Kolumna: Lovac postaje lovina, a lovina lovac

Pretjecanja koja se ne stignu nabrojati, neočekivani preokreti, fantastičnih sedam od devet utrka, napetost do zadnjeg kruga, uzbudljiv čak i Monte Carlo, pobjeda s 24.mjesta, povratak „kišnog čovjeka“ Schumachera koji u naletu „mlatne“ i po dvojicu, neizvjesnost unatoč već gotovo obranjenim naslovima… To ne može biti Formula 1, barem ne ona koju pratim 40 godina, možda Nascar ili Formula Ford.. I umjesto da sam sretan i presretan jer smo o ovome sanjali, ali, iskreno, nismo se baš nadali da ćemo i doživjeti, u grlu stoji kost. Nešto mi ne dozvoljava da uživam punim plućima (uz činjenicu da je Mladenu i meni kabina minijaturna). Riječ je naravno o DRS-u kojeg uvijek prati riječ “umjetno“. Umjetno pretjecanje.

Kratka poduka ako ponetko još nije shvatio o čemu se radi. DRS (Drag reduction system, sistem redukcije otpora zraka) je pomično stražnje krilo koje vozač koristi kada želi prestići protivnika. Da bi ga koristio, u zoni detekcije mora biti unutar sekunde s autom ispred sebe koji želi prestići. Tada se senzorima izvan bolida napadaču omogućuje, a žrtvi onemogućuje korištenje DRS-a. To se u narodu zove “sitting duck“ (patka iz pjesme „Pliva patka preko Save“, koja nezainteresirano pluta i ne smeta ju puška uperena u nju). Tako su puno puta pretjecanja ove godine izgledala prelagano jer je žrtva imala vezane ruke. Dakle, otišlo se iz jedne krajnosti u drugu. Od utrka bez do utrka prepunih pretjecanja. Od godina nemoći do pretjecanja kao kroz putar ili varijantom jureći vlak. A znamo da krajnosti nisu dobre. Istina, krug kasnije je lovina lovac, a lovac lovina. DRS će sada biti onemogućen vozaču koji je krug prije pretekao, no, opet samo ako je razmak manji od sekunde. To se rijetko događa kao npr. u Montrealu kada je nadahnuti Schumacher pretekao Buttona i Webbera, ali su mu ubrzo vratili jer imaju bolje aute.

Nekome se to sviđa, nekome ne. Meni ne. No, žiri je još vani i vjerojatno ćemo na jesen dobiti prve prave ocjene je li budućnost malo prerano došla. Jesmo li se prodali za jeftine fore ili se sve vratilo na početak i jednu od najpoznatijih povijesnih uzrečica, kruha i igara…

Jedno je sigurno, Adrian Newey je genij i gotovo je nepobjediv. Njegov doprinos Red Bullu je ogroman i čudi me da nigdje nije procurila ni fikcija da ga Ferrari vreba. Vjerojatno bi ga platili zlatom. RB ima i fantastičnog pilota. Sebastian Vettel je na putu da dostigne Schumacherove rezultate za koje smo mislili da su za vjekove vjekova. Kao što se kod Ferrarija slobodno može reći da je glavni vozač (Alonso) bolji od vozača broj 2 (Massa), tako je to jasno i kod RB. Mark Webber nema nikakve šanse protiv aktualnog svjetskog prvaka i tu je sve čisto. Moguće je da je njegov ostanak u Red Bullu više vezan uz temu “ne mutiti vodu“, opet isto kao i u Maranellu. Tko zna kako bi to izgledalo da u RB doplovi npr. Lewis Hamilton..Bez obzira što griješi znatno manje nego u 2010., Red Bull je još uvijek ponekad krhak, što su pokazale male „nespretnosti“ u obliku završnih krugova na Silverstoneu kad je Webberu javljeno „da ne forsira ako baš ne gori pod petama“. Zašto mislim da je to nespretnost ?! Pa ovako velikoj momčadi se ne bi smjelo događati da Webber ne zna smije li preteći Vettela ili ne. Javljeno mu je da „ostavi razmak između sebe i Seba“, nemoguće je da nije znao da se to ne smije raditi.

Kako bi doktor Helmut Marko podnio Lewisa?! (he,he..). Kad smo kod tamnoputog engleskog svjetskog prvaka, puno više mi se sviđa vidjeti čupanje i između Mclarenovih momčadskih kolega, kao npr. u Istanbulu ili Montrealu. Ako ništa drugo, nije fer. Webber ne smije napasti kolegu iz momčadi, a Lewis i Jenson, Schumacher i Rosberg, Heidfeld i Petrov smiju, o klincima u malim momčadima da i ne govorim. Čak je i pioniru Pastoru Maldonadu dozvoljeno napasti dedu Rubensa Barrichella…

Koliko god se prošle godine činilo da je Lewis bolji od Jensona Buttona, ova je sezona pokazala svu raskoš talenta bijelog britanskog prvaka i lako je moguće da Jenson uzvrati Lewisu za prošlu godinu. Mislio sam da je trijumfalna godina s Brawnom, zenit Jensona Buttona (trpao sam ga u kategoriju s Jody Scheckterom, ako znate tko je to), no, on je ove godine možda i bolji nego 2009. kad je osvojio naslov prvaka svijeta. Lewisu i Jensonu samo treba da McLaren posloži karte jer su epizode u Valenciji i Silverstoneu, a nakon nadahnutih Monte Carla i Montreala, bile na rubu blamaže.. No, to je pomalo tradicija u F1, forma u valovima ili možda u polusezonama kao npr. Ferrari koji drugu sezonu zaredom čeka ljeto, prvu pobjedu i hvatanje zadnjeg vlaka da bi borba za naslov ostala živa. Bojim se da je Marko kasno stigao na Kosovo jer će prednost i sposobnosti Sebastiana Vettela, a iznad svega forma Red Bulla te naučene lekcije prošle godine, biti dovoljni za obranu naslova.

Goran Dijaković

30 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Groff

Kakav DRS? Kakav KERS? Sve su to nekakvi izumi da bi trke postale zanimljivije, da bi se unjelo što više akcije. Ma dajte…
Vratite 12 cilindarske motore, vratite sva ona krila, krilca i ostale aerodinamičke dodatke koji su poskidani. Dovedite barem još jednog proizvođača guma…

vili martinic

Jeste taj DRS umjetni, ali dajte im i MMF, KGB, HDZ i FBI i CD PLAYER u kokpitu i klimu samo ako će to pomoći da gledamo preticanja, paralelnu vožnju kroz krivine od koje zastaje dah. Kako očekivati “pravo” preticanje u monte karlu (namjerno malim slovom), na hungaroringu ili u valenciji kad je staza tako široka da se mogu dva bicikla zaglaviti. Ko postigne dobar financijski aranžman sa Bernijem ima utrku bez obzira na tehničke karateristike staze. Uvek novac, jer svet pokreću profit i pohlepa.

adam

Što se tiče gore navedenog članka slažem se. Jer ove godine uz toliko pretjecanja nismo vdijeli ni jedno pravo opasno pretjecanje. Htio bi još reči da sam sretan što je Dijaković komentator. Do sada ipak nismo imali boljega. Sdruge strane nerazumijem ko je Jergoviću dozvolio da bude komentator jer jednostavno nije za taj posao. Svaka čast njegove upućenosti u f1 svijet ali za komentatora nije.

Joe

A super je i taj kvazi novinar koji ne razlikuje, kako je netko napisao, FILIPE od FELIPE Masse. Hm, možda i razlikuje, ali definitivno ne zna izgovoriti. I mi TO moramo slušati na TV-u. Prestrašno.
I jedan off topic: netko bi onom Jergoviću mogao napomenuti da se za TV pristojno obuče, a ne da izgleda kao papagaj. Stari konjina u mladenačkom outfit-u.

BodyCount2

Super su ove kolumne koje se objavljuju jednom godišnje….

nikola

pratim formulu dugo. smatram da su pretjerali s tehničkim rješenjima. uvijek se znalo da postoje 4 kategorije momčadi + jedna koja je tek u fazi razvoja. ne sumnjam da bi bilo pretjecanja i bez drs-a. jedan od trikova je i što upravo pretjecanja privlače mase, reklame, paru. izgleda da je došlo doba kada se utrke rješavaju u garažama. ali ne preostaje mi ništa drugo, pa gledam pastora, pereza i ostale mlade dečke koji se bore unatoč slabijim bolidima i čupaju maksimum. mislim da je tu danas u f1 draž. eh da, kategorije: prve 3 znamo, a ovi “moji” bi spadali… Read more »

Sasa

Gorane, Gorane kada ćeš naučiti da nije FILIPE Masa nego je FELIPE Massa, tukče jedan priimitiivni s tim odvratnim glasom.

kiko

volim formulu no na kraju ispada da gledam samo zato jer su lijepe boje na tv. dosadno to sve. priče o superiornosti vozača mi liče na crkvene dogme, povijesne istine. ko god ode iz formule u neko drugo natjecanje izgubi se. svi kao nešto voze dtm i sl i budu izvrsni 12. o kimmiju i njegovim pokušajima niti neću. pojeli ga tamo svi.

Kimmirules

prave ljubitelje f1 ne treba privlačit ni DRS-om ni gumama koje se mjenjaju 10 puta ni neznam več čime, PRAVI i ISTINSKI ljubitelji f1 dižu se makar u 3 ujutro i gledaju dosadni 1 slobodni trening i onda krenu na posao

zelko13

Gdje je nova kolumna

catalunya1996

DRS bi imao smisla kada bi svi bili izjednačeni kao RB i Mc. Svi ostali postaju još sporiji. Ili da uživamo u lijepim manevrima od 7. mjesta na niže? Meni to nije uzbudljivo

HONDA

Dobra kolumna Dijakoviću, samo nastavi tako.

marcos

Dok god imaju Adriana , bullovci će biti dominantni,a da je Vettel bolji vozač od Webbera govore i brojke

Italia

Pogledajte Red Bull X2010 bojim se da f1 ide u tom smjeru. Katastrofa!

L.Hamilton

da su bolidi isti Lewis bi bio prvak

Damir_ZG

Hm… DRS… odlična stvar, ali pokopana glupim pravilima korištenja… Kada bi ga se ogrnčeno koristilo po želji, npr. kao KERS, to bi bilo ono pravo. Recimo, dvije aktivacije po krugu, tada bi taktika vozača došla do izražaja. Meni je čak palo na pamet da je pobjeda Buttona u Kanadi, uzrokovana pokušajem Vettela, da prije DRS zone propusti istoga, a zatim ga pretekne DRS-om. Vjerujem da ipak to nije bio slučaj, ali otvara se i takva mogućnost sa današnjim pravilima o korištenju DRS-a. Svejedno, članak je OK, svatko ima svoje mišljenje, a F1 je ipak uzbudljivija sa ovogodišnjim novotarijama!

Marijan

DRS mi se baš i ne sviđa, jeste da tu ima uzbuđenja ali meni je bolje kada gledam vozača kako daje svoj maksimum iz kruga u krug da pređe nekog , volim da “štrikam” dok gledam kako npr. Button nekog prestiže ili obratno, ne dogodi se sve u jednom krugu… što se tiče guma tu bih samo rekao da je pirelli obavio odličan posao, timovi moraju gume shvatiti u dušu i što je najžešće od svega vozači tu pokazuju svoje kvalitete.. Za razliku od Buttona siguran sam da svaku utrku čujete team radio namjenjen Hamiltonu: lakše malo, čuvaj gume.. Isto… Read more »

GiN

Samo čista mehanika …..

alac64

i ta FIA se godinama pros…. s tim novitetima, pravilima i koječim…
osnovno je, smanji i ograniči aerodinamiku, da bolid bolidu može prići što bliže i eto ti trkanja…zabrani razne difuzore, dozvoli samo osnovne spojlere i pići…

kekin18

kolko got bio DRS umjetan ipak je nesto pridonio ove sezne jer stvarno nije vse dosadno a vidlo se iz prilozenog iz zadnje utrke VN Njemačke da se moze i preticati i braniti sto su nam pokazali Alonso Weber i Hamilton. Gume su mi pak prava smijalica i puno su promjenile ove sezone jedan krug su savrsene a drugi iznenada ne valjaju i evo sr***. al ipak sve to ne pokazuje prave kvalitete vozaca po mom misljenju sve je to umjetna tehnologija

ivica

živio DRS ! čuj ne sviđa vam se DRS. pa ne bi uživali ove godine bez njega!

ivan

da i meni se ne svida DRS a gume su dobro jere se moraju jenjat 2-3 puta a ovo je timski sport

nezuri

Slažem se, DRS je glupost kojom se mogu privući oni koji neznaju što je F1. Dobra stvar su nove gume. Ja sam za gume koje se moraju mjenjati bar 2 puta tokom trke.

satosan

Tvoj buraz ne razumije što je to Formula 1.

Lewis

Moj buraz rekao daj ti svima istu formula pa da vidimo ko je jači, e moj brate pa da vidim ko će bolje voziti po trkačoj liniji.

zare

fetel je prvi jer vozi rb, dajte kobayashiu rb i eto nam novog svijetskog prvaka garantujem.

Zec

he, he…pliva patka preko Save..nasmijalo me…

Damir

Dobar tekst. Prepoznatljivo od ovog autora. Nadam se da kolumne neće biti samo jednom mjesečno jer i Jergović i Dijaković imaju što za napisati.

maminho

čudno kak nije napisal DSR XD

igor

Da..slažem se s ovim gospodinom u skoro svemu što je napisao, Drs je jedna od tih novina koje zapravo uništavaju formulu jedan, i ja se bojim čim počinje nova sezona, kakvu su glupost opet izmislili. Projekt zelena formula mi se definitivno ne sviđa, ne zato jer sam muško i volim snagu i brzinu. Već zato što je formula 1 top natjecanje na kugli zemaljskoj, tu voze tipovi koji u dijeliću sekunde donose više odluka nego mi cijeli tjedan, zdraviji od astronauta, sposobniji od pilota borbenog zrakoplova….a što oni njima daju……motore od 1.600 ccm……Što se tiče vozača….pratim tog Vettela ali vidio… Read more »

Related Posts