Retrovizor: Pogled prema sezoni promjena

Već dugo znamo da će 2014. po mnogo čemu biti otvaranje nove F1 stranice, s time da su se neki novi detalji počeli odmotavati tek ovih dana

Eto, već smo prevalili jedan djelić međusezonske pauze. Dok mediji i asfalt miruju, za ekipe nema mira: razvijaju se bolidi za sljedeću sezonu ― i to, kao što odavno znamo, osjetno drukčiji bolidi s obzirom na novu recepturu motora. Nije, uostalom, više mnogo ni ostalo do prvih testiranja.

Velike mehaničke promjene na bolidima dobar je dio ekipa iskoristio kako bi naglasio da će karte u 2014. biti daleko izmješanije nego inače, i da čisti evolutivan pristup više nije opcija. Dakle, prilika naglo se poboljšati ― ili pogoršati.

Ali to je i dalje tako samo u teoriji. U praksi, iako će izuzetaka biti, drastične skokove ne treba očekivati, ili barem ne u većoj mjeri nego inače (npr. ovogodišnji pad McLarena). Naime, vodeće ekipe i dalje imaju veću količinu sredstava, personala i iskustva, pa i time bolje predispozicije za snažan bolid. Drugim riječima, ne očekujte baš da Marussia pobjeđuje, a Red Bullovi ispadaju u Q1 kvalifikacija.

Veći faktor nego proteklih godina trebala bi igrati (ne)pouzdanost: motori su novi, šasije uglavnom također. Testiranja u laboratorijima, koliko god ekstenzivna i ekstremna bila, nisu ista priča kao i utrke. Dok kroz zadnje dvije-tri godine nije bilo ništa neobično vidjeti jedno ili dva odustajanja, to bi se u 2014. moglo promijeniti.

Za gotovo svaku ekipu pojedinačno postoje pitanja na koja bi 2014. trebala dati odgovor. Za Red Bull, koji će po svemu sudeći nastaviti biti u gornjem redu, bit će interesantno pratiti kako se Daniel Ricciardo snalazi kao juniorski kolega četverostrukom svjetskom prvaku. Mercedes je po rezultatima u uzlaznoj putanji, vozači dokazano znaju iskoristiti bolid koji dobivaju u ruke, i n Paddyju Loweu je nastaviti trend. Lotus je nepoznanica svojom formom i postavom Grosjean-Maldonado.

Force India, Sauber i, donekle, Toro Rosso, ciljat će odvojiti se od ostatka srednjeg reda ― i zamislivo je da netko od njih napravi neki konstrukcijski trik koji bi ga mogao izdignuti iznad konkurenata. Na Williamsu je, naravno, da što prije krene s oporavkom i počne, barem za početak, iole regularno osvajati bodove.

Upravo kao što je cilj Marussiji i Caterhamu doći do razine gdje mogu skupiti barem poneki bod, i napraviti taj već dugo čekani presedan. I kod njih bi ulogu moglo igrati neko interesantno tehničko rješenje, a na ruku bi im išao i pad nekoga iz srednjeg reda.

Najveći upitnik je vjerojatno upravo nad Ferrarijevim garažama. Dva super-vozača u jednoj ekipi koja dugo tradicionalno funkcionira s primarnim i sekundarnim, mogla bi se pokazati izvrsnom ako obojica donesu pregršt važnih konstruktorskih bodova, ili potpunim pucnjem u prazno ako će letjeti perje, namještaj i vatromet. Ali s obzirom na Alonsov trenutačan stav prema Ferrariju, tu bi moglo još biti svačeg.

U jednom neočekivanom potezu, odlučeno je da od 2014. bodovi na posljednjoj utrci (Abu Dabi, prema aktualnom kalendaru), važe dvostruko. Dok je s jedne strane lako razumjeti logiku iza toga koja želi prvenstvo sačuvati otvorenim koliko je god to kasno u sezoni moguće (pobjednik osvaja mamutskih 50 bodova), određeni dio publike, mene uključivo, drži da je to otišlo ipak nijansu predaleko u šou-biznis. Ovo nepotrebno kažnjava i čisti peh ― možete pobjeđivati sedam puta u nizu ispred drugoplasiranog, i izgubiti svu prednost na posljednjoj utrci samo jer je, recimo, pukla guma. Ako se tako nešto dogodi, svi će brujati dekadama o “ukradenoj tituli”, nepravdama i ostalom. I to ne bez razloga.

Drugi novitet je uvođenje OIB-a za vozače. Marketinški ima smisla, i već postoji u raznim drugim kategorijama.

Nove pet-sekundne kazne također bi mogle malo premostiti trenutačnu veliku rupu između opomene i prolaska kroz boks, što je drastična kazna za neki sitni previd. Kakve god kazne bile, samo se nadajmo da će ih, kao prvo, biti što manje, i kao drugo, ako ih već mora biti ― da budu konzistentne.

U poslovnom smislu, zanimljiva je objava uvođenja limita potrošnje ekipa, iako će to stupiti na snagu tek 2015. O ideji se govori već dosta vremena, no naišla je na priličan otpor, osobito među onim ekipama koje tradicionalno sipaju kamione novca u svoje F1 operacije. Limit će, koliko god zadan bio, vjerojatno ostati dovoljno visok da ne okrene raspored konkurencije naopako, ali bi mogao pomoći manjim ekipama da se održe uslijed ove financijske eksplozije (ili ― implozije?) koja traje već nekoliko sezona. I naravno, tu je faktor reorganizacije: ekipama koje su navikle trošiti mnogo bit će teže adaptirati situaciju (ili je prikriti) nego onima koji su već naviknuti na rad s malo resursa.

Uvođenje obaveznih zaustavljanja u boksu je bojkotirano od strane ekipa, i to ne treba čuditi. I vjerojatno je i bolje ostaviti mogućnost strategije i taktiziranja, nego tupo zapovijedati koliko se puta treba ući u boks. (Osobno, meni su bila draga vremena kad je jedna od mogućnosti bila ― uopće ne ići u boks.)

S toliko novih varijabli, bilo kakvo prognoziranje 2014. osim najopćenitijeg je besmisleno. Čak i rezultate testiranja moramo pratiti s priličnom rezervom, jer već nekoliko sezona ona nemaju preveliku sličnost s rezultatima koja slijede koji mjesec kasnije.

Još jedna novost ― za ljubitelje F1 u Hrvatskoj posebno korisna ― je povratak Austrije na kalendar. Red Bull Ring nije predaleko, i mogao bi zgodna alternativa i promjena onima koji tradicionalno idu u Budimpeštu ili Monzu. Also, wir treffen uns dort?

Oton Ribić

10 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Zec

Znaš li kako se ja postavljam u životu, najčešće? Uzmem najgoru opciju koja se može dogoditi i tako se postavim, a onda sve što se dogodi bolje od toga, je dobro. Tako i za prijenose.

Ayrton Mclaren

Svaka čast, članak odličan. ALI, nitko još nije dao odgovor na najvažnije pitanje svakog F1 fana u ovoj našoj žabokrečini: Hoće li biti prijenosa F1 sljedeće sezone? Nažalost, vjerojatno će nam dan prije početka sezone reći odgovor, a taj odgovor teško da će biti pozitivan….

Zec

Frend mi rekao da je Austrija već rasprodana.
Ovo s duplim bodovima je i meni bezveze, a i za ulaske u box se slažem. Treba im ostaviti dvije različite komponente guma, npr. brže koje se više troše i tvrđe koje će biti sporije, ali možda izdržati utrku. Ako netko misli da će uspjeti s tvrđim gumama do kraja, neka riskira.

SENNA41

Vjerujem da će nova pravila izmiješati karte poglavito na vrhu.Po meni Mercedes će biti ekipa koju će slijedeće sezone loviti svi pa i Red Bull.Iako je to teško reći s sigurnošću, Mecedesov motor je uvjerljivo najjači.Po nekim informacijama i 100ks jači.Netko će reći da je i dosada Mercedes imao najjači motor ali veliki rezultati su nedostajali.2014. nam donosi vrijeme kada će motori igrati veću ulogu nego do sada pa tako i Mercedesove šanse za naslov rastu.Ferrari i Red Bull sigurno se s ovim ne slažu ali draž formule je upravo u tome,velikom rivalstvu najboljih ekipa.

Highlander

Ako malo pogledas povijest F1,motor nikada nije bio presudujuci faktor,nego aerodinamika i trakcija. Po meni ce Red Bull zbog Neweya i mozda Ferrari,jer se vratio legendarni Byrne.Naravno,tu su i McLaren i Merc zbog velikih resursa i ogromnog iskustva.Bumo vidli…

croatic f1

Ne znam kad je FIA zadnji put donijela neki pametan prijedlog ili odluku.Dvostruke bodove ne treba komentirati,ali treba ovaj limit potrošnje koji na snagu stupa 2015.Još jedna glupost u nizu po meni.Formula 1 je elita,najskuplji sport.Ako nemaš novaca,ne ulazi u elitu.
Kao i uvijek pohvala za retrovizor :thumbs:

Groff

Još jedna novost ― za ljubitelje F1 u Hrvatskoj…

U nastavku teksta već sam se ponadao da se F 1 vraća na neku domaću TV postaju…

McKruno

I ja sam se ponadao. Izgleda da sam osudjen na ORF. Nema reklama ali i ne znam rijec svapskog …!

ice

Also, wir treffen uns dort?
NEIN! sve karte su rasprodane u roku odmah.

Luka Tunjić

Ima dosta pogrešaka u članku,posebno u gornjem dijelu.No,svejedno dobar retrovizor

Related Posts