Formula 1 je oduvijek bila dominantno europska, kako po stazama na kojima se natječe, tako i po vozačima koji dolaze iz europskih zemalja, no to se posljednjih godina sve više mijenja. Sve je primjetnija amerikanizacija Formule 1 pa će se i ove godine jureći karavan tri puta zaustaviti na tlu Novog svijeta. No, i kroz povijest, Sjedinjene Američke Države su dale svoj doprinos ovom sportu, iako američki vozači nisu toliko često bili u vrhu poretka. Nedavno smo govorili o američkim prvacima, a sad ćemo istražiti povijest američkih vozača u Formuli 1 i njihov utjecaj na ovaj sport.
Do danas se 58 vozača iz Sjedinjenih Američkih Država natjecalo u Svjetskom prvenstvu Formule 1, od kojih su dvojica osvajala po jedan naslov, Phil Hill i Mario Andretti. Najviše puta nastupio je Eddie Cheever, a posljednji Amerikanac u Formuli 1 bio je Logan Sargeant, kojeg od nedavno više ne pratimo u momčadi Williams. Mnogo veći broj Amerikanaca je zapravo nastupao u Formuli 1, gotovo 200 njih samo na utrci Indianapolis 500 koja je od 1950. do 1960. bila dio Svjetskog prvenstva Formule 1. Do danas, posljednji Amerikanac koji se popeo na najvišu stepenicu pobjedničkog postolja bio je Mario Andretti, na utrci za VN Nizozemske 1978. godine.
Prvi Amerikanac u Formuli 1 bio je Harry Schell. Schell je vozio tijekom 1950-ih i bio je poznat po svom hrabrom stilu vožnje. Iako nije uspio osvojiti nijednu utrku, osvajao je bodove i postavio temelje za buduće američke vozače u sportu. Nastupio je ukupno na 57 trkaćih vikenda i dva puta se penjao na pobjedničko postolje. Tragično je nastradao na treningu za neprvenstvenu utrku na stazi Silverstone 1960. godine, sa samo 38 godina.
Jedan od najznačajnijih američkih vozača bio je Phil Hill. On je postao prvi Amerikanac koji je osvojio naslov svjetskog prvaka 1961. godine vozeći za Ferrari. Hillova pobjeda bila je povijesna, a njegov uspjeh postavio je SAD na kartu svjetskog motosporta. Njegov miran i precizan stil vožnje bio je suprotnost agresivnijim vozačima toga vremena, a do danas je jedini rođeni Amerikanac okrunjen titulom svjetskog prvaka.
Nakon Phila Hilla, nekoliko američkih vozača je pokušalo slijediti njegove stope. Dan Gurney, jedan od najtalentiranijih američkih vozača, bio je aktivan tijekom 1960-ih. Gurney je bio poznat po svojoj svestranosti, a uz utrke u Formuli 1, natjecao se i u Indy 500 i Le Mansu. On je također pokrenuo vlastiti F1 tim, All American Racers, i postao je prvi vozač koji je pobijedio u F1 utrci u automobilu koji je sam konstruirao. Osim što je bio uspješan vozač i što je radio na konstruiranju bolida, Gurney ostaje upamćen i kao utemeljitelj jedne važne tradicije u Formuli 1, a to je špricanje šampanjca na pobjedničkom postolju.
Mario Andretti, rođen u Kraljevini Italiji u današnjem Motovunu, možda najpoznatiji američki vozač svih vremena, osvojio je naslov svjetskog prvaka 1978. godine vozeći za Lotus. Andretti je bio izuzetno svestran vozač, poznat po svojim uspjesima u različitim trkaćim serijama, uključujući IndyCar i NASCAR. Njegov naslov prvaka u Formuli 1 ostaje posljednji američki naslov u povijesti ovog sporta.
Eddie Cheever se nakratko u Formuli 1 pojavio 1978. godine, a stalno zaposlenje je dobio 1980. godine u momčadi Osella. Bolid nije bio konkurentan pa je te godine završio samo jednu utrku. Tek 1982. vozeći za momčad Ligier uspio se popeti na pobjedničko postolje. Najuspješnija sezona za Cheevera bila je 1983. godina kada ga je Renaultov bolid četiri puta dovezao do pobjedničkog postolja. Nastupio je ukupno 132 puta, ali niti jednom nije uspio pobijediti.
Amerikanac koji je šezdesetih godina prošlog stoljeća osvajao bodove bio je Richie Ginther. On je nastupio na 52 utrke, a na pobjedničkom postolju našao se 14 puta. Pobijedio je na utrci za Veliku nagradu Meksika 1965. godine.
U modernoj eri, američki vozači su se rijetko pojavljivali na F1 gridu. Scott Speed bio je jedan od posljednjih Amerikanaca koji je redovno sudjelovao u utrkama Formule 1, vozeći za Toro Rosso od 2006. do 2007. godine. Međutim, njegov uspjeh bio je ograničen, i nije uspio ostvariti značajne rezultate. Karijeru u Formuli 1 je završio bez ijednog osvojenog boda.
Unatoč tome, interes za Formulu 1 u SAD-u posljednjih godina značajno raste, što se može vidjeti kroz sve veću popularnost utrke u Austinu, kao i ulazak novih staza, momčadi i sponzora sa sjedištem u Americi. Također, postoji sve veća nada da će se u budućnosti pojaviti novi američki talenti koji će moći konkurirati za vrhunske rezultate u Formuli 1.
Iako su američki vozači rijetko dominirali u Formuli 1, njihova prisutnost ostavila je traga u povijesti sporta. Phil Hill i Mario Andretti su dva vozača koja su postigla najveće uspjehe, dok su mnogi drugi, poput Dana Gurneya pomogli oblikovati sport. S porastom popularnosti Formule 1 u Sjedinjenim Američkim Državama, moguće je da ćemo u nadolazećim godinama vidjeti ponovno oživljavanje interesa za ovaj sport među američkim vozačima i momčadima.