrlo velikih sila koje se pojavljuju u nesreći u kojoj bolid od 700 kg udara u 6500 kg tešku dizalicu pri brzini od 126 km/h. F1 bolid ima jednostavno nedovoljno jaku strukturu koja bi apsorbirala energiju takvog udarca bez uništavanja vozačeve ćelije za preživljavanje ili uzrokovanja deceleracija koje se ne mogu preživjeti. Pogrešno je smatrati da se može učiniti nešto kako bi se sudar između trkaćeg bolida i velikog i teškog vozila mogao preživjeti. Imperativ je spriječiti udar bolida u dizalicu i/ili redare koji rade blizu nje.”

Povjerenstvo preporuča da bi utrke utrke trebale počinjati najmanje četiri sata prije zalaska sunca (osim ako se radi o noćnoj utrci) kako bi se osigurala dobra vidljivost. Osim toga, traži se i ponovno razmatranje kalendara kako bi se izbjeglo održavanje pojedinih utrka tijekom lokalne kišne sezone. Iako se ističe da kvaliteta gume nije imala utjecaja na nesreću, Povjerenstvo tvrdi da bi dobavljaču guma trebao biti dopušten godišnji test kišnih guma kako bi one sadržavale najbolju dostupnu tehnologiju.

29 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
sennacher

Očito je otpala ona moja teorija o aquaplaningu o kojem su na tom mjestu svjedočili neki vozači koji su F-1 vozili prije 20 godina. Druga je teorija mogućnost stradavanja Bianchia i da je udario u Sutilov bolid koji je zbog toga trebao pod hitno ukloniti. Meni ni ta teorija ne drži vodu. Jer mora se priznati da je posljednjih desetljeća učinjen ogroman korak u sigurnosti, a u svim crash testovima i donesenim pravilima osnova su iskustva u međusobnim sudarima bolida (otuda oni ružni spušteni nosevi ako bolid udari u bok drugoga, barem se tako pričalo), Dakle, da je Bianchi u… Read more »

otto

Mercedes je s formulom u plusu 2milijarde eura.To njih zanima,a ne ove prizemne i lako rješive”gluposti”koje si opisao.Uostalom ko nam je kriv kad večina puši ove visokotehnološke uradke koji ne služe utrkivanju nego bogačnju već ionako prebogatih.

Schumi1

Kakve veze Mercedes ima sa ovim?

otto

Ako pod-ovim-misliš na svoje pitanje,nikakve!

KLiK

Why would an experienced driver put throttle & brake together? it’s done sometimes while driving a street mod or rally car…but in formula1, with those rules…maybe Marussia was cheating with that feature, a feature which costed JB greatly… :/

Groff

Nadam se da će se Jules oporaviti.
Isto tako se nadam da će netko u FIAi shvatiti kako su novotarije tipa Brake-by-wire blesavoća na kvadrat.

senna66

ja se samo nadam da će bianchi pobijediti u ovoj “utrci života”, ako je mogao dovesti marussiju u bodove može i ovo….nadam se. Talentiran i jako simpatičan dečko, tek sam bio počeo navijati za njega na početku sezone, još uvijek mi je teško povjerovati da se ovo desilo. forza jules!

avalon

stalno se kenja po FIA . ako kažnjavaju ajme ako ne kažnjavaju ajme . ako minjaju pravila ( jer se svake sezone pojavi nešto šta “stara” pravila ne obuhvaćaju ) udri po njima , sad se udara po njima jer su trebali izminit/nadopunit pravila pa se ovo ne bi dogodilo !?!??! šta bi oni trebali napravit ? minjat pravila da ih ne minjaju , nadopunjavat ih , a da sve ostane isto ? forumaš ciki-f1 bi da se brzina limitira dugmetom kad zatreba .. a ko će odredit kad je to ZAISTA potrebno ? bi li se posli ovoga digla… Read more »

Ferrariforever

.avalon..evo, ja sam ti stavio minus. Moje isprike zbog toga al eto zašto: Ima dosta istine u ovome što pišeš. Istina je kako nikome nije drago kada se na stazu uputi SC jer svi znamo da se ne prati utrka zbog benave vožnje u krug, istina je da i Jules snosi dio odgovornosti za svoju nesreću, istina je da svakim pozivanjem SC Čarli utjeće na ritam i rezultat utrke i da to mnogima nije drago (zavisno od toga gdje se njegov pulen nalazi u utrci), istina je i da Nitko nije mogao znati da će Jules izletjeti baš tamo gdje… Read more »

otto

Uzeo sam si slobodu za dopunu i nek mi bude oprošteno.Gore se sugerira kako kod Marusije BLA nije bio kompatibilan sa BLA BLA,i sad si postavljam pitanje koje se nameče samo-Dali su bolidi tehnički ispravni i ako nisu,zašto je tome tako?

avalon

Ferrariforever… vidiš , ja tebi nisam “doda” minus , a za tvoj minus iskreno…zaboli me ka i za svaki drugi koji dobijem od bilo koga . onda…sve sam točno napisa/slažeš se sa tim samo nisam pokenja charlia i FIA i to mi je minus ? žal mi je šta pišem često duge komentare ( lakše je napisat pizd… od 2 riči tipa GO ovaj ili onaj ) ali neke teme zaslužuju nešto ozbiljniji pristup , a ovo je jedna od takovih . pišeš kako je charli MORA znat , MORA prepoznat , MORA pozvat SC . ma charli je sve… Read more »

Ferrariforever

.ključna je misao tvog posta “od naše nas vlastite gluposti nikakvo pravilo , propis , SC ne može zaštitit …”..
Ja kažem da može. Uprkos TV terminima, uprkos, neznanju, adrenalinu , vožnji pod žutim zastavama itd. da je Čarli u trenutku izljetanja Sutila na dio staze koji se nalazi u izletnoj zoni, pa kao takav predstavlja opasnost za druge vozače, izveo SC do tragedije nebi došlo.
Dali se slažeš s tim? Dali se slažeš s tim da je to bila potenjcijalno opasna situacija koju je Čarli MORAO prepoznati?

avalon

Ferrariforever… ok , dobro je u pravu si . od svega navedenog ti vidiš ( jer tako želiš ) charlia i ono šta je on MORA predosjetit , pripoznat , naslutit , a sve ostalo niti želiš vidit , razumit , shvatit , uvažit . potencijalno je bila npr opasna i situacija kad je pastoru “zadimija” motor na zadnjoj trci jer jbga od dima je vidljivost nekoliko trenutaka bila minimalna pa se ko moga slupat , moglo je bit ulja na stazi koje je iskapalo iz motora pa se neko moga “poskliznut” , zalipit u ogradu ,a stara kurva charlie… Read more »

Ferrariforever

.avalon…mješaš kruške i jabuke. situacija s Pastorom nije ni približno ista onoj u Suzuki. Baviš se demagogijom sličnom onoj koju nam ovih dana baca FIA. OD šume se drveča ne vidi, jel tako?
Nadrobit ćemo vagone gluposti pa možda zatrpamo nešto pametno u svemu tome.
Dakle, poštovani sukomentatoru: Jeli Čarli trebao poslati SC na stazu kad je saznao da je Sutil izletio na dio staze koji se nalazi na izletnoj liniji?

Zeus

Ma da su ostavili Sutilov bolid gdje je do kraja utrke, ne bi se ništa strašno dogodilo, čak da je Jules udario direktno u njega, što se po putanji Marussije ne bi čak niti dogodilo. U Silverstonu da je drugi bolid pogodio točno u komad ograde gdje je Kimi otvorio rupu od kojih 10-15cm, prošao bi isto kao Kimi, pa nije falilo 2 metra ograde. Utrka je započeta prekasno-krivac organizator Jules nije dovoljno usporio zašto je sudac koji je mahao zelenom zastavom koja se odnosila na sektor poslije Sutilovog izlijetanja, u trenutku udara julesa promijenio zelenu sa žutom zastavom? Pa… Read more »

Veseljko

ajoooj ko će to čitat 🙂

sladjan87

SC izlazi samo u slucaju jake kise i to je to , sto bi vi da SC izlazi bez veze .

Zeus

onda neka se zove WSC.

RINDT JOCHEN 1970

Kao da slusas hrvatske politicare svi su krivi osim njih… A najzalosnije je da i okrive nekog to ne mjenja cinjenicu da se jadan Bianchi bori za zivot…. Zaista strasna tragedija…. Drzi se Jules……..

mzf1

“Nije bilo očitog razloga zašto bi sigurnosni automobil trebao izaći na stazu prije ni poslije Sutilove nesreće” Bianchijevi bi znali bar jedan razlog za izlaz SC-a nakon Sutilove nesreće.

Zeus

Pravo je čudo što se ovako nešto nije dogodilo ranije, vozači i pod duplim žutim neznatno uspore, nekad ni to, zato jer nije točno bilo definirano koliko moraju usporiti. To je glavna krivica FIA-e, jer su opominjali već vozače i dijelili kazne, a da nisu sami mogli riješiti problem kao sada i uvesti limit.

Drž se Jules!

ciki-f1

Ukratko su htjeli reći “nismo mi krivi”.
Treba limitirati brzinu i točka, ali ne da sam vozač odlučuje brzinu s papučicom gasa već putem pritiskom na gumba kompjuterski limitira.
Niti bi trebao safety car.

sennacher

Nisam znao za ovu foru gašenja motora kad se istovremeno pritisne gas i kočnica. Pa nekad su se utrke stalno vozile uz istovremeno pritiskanje gasa i kočnice, odnosno majstorskog balansiranja između dvije pedale, rally je valjda nemoguće i voziti drugačije. Zar takve tehnike vožnje više nema?

Zeus

To se vjerovatno odnosi na duži i jaki pritisak obje pedale (to “duži” u F1 se mjeri u desetinkama, IMO), ne ono lagano dodavanje gasa kod kočenja.

Mrav074

Svi i sve je krivo osim charliea. On je zacinjen po duhu svetom i stoga je bezgresan

Ferrariforever

.ovo je jaci spin-up. FIA se na nadasve podli i sramotan nacin dizanjem magle pokusava ograditi od odgovornosti. Sve sto su nadrobili moze biti tako al su nekako usput zaboravili slusati zdrav razum i zakljuciti da se taj jezivi traktor u uvjetima kakvi su vladali jednostavno nije smio tamo nalaziti ili je prethodno trebao biti pozvan SC. FIA jos jednom pokazuje kako su vozaci potrosna roba dok su njihove guzice dobrano uglavljene u pozicije. Fuj!

Schumi1

Čuj nije se trebao tamo nalaziti bager. Znači trebao je ubiti Sutila umjesto sebe?

Ferrariforever

.daj ne sramoti se. Pa tko je to rekao? Bilo je par krugova do kraja pa da su i ostavili Sutilov bolid tamo, nebi bilo takve stete. A Sutil, da je ocajno glup, mogao je do kraja sjediti u njemu pa bi Jules njega ubio.
Eto, sad si sretan?

Schumi1

Znači da bager nije izašao nebi ni Bianchi izletio. Po tvojoj logici ispada da je Bianchi vidio bager i onda se zaletio u njega. Da je tu samo bio Sutilov bolid nebi ni izletio… Sutil nije morao sjediti u bolidu. Mogao je biti pored bolida, uz ogradu. A da nije bilo bagera Bianchi je mogao pokupiti upravo Sutila ili njegov bolid, ili nekoga od redara pored staze. Kakve veze ima koliko je krugova do kraja. Eto nije bilo dovoljno da Bianchi napravi grešku života. A SC nije ni trebao izlaziti. Sve su standardne mjere opreza bile poduzete. Samo je trebalo… Read more »

Related Posts