Prva sezona Formule 1 vožena je 13. svibnja 1950. godine na Silverstoneu, a prvi pobjednik bio je Giuseppe „Nino“ Farina za volanom Alfa Romeo-e, koji je ujedno i osvojio prvi naslov svjetskog prvaka. Svi ovi podaci su točni, no to niti približno nije početak ovog sporta koji ima duboke, duboke korijene…
Formula 1 potječe iz Grand Prix prvenstva koje je prvu utrku imalo 27. lipnja 1906. u Le Mansu, ali i prije toga je bilo ovakvih utrka. Za pravi početak treba otići još 12 godina unazad, u 1894. Prva utrka u povijesti vožena je 22. srpnja 1894. u Francuskoj. Bila je to utrka koja se vozila na relaciji Pariz-Rouen pod sponzorstvom novina Le Petit Journal. Utrci je prethodilo četiri dana izložbi automobila i kvalifikacija za utrku, za što je publika pokazala velik interes. Bila je duga 127 kilometara, a prvi je ciljem u Rouenu prošao Jules-Albert de Dion. Iako je prvi stigao do cilja, nije dobio glavnu nagradu jer je njegovo vozilo bilo na parni pogon, pa mu je bio potreban ložač što nije ispunjavalo uvjete za glavnu nagradu. Tako je glavnu nagradu osvojio Albert Lemaitre u Peugeotu i time je on prvi pobjednik jedne automobilske utrke.
Bila je to jedina utrka te godine, a u narednim se broj povećavao. Najviše ih bilo je voženo upravo u Francuskoj. 1906. održana je prva utrka koja se službeno zvala Grand Prix (Velika Nagrada). Na već spomenutoj utrci u Le Mansu 27. lipnja 1906., pobijedio je Mađar Ferenc Szisz u Renaultu. Prvenstvo je zbog 1. svjetskog rata 1915. napustilo Europu, ali je bilo nastavljeno u SAD-u. Tamo je održavano dvije godine, a nakon uključenja SAD-a u rat, prvenstvo je prekinuto do 1919. Prva utrka nakon rata bila je Targa Florio u Italiji na kojoj je pobijedio Francuz Andre Boillot u Peugeotu. Do 1921. utrke su se održavale samo u Italiji, a i poslije se većina utrka tamo održavala.
Grand Prix sezona 1931. bila je prva sezona AIACR Europskog prvenstva. Naslov prvaka uzeo je talijanski vozač Ferdinando Minoia vozeći za momčad Alfa Romeo, Alfa Corse. Minoia je uzeo naslov unatoč tome što nije pobijedio niti na jednoj od tri utrke te sezone za razliku od Giuseppea Camparija koji je pobijedio u Italiji. Obojica su imali po devet bodova, ali pošto je Minoia imao veću kilometražu od Camparija, on je uzeo naslov. Iduće sezone naslov je uzeo legendarni Tazio Nuvolari koji je kao i Minoia bio u momčadi Alfa Corse. Tazio je pobijedio na prve dvije utrke, a na trećoj je bio drugi.
1933. i 1934. nije održavano Europsko prvenstvo, već su ponovo vožene utrke bez proglašavanja prvaka. 1933. najviše pobjeda uzeo je aktualni prvak AIACR Europskog prvenstva, Tazio Nuvolari, njih sedam. Najuspješnija momčad po broju pobjeda bila je Nuvolarijeva momčad Alfa Romeo, koja je ostvarila čak 19 pobjeda. Od utrka te sezone treba spomenuti Monegaški Grandes Épruves na kojem se po prvi puta startni grid određivao kvalifikacijskim vremenima, a ne izvlačenjem. 1934. je najviše pobjeda među vozačima imao Achille Varzi (6), a najviše pobjeda od momčadi ponovo je imala Alfa Romeo (18). 1935. nastavilo se AIACR Europsko prvenstvo, no nije dugo potrajalo. Održano je još pet prvenstava, ali se u onom posljednjem nije proglasio prvak zbog početka Drugog svjetskog rata. U tri od četiri prvenstva naslov je uzeo Nijemac Rudolf Caracciola u Mercedesu. Jedino od ta četiri prvenstva koje nije osvojio Caracciola bilo je ono 1936. kada je naslov uzeo njegov sunarodnjak Bernd Rosemeyer u bolidu Auto Uniona. Inače, da se naslov dodjeljivao 1939., uzeo bi ga također Nijemac, Hermann Paul Müller u Auto Unionu.
Uslijedila je već spomenuta stanka zbog Drugog svjetskog rata tijekom koje je održano sedam utrka, pet u Južnoj Americi, a dvije u Europi od kojih je jedna bila u državi u čijem je sastavu bila i Hrvatska – u Kraljevini Jugoslaviji. Bila je to prva utrka za vrijeme rata, a održana je u Beogradu 3. rujna 1939. Pobjednik je bio Tazio Nuvolari u Auto Unionu i to je bila ujedno i njegova posljednja pobjeda u njegovoj velikoj karijeri. Iako je za utrku tada bio pokazan velik interes, malo tko zna za nju. Nakon Drugog svjetskog rata održana su još četiri Grand Prix prvenstva prije 1950. i početka Formule 1. 1949., posljednja sezona Grand Prix prvenstva, vožena je po tzv. Formuli A u kojoj su bolidi mogli koristiti 1.5 litrene motore s kompresorom ili 4.5 litrene atmosferske. Ta formula je iduće godine preimenovana u Formulu 1 te je pod tim imenom pokrenuto novo FIA-ino automobilističko prvenstvo koje traje već dugih 65 godina. Time završava priča Grand Prix prvenstva i počinje nova priča koja još uvijek traje – priča o Formuli 1.
^^ balls to the floor.
Brutalna slika
Jako dobro napisan članak!Dobro je podsjetiti se na početke,da bismo vidjeli koliko je današnja formula uznapredovala u jednom vrlo važnom segmentu.U segmentu sigurnosti vozača.Ova dva ikarusa Stewart i Hill i naravno svi drugi,vozili su bolide koji su greške naplačivali skupo,a mnogoput nažalost,preskupo.Slagali se s današnjom formulom ili ne,veseli me što ne vidimo ozljede ili nedo Bog nešto gore.
Odličan podsjetnik!
Priznajem da nisam dosad čuo za to u Beogradu, čudno da se ne spominje u analima našim, vjerojatno poslijeratna politika (pošto je dolfek inicirao ukljčivanje MB i AU u GP prvenstvo), a eto i tu se dešavala povijest, još Nuvolari s AU za kraj, odlično! :thumbs:
Prva liga. Dobar podsjetnk za sve. Od onih koji su to već malo zaboravili, pa sve do nove ekipe koja se pojmom “F1” i što taj pojam zapravo znači, tek upoznaje.
I zato, da nisam više čuo: “ovo nema smisla, neću to više gledati, uništili su formulu……”
Nema tu demokracije.
ili Formula 1 ili smrt. (može i oboje)
p.s.
Što me opet podsjeti na još jedan glupi vic:
Čića ili smrt?
Smrt!
Dobro kad tako hoćeš, al ipak prvo malo čića.
( ne smijem reći što je čića, ima tu i djece)
Njemačka dominacija 30-tih Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus (AIACR) je 1934. godine objavila novu formulu. Ona je zahtijevala da bolid bez vozača, goriva i ulja ne smije biti teži od 750 kg, bez restrikcije na motor. Dužina utrke bila je minimalno 500 km. Hitlerova Njemačka sponzorirala je dvije momčadi za natjecanje u toj formuli, Mercedes i Auto Union. Svaka momčad dobivala je godišnje 450.000 maraka plus dodatne bonuse na rezultate. Naravno, taj novac je pokrivao samo manji dio ogromnih troškova. Bilo je procijenjeno da je Mercedes trošio oko 4 milijuna maraka godišnje na svoj trkaći program. Alfred Neubauer, njihov… Read more »
Hvala na odličnim informacijama 🙂 . Naslovna slika je brutalna, jel’ se zna koja su ta dva ikara na slici?
Jackie Stewart i Graham Hill lete stazom Nordšlajfe na VN Nemačke 1965.
Jesi me!U BRM-u
Hvala najljepša:)
.. a 1950e je sve krenulo s legendarnim vozačem,argentincem Juan Manuel Fangiom a.k.a. “El Maestro” .. 5 naslova prvaka i to s 4 različita tima,Alfa Romeo,Ferrari,Mercedes,Maserati,24/51 dobivene trke,29/52 pole positiona. Legenda.
Schumacher ga smatra najvećim vozačem: “Fangio is on a level much higher than I see myself. What he did stands alone and what we have achieved is also unique. I have such respect for what he achieved. You can’t take a personality like Fangio and compare him with what has happened today. There is not even the slightest comparison. “. Respect.
.i onda skuže da čovjek niti nema vozačku dozvolu. 🙂
odlicno…prezadovoljan sam! 😀
.odličan tekst. Ovo je svojevrsna Biblija kojoj je jedini nedostatak što nije objavljena kod samog otvaranja ovog portala (još od F1HR). Al, i ovako, svaka vam čast.
Hvala.
Odličan text CroaticF1.
Francuska je svojevrsna kolevka motorsporta a nema mesto u kalendaru f1 🙁
Ultimativni predlog za vraćanje f1 u Francusku. –Prepravka de la Sarte za dobivanje Grade 1 sertifikata(trenutno ima 2-jku) i prepravka FIA pravilnika za staze koja bi imaa specijalni član “sve staze nesmeju biti duže od 7 km (osim Spa i de la Sarte) ” –Ubacivanje Manji Kura koji već ima Grade 1 –Moj san oduvek,prepravka staze Circuit de Charade da dobije Grade 1 sertifikat. Nemožete zamisliti koliko je uzbudljiva staza Circuit de Charade,to je nešto imresivno,nijedna staza iz trenutnog kalendara nije toliko uzbudljiva ko Charade.To je Francuski F1 san samo niko to nevidi 🙁 Vožnja te staze na f1 simulatorima… Read more »
Nisam čuo za Charade do sad moram priznati, ali sudeći po youtube videima konfiguracija staze je fantastična. Djeluje užasno tečno i izazovno. No na žalost mislim da je F1 zauvijek napustila takve staze, a zamijenili su ih ogromne asfaltirane površine sa savršeno ravnim asfaltom i sa nacrtanim linijama koje zatvaraju krug. :/
Al s druge strane totalno mogu zamisliti ove budale iz Indy-a da se tu krše. 😀
Ovo je jako dobro. Aj mi napiši popis literature u PM il ovdje svejedno je.
poslije Ayrtona Senne, najbolji Open-wheel vozac svih vremena je definitivno Tazio Nuvolari, a poslije njih dvojice, Jim Clark 🙂
“a dvije u Europi od kojih je jedna bila u državi u čijem je sastavu bila i Hrvatska – u Kraljevini Jugoslaviji. Bila je to prva utrka za vrijeme rata, a održana je u Beogradu 3. rujna 1939.” – nisam znao da se tih godina Hrvatska prostirala i do Beograda. 😀
..inače vrlo zanimljiv tekst, thx Cro!
“nisam znao da se tih godina Hrvatska prostirala i do Beograda. 😀 ”
dobar Sarkazam 😀
@hatt, nisam napisao da se Hrvatska prostirala do Beograda, nego da je Hrvatska tada bila u državi u kojoj se održala utrka, u Jugoslaviji 😉
Znači da smo sad u još boljoj poziciji.. sad smo u EU znači da imamo sve europske utrke na “domaćem” terenu, kao tih godina KJ-e, ma koji smo mi Hrvati carevi.
Zemlja Perecija.
:thumbs: