VN Francuske: Iz arhiva

Francuska je uvijek voljela utrkivanje bolida Formule 1. Još od početka prošlog stoljeća jurilice su se utrkivale diljem Francuske, a od uspostavljanja Svjetskog prvenstva dugi niz godina (s izuzetkom 1955. godine) Francuska je bila domaćin utrke za Veliku nagradu Francuske.

Utrke su se vozile na stazama Reims, Rouen, Charade, Le Mans, Paul Ricard i Magny Cours sve do 2009. godine, koja je bila tek druga sezona bez Velike nagrade Francuske u kalendaru. Čekalo se do 2018. godine, kada se Francuska vratila na stazu Paul Ricard, a sljedeća pauza je uslijedila prošle godine, kad su iz igre ispale mnoge utrke, i kada kalendar nije ličio ni na jednu sezonu prije (a vjerojatno i poslije). Ovaj vikend vraćamo se na stazu Paul Ricard u blizini Marseillea. Sezona je uhvatila uzbudljiv tijek, u vrhu je napeto i neizvjesno, a nekih zanimljivih trenutaka iz Francuske prisjetit ćemo se i danas.

NAIZGLED DOSADAN HAT-TRICK ANDRETTIJA, 1977. GODINA

Ako danas pogledamo na rezultat nakon utrke za Veliku nagradu Francuske 1977. godine, mogli bismo pomisliti da je bilo prilično dosadno. Mario Andretti, tada vozač momčadi Lotus, na netom osvježenoj stazi Dijon Prenois ostvario je najbolju startnu poziciju, najbrži krug i pobjedu u utrci. No, nije Andrettijev put do pobjede bio baš gladak, samu utrku je loše startao i prvu poziciju izgubio u korist Jamesa Hunta, Jacquesa Laffitea i Johna Watsona. Tijekom utrke Watson je preuzeo vodstvo, a Andretti mu se do posljednjih krugova utrke pokazao u retrovizorima. Iako je izgledalo kao da će Watson izaći kao pobjednik iz dvoboja za najvišu stepenicu pobjedničkog postolja, njegov Brabham Alfa Romeo ga je počeo izdavati u posljednjem krugu utrke i prepustio pobjedu Andrettiju. Watson je uspio doći do kraja utrke na drugoj poziciji, ispred trećeplasiranog Jamesa Hunta u bolidu momčadi McLaren Ford.

Mario Andretti u bolidu Lotusa 1977.

PRVA PROSTOVA POBJEDA U KARIJERI, 1981. GODINA

Još jedna utrka za pamćenje iz Francuske održana je na stazi Dijon, a tada su se za utrku smjenjivali Dijon i ovogodišnji domaćin staza Paul Ricard. Utrku je s najbolje startne pozicije započeo Renaultov Rene Arnoux, ispred Watsona u McLarenu i još jednog Renaultovog vozača, Alaina Prosta. Nelson Piquet, koji je utrku startao sa četvrtog mjesta već u prvom krugu je preuzeo vodstvo, ispred Watsona i Prosta, dok je Arnoux pao na tek deveto mjesto. Prost je ubrzo pretekao Watsona. 1981. godine utrka u Francuskoj je imala dva dijela. Do 58. kruga se nije mnogo toga desilo, da bi u 58. krugu pala neviđena kiša zbog koje je utrka prekinuta. No, kiša se nije dugo zadržala, ubrzo se nebo razvedrilo i utrka se mogla nastaviti, s novim startnim poretkom. Na ponovljenom startu Prost je pretekao Piqueta, koji je pao dalje u poretku i našao se tek na petom mjestu, iza Pironija. Prost je ostao u vodstvu do kraja utrke, pobijedivši ispred Watsona i Piqueta, kojem je dodijeljeno treće mjesto unatoč tomu što je peti prošao kroz cilj. Naime, za konačan rezultat u utrci uzet je zbroj vremena iz prvog i drugog dijela utrke. Bila je to prva od ukupno 51 pobjede u karijeri profesora Prosta.

KAOS U PRVOM KRUGU 1989. GODINE

Prost se za domaću utrku na stazi Paul Ricard kvalificirao na najbolju startnu poziciju, koju je kasnije pretvorio u pobjedu, a njegov sunarodnjak, još jedan Francuz, Jean Alesi, debitirao je u Formuli 1 za momčad Tyrrell. Alesi je na svom prvom nastupu, pa još i pred domaćom publikom, ostvario četvrto mjesto u utrci. Utrka je prekinuta nakon samog starta, kada je Gugelmin izgubio kontrolu nad svojim March bolidom, poletio u kraj i sletio na stražnji kraj bolida Nigela Mansella. Na sreću, nije bilo povrijeđenih, utrka je nastavljena, a suci su oštro kritizirani jer su Gugelminov bolid, koji je bio okrenut naglavačke, vratili na kotače dok je vozač još uvijek bio u bolidu.

Video sažetak možete pogledati ovdje.

IZNENAĐENJE SA ZAČELJA, 1990. GODINA

Momčad Leyton House vladala je začeljem tijekom sezone 1990. Za utrku prije Francuske (VN Meksika) uopće se nisu ni kvalificirali, no na stazi Paul Ricard zamalo se posvjedočilo čudu. Ivan Capelli i Mauricio Gugelmin u bolidima momčadi Leyton House vodili su skoro dvije trećine utrke. Za utrku su se kvalificirali na sedmu i desetu startnu poziciju, no nakon ulaska vodećih na zamjenu guma, poveli su u utrci. Naime, iz momčadi su planirali završiti utrku bez ulaska u boks. Konfiguracija staze odgovarala je aerodinamici Leyton House bolida, a pripomogli su vozači sa izvanrednim čuvanjem guma. Nažalost, motori u njihovim bolidima nisu izdržali, pa je Gugelmin morao odustati iz utrke u 58. krugu, dok je Capelli uspio odolijevati napadima Alaina Prosta. Prost je ipak uspio pobijediti u utrci, a Capelli je zadržao fantastično drugo mjesto, kojim je osvojio svojih jedinih 6 bodova tijekom sezone. Treba napomenuti da je još jedan junak utrke i Adrian Newey koji je dizajnirao tadašnji bolid momčadi Leyton House, no tada već nije bio član momčadi. Neweyu je već od strane čelnika momčadi uručen otkaz, bio je na putu prema Williamsu, a sve ostalo je povijest.

Sažetak utrke možete pogledati ovdje.

NIZ PRETJECANJA 1999. GODINE

Kvalifikacije na stazi Magny Cours održane su kišnim vremenskim uvjetima. Svoj prvi pole te sezone ostvario je Rubens Barrichello za upravljačem bolida momčadi Stewart, ispred Jeana Alesija u Sauberu i Oliviera Panisa u Prostovoj momčadi. Do nedjelje se razvedrilo, pa je utrka počela na suhoj stazi, a poredak na startu je jasno upućivao da dosadno zasigurno neće biti. Mika Hakkinen, tada vodeći u prvenstvu, startao je utrku tek s 14. pozicije, pa je do konačnog drugog mjesta morao pokazati zavidne vještine u pretjecanju. U 21. krugu počela je kiša, a Mika je jurio vodećeg Rubensa Barrichella. S prvim kapima kiše vozači su pojurili na zamjene guma. Hakkinen je pokušao preteći Barrichella, no izgubio je kontrolu nad bolidom, izvrtio se na stazi i pao na sedmo mjesto. Još jednom, Hakkinen se morao gurati do boljih pozicija na stazi. U 60. krugu, Hakkinen i Barrichello su otišli dopuniti gorivo i vodeću poziciju prepustili Heinz-Haraldu Frentzenu, koji je u konačnici i pobijedio u utrci.

Total
16
Shares
Pretplati se
Obavijesti o
4 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
avatar
Yukihonda
17.06.2021. 15:32

Ja ću na ovu temu kratko reći.. naj ljepši bolid svih vremena… Edi Jordan Mugen-Honda… po mome ukusu….

avatar
mody
16.06.2021. 22:00

Najbolja vn francuske 1979 rat villeneuvea i arnouxa dijon

avatar
mody
16.06.2021. 22:00

Paul.ricard je odlicna staza zadnje 2 utrke nisu bile zanimljive nadajmo.se da ce ova biti.staza je u 70ima bila kao danas abu dabi umala je izlijetne zone .bili je dobrih utrka ovdje 8oih kad su bolidi moglinpratiti jedni druge.ovo danas su teski kamioni .na paulu se moze pretjecati magny cours je bio tezak za pretjecat

avatar
Lewis8
17.06.2021. 02:12
Reply to  mody

8oih “

Kao nekad na pisaćoj mašini, a mody?

Related Posts
4
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x