Novi kaos u režiji FIA-e: Najbrži sport, a najsporije odluke

Nažalost, nakon vrlo dobre i sadržajne utrke za VN Singapura u kojoj je Sergio Perez odličnom vožnjom zasluženo pobijedio, većina ne priča o tome, već o svemu onome što je FIA za*rala po stoti put.

Vikend je krenuo s velikim diskusijama u paddocku Formule 1 gdje su na jednoj strani stajali Mercedes i Ferrari, a s druge strane Red Bull koji je u nekom obimu očito prekršio financijski ‘fair-play’ odnosno otišao je preko dozvoljenog budget cap-a tijekom prošle godine. U vrijeme pisanja ovog teksta službeno očitovanje od FIA-e po tom pitanju nismo dobili, pa je suludo komentirati navode, ali očito se nešto ‘kuha’ u pozadini.

Nevjerojatno je da se uz Formulu 1, najbrže i najelitnije automoto natjecanje može vezati pojam ‘sporo’ ili ‘tromo’. Upravo to se događa i događalo se u prošlosti, a sada se tiče donošenje odluka oko već spomenutog budget cap-a. S 1.10. smo ušli u posljednje tromjesječje 2022. godine, a i dalje se ne zna jesu li momčadi poštovale zadane limite u prošloj 2021. – nevjerojatno. Procesi u FIA-i su očito toliko spori i tromi da ćemo prije izaći iz financijske krize u koju cijeli svijet ulazi, nego što ćemo saznati ishod ove tematike. No, dobro, o svemu ovome kada saznamo detalje od FIA-e…

Spor i trom ulazak u vikend je ‘kulminirao’ za vrijeme utrke.  Svi već znamo kako je Perez bio pod istragom zbog prevelikog razmaka od sigurnosnog automobila u tri navrata – prvi od kojih u 10. krugu. Obavijest o istrazi nad Perezom je došla sat vremena i 9 minuta nakon tog momenta u kojem je Perez očigledno bio predaleko od auta koji je predvodio kolonu. Sat vremena i 9 minuta je zaista trebalo direktoru utrke i sucima da pregledaju situaciju?

Formula 1 je prilično točan sport – tisućinke sekunde mogu odlučivati o pobjedi i to se vrlo uspješno provodi od 1950. u Silverstoneu, ali se u 2022. s toliko dostupne tehnologije čeka preko sat vremena na odluku da je vozač pod istragom? Kako ovo pišem sve sam više fasciniran činjenicom i shvaćam kako su problemi koje Formula 1 trenutno ima ogromni.

I dobro, nakon više od sat vremena vijećanja, a vjerujem da je tu bilo puno i ‘političkih igrica’ u pozadini, došli smo do zaključka kako taj ‘incident’ treba istražiti. Nakon dodatnih 15-ak minuta dolazi obavijest – ”Incident će se istražiti nakon završetka utrke”. Gledam i ne vjerujem.

Formula 1 ima toliko raznih alata na raspolaganju, od telemetrije svih bolida do stotina kamera koje prate svaki bolid i svaki djelić staze, da se ovakve odluke moraju donositi u vrlo kratkom roku. Ali ne, odluku smo dobili skoro tri sata nakon završetka same utrke i cijele procedure pobjedničkog postolja u kojoj je, logično, sudjelovao i Perez jer je nakon prolaska ciljnom crtom bio prvi.

Što bi se dogodilo da je Perez kojim slučajem zaradio veću kaznu i završio na drugom mjestu? Ili još gore, završio izvan najbolja tri vozača i netko drugi bi trebao stajati na pobjedničkom postolju umjesto njega? Očito ta pitanja uopće ne predstavljaju neki ‘problem’ FIA-i te im je jučer bio ”još jedan običan dan u uredu”.

A što se tiče same kazne…uh, ne mogu vam reći koliko mi je drago za Pereza što je pobijedio, iako nisam njegov navijač, jer je nakon onakve vožnje u potpunosti to zaslužio. Ali, ako ćemo objektivno, je li kazna za Pereza poštena i zadovoljavajuća?

Činjenica je da ovi incidenti zbog kojih je bio pod istragom nisu uzrokovali probleme nikome i nisu nikog direktno oštetili. Unatoč tome, postoje pravila koja su pisana da se slijede i ako se ista ne slijede dolazi do kazne. Ne bi Perez bio ni prvi ni zadnji vozač koji je svojom greškom prekršio pravila i time zaradio neku kaznu.

Uvidom u dokumente FIA-e gdje su dodijelili Perezu upozorenje za incident u 10. krugu, te 5 sekundi kazne za incident u 36. krugu možemo pročitati da je Perez upozorenje zaradio zbog prevelikog razmaka u odnosu na sigurnosni automobil, koji inače ne smije biti veći od 10 dužina bolida, a kao olakotnu okolnost su uzeli u obzir da je staza bila teška za voziti te da nije mogao pratiti tempo sigurnosnog automobila.

Čisto usporedbe radi, bolidi su do tada kružili vremenima oko dvije minute po krugu, a sigurnosni automobil je vodio kolonu kroz cijeli krug za otprilike tri minute. Hoćete mi stvarno reći da Perez, u bolidu Formule 1, nije mogao pratiti sigurnosni automobil na (polu)mokroj stazi u Singapuru? To je olakotna okolnost da je Perez zaradio samo upozorenje?

Da bi stvar bila zanimljivija, direktor utrke u 36. krugu,  prilikom još jednog perioda sigurnosnog automobila, upozorava momčad kako je Perez predaleko od istog te da mu se mora približiti. Pri kraju drugog sektora Perez opet odlazi na veći zaostatak od dozvoljenog te za to dobiva kaznu od 5 sekundi.

Nevjerojatno mi je kako isti vozač u istoj utrci napravi grešku, bude upozoren za tu grešku još jednom, te vrlo brzo nakon toga napravi još jednom istu grešku, a zaradi samo 5 sekundi. Da, kao što sam napisao i prije u tekstu, nije ničime nikoga oštetio, ali je prekršio pravila kojih se suci moraju držati i primjenjivati kazne s obzirom na to, a Perez je zaradio dvije najmanje moguće kazne.

Možda bi situacija bila drugačija da su suci nakon tog incidenta u 10. krugu odlučili kako je Perez zaslužio upozorenje i to javno obznanili te bi zbog toga Perez kod drugog restarta bio oprezniji i ne bi zaostao previše. Možda…Ali u Formuli 1 možda ne postoji. Pravila su napisana i uz tolike podatke suci i direktor utrke u roku sekundi (ili minuta) imaju crno na bijelo što se dogodilo. Ne mogu se dozvoljavati i tolerirati ovakve kasne odluke!

Nakon utrke su suci onda pozvali Pereza i predstavnike Red Bulla na razgovor te se iskreno ne bi začudio da se u pozadini događala ‘kuhinja’ na vezi FIARed Bull. I da nije, ovakvim potezima se otvara mogućnost špekulacija i samim time stvaranja lošeg imidža za Formulu 1.

Za kraj, pitanja svim uključenima: Do kada ćemo trpjeti ovakve događaje u Formuli 1? Do kada ćemo čekati satima nakon utrke kako bi ‘gospoda’ donijela (ne)ispravne odluke?

Pretplati se
Obavijesti o
26 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
White Lion

Ja jednostavno vise ne vjerujem da je F1 sport u kojem najbolji pobjedjuje.
Iskreno vise nisam ni zagrijan za ovaj sport kao nekoc, a bio sam doslovno ovisnik koji je jedva cekao utrke u blizini da mogu u zivo pogledati te bolide na stazi I cuti zaglusujuci zvuk motora.
Danas je to politika pa se pravila mjenjaju onako kako nekima odgovara a tu posebno mislim na red bull I ferrari.
F1 mi danas nema tu draz vise, osjecam da pratim namjesteni sport I taj osjecaj se samo povecava iz sezone u sezonu

North33

Podsjećanje na najljepši zaglušujuči zvuk motora,
https://youtu.be/RqaJKTRs-Kg

Yukihonda

prvo skoći pa reci hop…. ovdje se bogami svakakvih budalaština može pročitati u komentarima…strpite se pa ondo komentirajte… kao što su mnogi nadr mediji na sva zvona lupetali da će brak između Poršea-Bulla biti siguran…samo sam se smijao na takva sranja… svi muljaju to je činjenica…Toto mafijozo ima krticu u Fiji… fija je u ozbiljnim problemima zbog takvih izjava od licemjera.. moguće je svašta… Sjetimo se podnice Mercedesove koju je imao isti vikend… “reče Toto.”.. Ferari je spominjao Redbull u tom kontekstu… ali ne klevetnićki kao što radi Hoštapler…zagadio je cijelu f1… Toto je jedno zlo pantilo koje će ga… Read more »

theKing

Pusti ti merc,ferr i ostale proizvodace automobila. Ove varalice koje proizvode konzerve unistile f1. Dosle sa lovom pokupovali ing,kupili motor i sad kao oni su najbolji. Eto na sta ti se spustila f1. Samo lova!
Mozda u buducnosti budemo gledali hell momcad ili duracell ….

Yukihonda

bolje da ti napustiš pratiti ovaj sport moj savjet toliko o tome..
uz dužno poštovanje… prvo moraš naučiti što je Redbull u sport i koliko ulaže općenito za sport.. . onda možemo raspravljati o tome…
to što ti to ne možeš provariti da jedna konzerva dere zvučna imena kao Ferari Reno itd… to je njihova sposobnost kapa do poda.. Što će tek biti kada proizvedu svoju cestovnu trkalicu
i to sa svoji motorom…primjera radi koliko meklaren postoji??? još nisu u stanju proizvesti svoj motor itd itd itd….
pomiri se sa tom činjenicom biti će ti lakše….

papaya

Yuki imas znanje,iskoristi to

Yukihonda

“nemam ja znanja nisam uvjerljiv uz to sam i polu pismen”… malo logike a ne slijepo vjerovati velikim slovima…
vidi ovo što će se desiti na kraju će Honda ove godine biti konstruktori prvaci a navadno se povukli.. pa recimo sjetimo se one lude priče. audi- porše- Redbull pa Honda kupuje Tauri… Itd itd itd… o f1 se ne odlučuje u f1 nego izvan nje… ja bi svašta a ne mogu… tako i ovo nonarstvo sam traže senzacije plasiraju puno polu istine.. nažalost
f1 nema više konstantne čari…
sve to ide u korist love a ne navijača..

robif

Crtani su prošli,idi spavat.Kao da od jucer pratis F1,Desavala si se sranja u svim sportovina,a i desavat ce se,Pogoduje se svima od INE HEPa,pa do Mercedesa,Ferrarija i ovih Arapa sta im se ide na ruku s utrkama.ARAMCO sponzor,najveci sv.zagađivac,a furaju na 0,0% CO2

Crnac

Primjetio sam, ispravite me ako griješim, da je PER kod jednog SC-a (mislim kod prvog) u jednom dijelu staze došao gotovo usporedo sa SC i nešto mu rukom pokazivao (da ubrza valjda). Nakon toga mu je SC bio “prebrz”, te je dobio opomenu.

robif

Da,da

Race Engineer

Slažem se sa napisanim. Čekaju da vide koliko Leclerc zaostaje na kraju utrke i onda po tome daju kaznu Perezu. Nije mogao pratit safety car? Sa takvim izgovorima samo red bull može proć. Mlohavo ferrarijevo vodstvo i u ovom slučaju slabo reagira. Jedini Toto i Mercedes mogu raskrinkati te muljatore iz najprljavije momčadi svih vremena sa nelegalnim bolidom.

Deyo

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Samo sto nisam pao sa stolice!!! 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 Veceg muljatora u F1 bilo nije, niti će. Nacisto unistio F1. Očigledno ga još boli sto je karma odradila svoje prošle godine. Lepo Ralf Schumacher reče, Toto je sore looser.

4matic

Nije Karma nego sarma….😄

robif

Bas bi sad jedna sjela👍

lando

Ljigavijih likova od hornera i helmuta nikad nije bilo u motosportu.

TORPEDO

Zajedno ste cinkali Ferrari a sad cmizdrite,grizete i lajete protiv vaših najboljih prijatelja*

mody

Problem je sta cim padne kisa nema utrke dominacije su godinama to je problem f1 je predvidljiva nekome smeta red bull.a mercedes godinama haracio.ferrari 6 pole positiona unistio mclaren kanta ostali se vozikaju.bolidi kamioni. Ova sezona je dosadna lani je bila ludnica.. fale nam sezone 2008 2010 2012 2021 o ve ostale su bile dosadne..max nema konkurenciju kao lewis do prije par godina.gledat cemo jak red bull.godinama a onda ce 2026 promijenit po tko zna koji put pravila

B4c4

FIA postaje sve gora i gora, jebote HAAS popuši kaznu od 100 000€ jer je Mick prekoračio brzinu u pit lane-u za 0.1 km/h
Samo da mi je znati kako su to izmjerili???

Crnac

I da li im je trebalo 3 i nešto sata da to izmjere?

theKing

Odlican clanak!
I jos nesto je sve tu sumnjivo.bolid r.bulla.
Cim su dozvolili koristenje drs umjesto da ferrari “poleti” perez dobije dodatnu snagu da doslivce u par krugova napravi toliku razliku!?
Nesto je jako trulo tj gnjilo u drzavi danskoj.

lando

Konzerva nije legalna 100%!

sladjan87

A Mersedes je bio legalan svih ovih godina ?

theKing

Svezi merca smo raspravljali godinama.
Bilo pa proslo.
Al dam ruku u vatru da nesto smrdi sa r.bullom. palako se karte otvaraju

Deyo

Theking, svi oni muljaju, a FIA i oni koji rukovode i rukovodili su F1 su najviše odgovorni. Samo vide novac. Umesto da sportska strana bude primarna, ona je postala najmanje bitna. Prvo je Red Bullu bilo dozvoljeno sve i svašta, jer su Matesic i Eklestone bili u poslovnim vezama, i hteli da kupe ceo paket F1, pa potom Mercedesu. 2009. je bila čista kazna za McLaren i Ferrari od Maxa Mosleya, a o 2003. i navodno nelegalnim Michelinkama, da ne pričamo. I dok god bude tako, imaćemo “slucajne” šampione, ili oni koji zaista jesu, titule će im se dovoditi u… Read more »

theKing

Slazem se.

robif

Tocno…a minuse su ti coravi dali svi varaju svugdje,nekog se ulovi,nekog nesmije itd.Evo npr,Ruski sportaši diskvalificirani s olimpijada,prvenstva u sl A poglej malo Amere,svi negativni🤣🤣🤣,a vidi se da nije od krvi i mesa

Related Posts
26
0
Would love your thoughts, please comment.x