Retrovizor: Susret starih prijatelja u zavoju 5

Vettelove pobjede teško da više mogu predstavljati novost ― čak i sa zacementiranom titulom i bez pritiska, dominacija mu ne slabi. Sada su glavna tema Felipe Massa, Lewis Hamilton i čest prizor lomljenja ugljičnih vlakana između njih, te pohvale upućene organizatorima inauguracijskog GP Indije.

Malo je koja ovogodišnja utrka bila očekivana s toliko špekulacija i najava kao GP Indije ― ne samo zbog puke činjenice što se radi o novoj i svima još nepoznatoj stazi, već i zbog generalne skepse da li će sve proći kako treba nakon što je bilo problema s vizama, uvozom opreme, logistikom i još bezbroj drugih organizacijskih nevolja. Na kraju, čak su i najveći pesimisti priznali da je utrka iznad očekivanja: infrastruktura je dobra, organizacija je kako-tako funkcionirala (s izuzetkom onog lutajućeg psa), svi tvrde kako su Indijci odradili dobar posao te da će ovo postati jedna od dobrih, rado voženih utrka, osobito ako bude imala više lokalne publike.

Jedan dio pohvala za obavljen posao treba ići i (sad će me grom udariti) Hermannu Tilkeu. Nakon nekoliko “sterilijada”, staza koje su dobre samo za razglednice, pošlo mu je za rukom opet napraviti jednu tehnički zahtjevnu, brzu i s mnogo prilike za izravne napade. Kako iz kalendara gubimo Istanbul park, također jedan od njegovih uspješnijih projekata, dobro je da je zamjena na visini zadatka. Čak smo vidjeli i jednu novu taktičku mogućnost ― vožnju preko trave kako bi se digao oblak prašine i zbunio suparnika iza koji napada. Nešto kao hobotnica koja za to koristi tintu.

Scena je, prema tome, dobro postavljena. Što se utrke tiče, odagnavši ikakve sumnje da bi nova staza mogla ozbiljno promiješati karte među favoritima, Vettel je zabilježio još jednu pobjedu ― ili bolje rečeno, trijumf: pobjedu s Pole positiona, s najbržim krugom utrke i vodstvom kroz svih šezdeset krugova. Čak je njegovo razonodno voženje najbržeg kruga na samom kraju utrke pokazalo koliku je rezervu brzine imao za slučaj da mu zatreba, i čak je izazvalo lagano dizanje obrva u vlastitoj ekipi kojoj ne bi smetalo da malo “ziheraši” kad mu je već pobjeda garantirana.

Istina, ovakva super-dominacija teško da može pomoći neizvjesnosti ili obaranju rekorda gledanosti Formule 1, ali ne treba još preozbiljno ni shvaćati one koji trube da je, dokle Vettel i Newey rade u Red Bullu, s napetom F1 gotovo. Normalno je da se povremeno dogode sezone u kojima je netko nedodirljiv, i to ne samo u oktanskim sportovima, već gotovo svima. Ali bili bismo vrlo kratkovidni da u obzir ne uzmemo kaotičnu narav Formule 1, i izvjesnu mogućnost da sljedeće godine neka druga kombinacija ekipe i vozača bude dominantna. Tek ako se ovakve sezone zaredaju, u stilu Schumachera u prvoj polovici prethodne dekade, možemo pričati da stvari postaju repetitivne.

I dok je Vettel postao nova poslastica statističarima koji ukazuju koje je sve rekorde oborio i koje će vrlo brzo, naslovnice mu je počeo otimati novi animozitetom nabijen par, naravno Hamilton-Massa. I jedan i drugi prolaze kroz godine koje neće s veseljem pamtiti: Britanac je momentalno pod velikim pritiskom svojeg momčadskog kolege koji je na najboljem putu završiti sezonu kao viceprvak, a ujedno ga muče i kritike zbog brojnih nevolja sa sucima i rivalima u koje je često bio upleten. Stvar je došla do toga da se dramatičnije raspoloženi novinari pitaju što je to s njim (pored rastanka s Nicole Scherzinger). Massa je pak daleko od forme koju je imao 2008., i bilo kakav autoritet koji je možda u Maranellu još imao mu je Alonso zdrobio u prah.

Uglavnom, ova dvojica prikriveno nezadovoljnih vozača, kad se nađu u blizini, postali su garantiran recept za kritičnu masu, koji teško da će završiti bez barem nečega slomljenog. Ovaj put popis štete sastoji se od Lewisovog krila te Felipeovog izlijetanja i kazne prolaska kroz boksove. I kako im je krenulo, još bismo isto mogli gledati i u Abu Dhabiju i Brazilu.
Svako rivalstvo će dobro doći publicitetu i zanimljivosti, ali u načelu, u pravu su oni koji tvrde da ― ako neki izravan osobni animozitet između ove dvojice postoji, nije rješenje njega ispoljavati na stazi tako da se riskiraju (i događaju) karamboli. Trkaći incidenti će se uvijek desiti i dobro je da se vozi na rubu mogućeg, ali ako je došlo do toga da jedan drugoga ne mogu podnijeti, sve do toga da se pokušavaju izbaciti, treba ih barem malo smiriti.
Čak ne računajući sraz, ovom dvojcu stvari nisu glatko tekle: tri mjesta kazne na kvalifikacijama zbog zanemarivanja žutih zastava za Hamiltona, te ispadanje i iz kvalifikacija i iz utrke zbog loma ovjesa na visokim rubnicima za Massu. I drugi vozači su komentirali da su rubnici u nekim zavojima posebno teški, ali da se baš istom vozaču oba puta dogodi lom, a niti jednom drugom ništa, teško možemo smatrati samo koincidencijom.
Ni Mark Webber neće biti prezadovoljan prvim izdanjem Indije. Na startu ga je pretekao Button, a kasnije kroz boksove i Alonso. Time što ih kroz utrku nije uspio preteći unatoč dokazanom monstrumu od bolida donekle ukazuje na Australčev “nekomfor” s njime. I dalje je redovito visoko plasiran, ali mu trio Alonso-Button-Hamilton čini puno veće nevolje nego kolegi Nijemcu. Bit će interesantno vidjeti može li sljedeće godine opet biti faktor kakav je bio 2010.

Neposredno iza Webbera, stari lisac Michael Schumacher je kao petoplasiran opet pokazao kako se i razmjerno slabo startno mjesto (jedanaesto) može dobro odmjerenom vožnjom pretočiti u dobar rezultat. Istina, Rosberg nije bio daleko, odmah sekundu i pol iza njega, ali utrku po utrku i bod po bod, dva su Nijemca sad vrlo slično rangirani po bodovima u prvenstvu. Više nema ni govora o nekakvoj teškoj uvjerljivosti Rosberga. I, oni koji su još na početku prošle godine tvrdili da je Schumacherov povratak u formu na putu, ali da je potrebno dosta vremena, sve se više pokazuju u pravu. Bilo bi zanimljivo da 2012. sedmerostruki prvak nastavi istim putem oporavka pa možda… ostavi Rosberga s polovicom svojih bodova, kao što je to on izveo njemu 2010.?

Neće samo Mercedes pamtiti drugu polovicu ove sezone po dobrom, već i Toro Rosso. Duet Buemi-Alguersuari, iako je Švicarac ovu utrku nažalost morao odustati s dobre pozicije zbog kvara, počeo je postajati čest prizor na osmom-devetom mjestu, iza uobičajenih vodećih ekipa. Skupljena bilanca je dovoljna da su već izjednačili broj bodova sa Sauberom (iako je Sauber još ispred zbog boljeg pojedinačnog plasmana ― petog mjesta iz Monte Carla), ali ovim tempom, sezonu će završiti šesti, u gornjoj polovici konstruktora. Čak bi ih neki povoljni splet događaja mogao staviti ispred Force Indije, premda su i oni malo pojačali svoje nastupe kroz posljednje utrke.

Čini se da stvar postaje obrnuta kod Renaulta, to jest uskoro novog Lotusa; do otprilike polovice sezone, njihovo osvajanje bodova bila je normalna stvar, čak s dva postolja na prve dvije utrke. No od Spa-Francorchamps naovamo (šest utrka) skupljeno je tek šest bodova. Pristalice Nicka Heidfelda sad optužuju njegovu rošadu sa Sennom za pad rezultata, drugi optužuju pad financija, treći organizaciju, četvrti odlazak ključnih ljudi… uglavnom, situacija u Enstoneu nije idealna. S dvadeset i jednim bodom prednosti pred Force Indijom i dvije preostale utrke na kalendaru, peto konstruktorsko mjesto im je vjerojatno sigurno, ali po osvajanju bodova, momentalno su više u rangu Saubera nego Force Indije.

Još stepenicu ispod toga je, i dalje, Williams. Jedno petnaesto mjesto, čak iza Kovalainena, i jedno odustajanje najlošiji je rezultat ekipe još od dvostrukog odustajanja u Maleziji u travnju. Možda je potencijalni dolazak Kimija Räikkönena (za koji je i dalje sve prepuno kontradiktornih informacija ― od toga da je samo trač do toga da je potpisan) napravio pozitivnu marketinšku stvar u smislu da publika sad više bruji o Kimiju u Groveu nego o ultrakatastrofalnim rezultatima na stazi, ali to ne mijenja fakt da su promjene bile i još budu nužne. Makar to bilo po cijeni odlaska Barrichella u neki još slabiji kokpit.

Sada je pred nama Abu Dhabi, koji Vettel i Red Bull od prošle godine imaju u izvrsnom, a Alonso i Ferrari u užasnom sjećanju. Kao što znamo upravo po tom drugom slučaju, Yas Marina se nije baš pokazala najprijateljskijom za pretjecanje, ali barem se možemo nadati da nova pravila mogu malo zaoštriti stvari. Uz Vettela kojeg jednostavno ne možemo ne proglasiti favoritom za taj Grand Prix, bit će zanimljivo pratiti mogu li Alonso i Webber nadoknaditi dio prednosti koju je Button nakupio u borbi za titulu viceprvaka, kao i razvoj situacije u srednjem redu.

No, vratimo se još jednom na Indiju:

Heroj utrke: Sebastian Vettel. Da, već postaje monotono, ali ne bi bilo korektno previdjeti njegovu prvu “četverostruku krunu” (pobjeda, vodstvo u svim krugovima, Pole position i najbrži krug utrke), naročito u utrci u kojoj nitko drugi nije bio tako očito dobro raspoložen ― premda su i Schumacher i Pérez imali razmjerno dobar dan.

Potez utrke: Jaime Alguersuari. Pretjecanje Sutila u četrnaestom krugu (jedan Toro Rosso namjerio se na inače više rangiranu Force Indiju!) bilo je oštro, ali i dobro kalkulirano. Španjolac se vrlo dobro pozicionira u usku grupu vozača s kojima bi Red Bull ubuduće trebao računati kao snažnim adutima.

Razočaranje utrke: Felipe Massa. Nakon deset utrka s uzastopnim osvajanjem bodova, Brazilac je imao katastrofalan vikend u kojem je odustao i iz kvalifikacija i iz utrke zbog nespretno voženog zavoja preko rubnika, koji su mu u oba slučaja slomili ovjes. A nije mu trebalo ni ovo što slijedi…

Nagrada za konzistenciju: Lewis Hamilton i Felipe Massa. Ovaj put je Brazilac bio taj koji je zaradio kaznu zbog zatvaranja puta, ali ono što treba uočiti je da su ova dvojica opet iskoristili prvu moguću priliku sudariti se. Gotovo da njihove ekipe moraju početi modelirati strategiju tako da se oni ne nađu u blizini…

Nagrada za grimase: Rowan Atkinson. Treba li išta dodati? Preporučili bismo McLarenu da ga i dalje ubuduće poziva na utrke, a produkcijskoj ekipi da na njemu uvijek drži neku kameru. (A Lewis i Felipe će se za ono preostalo sami pobrinuti…)

Nagrada za okoliš: Buddh International Circuit. Ova utrka dala je posve novi standard izrazu “dići prašinu” ― dovoljno je bilo malo velikodušnije rezanje zavoja da se u zrak digne sivi neprozirni oblak. Tehničko vijeće Formule 1 bi moglo za sljedeći GP Indije (i možda neke nove staze završene u zadnji čas) predložiti privremeno uvođenje maglenki na bolide…

Oton Ribić

19 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
DoDO

Nagrada za grimase: LoL, hahaha

Ovo mi je najbolja izjava u zadnjih par tjedana!

dobar_ko_duh

mp4-26 …masa nije slomio ovjes dva puta na istom mjestu..niti isti ovjes… a da los vozac ne bi dospio u F1 …. tako da komentari o losim vozacima padaju u vodu… ove godine je samo prosjecan vozac medju najboljim vozacima svijeta…

tony46

retrovizor najdraža stvar na ovoj stranici 🙂 svaka čast

MP4-26

Kova baš mi je drago da sam naišao na sličnog sebi, koji ni sam ne zna da li je idiot ili majmun ili oboje.

sorena

bravo oton! 🙂

dado

odličan tekst.BRAVO.
ima li ikakve šanse da se malo jerga zamijeni sa ovim gosp.Oton Ribić.
slušao sam par puta jergovića kako mu ovaj Gospodin javlja neke bitne informacije za vrijeme utrke.i da nemam ništa protiv jergovića ali nekad je tako malo naporan da jedva čekam dijakovića da nešto lupi i prekine jerginu dominaciju komentiranja.

Crnac

Meni je trka bila dosadna. Malo mi je bilo napeto u ona 2 kruga dok je crnac ganjao Masu (čisto zbog isčekivanja njihovog unfala koji je bio neizbježan i samo sam se pitao kada će se dogoditi). Moram napomenuti da mislim da tu nikoga nije trebalo kazniti. Crnac je imao pravo napadati jer je evidentno bio brži, a Masa se naravno imao isto tako pravo braniti (bilo bi glupo da ga je samo propustio). Kako je crnac je mogao prikočiti kada je vidio da neće uspjeti proći na tom zavoju (svi smo to vidjeli pa i on), tako je i… Read more »

l l

Još jedan odličan retrovizorček! Svaka čast! 🙂

Kova: Hahahahahahah! Nasmijao si me do suza. 😉

Kova

mp4-26 ti si idijot jer prvo napišeš da je massa idiot, a zati da je vrhunski vozač, odluči se majmune

grga

Jbg, lakše je čitat kad je tekst u oblačićima, a ispod njih Zagor. 😛

Razer

Odlican tekst nerazumjem zasto negativni komentari

kova

užas katastrofa od retrovizora.

Alen_HAM

lijepo sroceno 😀

slavonac

Odličan tekst,užitak je čitati ovakav retrovizor,sve pohvale autoru samo tako nastavite.

F.Alonso

Svaka čast još jednom..
Hvala na svim do sada retrovizorima i samo tako nastavite 😀

MP4-26

Ovdje tako lijepo piše da je Massa kompletni idiot, jer tko drugi od tih vrhunskih vozača može slomiti ovjes dva puta na istom mjestu osim MASSE.

sanja69

Odlicno mi dode ovakvo stivo u svoj onoj masi zutila koje preuzima svijet novinarstva. Samo tako naprijed 🙂

matija

Svaka cast uzitak za citati

grga

Kad se Lewis i Felipe u nađu u blizini to je već “kritična masa”. hahahaha, baš dobro sročeno! Volim čitat ovu kolumnu! Bravo Oton. :thumbs:

Related Posts