Kaotična sezona Red Bullove obitelji, spašena Verstappenovom četvrtom titulom

Kad je Red Bull Racing završio 2023. godinu s 21 pobjedom u 22 utrke, bilo je jasno da sljedeća sezona jednostavno mora biti lošija. Međutim, onakav drastičan pad forme tijekom 2024. nitko nije očekivao. Usput, druga momčad Visa Cash App RB prolazila je raznorazne uspone i padove pa prvenstvo završila u donjem dijelu konstruktorskog poretka.

Bilo je u Red Bullovoj obitelji puno previranja, optužbi, vozačkih promjena, pogrešnih odluka, kriznih trenutaka… I pričali bismo sada o vrlo lošoj 2024. godini, da opasno poljuljani brod nije uravnotežio Max Verstappen osvajanjem svoje četvrte uzastopne titule svjetskog prvaka među vozačima.

Raritet u Formuli 1: Verstappen prvak svijeta, Red Bull tek treći konstruktor

Red Bullova 2023. bila je godina iz snova. Max Verstappen i bolid RB19 uništavali su konkurenciju. Ostvarili su čak 19 pobjeda u sezoni s 22 utrke. Još je dvije pobjede pridodao Sergio Perez i samo je pobjeda Carlosa Sainza s Ferrarijem u Singapuru spriječila maksimalan učinak austrijske momčadi.

U prvenstvu konstruktora Red Bull je osvojio više nego dvostruko veći broj bodova u odnosu na drugoplasirani Mercedes, a prvi put u svojoj povijesti imao je dvojicu svojih vozača na prva dva mjesta u ukupnom poretku. Verstappena na mjestu prvaka, a Pereza na mjestu viceprvaka.

Naravno da u Red Bullu nisu očekivali da će takvu sezonu ponoviti. Pravila se između ’23 i ’24 nisu značajnije mijenjala, a ostali timovi jednostavno su morali poboljšati svoje bolide i uključiti se u borbu za pobjede na utrkama.

Prije početka 75. izdanja Svjetskog prvenstva Formule 1, Red Bullovu obitelj potresao je slučaj Christiana Hornera, kojeg je jedna djelatnica ekipe prijavila za nedolično ponašanje. Momčad je pokrenula unutarnju istragu, a iako je Horner oslobođen tih optužbi i zadržan na radnom mjestu šefa momčadi, kroz cijeli taj slučaj u javnost je izašlo određeno prljavo rublje, postalo je evidentno da postoje određene nesuglasice i razlike u razmišljanjima, kao i podjele u Red Bullovom taboru. Pisalo se o svađi Hornera i Josa Verstappena, a onda su u narednim mjesecima objavljeni odlasci vrlo važnih ljudi u Red Bullovoj hijerarhiji – Adriana Neweyja i Jonathana Wheatleyja.

Umjesto Red Bullovih, Newey će od iduće godine dizajnirati Aston Martinove bolide
(Photo by Mark Thompson/Getty Images)

Rezultatski gledano, prvi dio sezone za ‘Bikove’ je bio vrlo uspješan i predstavljao je zapravo nastavak one dominacije iz 2023. Verstappen je dobio četiri od prvih pet utrka sezone, a slavio nije jedino u Australiji zbog kvara na bolidu. Nakon pobjede u Kini mogao se pohvaliti da je osvojio 21 od posljednje 23 utrke u Formuli 1. Imao je jedan niz od deset i jedan niz od devet pobjeda zaredom.

I za Sergija Pereza sezona je dobro počela, s četiri plasmana na postolje u pet nastupa pa je Verstappen nakon Velike nagrade Kine vodio u prvenstvu sa 110 bodova, Perez je imao 85, a na trećem mjestu bio je Charles Leclerc sa 76 bodova. A onda se situacija počela mijenjati.

Lando Norris došao je u Miamiju do svoje prve pobjede u karijeri, a Charles Leclerc konačno je okusio slast pobjede na domaćoj utrci u Monaku. Verstappen je pobijedio u Imoli, Montrealu i Barceloni, tako da je za njega situacija još uvijek izgledala dosta dobro. Ipak, počeo je gubiti u kvalifikacijama i bilo je evidentno kako su McLaren, Ferrari i Mercedes postali puno konkurentniji. Red Bullovi problemi više su se odražavali u Perezovim nastupima, budući da Meksikanac, nakon četvrtog mjesta u Miamiju, više nije uspio niti ‘primirisati’ postolju. Kako je to bio ‘samo’ Perez, prevelike zabrinutosti ipak nije bilo te se sve pripisivalo slaboj formi drugog vozača.

Verstappen i Perez nakon dvostruke pobjede u Japanu (Photo by Mark Thompson/Getty Images)

Razina zabrinutosti itekako je porasla u redovima Red Bulla do ljetne stanke, budući da su utrke u Austriji, Velikoj Britaniji i Belgiji dobili vozači Mercedesa, dok je u Mađarskoj dvostruku pobjedu slavio McLaren. Loš niz je nastavljen i na jesen. Prošla je Formula 1 Nizozemsku, Italiju, Azerbajdžan, Singapur, Texas u SAD-u i Meksiko… Ukupno deset utrka, više od četiri mjeseca bez Red Bullove pobjede.

Verstappen je u tih deset nastupa bez pobjede imao tri druga, jedno treće, jedno četvrto, tri peta i dva šesta mjesta. Perez u isto vrijeme jedno šesto, četiri sedma, jedno osmo, jedno deseto i tri 17. mjesta.

Red Bull je poslije Španjolske vodio u prvenstvu konstruktora sa 60 bodova više od Ferrarija i 93 boda više od McLarena. Nakon Meksika poredak je bio: McLaren 556, Ferrari 537, Red Bull 512. Doista nevjerojatan preokret i velika kriza Red Bulla kakvu je bilo teško ili nemoguće predvidjeti.

Usprkos tome, Verstappen je uz dva važna faktora uspio održavati prvo mjesto među vozačima. Prvo, bio je dovoljno konstantan te na svakoj utrci osvajao pristojan broj bodova. Drugo, konkurenti su neprestano “izbijali” bodove jedni drugima. U jednom vikendu najbolji bi bio McLaren, u drugom Ferrari, u trećem Mercedes… tako da nijedan vozač nije uspio uhvatiti pravi niz vrhunskih rezultata kojim bu eventualno ugrozio Nizozemca.

Norris se prometnuo u najozbiljnijeg izazivača i bio je na 47 bodova zaostatka prije VN Sao Paula. I kad se činilo da mu se slažu sve kockice kako bi učinio prvenstvo ultra zanimljivim, baš na Interlagosu je Verstappen opravdao status trostrukog prvaka svijeta.

McLaren je imao 1-2 u sprint kvalifikacijama i isto tako u sprint utrci. Norris je osvojio pole position za glavnu utrku, dok je Verstappen u kvalifikacijama bio 12. i još imao kaznu zbog korištenja dodatnog elementa pogonske jedinice. U kaotičnoj utrci punoj nesreća, prekida i promjena vremenskih uvjeta, Max je briljirao i pobijedio, a Norris završio tek šesti.

Tako si je Verstappen osigurao prvu meč-loptu za osvajanje svog četvrtog naslova prvaka svijeta u Formuli 1, a istu je iskoristio na idućoj utrci u Las Vegasu. Max je uspio ponoviti ono što je desetak godina ranije napravio Sebastian Vettel: osvojiti četiri prvenstva zaredom. Na četiri je u svojoj karijeri stao i Alain Prost, a iznad njih na vječoj listi samo su tri imena: Juan Manuel Fangio s pet te Michael Schumacher i Lewis Hamilton sa sedam naslova svaki.

Nizozemac je do ovog uspjeha došao na posve drukčiji način u odnosu na prethodne. U borbi s Hamiltonom 2021. on je bio lovac, 2022. bio je dominantan, 2023. još i više, a sada je nekako bio prisiljen braniti se i u većem dijelu sezone gledati u retrovizore. Bilo kako bilo, svojom je titulom učinio ovu sezonu uspješnom, bez obzira na sve probleme s kojima se Red Bull suočio.

Mnogi će reći kako je vozačko prvenstvo ionako bitnije, ali nemojte sumnjati da vodstvo Red Bulla itekako boli poraz od McLarena i Ferrarija u poretku timova. Dogodilo im se nešto što nije viđeno od 1983. godine, da momčad koja ima svjetskog prvaka među vozačima završi tek na trećem mjestu konstruktora. S obzirom na viđeno u proteklih šest mjeseci, Red Bull itekako ima razloga biti zabrinut za svoju budućnost, posebno kad se uzme u obzir ranije spomenuti odlazak nekih ključnih figura u ovim šampionskim godinama.

Broj pobjeda:9
Broj plasmana na postolje:18
Broj osvojenih bodova:589
Pozicija u prvenstvu:3.
Red Bullov učinak u 2024.

Sergio Perez? U zadnjih 18 trkaćih vikenda ukupno je osvojio 48 bodova. Dakle, u prosjeku 2,66 bodova po Grand Prixu. Ne znam koji bi vozač na svijetu nakon toga zadržao svoj posao, možda eventualno Verstappen. Mjesecima se pričalo i pisalo o Perezovoj budućnosti, ali naravno da ga ranije potpisani ugovor nije mogao spasiti. Kad je sezona završila, uručen mu je otkaz.

Beskrajne rotacije u drugoj momčadi nisu donijele rezultat

Druga momčad Red Bulla u 2024. je ušla s novim identitetom i novim vodstvom, ali sa starim problemima. AlphaTauri je postao Visa Cash App RB, što je odmah u startu označeno kao jedno od najgorih imena F1 momčadi u povijesti natjecanja. Vjerojatno i najgore. Franza Tosta na mjestu šefa momčadi zamijenio je Laurent Mekies, a politiku oko odabira vozača i dalje je u najvećoj mjeri krojio Red Bullov savjetnik Helmut Marko.

Pa vratimo se i tu malo u prošlost. AlphaTauri je u 2023. krenuo s postavom Yuki Tsunoda – Nyck de Vries, onda je na polovici sezone Nizozemcu dao otkaz i u bolid posjeo Daniela Ricciarda, koji se odmah ozlijedio i tako otvorio vrata debiju Liama Lawsona. Iako je po mišljenju mnogih Novozelanđanin ostavio bolji dojam od Australca, vozačku postavu za 2024. ipak su činili Tsunoda i Ricciardo.

Nakon odlaska iz Red Bulla krajem 2018. godine, karijera Daniela Ricciarda krenula je silaznom putanjom
(Photo by Chris Graythen/Getty Images)

Može se reći da je Japanac u prvom dijelu sezone bio vrlo dobar. Najbolje rezultate ostvario je u Melbourneu i Miamiju, gdje je bio sedmi. Osmi u Monaku, deveti u Mađarskoj, uz još tri deseta mjesta i bod osvojen u sprintu Miamija, Yuki je mogao biti zadovoljan učinjenim. Ricciardo na prvih pet utrka nije pokazao ništa dobroga, a onda je bljesnuo u Miamiju četvrtim mjestom u sprint utrci.

Možda su tada neki pomislili da se vraća dobri stari Ricciardo, ali to se nije dogodilo. Do ljetne stanke osvajao je bodove još samo tri puta – osmi u Monaku, deveti u Austriji, deseti u Belgiji. VCARB je na ljetni odmor otišao kao šesta momčad u prvenstvu s 34 osvojena boda.

Drugi dio sezone počeo je katastrofalno. Tsunoda i Ricciardo u Nizozemskoj, Italiji, Azerbajdžanu i Singapuru nisu osvojili niti bod, a vodstvo momčadi odlučilo je napraviti novu vozačku promjenu. Uz zaključak da Ricciardo nije opravdao priliku koju je dobio, ponovno se otvorio prostor za Lawsona, koji je u svom prvom ovosezonskom nastupu isporučio vrijedno deveto mjesto.

Najbolji nastup VCARB-a u ovoj sezoni, uz onaj vikend u Miamiju, dogodio se na stazi Interlagos. U kvalifikacijama je Tsunoda bio treći, Lawson peti, a u utrci su završili na sedmom i devetom mjestu. Bez obzira na to, drugi dio prvenstva generalno je bio znatno lošiji od prvog i zbog toga je ekipa s bazom u Faenzi završila na osmom mjestu konstruktorskog poretka. Izgubila je pozicije od nešto konstantnijeg Haasa i u završnici sezone revitaliziranog Alpinea.

Broj plasmana na postolje:0
Najbolji pojedinačni rezultat u utrci7. mjesto
Broj osvojenih bodova:46
Pozicija u prvenstvu:8.
Učinak VCARB-a u 2024.

Yuki Tsunoda predstavlja jedinu konstantu u ovoj momčadi u posljednje dvije godine. U poretku vozača osvojio je 12. mjesto, što je njegov najbolji plasman u dosadašnje četiri sezone u Formuli 1. Ricciardo je u konačnom poretku bio 17., a Lawson 21.

A onda, nove rošade…

Kad je Red Bull uputio Pereza prema izlazu, prema Hornerovim riječima, kandidati za ‘A momčad’ bili su jedino Tsunoda i Lawson. Izabran je Lawson, što Japancu šalje prilično jasnu poruku da se na njega očito ne računa previše ozbiljno. On je odradio četiri sezone u AlphaTauriju/RB-u, učio uz Gaslyja, pobjeđivao De Vriesa, Ricciarda i Lawsona, testirao za Red Bull u Abu Dhabiju na kraju sezone pa ipak ostao bez prilike pokazati što on može protiv Verstappena.

Osobno, dok se mogu složiti s prosudbom da Tsunoda u protekle četiri godine vjerojatno nije pokazao dovoljno da bi postao vozač Red Bulla, ne mogu ne postaviti pitanje – što je to pokazao Lawson? Imao je svojih dobrih momenata, bez sumnje, ali zar su tri deveta mjesta i šest osvojenih bodova u deset voženih utrka dovoljna preporuka za ulazak u momčad koja iduće sezone želi vratiti titulu konstruktorskog prvaka?

Nekako ovo podsjeća na situacije koje smo već vidjeli s Gaslyjem i Albonom. Red Bull je i njih postavio pored Verstappena dok još na to nisu bili spremni, potrošio ih u kratkom vremenu pa odbacio nakon nekoliko nezadovoljavajućih rezultata. Nadajmo se da neće i Lawsona zadesiti ista sudbina. Red Bull se s jedne strane hvali kako je kroz svoju vozačku akademiju u Formulu 1 plasirao 19 vozača, no činjenica je da su jedino Vettel i Verstappen, donekle Ricciardo, bili sposobni donositi doista dobre rezultate. Gasly i Albon danas imaju svoj status u F1, no Red Bull ih nije imao vremena čekati.

Tsunoda, dakle, ostaje u drugoj ekipi. Aktualni ugovor završava mu na kraju 2025. i sve nekako upućuje na to da će mu iduća sezona biti i posljednja u Red Bullovoj obitelji. Uostalom, iduće sezone završava suradnja Red Bulla i Honde, a da te suradnje nije bilo, vjerojatno ne bismo niti znali za Tsunodu. Japanac će dobiti novog rookie kolegu, Francuza Isacka Hadjara koji je u nedavno završenoj sezonio osvojio drugo mjesto u Formuli 2. Želja je da se ‘B momčad’ redovito bori za bodove u sredini poretka, no čini se kako u ovom trenutku to baš i nije realno.

Čini se kako je Red Bull, nakon druge ere svoje dominacije u Formuli 1, ponovno ušao u nekakvo nemirno i nesigurno razdoblje. Verstappen je uspio ponoviti povijest izjednačivši se s Vettelom po broju naslova, no hoće li uspjeti otići korak dalje i uzeti petu titulu? Ili će ‘Bikovi’, onako kao 2014., skliznuti s vrha? To bi eventualno moglo dovesti i do Maxovog odlaska u neku drugu sredinu, o čemu se ionako puno pričalo tijekom 2024. Sasvim je sigurno da će pripreme za 2025. uvelike odrediti smjer ove trofejne momčadi za godine koje dolaze.

Pretplati se
Obavijesti o
3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
1borna

Lawsona koji ima malo iskustva su stavili u jači tim a Tsunodu koji se kalio u slabijem ostavili, mogli su mu pružiti priliku da se dokaže u neusporedivo kvalitetnijem autu
makar i samo na jednu godinu? Lawson bi imao tu godinu dovoljno da stekne iskustvo
na miru bez pritiska.

west

Kaže Frentzen da je Max bio izričito protiv dolaska Sainza u Bull zbog konkurencije ipak je gonzales siguran zicer a sad ode i on ali nema veze dolazi nova ovčica za šišanje i bildanje mišića !!!

klepesina

nema vise bildanja misica jer nece bit ni titula game over za redbull samim tim i za maxa u ovome bolidu

Related Posts
3
0
Would love your thoughts, please comment.x