Kako FIA pokušava zaustaviti pobjednike…

Unatrag godinu dana često smo slušali o promjeni pravila u Formuli 1. Iako je velika promjena tehničkih pravila, koja je bila najavljena za ovu godinu, radi utjecaja pandemije odgođena za 2022., do nekih promjena u pravilniku je ipak došlo, s ciljem očuvanja Formule 1 kao sporta. Kao i mnoge druge sportove, pandemija je u velikoj mjeri pogodila i Formulu 1. Manji broj utrka prošle godine i utrkivanje bez gledatelja značajno su smanjili zaradu. Radi toga, veliki dio novih pravila koja su predstavljena za ovu godinu, uvedena su kako bi se smanjila potrošnja te povećala sigurnost vozača.

Jedna od najvećih promjena je ograničenje budžeta. O njemu se već dugo pričalo, a planiran je kao dio novih radikalnih promjena. Ograničenje je trebalo iznositi 175 milijuna dolara. Kako pandemija u to vrijeme još nije bila dio naše svakodnevice, cilj ograničenja je bio približiti manje timove većima, te smanjiti ili onemogućiti dominaciju velikih timova.

No, u ožujku prošle godine, nakon što je radi korona virusa otkazana utrka u Australiji, jednoglasno je donesena odluka da će ograničenje budžeta za 2021 biti smanjeno na 145 milijuna dolara.

Osim toga, također s ciljem uštede kroz neizvjesni period pandemije, tada je donesena odluka da neće biti dopuštene promjene na šasiji i ovjesu za 2021. sezonu. Tako ove godine gledamo više-manje bolide koji su se utrkivali i u 2020. Ipak, dogovoreno je da će neke promjene i razvoj biti dopuštene te su momčadi imale pravo iskoristiti po dva razvojna tokena.

Sergio Perez, Red Bull Racing (Photo by Zak Mauger / LAT Images)

Neke od promjena u pravilniku za tekuću sezonu donesene su i radi poboljšanja sigurnosti.

Prošle godine u Silverstoneu svjedočili smo pucanju guma na bolidima Mercedesa. Iako je probušena guma u posljednjem krugu utrke donijela nesvakidašnju dramu i gledateljima podarila napetu završnicu ionako zanimljive utrke, pucanje gume pri velikim brzinama svakako nije dobrodošlo. Do problema s gumama je došlo radi sve većih brzina kojima bolidi prolaze zavojima, a time se povećala i sila kojom djeluju na gume, koja je prošle godine bile na rekordno visokoj razini. 13-inčne gume nisu bile predviđene da traju tri sezone, odnosno da podnesu povećanje brzina do kojeg je došlo radi razvoja aerodinamike kroz taj period. Nove 18-inčne gume bit će uvedene tek iduće godine, pa su iz Pirellija najavili da je za ovu godinu poboljšan integritet trenutnih guma. Pretpostavlja se da je malo podebljan trup gume, ali do velikih promjena nije došlo, jer bi takav razvoj bio preskup za samo jednu sezonu.

Stoga je FIA, da bi otklonila mogućnost ponavljanja situacije iz Silverstonea, odlučila uvesti još neke promjene u pravilima na području aerodinamike kako bi se smanjila potisna sila na bolidima, a samim time i brzina prolaska bolida kroz brze zavoje, gdje su opterećenja na gumu najveća.

Glavna promjena u tom paketu novih pravila odnosi se na podnicu bolida. Stražnji dio podnice je sada značajno promijenjen u odnosu na prošlu godinu, a to je ujedno i jedna od najvećih vizualnih promjena na bolidima.

Mercedes W12 (Photo: F1 official page)

Osim što je površina podnice značajno smanjena, sada više nije dozvoljeno koristiti razne proreze i usmjerivače zraka koje smo imali prilike gledati proteklih godina na stražnjem dijelu podnice.

Kako bi se smanjila površina podnice, novi pravilnik propisuje da dio podnice ispred stražnje gume mora biti uvučen 10 centimetara. Do sada, gledajući iz ptičje perspektive, podnica je išla ravnom linijom između prednje i stražnje gume, no sada je to dijagonala. Koliko će površina biti smanjena ovisi o međuosovinskom razmaku, koji nije isti na svakom bolidu. To je bitna promjena jer potisna sila koju stvara podnica umnožak je površine podnice s negativnim tlakom zraka koji se tamo stvara.

Veliki utjecaj na gubitak potisne sile ima i zabrana proreza i usmjerivača zraka. Takvi prorezi imaju zadatak osloboditi se viška tlaka zraka koji je uzrokovan rotacijom gume. Kako se zrak koji struji oko i iznad gume susreće sa zrakom koji putuje ispod podnice prema difuzoru, dolazi do takozvanog efekta pramčanog vala. Takav efekt dovodi do nestabilnog strujanja zraka prema difuzoru, što smanjuje njegovu učinkovitost, jer svaka promjena u brzini strujanja zraka ispod podvozja smanjuje potisnu silu.

Usmjerivači zraka su zadnjih godina postali jako popularni, te smo mogli vidjeti razna rješenja i oblike na tom djelu podvozja, a sve s ciljem da bi se što više protoka zraka prema difuzoru zadržalo stabilnim.

Uz njih, prošle godine popularne su postale i uzdužne letvice koje su stvarale vrtloge zraka ispod podnice i time sprječavale da protok zraka izlazi sa strane, a to je značilo veću razliku tlaka zraka između zraka ispod podnice i zraka iznad.

Osim što pojednostavljena podnica smanjuje potisnu silu, novi dizajn smanjuje i troškove. Zadnjih godina je veliki broj radnih sati uložen u razvoj i inovaciju aerodinamike stražnjeg dijela podnice te utjecaja proreza, usmjerivača i uzdužnih letvica na performanse. Sada je ulaganje u takvu vrstu razvoja zaustavljeno.

Takve promjene na podnici imaju veći utjecaj na timove koji koriste niski nagib bolida (eng. low rake) kao što su Mercedes i Aston Martin, u odnosu na timove koji imaju koncept povišenog nagiba bolida (eng. high rake), kao naprimjer Red Bull i Alpha Tauri.

Razlog tome je vrlo jednostavan. Koncept niskog nagiba bolida ima i veću površinu podnice kako bi kompenzirao manji kut prema tlu. Radi blažeg kuta ne stvara se jednaka količina negativnog tlaka po kvadratnom centimetru podnice, za razliku od koncepta visokog nagiba bolida.

Na takav, za njih negativni utjecaj novih pravila, su i upozoravali iz Aston Martina, i to čak prije donošenja novih pravila za ovu godinu. Otmar Szafnauer dao je nagovijestiti da smatra kako su takve promjene usmjerene, ne samo na smanjenje potisne sile i brzine bolida kroz brze zavoje, nego i direktno protiv timova koji koriste niski nagib bolida. No, o tome ćemo još malo kasnije.

Još su dvije promjene uvedene kako bi se smanjila potisna sila.

Jedna se odnosi na stražnje usisnike za hlađenje kočnica (eng. brake duct), odnosno na krilca koja se u njima nalaze. Na donjoj polovici cijevi ona sada iznose 40mm, umjesto 80mm, dok će na gornjoj polovici dužina ostati ista, 120mm. Iako se radi o malim komponentama, takva krilca imaju presudan utjecaj na stvaranje potisne sile koja se dovodi direktno u kotače, a samim time ima veliku učinkovitost.

Zadnja promjena na području aerodinamike je smanjenje difuzora, odnosno visine bočnih zidova difuzora za 50mm. Veći difuzor znači i veću razliku u tlaku zraka. A što je veća razlika u protoku zraka kroz difuzor i tlaku zraka ispod podnice bolida, veći je vakuum koji se stvara ispod podnice. Veći vakuum znači i veću potisnu silu.

Iako je smanjena visina bočnih zidova difuzora za 50mm, kao što smo spomenuli ranije, razvoj difuzora nije zabranjen, i to je jedno od područja gdje se očekuje da timovi povrate razliku u potisnoj sili u odnosu na prošlu godinu, koju su izgubili novim pravilnikom.

Lando Norris, McLaren MCL35M

McLaren je za sada napravio najveći napredak na tom području, jer imaju jedinstveno rješenje difuzora. Vrlo dosjetljivo su pomaknuli podnicu prema stražnjem dijelu bolida, prema difuzoru, i tako su povezali dio difuzora s podnicom. Taj spoj je niži od ostatka difuzora te je time i zid u sredini difuzora veći. Takvo rješenje za sada je u skladu s novim pravilima.

Do sada smo spomenuli najvažnije izmjene pravila za ovu godinu, no one nisu jedine. Dodajmo još da gore navedene izmjene imaju različiti utjecaj na pojedine timove, dok ostale izmjene o kojima nismo govorili imaju više-manje isti utjecaj na sve timove.

Još jedno novo pravilo koje ćemo spomenuti je i zabrana korištenja DAS sustava. Taj inovativni sustav utječe na zakrenutost kotača gledano odozgo, a omogućuje bolje zagrijavanje prednjih guma. Prošle sezone jedino je Mercedes koristio taj sustav.

No vratimo se sada na izjavu šefa Aston Martina. Nakon utrke u Bahreinu, on je izjavio:

“Ne bavim se teorijama zavjere, ali prošle godine su timovi koji koriste niski nagib bolida upozorili kako će to (op. promjena pravila) imati veći utjecaj na nas nego na timove koji koriste povišeni nagib bolida. I bili smo u pravu. Na to smo upozorili dok su pravila još bila u izradi.”

Iz takve izjave lako je zaključiti da u Aston Martinu smatraju da su takva pravila uvedena s ciljem da se zaustavi dominacija timova koji koriste niski nagib bolida. Jasno, tu se radi o Mercedesu. Aston Martin je u toj priči na neki način kolateralna žrtva, jer koriste isti koncept niskog nagiba bolida kao i Mercedes, iako prošle godine nisu dominirali čak niti sredinom poretka.

A sličan stav imaju i šef Mercedesa Toto Wolff, dosadašnji tehnički direktor James Allison, te Lewis Hamilton.

Wolff je nedavno izjavio kako je učinjeno sve da ih se zaustavi, dok Allison smiruje retoriku te dodaje da, iako nova pravila nemaju nigdje u njima napisano „Mercedes“, činjenica je da za cilj imaju smanjiti dominaciju samo jednog tima, što su u ovom slučaju oni, te je stoga lako osjećati da su pravila ciljana direktno protiv njih. Ipak, dodaje da im je to samo još veća motivacija.

Hamilton dijeli njihovo mišljenje te je nakon kvalifikacija u Bahreinu izjavio:

„Nije tajna da su promjene napravljene da nas uspore. Imali smo promjene na motoru prošle godine koje su uvedene iz istoga razloga. Ali to je u redu, mi volimo izazove i nastavljamo naporno raditi najbolje što možemo.“

Nije teško razumjeti takav način razmišljanja. Ove godine se po prvi put u povijesti Formule 1 uvodi ograničenje budžeta, dok je upravo Mercedes tim koji ima najveći budžet. A zabrana korištenja party modova i DAS sustava, te smanjenje površine podnice doista su imala najveći negativni utjecaj na Mercedes.

Nakon utrke u Bahreinu jasno je da Red Bull trenutno ima najbrži bolid, a uz ograničeni razvoj ove godine, takav odnos snaga lako bi mogao opstati i tijekom sezone. Red Bullu je puno pomogla i činjenica da je Honda ostvarila napredak s pogonskom jedinicom, ali ovakve promjene pravila im svakako nisu odmogle da dostignu i možda čak prestignu Mercedes i zaustave njihovu, 7 godina dugu, dominaciju.

Max Verstappen (Red Bull) ispred Lewisa Hamiltona (Mercedes) (Photo by Lars Baron/Getty Images)

Ovakvi pokušaji FIA-e da zaustavi dominaciju jednog tima nisu nova pojava. Podsjetimo se nakratko nekih situacija iz prošlosti kada je FIA uvodila zabrane koje su imale direktan utjecaj na timove koji su dominirali. U nastavku ćemo također spomenuti i par dosjetljivih tehničkih inovacija koje su zabranjene, iako nisu rezultirale dominacijom jednog tima nad ostalim.

Primjeri iz prošlosti

Renault se 1977. priključio Formuli 1 i predstavio zanimljivu inovaciju – V6 motor s turbopunjačem. Iako im je trebalo dvije godine da ostvare prvu pobjedu u Formuli 1, prednosti motora s turbopunjačem su vrlo brzo postale očite. Kroz naredne godine ta, tada nova tehnologija, usavršena je do te mjere da je FIA očajno pokušavala pronaći načine kako taj razvoj staviti pod kontrolu. Prvo su smanjili i ograničili veličinu spremnika za gorivo, a 1987. čak su uveli dva prvenstva u poretku konstruktora. Jedno za timove koji su koristili motore s turbopunjačem, a drugo za timove koji su koristili prirodno usisni motor. Nije veliko iznenađenje da je takva ideja o dva odvojena prvenstva napuštena već iduće godine. 1988. uvedene su restrikcije za motore s turbopunjačem, a 1989. takvi motori bili u potpunosti zabranjeni. Iako je McLaren MP4/4 pogonjen s Hondinim RA168E 1.5-litrenim V6-turbo motorom jedan od najuspješnijih bolida u povijesti Formule 1, zabrana turbopunjača nije prekinula dominaciju McLarena. Od 1989. u McLarenu su prešli na Hondin V10 motor s prirodnim usisom zraka, te su nastavili dominaciju koja je trajala naredne tri godine.

McLaren MP4/4 (Photo: Morio – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10416897)

Kroz 1980-te vidjeli smo i uvođenje aktivnog ovjesa u Formulu 1. No trebalo je proći čak 10 godina, i računalna tehnologija je trebala još puno napredovati, prije nego je Nigel Mansell u Williamsu s aktivnim ovjesom osvojio naslov prvaka u 1992. i tako prekinuo dominaciju McLarena. Kroz 1992. prednosti aktivnog ovjesa postale su toliko očite da su svi timovi usvojili tu tehnologiju za 1993. sezonu. Sve veći razvoj aktivnog ovjesa omogućio je veće brzine kroz zavoje, što je dovelo u pitanje sigurnost, a nakon izlijetanja Alessandra Zanardija u zavoju Eau Rouge, na Spa-Francorchampsu, do kojeg je došlo radi kvara na hidrauličnom sustavu, FIA je radi sigurnosnih razloga od 1994. zabranila aktivni ovjes.

Tijekom 1998. vidjeli smo zabranu čak dva inovativna sustava. X-krila, koja su se nalazila na sredini bolida iznad bočnih usisnika, a koja su služila kako bi povećala potisnu silu, kroz 1998. bila su prihvaćena od strane sve više timova. No estetski izgled bolida bio je značajno narušen pa je njihovo korištenje zabranjeno nakon samo 4 utrke.

Iste godine zabranjeno je korištenje kontroverznog kočionog sustava koji je koristio McLaren. To se dogodilo ubrzo nakon što je 1997. otkriveno da McLarenovi vozači u kokpitu imaju tri pedale, umjesto uobičajene dvije. Treća pedala omogućavala je vozaču da stražnjim kočnicama upravlja neovisno o prednjim. Tako je značajno smanjeno podupravljanje bolida i proklizavanje kotača. Iako je taj kočioni sustav prvo proglašen legalnim, nakon druge utrke prvenstva 1998. FIA je zabranila korištenje pedale kojom se upravlja sa stražnjom kočnicom. No kao i 1988., ni ova zabrana nije zaustavila McLaren i Miku Häkkinena da osvoje dvostruku krunu.

Mika Hakkinen i Michael Schumacher

Krajem 2005. Renault je testirao još jednu zanimljivu inovaciju. Na zadnjoj utrci sezone na bolidu su koristili prigušivač mase, ili seizmički prigušivač, odnosno uređaj koji je ugrađen u konstrukciju bolida, a služi za smanjenje mehaničkih vibracija prednjeg krila. Utjecaj prigušivača mase bio je naročito vidljiv kada bi bolid prešao preko rubnika, jer se vibracije nisu prenosile na prednje krilo, te bolid nije gubio potisnu silu. Nakon 12 utrka sezone, FIA je odlučila zabraniti korištenje prigušivača mase, što je rezultiralo optužbama da je razlog za takvu odluku pokušaj da se zaustavi dominacija Renaulta, i omogući Michaelu Schumacheru da osvoji svoje zadnje prvenstvo u Formuli 1. Takva promjena pravila ipak nije zaustavila Alonsa i Renault na putu prema osvajanju oba naslova te godine.

To nisu jedini primjeri, pa se stoga s pravom postavlja pitanje jesu li takva pravila, koja za cilj imaju zastaviti dominaciju jednog tima nad ostalima, dobra za Formulu 1.

Mišljenja oko toga su naravno podijeljena, no jedna stvar je sigurna. Formula 1 je vrhunac motosporta i u njoj se natječu kako vrhunski vozači, tako i vrhunski timovi i inženjeri koji također imaju jako izražen natjecateljski duh i želju za pobjedom. Nisu to štreberi koji samo sjede za kompjuterom, već strastveni ljubitelji motosporta. Ponekad njihov naporni rad rezultira inovacijom koja njihovom timu omogući prednost nad ostalima. Granica između napete utrke i zanimljivog prvenstva, tehnološkog napretka, te troškova je vrlo tanka.

A gdje se nalazi granica kada jedan tim zasluženo dominira kroz dugi niz godina, te kada je ispravno, a kada neispravno, na „umjetan“ način zaustaviti istu, zaključite sami.

Lewis Hamilton pobjeđuje na VN Bahreina ispred Maxa Verstappena (Photo: LAT Images)
Total
8
Shares
Pretplati se
Obavijesti o
54 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
avatar
Mike-ferrari
12.04.2021. 16:51

Isto onako kako ih je napravila pobijednicima te im drzala glavu iznad vode sve godine iza toga

avatar
mika.KA
12.04.2021. 17:06
Reply to  Mike-ferrari

A kao i sve momcadi prije merca.. budimo realni

avatar
Mike-ferrari
12.04.2021. 17:10
Reply to  mika.KA

Vrlo lako moguce

avatar
DavorinJurisic
12.04.2021. 14:40

Baš čudno, sve ekipe u kojima je bio Ross Brawn su varale od Benettona 94/95 (TC i pumpe za gorivo bez filtera u boxovima – FIA je rekla da TC iako su imali ugrađen, nisu ga koristili, a ove pumpe nikad nisu komentirali), Ferrari – fleksibilno prednje krilo 2006, BrawnGP i njihov dvostruki difuzor, a ostao je dugo u Mercedesu pa su se od njega i naučili hodati po rubu pravila sa čestim nekažnjemim prelascima. A sad kmeče kad im nova pravila ne idu na ruku. Isto i njihovi navijači. Samo se sjetite Brawnovog dvostrukog difuzora koji je od zabranjenog… Read more »

avatar
west 44
12.04.2021. 19:41
Reply to  DavorinJurisic

Odgovor je jednostavan jedino je Hamiltonov motor ostao upaljen!!!

avatar
robif
12.04.2021. 14:19

FIA mnogo puta ni sama nezna šta bi…FiA UEFA,FIIFA sve je to ista banda. We care about the money,no about the sport

avatar
mika.KA
12.04.2021. 17:09
Reply to  robif

Bas to!

avatar
MS791
12.04.2021. 13:49

Gospodo iz GP1 jeste li vi pristrani ovdje? Neki mogu pisat uvrede, ali kad im se vrati to se obrise, ako se već trudite držati red i brišete komentare kojima ovdje nije mjesto onda to radite svima a ne kako vam padne na pamet. Baš me zanima koliko će bit ovdje jedan komentar dok ga se ne pobrise

avatar
Admin
12.04.2021. 14:08
Reply to  MS791

Nismo pristrani i brišemo sve komentare uvredljivog sadržaja. Još jedna molba svima da se u komentiranju suzdržite od optužbi, vrijeđanja, pogrdnih naziva i svih oblika diskriminacije. Posebno upozorenje za korisnika “Deyo”.

Blokiranje korištenja pojedinih profila stvarno nije popularno, ali ako neki ne mogu poštivati minimum kulturnog ponašanja, onda neće biti drugog izbora.

avatar
Lewis7
12.04.2021. 15:36
Reply to  GP1_hr

NE znam na koga misli MS791, ali ja sam na uvredljivom komentaru korisnika Deyo citirao njegov uvredljivi dio i postavio vam apitanje jel ovo dozvoljeno.

Vi ste obrisali moj komentar dok se njegov ostavili. Može pojašnjenje pravila ponašanja?

avatar
Admin
12.04.2021. 16:18
Reply to  Lewis7

Koji je uvredljivi komentar ostao neobrisan?

avatar
Lewis7
12.04.2021. 17:45
Reply to  GP1_hr

U međuvremenu si ga obrisao. Ako te zanima citirana rečenica mogu je i ponoviti. Ali, dobro da je obrisao barem i sada.

avatar
mika.KA
12.04.2021. 17:11
Reply to  GP1_hr

Ma nakon 3 brisanja istog autora blokirajte ga na mjesec dana nek se hladi. Pa ako opet ponovi onga ga banirajte

avatar
Deyo
12.04.2021. 21:14
Reply to  GP1_hr

Šteta što par posebnih upozorenja nije upućeno osobi koja sa par profila ovde razgovara sam sa sobom, a sa glavnog pod imenom west44, vrijedja par nedelja bez prestanka

avatar
TORPEDO
12.04.2021. 14:58
Reply to  MS791

Potpisujem svaku tvoju riječ…jer ja sam na uvrede jednog lika koji ima najmanje 3 profila na forumu samo odgovarao “drek-lopata” i takvi komentari mi bili uredno izbrisani,a njegovi nisu.
Interesantno što nijedan urednik foruma ne može znati što dotično stvarno znači pošto je to lokalni čakavski dijalekt,koji opisuje “lonac i poklopac” ili “trbuh-košulja”…znači neke stvari koje se nadopunjuju…u prenesenom značenju,

avatar
TORPEDO
12.04.2021. 10:00

Autor članka je očito navijač Mercedesa pa mu se ne sviđa što se mijenjaju pravila. I sad ako se itko pita zašto je tome tako…ili sumnja…u pitanju je uvijek novac. Ljudima dosadi gledati 7 godina uvijek isti tim,istog vozača na postolju,dosadi uvijek i uvijek iz utrke u utrku gledati iste aktere,pa još više kad već u početku znaju tko će osvojiti prvenstvo. A ljudi koji gledaju F1 su oni koji sve to plaćaju..zbog njih F1 i postoji,a ne zbog F1 moćnika,ti samo uzimaju. Volio bih da objave gledanost i prihode u F1 zadnjih 7 godina,mislim da bi rezultati bili očajno… Read more »

avatar
Lewis7
12.04.2021. 11:00
Reply to  TORPEDO

Bitno je da se i ti i autor članka slažete da FIA pokušava usporiti pobjednike.

Kako danas tako i prije. Lijepo je to opisano u članku iako je zapravo svima poznato.

Neki ovdje, uključujući i tebe, tvrdili su da FIA ide na ruku Mercedesu i da ništa ne pokušava.

Sviđa li se to autoru članka ili ne, jel navijač Mercedesa ili nije, najmanje je bitno u voome članku. Iako, mogu reći da ne vidim zašto se autoru ove promjene ne bi sviđale kao što ne vidim da je, iako možda jest, navijač Mercedesa.

avatar
mika.KA
12.04.2021. 09:03

F1 ja kao i svaki sport u danasnje vrijeme.
Mnogi žale za proslosti ali povucimo paralelu recimo sa nogometom.
Hnl,španjolska liga,njemacka,talijanska,itd koje momcadi dominiraju!? One sa najvise love,ulaganjima,itd…
Sad cemo rec sudenje im ide na ruku!
Ma uvijek sam hnl usporedivao sa f1 u ovom smislu:
Marcedes je dinamo: momcad sa najvise love,najboljom skolom,trenerima,itd..
Ferrari je hajduk: momcad sa najvise navijaca ali losim stratezima,upravom,itd..
R.bull je rijeka/osijek: znaju zabljesnut svako na sezonu dvije…

avatar
MS791
12.04.2021. 11:55
Reply to  mika.KA

Ni u Španjolskoj ni Italiji ne dominira 1 momčad kao Mercedes tak da glupa usporedba. Kakvu to školu Mercedes ima daj mi to objasni. Nigdje još nisam vidio ni čuo da vele to je dijete Mercedesa, njihova akademija.

avatar
west 44
12.04.2021. 14:33
Reply to  MS791

Kakvo ne poznavanje F1 , pa to je strašno i takvi pišu po portalu!!!

avatar
MS791
12.04.2021. 16:30
Reply to  west 44

30 godina jel? Ima šta novije u školi Mercedesa? Ima koji talent kao redbull ova i Ferrarijeva akademija?

avatar
mika.KA
12.04.2021. 17:18
Reply to  MS791

Ma samo malo mašte upotrijebiti u tome sta sam i napisao.
Nema ni dinamo skolu nego ima nos za talente i ima lovu.

avatar
west 44
12.04.2021. 17:47
Reply to  mika.KA

Dinamo ima jednu od najboljih škola nogometa u Evropi moji majstori !

avatar
west 44
12.04.2021. 17:46
Reply to  MS791

Da išta znaš znao bi ili bi se bar potrudio saznat a ne lupat bez veze da su njihovi vozači Russel,Ocon , Wehrlein i niz drugih !

avatar
MS791
12.04.2021. 17:58
Reply to  west 44

Ne interesa me i ne zanima iskreno ništa u vezi Mercedesa ni ičeg drugog osim Ferrarija. I najmanje mi se da s tobom ulaziti u rasprave kao i s tvojim kompicima. To kao da zidu pričaš, tak je već godinama.

avatar
west 44
12.04.2021. 19:47
Reply to  MS791

Nosiš u nicku M.S a ne znaš da je vozio u Mercedesovom juniorskom programu a drugo slab si za ikakve rasprave pošto ti je znanje krhko!!!

avatar
mika.KA
12.04.2021. 17:16
Reply to  MS791

Merc sam trenutno usporedio sa dinamom.na školu sam mislio sve ostalo oko bolida.
U španjolskoj dominira dvije momcadi, u italiji zadnjih 9sezona naslove uzeo juventus. 😉

avatar
TORPEDO
12.04.2021. 00:17

Pitao bih autora članka čemu su u zadnjih 8 godina služili tokeni,možda da sve timove spriječe da dostignu Mercedes?
I gdje se nalazila granica kad su nakon 5 godina zaustavili dominaciju Ferrarija ili Red Bulla 4 godine?
Zašto je priča samo o 70,80,90-tima….stavimo sve na stol pa raspravljajmo?

avatar
mika.KA
12.04.2021. 08:56
Reply to  TORPEDO

Malo bolje čitaj: Krajem 2005. Renault je testirao još jednu zanimljivu inovaciju. Na zadnjoj utrci sezone na bolidu su koristili prigušivač mase, ili seizmički prigušivač, odnosno uređaj koji je ugrađen u konstrukciju bolida, a služi za smanjenje mehaničkih vibracija prednjeg krila. Utjecaj prigušivača mase bio je naročito vidljiv kada bi bolid prešao preko rubnika, jer se vibracije nisu prenosile na prednje krilo, te bolid nije gubio potisnu silu. Nakon 12 utrka sezone, FIA je odlučila zabraniti korištenje prigušivača mase, što je rezultiralo optužbama da je razlog za takvu odluku pokušaj da se zaustavi dominacija Renaulta, i omogući Michaelu Schumacheru da… Read more »

avatar
Deyo
12.04.2021. 09:40
Reply to  mika.KA

Idemo malu korekciju. Te 2006. je kroz niz prljavih poteza FIA htela osakatiti Alonsa, I omoguciti Schumachearu sansu za titulu. Kao na primjer, one kazna u Monzi, kada je bez valjanog razloga Alonso optužen da je blokirao Massu u kvalifikacijskom krugu. Ono što je Alonsu pomogla je karma, kada je i pored svega, neka sila pogledala ga, i Ferrariju pukao motor u Suzuki. Ali, i pored toga, Schumacher ostaje neko ko je svaku momcad za koju je vozio, uzdizao i dovodio na veće nivoe od onih na kojima su bili prije njega, i 2007. I 2008. I ono što je… Read more »

avatar
Lewis7
12.04.2021. 11:01
Reply to  Deyo

2014.

avatar
DavorinJurisic
12.04.2021. 14:43
Reply to  mika.KA

Da je to bila ideja Rossa Brawna bila bi dozvoljena! Kao i sve njegove ideje na rubu pravila ili preko ruba. Npr TC 2-3 sezone nakon zabrane TC-a.

avatar
Lewis7
12.04.2021. 11:22
Reply to  TORPEDO

Mijenjali su pravila i RBu i Ferrariju puno prije nego su prekinuli dominaciju.

I Ferrari nije dominirao 5 godina već 6. Imaju 6 uzastopnih titula. MS ima 5.

RBu je odolijevao 4 godine.

U čemu je problem shvatiti da je Merc otišao samo 1 godinu dalje nego Ferrari unatoč promjena koje su se događale ovih godina da ih konkurenti dostignu.

Ova zadnja promjena izgleda da ih je najviše pogodila iako je još neizvjesno tko će na kraju biti prvak.

avatar
MS791
12.04.2021. 11:53
Reply to  Lewis7

I od tih 6 naslova samo 2002 i 2004 su dominacije. Ostale su se odlučivale u zadnjoj utrci. Nema ta dominacija veze s ovom.

avatar
MS791
12.04.2021. 11:58
Reply to  MS791

Pogledaj tablicu poretka 99,00,01,03 pa mi reci jel to dominacija. I Ferrari se išlo zaustaviti 2005 s gumama

avatar
Lewis7
12.04.2021. 12:09
Reply to  MS791

Te 1999. je Eddie skoro bio prvak iako je počeo voziti od Britanije. Toliko je bio dominantan Ferrari.

avatar
MS791
12.04.2021. 13:04
Reply to  Lewis7

Skoro sam ja postao milijunaš pa nisam.

avatar
Lewis7
12.04.2021. 15:32
Reply to  MS791

Od pola sezone. Da je vozio od početka kao vozač broj 1 bio bi i Eddie prvak. Toliko o tome kakav je Ferrari bio 1999.

avatar
MS791
12.04.2021. 13:08
Reply to  Lewis7

I koje Britanije? MS zbog ozljede e zamjenio Mika Sali, Irvine je vozio od prve utrke

avatar
DavorinJurisic
12.04.2021. 14:49
Reply to  MS791

Kojim gumama! Ferarri, Jordan i Minardi su 2005. koristili Bridgestone koji je deset puta bolji od Michelina (ostale ekipe), a i dobili su GP SAD-a na poklon nakon povlačenja ostalih jer
Michelin nije funkcionirao na novom ekstremno grubom asfaltu stavljenom tjedan dana prije utrke. Ralf je skoro bio poginio na treningu a seronje šefovi same F1 su ih htjeli prisiliti na nastup. A bilo je i čudno je bilo kako je Bridgestone znao za promjenu asfalta, a Michelin ne (iako je Michelin i prije te utrke imao problema sa trajnošću).

avatar
MS791
12.04.2021. 16:28
Reply to  DavorinJurisic

Pa onda ti DavorinJurisic objasni tako nagli pad forme i konkurentnosti iz 2004 na 2005 i reci da se tu nije FIA umijesala

avatar
Lewis7
12.04.2021. 12:08
Reply to  MS791

Molim te, MS je pobijedio isti postotak utrka kao i Hamilton. Toliko o “ne dominaciji”.

avatar
MS791
12.04.2021. 13:04
Reply to  Lewis7

Ali reci mi stanje tablice tih godina, to te pitam?

avatar
Lewis7
12.04.2021. 15:34
Reply to  MS791

Isti postotak pobjeda imao je jedan vozač i jedan tim u obje dominacije. Za jednu tvrdiš kako nije dominacija dok za drugu tvrdiš da je dominacija.

Navijao si za MSa naravno da je za tebe to bila vrhunska F1. Čemu da se lažemo.

avatar
MS791
12.04.2021. 16:26
Reply to  Lewis7

Pa kako može bit dominacija ako se prvak odluči u zadnjoj utrci? Tak je bilo i 2000 i 2003, a lewis osvoji naslov 3 il 4 utrke prije kraja. Bila je dominantna 2002 i 2004 ma što god vi rekli. Gledao sam svaku utrku kao i danas i znam što je dominacija a što šetnja do naslova tri utrke prije kraja, kao što je MS napravio 2002 i 2004. I ono gore s uvredom i ije išlo Lewis7 nego nekog drugog za kog nemam živaca da tipkam

avatar
mody
11.04.2021. 20:34

Najgora diminacija ikada 2014 2021

avatar
mars32
11.04.2021. 19:54

Općenito je za utrkivanje bitna stvar da se zaustavi tim koji ima preveliku prednost pred ostalima. Kada ta prednost dolazi iz inovacije i drugačije interpretacije pravila smatram da bi takve inovavije trebalo nagraditi na način da barem pola sezone budu dopuštene. Što se tiče prednosti koja proizlazi iz upumpavanja stotina milijuna u razvoj minimalnih promjena na krilima i drugim aero elementima, ukratko razvoja komponenti specijalno samo za jednu utrku smatram da se ne radi o imovativnosti nego korištenju bogatstva određene ekipe. Zahvaljujući ograničenju budžeta takav razvoj se polako zaustavlja i opet postoji prostor za prave natjecateljske inovacije.

avatar
DavorinJurisic
12.04.2021. 15:02
Reply to  mars32

Deset puta više inovacija je u endurance utrkama kao 24h Le Mansa (LMP1 i LMP2 kategorije) nego u F1. Sjetite se godina kada je bilo moguće kupiti stari bolid i nastupati na utrci. A i na nekim utrkama su F2 bolidi konkurirali F1 bolidima. Inovativnost je u F1 ubačena na silu željom za natezanjem pravila. To je počeo Lotus 70-ih, a nastavilo se i dalje. Pa Brabham sa ventilatorom ozada (koji se nigdje nije bio spominjao pravilima) koji je pobjedio u utrci pa je ekipa sama rekla da poništava pobjedu. Pa tyrell sa 6 kotača, kasnije i williams sa 6… Read more »

Related Posts
54
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x