Tehnička analiza bolida 2022. – Ferrarijeva obitelj

Mercedes i Red Bull “prijete” da će na sljedeće testiranje u Bahreinu doći s bitno izmijenjenim bolidima u odnosu na prikazano prije dva tjedna u Barceloni. Za sada, kratkim pregledom viđenoga analizirat ćemo što nam je poznato, te u kojem smjeru bi se trebao kretati dizajn bolida predstavljenih za ovu sezonu.

Neke od ključnih elemenata za sada nećemo vidjeti (pitanje je i da li uopće hoćemo) jer se radi o podnici koja je naravno teško vidljiva, osim ako netko ne parkira kao što je Jenson Button Pascala Wehreleina u Monacu ili ako se ponovi “viseća krava Nico Hülkenberg” nakon kontakta s Romainom Grosjeanom u Abu Dhabiju.

Za početak, krenimo s analizom “talijanske mafije”.

FERRARI F1-75

U Maranellu si moraju priznati da je ova sezona ipak ‘biti ili ne biti’. U suprotnom, nisu trebali dizajnirati bolid koji je bio zvijezda testiranja u Barceloni. Nakon porpoisinga, radi novog F1-75 dodatno se obogatio metaforički rječnik Formule 1 za još jedan pojam – baby bath sidepods. Iako dizajn jest prilično odvažan, pristup testiranju za sada je prilično racionalan, te iz momčadi ne najavljuju neke veće promjene za test u Bahreinu.

Izvor: Ferrari Media Center

Glavna točka rasprave na novom bolidu svakako je bočni dio bolida s karakterističnim izrezima, sličnim onima na Aston Martinu, ali je na Ferrarijevom bolidu bitno drugačija gornja kontura bokova, kao i njihova namjena. Strujanje zraka trebalo bi pokupiti vrući zrak s izreza pokrova motora, stvoriti pritisak u samom dnu kanala i kretati se prema stražnjem krilu. Ostaje za vidjeti prema kojem točno dijelu stražnjeg krila bi se to strujanje trebalo kretati. Kretanje preko stražnjeg krila, tj. točno na krilo, zvuči prilično ambiciozno, tako da velika vjerojatnost ostaje donje beam stražnje krilo. Kad smo već kod stražnjeg krila, ističe se prilično agresivan izrez na gornjem kutu bočne stranice. Pretpostavka je da se ovdje nastoji postići još kakav takav vrtlog koji bi bio usmjeren prema gornjoj ploči stražnjeg krila (lijevo iznad Shell V-Power logotipa).

Izvor: Scuderia Ferrari Press Office

Prednja krila na ovogodišnjim bolidima u neku ruku predstavljanju smjer kojim bi se bolidi trebali dalje razvijati. Ovdje je prednje krilo dizajnirano na vrlo lukav način, tj. u dva dijela. Gornji dio nosa koji se spušta prema prednjem krilu je prošao test sudara (crash test), a donji koji nosi samo krilo se na temelju toga može mijenjati po volji i ne mora prolaziti komplicirane i skupe testove sudara. Nema više previše kompliciranih gornjih dijelova podnice (barge boards) kojima se manipuliralo s vrtlozima zraka koji su dolazili s prednjeg krila. No, neki elementi pokojnog barge boarda u nekoj formi još uvijek postoje.

Izvor: Ferrari Media Center

Postoji usmjerivač ispod gornjeg kraja nosa bolida s kojima će se momčadi moći igrati tijekom sezone. Već ovdje se protok zraka može usmjeriti prema dolje (downwash), pa dalje strujati oko donjeg ruba bolida. Ferrari ovdje ipak radi usmjeravanje prema gore (upwash), nakon čega dolazi veći element (iznad Snapdragon logotipa) koji radi spomenuti downwash i usmjerava daljnje kretanje zraka. Tome pridonosi i prilično strma i agresivna linija donjeg dijela bočnog usisa zraka (desno od Shellovog logotipa). Sami usisnici imaju prilično veliki izrez prema stražnjem dijelu bolida, što bi značilo da ih se nastoji iskoristiti kao neki dodatni aero element.

Talijanski “šaptači konjima” su ipak bili u krivu uoči predstavljanja ovog bolida špekulirajući da će prednji ovjes biti povratak na vučnu konfiguraciju (pullrod), ali ostalo se ipak na gurajućoj konfiguraciji (pushrod). Naravno uz samo kretanje ovjesa, to se veže i na strujanje zraka s krila prema srednjem dijelu bolida, tj. poželjnom downwashu prema gore opisanim srednjim elementima bolida. Sitni i zanimljivi detalji jesu još sitna krila na halo elementu.

Napredak pogonske jedinice bio je itekako vidljiv u drugom dijelu prošle sezone kada “McLarenov” Mercedes nije više mogao pratiti tempo u borbi za treće mjesto u poretku konstruktora. Nepoznanica koja ostaje jest da li su se i u Maranellu odlučili za konfiguraciju podijeljenog turba (split turbo). To bi vrlo vjerojatno mogla biti istina pošto su i Honda i očito Renault nastavili stopama Mercedesa.

ALFA ROMEO C42

Uvijek poseban, tako i ovog puta, Sauberov bolid na testiranju je nastupao u bojama koje su nastojale sakriti konture bolida, mada se i pored toga dosta toga dalo lijepo vidjeti. Nekoliko dana kasnije ugledali smo i konačan izgled bolida u prekrasnoj crveno-bijeloj kombinaciji.

Alfa Romeo F1 Team ORLEN C42; Izvor: Antonin Vincent / DPPI

Prednje krilo je zanimljivo radi željenog strujanja zraka koji se očito nastoji postići. Barem vidljivo ovako prema konstrukciji krila, samo ispiranje zraka kao da se nastoji maksimalno usmjeriti prema vanjskim dijelovima ovjesa, tj. unutarnjem dijelu kotača. To dokazuje i spomenuta konstrukcija krila koja od nosa prema bočnoj završnoj ploči postepeno pada, te se ne nastoji “progurati” nešto odmah kod nosa, kao primjerice na Mercedesovom bolidu. Spomenutom željenom strujanju zraka trebala bi pomoći i prilično nisko postavljena osovina koja skreće kotačima.

Izvor: Sauber Media Center

Za sada na podnici, ispod bočnih usisa, postoji samo jedna grba oko koje bi zrak trebao strujati. S unutarnje strane naravno prema stražnjem dijelu bolida, a s vanjske klasnični outwash. Ovdje nema nekih ekstremnih kontura, inženjeri su se očito odlučili za stabilno, tj. ziheraško strujanje zraka. Bočni usisi, kao takvi prilično visoko postavljeni, na konačnoj prezentaciji bolida dobili su i jasno vidljive gornje izreze u stilu Aston Martina. Kao i Ferrari, vrlo vjerojatno će se testirati koliki otvori “rešetaka” su optimalni za hlađenje elemenata ispod pokrova pogonske jedinice, kao i optimalno strujanje zraka prema stražnjem beam krilu.

Stražnji ovjes je pushrod konfiguracije, ali izgleda malo drugačije od McLarenovog. Ali, ono najbitnije, sami elementi ovjesa (šipke i poluosovine) su pametno postavljeni kako bi željeno strujanje zraka prošlo “kroz njih” prema stražnjem krilu. Spomenuto beam krilo se sastoji od dva dijela s prilično strmim kutom napada na strujanje zraka. Glavni kutovi stražnjeg krila, poprečni dio s bočnim stranicama, su prilično blagi, tj. sama kontura je prilično zaobljena. Ovdje možda ima više prostora za manevriranje sa strujanjem zraka, ali to isto može predstavljati mnoge nestabilnosti.

HAAS VF-22

Američka momčad je privukla dosta pažnje prošlogodišnjom najavom da uopće neće razvijati model za tada tekuću sezonu, već se u potpunosti, a i logično, prebacila na razvoj bolida za ovu sezonu. Nisu razočarali s datumom predstavljanja, upravo VF-22 je bio prvi bolid koji je počeo odmotavati izgled toliko iščekivanih ovogodišnjih bolida. Desile su se u međuvremenu neke bitne promjene u vozačkom i komercijalnom kadru momčadi, ali se svakako nadamo da to neće uvelike utjecati na performanse ove male momčadi.

Nikita Mazepin, Haas VF-22; Izvor: LAT Images

Prednje krilo slijedi filozofiju Ferrarijeve, tj. Sauberove (Alfa Romeo) konstrukcije koja za sada “ne planira” propuštati mnogo strujanja zraka kod samog nosa. Teško je trenutno odrediti strminu pada na krajevima krila prema završnoj bočnoj ploči. Sauberova se čini najstrmija, pa ova Haasova i zatim Ferrarijeva. Ali, krilca na Haasovom prednjem krilu se za sada čine nekako najkraćima, tj. najprije “završe” od obiteljskog trojca. Prema spomenutom endplateu slijedi prilično obla, ali i na dnu izrezana kontura koja uzdiže tu okomitu bočnu stranicu prednjeg krila. Ostavljanje toliko mnogo prostora znači da momčad očekuje dosta testiranja do nekog optimalnog strujanja zraka jer samim time ima i mnogo prostora za turbulencije.

Nikita Mazepin, Haas VF-22; Izvor: LAT Images

Vanjska strana endplatea ima zanimljiv izbočeni element, prilično dugačak i dosta nisko postavljen u odnosu na ostale s grida. Bočni usisi su sličniji Ferrarijevim nego Alfinim, i za sada Haas ima najmanju “špilju” ispod bočnih usisa kroz koju prolazi strujanje zraka prema stražnjem dijelu bolida. Konture podnice koje putuju prema stražnjem krilu se za sada čine prilično strmim prema samom rubu podnice, te ostaje za vidjeti kakvi su rezultati takvog načina outwasha. Stražnji dio bolida ima zanimljivo beam krilo koje kao i kod Alfe ima dosta agresivan kut napada na strujanje zraka. No, kod Haasa je ono jednostruko, dok je kod Alfe dvostruko.

Izvor: Haas Media Center

Kao zaključak do sada vidljivih elemenata, za ovaj trojac je jedna od glavnih karakteristika prilično agresivan i rani napad na strujanje zraka s ovakvim konturama prednjih krila. Očito je to put koji su odabrali za daljnji razvoj aerodinamike bolida.

Pretplati se
Obavijesti o
1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Lewis8

Čekam da Desmo to malo bolje objasni.

Related Posts
1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x