Retrovizor: Taktiziranje na finski način

Jedva dočekan prvi ovogodišnji Grand Prix prvo nas je malo smrznuo demonstracijom Red Bullove do tad neviđene brzine u subotu, da bi u nedjelju situacija već bila malo drukčija. To je najbolje iskoristio Räikkönen, iako ni Ferrari neće baš pisati pisma pritužbi…

Kao što smo to mogli reći i nakon mahanja kockaste zastave na kraju Melbournea 2012. ― ako se po po prvoj utrci sezona poznaje, ni ove nam godine neće nedostajati trilera i odličnog utrkivanja. Čak nije ni bilo naročitih drama i neujednačenosti po pitanju degradacije guma, zapravo je cijeli Grand Prix izgledao dosta koherentnije nego kaos rezultata kroz prvu polovicu 2012. Kako je upravo ta kaotičnost i manjak bilo kakvog kalkuliranog taktiziranja mnogim fanovima bila problematična prošle godine, zasad sluti kao da je taj problem riješen.

U kontra-analogiji, dobro da se ne poznaje utrka po kvalifikacijama. Unatoč naglo mijenjajućim uvjetima na asfaltu uslijed sušenja nakon kiše koji su još malo promiješali rezultate, Red Bull je relativno komforno (s gotovo 7 Vettel i preko 2,5 desetinke prednosti Webber) zauzeo prvi red. I ― mnogi su se, mene uključivo, tog trena pretvorili u skeptike i počeli očekivati ponavljanje situacije toliko česte u 2011., kad je Vettel super-efikasno u prvih nekoliko krugova eliminirao bilo kakva pitanja oko potencijalnih pobjednika utrke.

I onda se stvar malo počela mijenjati. Doduše, Vettel je uspio zbrisati pokoju sekundu nakon svojeg tipično dobrog (a Webber tipično lošeg) starta, ali se ta prednost nije brutalno nastavljala povećavati, štoviše, nije mnogo trebalo da se istopi i Nijemac počne uočavati sve veće crvene prilike u svojim retrovizorima. OK, nije treće mjesto na kraju nešto za veliku brigu, ali nakon onakvih kvalifikacija ipak je malo indikativno.

Kad smo kod crvenih prilika, očito je kako je ovaj put Ferrari ipak ― koliko se na temelju jedne utrke može procijeniti ― u milijardu puta boljoj situaciji nego početkom 2012. Alonso je za medije i dalje nešto sumnjičav i zamišljen, govori kako je realno ipak se samo nadati postoljima, ali to ne umanjuje činjenicu da je i s ovakvim “postoljaškim” bolidom ščepao dobrih osamnaest bodova. Doduše, ne izravnim napadom na Vettela, već taktiziranjem prolascima kroz boksove, ali oko toga ovaj put nećemo (a neće ni on sitničariti). Doduše, nemojmo prerano na temelju viđenog u Albert Parku skakati i početi zaključivati kako je ovaj put i Massa vozio slobodne noge na gasu. Vidjeli smo nešto što aludira na borbu između njih dvojice na početku, ali morala bi se dogoditi nekakva tektonska promjena u Scuderiji i njenom načinu rada da, kad zagusti, Španjolac ne dobije manje ili više suptilnu prednost pred Brazilcem. Bilo kako bilo, ovaj duet zaradio je trideset bodova i montirao Ferrari na vodeće mjesto među konstruktorima.

No svoj dio showa pred svima njima oteo je, naravno, Räikkönen. Lotus je ionako bio smatran solidnim još za zimskih testova, a te su se prognoze počele pokazivati točnima. S obzirom na financijske probleme koji mogu u nekom trenu početi predstavljati balast ekipi, tek treba vidjeti kako će se ta forma držati u odnosu na suparnike, osobito kad će ciljati na istu vrstu strategije s gumama, ali zasad stvari u Enstoneu izgledaju dobro. Malo manje dobro za Grosjeana koji je, unatoč zarađenom jednom bodu, ovaj vikend završio u sjeni momčadskog kolege koji je inače skromno priznao kako mu je ovo jedna od lakših pobjeda. Ali pokaže li se i inače da Lotus ima tu magičnu karakteristiku čuvanja guma, bonus mogućnosti jednog odlaska u boks manje na utrci bit će grozomoran! Naravno, to treba još vidjeti i perspektivi drugih staza koje će biti toplije, ili biti drukčije što se tiče abrazije.

Još se u tu grupaciju na vrhu ugurao i Lewis Hamilton, odradivši svoj dugo čekan debitantski nastup za Mercedes, koji i sam po sebi djeluje kao nijansu ozbiljniji faktor nego prošlih sezona, iako je Britanac zapravo na kraju izgubio dva mjesta u odnosu na startni grid (sad će biti veselo gledati i slušati beskrajne rasprave koliko je tu utjecaj Hamiltona, a koliko Mercedesa!). Problemi s elektrikom za Rosberga su doduše ekipu vjerojatno koštali nekoliko bodova, ali možda im općenito ipak slijede malo vedrija vremena. Ove vozače i ekipu bit će posebno zanimljivo pratiti kroz sezonu.

aus_webber_redbull_17-03-2013 honz2063 Formula One World Championship mclaren-on-cinturato-green-inters-on-track

Ta vedrija vremena su u međuvremenu dostupna McLarenu samo na razglednicama. Već i uoči utrke su se iz smjera Wokinga čule nekakve oprezne najave da forma nije vrhunska, ali deseto i petnaesto mjesto u kvalifikacijama, te dva boda u utrci, miljama su od očekivanog. Naravno, uvijek je tu i faktor odlaska Paddyja Lowea i Lewisa Hamiltona, te dolazak Péreza kojemu tek prethodi skupljanje vreća i vreća iskustva, ali pad forme s vrha gornjeg ešalona u 2012. na srednji red samo nekoliko mjeseci kasnije ne može se objasniti samo time. U Melbourneu je možda još bio prisutan i određeni splet okolnosti koji je McLarenu dodatno odmogao, pa se stvari ipak kako-tako vrate u Maleziji. A možda i ne?

Opet kao kontrast, solidnu formu pokazala je Force India. Sutil je odvozio Grand Prix kao da nikad nije ni bio ni na kakvoj pauzi, dok mu je kolega di Resta završio nekoliko sekundi za petama, i momčad je u vreću spremila deset bodova, izjednačivši se među konstruktorima s Mercedesom. Opet, niti Force India nije baš u financijskom blagostanju, pa je zamislivo da to bude prva pukotina u inače dobrim nastupima ove sezone.

Toro Rosso se nije pomaknuo posebno ni naprijed ni natrag, a pitanje je još i kako pozicionirati Sauber, s obzirom da je njihov iskusniji vozač, naravno Hülkenberg, bio prisiljen posve odustati. Ali, okulari su već pažljivo usmjereni na njega za Sepang. A Williams je opet u problemima ― šesnaesto i sedamnaesto mjesto u kvalifikacijama, i Bottasovo završavanje utrke s krugom zaostatka malo podsjećaju na onu nesretnu 2011. kad je ekipa završila u donjoj trećini među konstruktorima, skupa s HRT-om, Caterhamom i Marussijom.

HRT doduše danas pripada povijesti, ali ni preostale dvije “nove” (pitanje koliko su nove više) nisu se uspjele odlijepiti sa začelja. Caterhamovo svake dosadašnje predsezonske stanke najavljivano pridruživanje srednjem redu opet djeluje daleko ― sad će glavni konkurent opet biti Marussia, s Bianchijem koji je u te dvije ekipe, treba i to reći, jedini koji je utrku završio s jednim krugom zaostatka za Räikkönenom, i u kvalifikacijama izgledao znatno brži od društva. Nemojmo još prerano skakati i proglašavati ga nasljednikom Masse ― imat će još napretek utrka pokazati kako se snalazi na duže pruge…

Sve u svemu, vrlo zanimljiva utrka, i ne samo zbog toga što predstavlja prvo ozbiljno otvaranje karata svih ekipa. Također, ostavlja dosta otvorenih pitanja za redovito dobru Maleziju, koja će opet biti svojevrstan ekstrem vremenskih uvjeta ― vlaga i temperatura tamo su dio folklora. Je li Red Bull doista u formi i držanju guma u uvjetima utrke tek dio gornjeg ešalona, ali ne u njegovom vodstvu? Kako će se pozicionirati Ferrari, Lotus i Mercedes, kao i odnosi među njihovim vozačima? Nastavlja li se crni vikend za McLaren? I kako će disati Sauber kad se nađe u utrci?

Zasad je čak još prerano zaključivati o ukupnim formama ekipa. Možemo otići toliko (ali samo toliko) daleko da oprezno komentiramo kako Hamilton prema viđenome nije napravio nimalo loš potez prebacivši se iz McLarena u Mercedes, kao što su (ga) neki upozoravali, i da je Massa nešto raspoloženiji.

Heroj utrke: Adrian Sutil. Kakvo navikavanje ili uštimavanje, Nijemac je odradio utrku bez i tračka godišnje pauze koja je iza njega! Naravno, ne znamo kakav bi teoretski bio Bianchi da je on dobio Force Indijin kokpit, ali barem ovako možemo reći da Sutil nije bio pogrešan izbor.

Potez utrke: Lotus. U utrci u kojoj su ostale ekipe gornjeg ešalona ciljale na tri zaustavljanja u boksu, Lotus je odigrao na kontra-taktiku, uloživši u nižu degradaciju guma koja bi omogućila jedan manje. I ideja je itekako funkcionirala, sasvim dovoljno dobro da Finac zgrabi pobjedu sa sedmog mjesta na gridu.

Razočaranje utrke: McLaren. Dva mršava Buttonova boda nakon što ni u subotu stvari nisu funkcionirale. Svi znamo i već smo vidjeli kako Woking ima kapacitete naglo razviti bolid i iz tački napraviti pobjedničku mašineriju, ali ovo u Australiji bio je nesretno hladan tuš za McLarenove navijače.

Nagrada za konzistenciju: Mark Webber. Nažalost, ne konzistenciju u nečem korisnom: Australac se i dalje muči sa startovima, što mu je boljka već dugo, pa mu ni domaća utrka nije bila izuzetak.

Oton Ribić

15 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Scuderia Ferrari

Odličan retrovizor po ko zna koji put 😉

hyuna

Webberov los start je zbog novog softvera kojeg imaju ove sezone. Te mu se Mclaren Inc. ispricao zbog toga sto mu se dogodilo. Svi imaju istu elektroniku na bolidu koju dobijaju od Mclarena (ECU) modifikacije su dozvoljene zbog nadolazece 2014. sezone.

p.s. stoga prije nego sto se nekog crni malo potraziti informacije zasto je webber lose startao na domacem GP

perodeformero

To je bila kurtoazna isprika. Sky sport je imao detaljnu analizu Weberovog starta i tamo se puno stvari dalo zamijetiti koje nemaju veze sa elektronikom, a ne idu Weberu u prilog.

hyuna

LONDON: McLaren apologised to Formula One rivals Red Bull after a standard engine control unit they supply to all teams contributed to Mark Webber’s poor start at his home Australian Grand Prix.
“There was a software-related issue that meant that Webber’s car garage data system had to be re-started during the formation lap,” said a McLaren Group statement. “That disrupted his preparations for the start of the race, for which Mark and the team have our apology. We are working together with them to prevent any recurrence.”

SefoRBR

Kimijevu strategiju odabrao Đelo Hađiselimović… odličan retrovizor, btw!

fernandof1

samo da lotus uspije nastaviti sa razvojem u ritmu ferrarija, mercedesa, red bulla i mclarena i bit ce odlicno za sezonu 😀 i sad treba docekat maleziju 😛

l l

Sjajan članak! Uvijek s guštom čitam Retrovizor made by Oton! 🙂

scenario 7

Izvrstan tekst. Jedva cekam maleziju da vidim hoce li se nastaviti dobra forma lotusa, kakvu ce tamo ulogu odigrati gume i najvise me zanima kakvo ce vrijeme biti za vrijeme utrke. Lotusu ce jako tesko biti natjecati se s vodecim momcadima sto se tice razvoja bolida, jer ostale momcadi imaju znatno vise sredstava, ali ako je Lotus stvarno otkrio setup bolida koji ih moze postediti jednog zaustavljanja u boxu onda mozda to moze ciniti dosta veliku razliku između njih i ostatka poredka. Ali mislim da ipak temperatura staze određuje degradaciju guma,a posto je bilo malo hladnije u Melbourne-u biti ce… Read more »

Intercooler

Ali zaboravljaš da bi možda i Lotus mogao biti puno bolji u toplijim uvjetima…

scenario 7

A gle…Mozda je a mozda i nije..zato nista nemozemo reci sa sigurnoscu.. Ali ono sto znamo zasigurno da je E21 evolucija E20 bolida koji je bio vrlo kompetitivan u toplim uvjetima…Sto bi trebalo znaciti da ce biti jos brzi nego E20…Ali nemozemo znati sa sigurniscu jer neznamo jos tocno koliko su druge momcadi napredovale u tom podrucju ove godine…Moze biti da je (npr. ) E21 za sekundu brzi od E20 u tim uvjetima ali je to nebitno kad mozda Ferrari ili RedBull skinu jos sekundu sa vremena E21 i opet su na istom kao prosle sezone…Zato treba pricekati i vidjeti… Read more »

kiki1111

Moramo prije svega znati da u australiji odlazak u box iziskuje najvise vremena od vecine utrka u kalendaru,ne vjerujem da ce taktika od strane lotusa biti svagdje izvediva,tj.sa jednim zaustavljanjwm manje od svih,morat ce pokazati i brzinu,no,najbrzi krug u australiji pred kraj utrke i sa “potrosenim”gumama…..ja sam optimista po pitanju lotusa i kimija,pricekajmo,pravi uvid u odnos snaga bit ce vidljiv dolaskom u europu!

hollywood

Zadovoljstvo citat vase tekstove Oton

nono54

Odličan a prije svega objektivan retrovizor, moja ocjena 10, za razliku od članka “Kimi s ovog svijeta” koji je po mom sudu za ocijenu 2. Neznam kako pojedinci (većina na portalima i forumima) na temelju 5% odrađene sezone mogu nekoga već proglašaviti pobjednikom ili gubitnikom. Realno treba gledati na taj “cirkus”, pa možda i reći-misliti “prvi se mačići bacaju u vodu. Navijač sam jednog tima a i vozača ali nikada ne omalovažavam uspjeh nekog drugog a da i ne govorim, da nije na mojem nivou pljuvanje i svaljivanje drvlja i kamenja po nekom od ostalih vozača. Malo realnosti, strpljivosti i… Read more »

Intercooler

Kakve veze ima ovaj članak s člankom Kimi s onoga svijeta da bi ih ti mogao uspoređivati i još k tome davati neke ocjene?!?! Tekstovi po meni pojmom niti naslovom nemaju ama baš nikakve veze, jedino što su inspirirani istim stvarima.

alonso 29.07.1981

Odličan retrovizor 😀
Jedva cekan maleziju.

Related Posts