Nekoliko manje poznatih činjenica:
1. Po iznimno mokroj Spa-Francorchamps startao je sa osme pozicije. Kako je utrka odmicala, vremenski uvjeti postajali su sve teži, a on se jedini uspijevao nositi s tim. Poznat kao “kišni čovjek” nakon svega 17 krugova prestigao je gotovo sve vozače za čitav krug!
2. Na svojoj prvoj utrci kvalificirao se u senzacionalni četvrti red! Nažalost, iako se na startu već krenuo probijeti prema vrhu, morao je odustati zbog mehaničkog problema.
3. Nije propustio impresionirati niti prvom prilikom kada je u ruke dobio volan bolida Formule 1 – mlad i neiskusan odvozio je najbolje vrijeme jednog slobodnog treninga, svega sedam stotinki ispred bolida Ferrarija.
4. U neizvjesnoj utrci za VN Belgije svjedočili smo nadljudskom podvigu: kada se po prvi put riješio bolida ispred sebe i osigurao čist zrak – odvozio je krug pune dvije sekunde brže od bilo koga drugog u dotadašnjem tijeku utrke!
5. U nižim serijama također je ostvarivao fenomenalne rezultate, uključujući i onaj kada je u sezoni uzeo 15 pobjeda od ukupno 20 odvoženih utrka, što ga je dvije godine kasnije lansiralo u Formulu 1.
Dok smo u GP1 ekipi radili planove za ovaj “Senna special” ja sam se odmah izjasnio da nisam u mogućnosti sudjelovati u pisanju materijala. Razlog je jednostavan – nisam pratio Senninu karijeru. Upravo tako. Nažalost, na svijet sam došao prekasno da svjesno u potpunosti popratim onog za kojeg se tvrdi da je najveći svih vremena. No, gospodin Blažičko odmah je reagirao i srdačno mi preporučio da upravo zato napišem svoj doživljaj svima poznatog “mita”.
* * *
Da se razumijemo, sudeći po podacima kojima baratamo, statistički gledano – i vi koji ovo čitate vjerojatno ste u svojim dvadesetima, kao i ja. Štoviše, čak oko 45% posjetitelja ima manje od 25 godina! A ipak, gotovo svakodnevno susrećem se s porukama na forumu, komentarima ili porukama na e-mail adrese u kojima posjetitelji pod svoje omiljene vozače navode jednog ili nekoliko aktivnih vozača i, naravno, Ayrtona Sennu.
Vratite se na početak teksta i pogledajte pet navedenih anegdota. Iskreno, između nas, jeste li ih stvarno “uživo” (odnosno u real-timeu) odgledali svih pet? Nadalje, koliko vas je posumnjalo da se u svima zapravo radi o Senni? A koliko vas točno zna reći koliko gore navedenih mitova potpisuje Senna? Da skratim mozganje – nijedan! Idemo od natrag: 15 od 20 pobjeda u Formuli 3 odnio je Lewis Hamilton. Fantastičnu scenu s dvije sekunde bržim krugom priredio je Kimi Raikkonen. Najbrži na treningu prilikom svoje prve vožnje u F1 bolidu bio je Seb Vettel. Sedmu startnu poziciju u Belgiji 1991. ostvario je, naravno, Schumacher, a legendarna priča iz Spa opisuje – Jima Clarka.
Očito, oni malo skeptičniji i s boljim senzorom za bulls**t vjerojatno su odmah primjetili po stilu pisanja da se radi o najobičnijoj smicalici. Nažalost (ili nasreću), i ja imam takav skeptičan način gledanja kad se radi o bilo kojoj situaciji kojoj nisam svjedočio osobno.
Istina, danas nije nikakav problem domoći se snimki VN Europe 1993., VN Portugala 1985. ili VN Brazila 1991., ali, Formula 1 je daleko više od onog što vidimo nedjeljom na stazi. Možete li se staviti u situaciju da gledate prošlotjednu VN Bahreina i očekujete Raikkonenov napad na Vettela, a da pritom niste proživjeli Vettelovu karijeru u potpunosti, kao ni povijest karizmatičnog Finca? Zar taj dvoboj ne prima jednu potpuno novu dimenziju ako ste zajedno s njima doživjeli Kimijev početak u Sauberu, pehove u McLarenu, naslov u Ferrariju, odlazak, pauzu i konačan povratak na oduševeljenje cijelog svijeta Formule 1? Zar taj dvoboj ne prima još jednu drukčiju dimenziju ako znate da je taj mnogopoštovani Finac kroz tih nekoliko krugova napadao toliko osporavanog aktualnog dvostrukog svjetskog prvaka? Da! Tek onda možete reći da pratite dvoboj Raikkonena i Vettela! Osobi koja ne zna priču iza aktera taj dvoboj bi bio potpuno beznačajan. S druge strane, ako ste zagriženi fanatik i svjesni ste svega što se povezuje uz ta dva lika, onda vam je srce bilo u grlu, bez obzira što zapravo i nije došlo do pravog napada niti dvoboja kotač uz kotač.
Tom alegorijom ujedno sam objasnio i svoj stav prema Ayrtonu Senni. Potezi na stazi, fantastično brzi krugovi, nadljudski potezi, kontroverzne situacije (…) – ne znače mi apsolutno ništa. I nema načina da učinim da znače. Dogodilo se i propustio sam. Mogu čitati, gledati, istraživati, ali ne mogu proživjeti, a jedino se to računa. Generacija koja je imala sreću da im se životni vijek podudarao sa Senninim često će ga proglasiti “najvećim svih vremena”, pritom zaboravljajući da je bilo svijeta i prije njih. Ruku na srce, možete li objektivno sagledati činjenice i usporediti Fangija, Clarka, Sennu i Schumachera? Ne možete. I, što je još važnije shvatiti – nije ni potrebno. Meni se, kao potpuno nepristranom promatraču, te debate čine omalovažavajuće. Za Ayrtona i za sport.
Primjetili ste da ovaj tekst nije o legendi, već o mitu i mitomanima, upravo zbog maksimalnog poštovanje kojeg imam prema Ayrtonu i svima koji su mu bili svjedoci. Novoj generaciji samo to i preostaje – da poštuje i zavidi.
Ante Vetma
Svaka cast. Imam isti pogled na F1. Samo mogu komentarisati o onome sto sam uzivo gledao i prozivio. Ne zanimaju me youtube klipovi i mislim da se iz njih ne moze donijeti nikakav zakljucak.
P.S. 3. cinjenica: Vettel u BMW Sauberu 🙂
Ante, tvoj najbolji text do sada. Slažem se u potpunosti.
Divim se Shumaheru i Alonsu, Prost i Mannsel su legende, Kimija obožavam, super su Hill, Seb i ostali, ali za mene postoji samo jedan najveći, Ayrton Senna. Teško je reći da li je to zbog njegovog velikog srca, karizme, brzine, hrabrosti, jednostavno gledati ga bio je neponovljiv osjećaj, te sada, kada ga više nema, bila je to i čast.
Ante nešto prekrasno,sad cu zaspati razmisljajuci zasto sam bio beba od par mjeseci odnosno prije toga obicni spermic u tatinom testisu i zasto nisam ja mogao biti dio te generacije koja je svjedocila “najvecem svih vremena”,samo mogu istrazivati,ali to nece biti to,laku noc!
Senna je bio jedan od najboljih vozača,ali ja sam u to vrijeme navijao za Prosta tako da ga se sjećam više po pokvarenim potezima,izvinite al tako je.Danas kad samo gledao intervju sa Blažičkom potekla je i suza jer jednostavno ne mogu zaboraviti onaj osječaj kad je poginuo i kad je nastao muk.Danas ga gledam sa strahovitim poštovanjem jer je uistinu bila privilegija i čast gledati ga kako vozi.
svaka ti cast na ovakvom iskrenom komentaru….
Isti slučaj, 1985.g. sam imao 13 godina i već sam intenzivno pratio F1 (snimao utrke na VHS i preko tjedna analizirao), Prost je bio moj favorit i u to vrijeme adolescencije vidio sam samo Sennine nedostatke i Prostove vrline, ali vremenom čovjek proširi vidike i nauči poštivati protivnika. I kada ponovno vidim snimke nekih povijesnih utrka i same tragedije uvijek me iznova me prođu trnci jer su ti trenutci zauvijek ostali u mome sjećanju.
Hvala Ti Ayrton………………
Jedini vozac danasnjice koji donekle vozi kao Senna je Lewis the king. I po broju kazni 🙂
Ayrton Senna, najbolji svih vremena.
Ne mogu vjerovati… To je sve što mogu reći o ovom članku…
Ja sam imao tu sreću da sam započeo pratiti utrke F1 od sredine 91, i uživo sam pratio tih 40-ak utrka, bez you tubea i bez mogučnosti odgledavanja prijašnjih Senninih utrka, sve što sam mogao doznati o Senni bilo je iz starih Avto magazina i mogu reći da od te 91, pa do danas nisam vidio vozača kojeg bi se moglo usporediti sa Sennom, svakom nešto nedostaje da bi bio Senna, koji je jedan, jedini i neponovljivi.
Sve si ti to moj Vetma lipo napisa i sve je to točno…ali(uvik ima ono ali)u srcima svih onih koji su ga gledali,pratili,volili(pa čak i onih koji nisu za njega navijali) ostat će zauvik jedan jedini i najveći svih vrimena Ayrton Senna. Ne zato jer je pobjedija u najviše trka,niti zato šta je najviše puta bija svjetski prvak,ni zato jer drži još neke rekorde…ništa od toga…NEGO ZATO JER JE SVOJIM STILOM VOŽNJE,SVOJOM KARIZMOM,OSVOJIJA SRCA VELIKE VEĆINE LJUBITELJA BRZINE,UTRKA I F1…ZATO JE NAJVEĆI SVIH VREMENA.. R.I.P. AYRTON SENNA
bravo ante, ovakve tekstove volimo čitati, potpisujem sve što si rekao, veliki plus
Da….poštovati i zaviditi svima koji su imali priliku uživati u vožnjama vozačkog mozarta!!! Ne zanima me nikakva usporedba s drugima….to danas nije bitno, danas se prisjećamo jednog velikana koji je učinio neizmjerno puno za ovaj sport koji svi volimo. Iz tog razloga, bez obzira za koga navijate, morate poštovati ovog ljudskog genija…a mi sretnici koji smo uživali u njemu…. e to nećemo nikad zaboraviti i kod nas nema problema u odgovaranju na pitanje Tko je najveći…MI ZNAMO…pozdrav svim fanovima F1
sa 12 godina pocnes gledati f1 ..i onda covjek radi cuda na stazi, i jednostavno pozelis da si on…ni danas me to nije proslo
ni mene….treba prvenstevno biti covjek kao on …..
ayrton najbolji vozač svih vremena šteta da nije poginuo bio prvak još najmanje 3 puta,po meni su veći dvoboji senna vs mansell, nego senna vs prost.senna je uvijek prestizao ko šale prosta, onaj sudar iz 1989 je kriv prost a 1990 senna ,prost ga je ranije zatvorio u zavoju a senna se nije mogao zaustavit i zabio se u njega,balestre je jedva dočekao da senni oduzme naslov,bilo je ili on ili ja,1990 u 1 zavoju senna je već utrku prje kraja bio prvak ako i bude 2 ali ovaj put prost je pokušao ga prestići ali jednostavno nije htio kočiti… Read more »
ne kada je senna čuo da prost odlazi,nego je i godinu prije trebao doći u Williams,ali je prost u ugovoru imao jedan bitan uvjet da momčadski kolega ne može biti senna.
94 je prostu ponuđeno da ostane sa sennom,ali nije htio biti u istom bolidu sa sennom.
takva ti je situacija bila i sa kimijem i alonsom u ferariju. da bi alonso došao kimi je morao otići,ali da bi dobio cijelu lovu od ugovora nije smio sljedeće dvije godine voziti za nikoga u F1.