Malo je još otvorenih pitanja ostalo za postojeću sezonu: stari novi prvak je već odavno okrunjen, konstruktorski poredak je neizvjestan samo u srednjem redu, a eventualna neizvjesnost još se donekle vrti oko titule viceprvaka. Osim ako se u Abu Dhabiju i Brazilu dogode neki nevjerojatni preokreti, već možemo imati razmjerno dobar dojam o ovoj sezoni ― i zato nije prerano sastaviti barem preliminarnu listu hipotetskih želja za sljedeću sezonu i dalje.
Neke su očito nemoguće s obzirom na već rutiniran način na koji Formula 1 funkcionira, ali neke bi mogle biti izvedive i možda napraviti show još boljim, ili u određenim slučajevima, manje iritantnim.
1) Manje sterilnih izjava vozača i ekipa. Već je ovaj problem dugo prisutan u Formuli 1, ali posljednjih dvije-tri godine postao je posebno naporan. Sigurno su vam dobro poznati intervjui i izjave u stilu: “situacija nije lagana ali vjerujemo da ide nabolje, imamo odlične ljude i zadovoljni smo vozačima, ciljamo na poboljšanje već u sljedećoj utrci”. Praktički sve ekipe prije gotovo svake utrke istrčavaju iznova i iznova s ovom trulom pričom koja je prepuna fabriciranog korporativnog optimizma i marketinške korektnosti.
Sviđao li vam se on ili ne, ovdje treba dati plus Ericu Boullieru, šefu Renaulta. Ponekad je sklon pretjerivanju, ali čovjek barem otvoreno kritizira kad treba kritizirati, čak i kad se radi o vlastitoj ekipi, otvoreno hvali kad treba hvaliti (što je rijetko), i ne mistificira priču o odabiru vozača. Ne bi škodilo imati više takvih.
Ovo se može proširiti i na masovne F1 medije, koji su prepuni vijesti poput “Force India očekuje bolje rezultate”.
2) Manje opsesije gumama. Pirellijev dolazak je, istina, ove sezone napravio utrkivanje napetijim i nepredvidljivijim, ali u praksi (konkretno, u utrkama), se trećina svega spominjanog svodi na praćenje tko je na kakvim gumama, na kakve mijenja, i na kojima je bio. Naravno, taktiziranje (s gumama i ostalim) je elementarni dio Formule 1 bez kojeg ona ne bi bila to što jest, ali opet, priča o gumama dobiva neproporcionalno mnogo prostora.
Situacija je slična onoj od prije pet-šest godina kad se neprestano pričalo je li netko na Bridgestoneu ili Michelinu i u kakvim uvjetima. U tadašnjem, kao i sadašnjem slučaju, gume su se našle u poziciji u kojoj se o njima stalno priča, što odlično odgovara Pirelliju, ali ― da li zaslužuju toliko pažnje?
3) Dosljednije i tolerantnije suđenje. Već se o ovome dovoljno pričalo pa ne treba dužiti; stanje je takvo da praktički svaki kontakt među bolidima bude istražen, i u pravilu bude podijeljeno nekoliko prokaza kroz boksove u svakoj utrci. Je li to potrebno, odnosno jesu li vozači danas toliko “nestašniji” nego prije dvadeset godina? Teško. A i dosljednost je problem: gotovo je lutrija tko će iz sudara izaći kao krivac.
4) Sitne reforme kvalifikacija. Postojeći format kvalifikacija s tri segmenta i ispadanjem najsporijih u svakome od njih pokazao se prilično dobrim i zanimljivim, ali doista treba nešto napraviti u vezi opcije neizlaska koju vozači povremeno koriste u Q3, kako bi sačuvali gume (i opet pričamo o gumama!). Jasno je da se opet radi o taktičkoj finesi, ali kad taktiziranje počne ići nauštrb vožnje po stazi, što je esencijalni dio motosporta, treba donijeti neke sitne finese u pravila.
Najjednostavnija metoda bila bi uvođenje dodatnog seta mekanih kvalifikacijskih guma, ukoliko logistika i organizacija to dozvoljavaju. Radilo bi se jednostavno o kompletu koji se ne smije koristiti u utrci. Druge opcije, iako manje praktične, bile bi uvođenje sankcija vozačima koji nisu postavili nikakvo vrijeme u Q3, npr. tri mjesta niže. Ali tu ulijećemo u problem razvrstavanja onih koji nisu nastupili jer nisu mogli iz opravdanih razloga (npr. mehaničkih), i onih koji su tako samo odlučili.
5) Filtrirana komunikacija s vozačima. Emitiranje komunikacije vozača i boksova u prijenosu je izvrsna stvar, i bilo bi dobrodošlo imati ih još češće, ali možda ne bi škodilo da se malo digne kvaliteta (razgovjetnost) ― barem ako je to izvedivo sa strane produkcije filtriranjem, ili možda čak nekim standardiziranim sistemom za komunikaciju. Ovako prečesto imamo prijenose “ššffkkk-tyres-sssšfwing-hhššššhandlingčššššš” i CSI-jevsku rekonstrukciju što je zapravo vozač možda mislio reći, na temelju riječi koje su se nekako čule kroz šum i buku motora.
Kad smo kod toga, možda bi bilo interesantno imati i mikrofon na zidu boksova svake od ekipa, i povremeno ubaciti neki detalj iz njihovih razgovora (iako, kako se tamo donosi strategija i komentiraju tajni podaci, to ipak vjerojatno samo s njihovom dozvolom).
6) Manje Lotus-Renault-Caterham-Renault-Lotus zavrzlama. Možda je nama, posvećenijoj publici koja prati svaki detalj u vezi sporta to manji problem, ali situacija kakvu imamo u prijelazu na sljedeću sezonu u kojoj jedan bolid prestaje biti Lotus a drugi to postaje, je za sve ostale jednostavno zbunjujuća. Ujedno ona malo banalizira i tradicionalna imena i imidž Formule 1 u kojem određeni legendarni timovi imaju svoje povijesno mjesto i ulogu. Zasigurno ima još mnogo nostalgičnih navijača prvog Lotusa iz njegovih slavnih dana kojima itekako smeta što se imenom te legendarne ekipe danas trguje kao lubenicama.
Osobito kad jedno drugo, također povijesno snažno ime ― Renault ― izravno postaje Lotus.
Formula 1 je prije svega biznis tako da se ovakvi manevri ne mogu u budućnosti posve izbjeći ako nekome za to postoji financijski interes, ali u krajnjoj liniji, sport indirektno živi od publike, i to dobrim dijelom upravo od njenog dijela koji cijeni te tradicionalne vrijednosti.
7) Cementiranje ključnih utrka u kalendaru. Ekspanzija kalendara i interes novih država za uvođenje F1 utrka došla je do toga da se priča o rotaciji nekih postojećih utrka, pa i ukidanju. Upravo publika spomenuta u prethodnom odlomku, ona sklona tradicionalnim vrijednostima, vjerojatno će se složiti da bi neke staze morale još dugo biti nedodirljive. Monte Carlo, Silverstone, Spa-Francorchamps i Monza spadaju među taj uski krug, a u nekakav “drugi red” utrka koje bi barem trebale imati prednost pregovaranja pred kojekakvim Valencijama možemo svrstati Nürburgring, Suzuku, možda i Singapur i Kanadu.
8) Informativnije grafike. Uzevši u obzir na kakvim sve tehničkim čudesima Formula 1 počiva, količina zanimljivih informacija koja se daje u grafikama mogla bi biti daleko veća. Zbog čega najzanimljiviji grafovi brzina kroz krugove, pozicija i ostalog uvijek budu viđeni ― tek u medijima, satima nakon utrke? Infrastruktura sigurno ima mogućnosti uvesti, barem koji put po utrci da ne postane nerazumljivo, paralelno praćenje gasa i kočnica različitih vozača u istom dijelu staze, promjenu točaka kočenja kako promiče utrka (zbog smanjenja mase), i štošta drugo.
Čak i ne trebamo ići toliko duboko u tehnikalije ― ponekad bi bilo dovoljno staviti nekoliko natpisa o tome oko kojeg bi otprilike kruga, ovim tempom, vozač A trebao stići vozača B, i to blinkajuće crveno ako su ti vozači Felipe Massa i Lewis Hamilton.
9) Vožnja pozdravnog kruga. S finim podešavanjem količine goriva koju bolidi sada nose, više no jednom vidjeli smo vozače koji odmah po prolasku cilja zaustave bolid pored staze u travi i potom traže taksi do boksova. To je u jednom slučaju ispalo duhovito, kad je Webber vozio Alonsa na bočnom usisniku, ali inače su posljednji krugovi s pozdravom barem osnovna korektnost prema publici koja plaća ne-baš-prejeftine karte. Možda ne bi škodilo uvesti neku regulativu da je potrebno napraviti puni krug do boksova nakon prolaska kroz cilj.
10) Napraviti nešto s Valencijom. Ni atmosferična, ni živopisna, ni karakterna, ni zanimljiva staza puna sivih betonskih blokova i bez mnogo šanse za izravnu akciju na stazi, a predstavljana unaprijed kao da se radi o križancu Spa i Monte Carla. Ili napravite brze zavoje, ili je proširite, ili obojite asfalt u narančasto, ili neka se za vrijeme utrke uz stazu odvijaju gladijatorske borbe… bilo što! Ako ne ide drukčije, uzmite pet ključnih ljudi koji su razvijali projekt utrke u Singapuru i dajte im otvorene ruke preokrenuti stazu i organizaciju naopako.
Toliko za prvih deset, a svoje ste točke dobrodošli dodati u komentarima!
Oton Ribić
problem F1 je taj što uvijek na start stave najbrži bolid. I onda se čude što nema preticanja. Moj prijedlog;
U subotu se vozi kvalifikacijska utrka, vremenski ograničena na sat vremena sa poredkom na startu obrnutim od poretka u svijetskom prvenstvu koja se ne boduje, nego se vozači bore za čim bolju poziciju za start u nedelju. Na taj način dobili bi zanimljive kvalifikacije i nedeljnu utrku. Do izražaja bi došla ne samo čista brzina nego i snalažljivost vozača.
ajmo ovako… 1. naravno bilo bi dobro uvesti neka testiranja, ovo je blesavo.. 2. uvesti dolijevanje goriva, ali kao sto je neko napisao u razlicitim ulascima, ili eventualno da se prvo gume mjenjaju, a onda gorivo koje bi sporije islo nego sta je islo 3. smanjiti puno aerodinamiku da bolidi bez problema voze jedna iza drugog na metar, dva kroz paraboliku i sl zavoje, npr podizanjem bolida, pa bi i manje otezavalo voznju vozacu iza nekog bolida 4. maknuti ogranicenje na drs, da je ko u kvalifikacijama (slicno kako je s f-ductom bilo) 5. povecati snagu i vrijeme kersa, ili… Read more »
olabavit sva ta glupa ogranicenja na motore, tesrtiranja i ostale gluposti…jednostavno ko ima para neka vozi, ko nema, uletit ce drugi koji ima…treba postavit (realna) ogranicenja u kubikazi, okretajima i materijalima dozvoljenim za izradu motora, pa neka onda riskiraju oce li jace a nesigurnije (izdrzljivije), ili slabije a sigurnije…dozvolit da imaju vece ovlasti u dizajnu aerodinamike…napravit jezgru od 6 odlicnih tradicionalnih (vozackih) staza, a ostatak neka se rotira…F1 je oduvijek bila elitno natjecanje i vrhunac tehnologije, a sad od toga hoce napravit neko stedljivo natjecanje…jbg neka stede u ostalim granama autosporta, ali F1 neka ostane elita…kaj se tice dominacije RB-a,… Read more »
Kvalifikacije treba promijeniti!!! najbolje bi bilo da prvi starta onaj ko je zadnji završio prethodnu utrku, a zadnji onaj ko je završio prvi;
a da se ne izgubi draž kvalifikacija; ovaj tip kvalifikacija zadržati i onaj ko uđe u q3 može napredovati max 10mj ako je prvi 9 ako je drugi itd…
Ukratko (ako je Alonso završio 2 na prethodnoj utrci, njegova startna pozicija je 23 te ako na kraju kvalifikacija bude recimo 1 onda će u utrku startati s 13 pozicije)
E to bi onda bile prave utrke u nedelju i taktiziranja i naravno dozvoliti opet dolijevanje goriva. :))
ISTI BOLIDI – neeee – posto postoje vozaci kao sto je massa koji sa ferrarijem cijelu utrku odveze iza nekog daleko slabijeg auta – sta bi to tek onda bilo !!
ja ne znam ljudi kako bi bilo da svi imaju isti bolid ??? 😛 nemojte misliti da ja ovo podrzavam ili mozda negiram et cisto vas pitam sta vi mislite o tome…pozz
Williams na putu stare slave
Moj prijedlog: Ukinut RBR i Vettela! 😉
Btw…sjajno napisan članak, baš kao i uvijek!!! 🙂
Pohvala autoru članka, i ekipi koja komentira (posebno Grayowlu -puno zanimljivih ideja ). Moja razmišljanja: 1. Ukinuti ograničenja broja okretaja motora (zahtjevi za trajnost neka ostanu). Posljedica? Različit pristup kod konstrukcije motora , pa zbog toga i različite snage i krivulje momenata , pa i sama trajnost motora (naravno tko zakaže prije vremena za promjenu -sankcije) . 2.KERS- povećati snagu 2-3 puta uz isto vrijeme trajanja korištenja. Ako bi to značilo i povećanje težine bolida i 100 kg-neka. Posljedica? Veća težina bolida + veća brzina bolida na ravnim pravcima+ manja brzina bolida kroz zavoje zbog težine = dosta duži period… Read more »
schumi&massa… kriva procjena …pregršt pluseva 🙂 izgleda da ovde ima puno onih koji ne simpatiziraju RB i vettela i njima je sezona bila dosadna …ali na stazama nije bilo dosadno ( iza vettela) 😉 ovo je prva predominantna sezona , a 2010. je bila baš po tvojoj želji …za titulu su se borili i ferarrii i mclareni jer alonso je za vettelom zaosta 4 boda , webber 14 , hamilton 16 …kako se za prvo misto dobije 25 bodova čak je i button ima neke šanse sa zaostatkom od 42 boda …. jedan kvar , izljetanje , sudar vettela (… Read more »
korektno-slazem se sa svim…pozz svima..
Jednostavno rečeno formula od prije 20 a možda i koju godinu više, je bila formula ovo danas je umjetna tvorevina starog Metuzalema da zgrne još koji milijunček (jer ga je Slava dobro očistila) prije nego stepe s petama.
Odlično napisano štivo,Oton style 😀
1.treba ukinuti obvezno korištenje dvije vrste guma
2.treba dopustiti razvoj motora
3.treba ukinuti zabranu mijenjanja pravca više od jedanput kod spriječavanja preticanja
4.ukinuti drs(dsr)
Ma nek se vozi SPA 20 puta na godinu i to je to. Šalu na stranu ja bi pustio DRS ali bi ga ograničio na 10 sec. po krugu ko kers pa koristi di te volja. Gume bi malo ipak trebale bit izdržljivije jer ovo je ipak smiješno da traju 9 krugova. Rađe bi da imju ekipe tipa ferrari red bull i meclaren, mercedes po 3 bolida u utrci pa da se uzme rezultat od bolja dva nego da imamo na stazi 6 bolida tipa “stari Dajc” koji nemogu preteč ni jedan drugoga unutar momčadi a di bilo koga drugoga.… Read more »
Članak je odličan! Netko je dolje napisao izvrsnu stvar. Pošto nemožemo utjecati na organizaciju F1 možda možemo dati koji prijedlog u vezi pračenja prijenosa preko “Kreator grupe”. Želim reči da se divim širokom znanju g. Jergovića i da je pravi rudnik informacija. Jedino bih volio da se komentatorske kabine nekako dohvati g. Blažićko i tu se nema što dodati razlozi su jasni. Bilo bi dobro da i nedjelje koje nisu popunjene utrkama budu ispunjene nekakvom emisijom o F1 jer meni osobno kao velikom ljubitelju F1 nedjelja izgleda prazna bez formule! Čaroban prijenos po mojem ukusu za 2012: 1.studio: Mladen-Renata 2.… Read more »
Sele – Blažičko komentira tek od 96. godine. do tada su bili Slavko Cvitković i Goran Dijaković
dolje DRS =)
Ja bi izbacio sva nepotrebna sredstva u Red Bullu da malo uspori, vratio bi mostove na prednjem krilu (koji su bili 2008), vratio bi 2 dobavljaca guma (ko 2006), vratio bi veliku nagradu San Marina (puno uzbudjenja je bilo do 2006), Schumahera bi vratio u Ferari (dosadan je u Mercedesu), vratio bi dolijevanje goriva, izbacio bi Q2 i Q3 samo Q1 da svi postave vrijeme za sat vremena, izbacio bi Valenciju a vratio VN Francuske….. ima jos ako se sjetim napisat cu 😀
čim manje kazni, treba dozvoliti pravu vožnju i opet dozvoliti mijenjanje guma
Još da se vrati Mika Hakkinen, i da bude Schumacherov “kolega” u Mercu!
Schumacher potpisao za 2013 god. 🙂 🙂 🙂 Meni dosta!
još više povećanje mehaničkog gripa sa gumama kakve smo vidjali ranih 90
nadolijevanje goriva
i sto manje kazni -nek se utrkuju –
Da se već jednom ukine zabrana dogovaranja pozicije unutar momčadi u utrci. Ako je F1 momčadski sport, a jest jer se boduje i za konstruktorski naslov (navodno nekima i važniji od vozačkog), bilo bi pošteno omogućiti i dogovaranje kao u biciklizmu.
dajte schumacheru pravi bolid:D
1. Vratiti na sve staze zone izlijetanja u obliku šljunka i trave, a ne da imamo stazu “široku” 40 metara. 2. Izbaciti sve staze na kojima je pretjecanje jedino moguće ako bolid ispred ima problema sa motorom,hidraulikom,mjenjačem,gumama ili je debelo u zaostatku razvijenosti bolida. 3. Mogućnost biranja guma na kojima vozač želi voziti bez obaveze da mora koristiti ,barem, dvije vrste i neogranićena količina dotičnih.Eventualno ih učiniti otpornijima na habanje ili još manje otpornim.Npr. Najtvrđa komponenta da može izdržati cijelu utrku bez da se toliko habaju da utječu na performanse bolida, a najmekša 8-12 krugova.Pa tko voli brzinu,nek ide i… Read more »
1. nesviđaju mi se ovaj izgled bolida ruzni orete ko neke tacke izgledaju
2. vratite V10 motore i izgled bolida iz 2008g
3.sklonite ta pravila o krilu i kers-u neka oba vozacu u duelu imaju istu mogucnost
4. uvedite strozija pravila za vozace poput Hemaltona kres boja , neka nema privilegija.
5,vrati te testiranja ali samo da mogu testirati na stazama Svjecjkog prvenstva
6 i pustite ljude neka livaju gorivo za vrjeme ulazka u boks ovo nije zanimljivo samo mjenjanje guma.
v12 <3
vratit bridgstone gume jer ovo postaje sport”čuvanje guma” a ne utrkivanje.i hoću više borbe na stazi npr.vettel vs hamilton itd.
vraćanje pravila o nadolijavanju goriva
I DRS ostavit, ali da se moze koristit svagdje, pa da se vidi ko ima veca m**a 🙂
najveca zelja nešto manje gledat Vettela na postolju…i tu i tam vidjet gore nekog novog 🙂
Ja želim vratit stara pravila u vezi goriva i guma!!!
Ovo sad nije to to.
Vratiti F1 studio na HRT kao i voditelje,posebno Ivicu Blažićka zbog kojeg sam zavolio F1 još 80tih godina.
Za sljedeću sezonu želim buđenje ferraria i Masse, vrijeme je da Ferrari uzme naslov.
više brzi utrka na kojima je moguće pretjecati a ne dosadni ceremonija….i što je zalosno danas vozaći najmanje mogu utjecati na razvoj utrke jer sve ovisi o nekim gumama i milijon drugi čimbenika treba pustit slobodan razvoj bolida a ne da je sve ograničeno!!!!!!!!!!!!!
od 10 ovih prijedloga ja bih izabrao 11. i to:
BERNI, VRIJEME TI JE ZA MUMIFICIRANJE I PREPUSTI NEKOM MLAĐEM F1 KAO NPR ŽAN TODU ILI NEKOM DRUGOM
mislim da bi onda dosta bolje surađivali F1 i Timovi oko pravila i svega ostalog
ukinuti drs
@schumi&massa misliš da se navijači Mercedesa, Renaulta, Williamsa, Force Indie, Saubera, da ne nabrajam dalje, slažu s tobom da “…F1 nije prava F1 ako se za naslov ne bore vozaci Mclarena i Ferrarija…”?
S toga predlazem samo Q1 i Q2, prvi Q1 – 20min, a Q2 – 10min. Svi moraju voziti i Q2, osim ako ima meh. kvar. A vozice rado jer sam uz to za kvalifikacijske gume.
hehehe sto bi mjenjali u f1 puno toga ali to nije na nama da mjenjamo jer nemozemo… nego sto se ne krene od kako je jrekao iwanchek
1. komentatori strucni koji su valjda ucili da to postanu
2. vise ljudi ukljuceno u projek da nebi bilo sms-anaja u trenutku utrke (po meni srednja zalost)
3. priprema za utrke i sve sto se dogada u vezi f1 u razmaku 2 tjedna
4. mladne samo u cafeu sa renatom nikako komentator
5. itd.
nek prave bilo kakve promjene samo da sezona ne bude dosadna kao ova.. iako sam fan michaela schumachera bio je dosadan 2004. godine kao i vettel ove godine… nakon ovoga sto cu sljedece reci ce me svi fanovi red bulla pucati minusima al nema veze jer F1 nije prava F1 ako se za naslov ne bore vozaci Mclarena i Ferrarija, pa nema veze ko na kraju izisao kao pobjednik…
“…i to blinkajuće crveno ako su ti vozači Felipe Massa i Lewis Hamilton.” :hahaha:
I da, za sljedeću sezonu bi samo ukonio iritantne komentatore!! Hvala!!
Nisam za neke velike reforme mislim da formula sada funkcionira dobro i da je zanimljiva, jedna stavka mene brine a to su staze, želio bih da se uvede neko pravilo koje bi zaštitilo stare europske staze na kojima se vozi godinama već, koje nisu toliko umjetne koje su prirodne i prava poslastica za vizače i gledatelje, a ne neke umjetne par zavoja par ravnica bez nagiba visina i ostalih čari 🙂
Nevejrovatno lijep članak s dodacima za sljedeću sezonu! Podržavam svako napisano slovo!!
ja mislim da bi trebalo potjerat massu, hamiltona, vettela, alonsa, buttona i webbera i dovest jos malo onih petrova i maldonadoa koji dolaze sa hrpetinom sponzora, jer smo primjetili da renault sa petrovovim sponzorima, a bome i williams sa maldonadovim sponzorima strasno razvojem konkuriraju vodecim ekipama!! ja bi da to bude novo pravilo…
Prvi vozač momčadi nema pravo nastupa ukoliko nije osigurao 10 milijuna eura sponzorskih ugovora, drugi nema pravo nastupa ako nije osigurao 5, ukoliko se radi o ravnopravnim vozacima, svaki 7,5 (tecaj se obracunava po dnevnom tecaju HNB-a)
Treba vratiti dosipanje goriva za vrijeme utrke! Ponekad to može biti zanimljivo, posebno kad se zaglavi crijevo, pa se onda izgubi par sekundi na vađenje istog. E tu onda padaju sve taktike u vodu ili prolaženje protivnika kroz boks….
volio bi gledati dvoboje šumija i kimija za naslov.i dvoboje na stazi..
ja bih stavio 5 sudaca utrke(sve bivsi vozaci naravno) i nek se oni dogovore i nek vecina odluci….a ne stave jednog senilnog starca koji sere s odlukam i cupa zivce vecini f1 fanova…..i jos jedna osobna zelja….da ferrari pojede red bulla……..cekam dan kad ce se OPET ferrari i mclaren natjecati za titulu do zadnje staze u kalendaru jer je ovo postalo DOSADNO…